Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید ابراهیمی کارگردان «کمان ابرو» درباره این اثر نمایشی که در بخش مهمان این دوره از جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، گفت: «کمان ابرو» یک اثر منظوم درباره آرش کمانگیر است. به طور کلی چند سالی می‌شود که تلاش دارم برخی از آثارم را به صورت شعر بنویسم مثل «ته خط» که چاپ هم شده است.

وی افزود: یک اثر چه به لحاظ فرم و چه به لحاظ مفهوم هرچه قوی‌تر باشد مخاطب را بیشتر جلب می‌کند زیرا این ۲ موضوع همدیگر را کامل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در «کمان ابرو» سعی کردم فرمی را پیش بگیرم که در جامعه ما ریشه دارد. ما بزرگان زیادی مثل حافظ، سعدی و مولانا را در زمینه ادبیات داشتیم که البته آرام آرام به فراموشی سپرده می‌شوند در حالی که گاهی تئاترهایی می‌بینیم که به زبان کوچه و بازار هستند و شخصیت‌ها به شکل من درآوردی صحبت می‌کنند، با دیدن این آثار دلم می‌گیرد از همین رو سعی کردم در آثارم بیشتر به سراغ ادبیات منظوم بروم.

این کارگردان و بازیگر تئاتر توضیح داد: تلاش می‌کنم از مضامین و قصه‌هایی استفاده کنم که برای مخاطب جذاب باشند و مردم به تماشای آنها بنشینند برای مثال قسمت‌هایی از «کمان ابرو» را نزدیک به یک متن رپ نوشتم که تماشاگر ضمن آشنا شدن با ادبیات کهن با نمایش هم ارتباط برقرار کند.

وی درباره تاثیر کرونا بر وضعیت تئاتر در یک سال اخیر بیان کرد: کرونا نه تنها تئاتر که نظام فرهنگی و اجتماعی را در کل دنیا تغییر داده است البته بعد از شیوع کرونا سینما و تئاتر دست‌خوش اتفاقات عجیبی شدند. تئاتر یک هنر زنده است که در یک سالن با حضور جمعیت مخاطبان شکل می‌گیرد و با آنها معنا پیدا می‌کند در این وضعیت خیلی‌ها بحث تئاتر آنلاین را مطرح می‌کنند که به نظرم درست نیست زیرا چنین نمایشی دیگر تئاتر نیست و احتمالاً نام دیگری دارد.

ابراهیمی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت‌ها و حکومت‌ها باید از تئاتر حمایت کنند. جشنواره تئاتر فجر هم از جمله رویدادهایی است که حمایت ویژه‌ای از هنرمندان می‌کند اما جالب این است که در دوره کرونا بسیاری از ادارات و اماکن باز بودند اما این تئاتر بود که تعطیل شد.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: حتی حضور پنجاه درصد مخاطبان هم در سالن‌های تئاتر باعث می‌شود این هنر از بین نرود و به دست فراموشی سپرده نشود. حضور تماشاگران در سالن‌های تئاتر هرچند اندک خون تازه‌ای به رگ‌های این هنر تزریق می‌کند.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه ۱۱ تا ۲۰ بهمن ۹۹ برگزار می‌شود.

کد خبر 5125336 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: حمید ابراهیمی تئاتر ایران آرش کمانگیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر تئاتر ایران فیلم سینمایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر حضور هنر ایران در جهان موسیقی ایرانی فیلم کوتاه برنامه رادیویی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر کنسرت موسیقی ویروس کرونا جشنواره فیلم کوتاه تهران رادیو ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۰۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

به گزارش قدس آنلاین،‌ آثاری از «آن انرایت»، «کیت گرنویل» و «ایزابلا حماد» در فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان در سال ۲۰۲۴ قرار گرفته است. «ری لسکیور» نویسنده فرانسوی-چینی-آمریکایی نیز با رمان «رودخانه شرق، رودخانه غرب» تنها نویسنده‌ای است که با اولین رمان بلند خود نامزد این جایزه ادبی شده است.

«ایزابلا حماد» نویسنده انگلیسی که پدرش فلسطینی است با رمان «شبح را وارد کنید» شانس کسب جایزه دارد. داستان این کتاب درباره بازیگری به نام سونیاست که برای دیدن خواهرش و  بازی در نمایش هملت در کرانه باختری از لندن به حیفا سفر می‌کند.

«وی. وی. گانشانانتان‌» نویسنده آمریکایی که در سال ۲۰۰۹ نیز با رمان «ازدواج عاشقانه» در فهرست نامزدهای اولیه ادبیات داستانی زنان قرار گرفته بود، امسال برای نگارش رمانی درباره جنگ داخلی سریلانکا با عنوان «شب بی‌برادری» به عنوان نامزد نهایی انتخاب شده است.

«کیت گرنویل» که در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه ادبیات داستانی زمان که در آن زمان «جایزه اورنج»‌ نام داشت، شده بود این بار با رمان «دالی ماندر بی‌قرار» در فهرست نامزدهای نهایی این جایزه دیده می‌شود.

«دِ ورِن» نوشته «آن انرایت» که درباره رابطه دختر و نوه یک شاعر فقید است و «سرباز ملوان» نوشته «کلر کیلروی» دیگر نامزدهای نهایی امسال جایزه ادبیات داستانی زنان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش گاردین، برنده نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان روز ۱۳ ژوئن (۲۴ خرداد) معرفی می‌شود.

از برندگان قبلی این جایزه ادبی می‌توان به «مگی اوفارل»، «سوزانا کلارک» و «روث اوزکی»‌ اشاره کرد. سال گذشته «باربارا کینگ‌سالور»‌ برای رمان «دمون کاپرهد» برنده جایزه ادبیات داستانی زنان و همچنین جایزه پولیتزر ادبیات شد.

دیگر خبرها

  • رخ نمایی رنگین کمان در آسمان شهرکرد پس از بارش باران + فیلم
  • رد پای لابی صهیونیستی در هیاهوی دوباره خارج نشینان | توماج، اسم رمز فراموشی فاجعه غزه
  • آتش و فراموشی؛ روایت استاد فلسطینی از زندگی خانواده او در غزه
  • تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن
  • رکورد میکس ریکرو ایران شکسته شد
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • رکورد تیمی ریکرو ایران شکست
  • ستاره جوان ایرانی جای سردار آزمون را می گیرد