Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی استان سیستان و بلوچستان گفت: بروز خشونت و جنایت برای یک فرد بی‌شناسنامه به مراتب راحت‌تر از کسی است که تمام اطلاعاتش در ثبت احوال وجود دارد.

امین کمالی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: آزمایش تشخیص هویت یا DNA تنها راه شناسایی هویت ایرانی بی‎شناسنامه‎ها در استان سیستان و بلوچستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
حالا در جایی مثل زاهدان، مشکل کیت آزمایش DNA مطرح است، اما حتی در صورت وجود کیت، انجام این آزمایش برای خانواده‌های بی شناسنامه که معمولا هم خانواده‌هایی فقیر هستند، به راحتی ممکن نیست. هزینه این آزمایش که با حکم قضایی انجام می‌شود، بر اساس آخرین اعلام پزشکی قانونی نزدیک به ۲۲۰ هزار تومان بود که این هزینه البته جدا از انجام پروسه اداری و هزینه‌های رفت و آمد و درخواست دریافت شناسنامه است.

کمالی اظهار کرد: فرضیه حضور مردم افغانستان در بین بلوچ‌های بی‌شناسنامه، یکی از بهانه‌های همیشگی برای کش‌دارتر شدن پروسه رسیدگی به این افراد است. ولی موضوعی که اهمیت دارد، خطرناک بودن افراد فاقد هویت و شناسنامه برای جامعه و زندگی اجتماعی است.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی استان سیستان و بلوچستان گفت: نباید این افراد را به حال خود رها کنیم. آن‌ها به دلیل سواد و آگاهی پایین در گذشته اقدام به دریافت شناسنامه نکردند و اکنون باید مجددا سیستمی را طراحی کرده و به اوضاعشان سامان بدهیم. حتی از سمت نهاد‌های دولتی تحقیقاتی صورت گرفته و ایرانی بودن بسیاری از این افراد ثابت شده است. در این میان انسان‌هایی هستند که به دلایلی شناسنامه ندارند، اما خواهر و برادرشان از هوتی ایرانی برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: در این میان، یک موضوع امنیتی هم اتفاق می‌افتد. نباید به فرض اینکه این افراد اکثر تابعیت افغانستانی دارند و ایرانی نیستند از ثبت هویتشان خودداری کرد؛ چرا که این اتفاق حساسیت‌ها را بیشتر کنید. تصور کنید که بروز خشونت و جنایت برای یک فرد بی‌شناسنامه به مراتب راحت‌تر از کسی است که تمام اطلاعاتش در ثبت احوال وجود دارد. آن‌ها بی هویت هستند و هر آن با بروز اشتباهی از ایران فرار می‌کنند یا خودشان را از دید مردم پنهان می‌کنند و نهاد‌های امنیتی راهی برای دسترسی به آن‌ها ندارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شناسنامه بی هویت استان سیستان و بلوچستان بی شناسنامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۹۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌های خوش سیستان و بلوچستان در هفته‌ای که گذشت

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، بسته این هفته خبر‌های خوش به موضوعاتی همچون توسعه شبکه فیبر نوری، آبگیری سد‌ها در بارندگی‌های اخیر، مقام سوم سیستان و بلوچستان در رقابت‌های کوراش کشور و جاذبه‌های تجاری منطقه آزاد چابهار برای کشور تاجیکستان پرداخته است.

دیگر خبرها

  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • زندگی پس از سیل در دشتیاری سیستان و بلوچستان
  • (تصاویر) مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • شناسنامه مهمترین سند کشور است
  • (تصاویر) روستای پزم تیاب سیستان و بلوچستان بعد از سیل
  • عملیات وعده صادق سپاه هویت و شناسنامه ایران قوی است
  • خبر‌های خوش سیستان و بلوچستان در هفته‌ای که گذشت
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند