Web Analytics Made Easy - Statcounter

خواص کراتین | آیا کراتین چاق کننده است؟ | انواع کراتین | مضرات  کراتین | کراتین مونوهیدرات خالص | کراتین به همراه گلوتامین | کراتین مونوهیدرات به همراه گلوکز | کراتین مونوهیدرات مایع | کراتین اتیل استر | کری ـ آلکالین | نحوه تشخیص بهترین کراتین

کراتین ترکیبی از دسته ترکیبات پروتئینی است که از سه آمینواسید متیونین، آرژنین و گلیسین تشکیل می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماده در بدن به‌صورت ترکیب فسفاته (کراتین فسفات) درآمده و به‌عنوان یکی از منابع ذخیره انرژی به‌ویژه در فعالت‌ها و ورزش‌های سرعتی و انفجاری به‌کار می‌رود. بیشتر ذخیره کراتین در ماهیچه‌های اسکلتی قرار دارد.در حال حاضر سالیان متمادی است که این ترکیب به‌عنوان مکمل در ورزش‌های مختلف به‌کار می‌رود

کراتین، که معمولا به شکل پودر خریداری شده، و با مایعات مخلوط می‌شود، توانایی بدن را برای تولید سریع انرژی افزایش می‌دهد. با انرژی بیشتر، شما می‌توانید سخت‌تر و به دفعات بیشتر تمرین کنید، و در نتیجه سریع‌تر نتیجه بگیرید.

به همین سادگی است: چاد کرکسیک، دکتر فیزیولوژی ورزشی می‌گوید: اگر شما بتوانید یک یا دو تکرار بیشتر انجام داده یا 2.5 کیلو بیشتر وزنه بزنید، عضلات شما بزرگتر و قوی‌تر خواهند شد.

تحقیقات نشان می‌دهند که کراتین، در تمرینات شدید و فعالیت‌های انفجاری، بیشترین تاثیر را دارد. این، شامل بدنسازی و ورزش‌هایی است که به انرژی‌های انفجاری کوتاه نیاز دارند، مانند دوی سرعت، فوتبال و بیس بال. شواهد کمتری وجود دارد که نشان دهد کراتین، عملکرد استقامتی و ورزش نوع هوازی را بهبود می‌بخشد.

آیا کراتین چاق کننده است؟

دکتر پل گرین‌هاف، استاد متابولیسم عضله در دانشگاه ناتینگهام در انگلستان می‌گوید که این امر، به سرعت اتفاق خواهد افتاد. در حالیکه افزایش اولیه، ناشی از آب است (حدود 1 تا 2 کیلو در اولین هفته پس از مصرف مکمل)، اما افزایش‌های بعدی، به دلیل افزایش در حجم فعالیتی که می‌توانید انجام دهید، ناشی از عضله هستند.

کرکسیک می‌گوید: از آنجا که کراتین، یک ماده فعال از نظر اسموتیکی است، آب را به داخل سلول‌های عضلات شما می‌کشد که باعث افزایش سنتز پروتئین می‌شود. تحقیقاتی در این زمینه دریافته اند هنگامیکه فردی کراتین مصرف می‌کند، فیبرهای عضلانی‌اش رشد می‌کنند.

اما اشکال کار اینجاست: این امر، تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که شما از این افزایش انرژی استفاده کرده، و به باشگاه بروید. در غیر اینصورت، افزایش وزنی که شاهدش هستید، فقط وزن آب است. 

پیشنهاد می شود بخوانید: خواص قرص زینک | قرص زینک پلاس و چاقی

انواع کراتین

۱) کراتین مونوهیدرات خالص

سفیدرنگ، بدون بو و مزه که به صورت پودر و کپسول عرضه می شود. البته از نظر جذب و عملکرد تفاوتی با هم ندارند و تنها بسته به سلیقه افراد است که مصرف پودر یا کپسول را ترجیح می دهند.

مسئله ای که در مورد کراتین مونوهیدرات اهمیت دارد درجه خلوص آن است. البته در سال های اخیر تمام تولیدکنندگان معتبر، کراتین مونوهیدرات را با خلوص استاندارد (۹۹ درصد) عرضه می کنند و کلمه Creapure یا HPLC tested که روی برچسب محصولات ذکر می شود نشان دهنده این مسئله است. علاوه بر این هر چه پودر کراتین مونوهیدرات دارای دانه های ریزتری باشد قابلیت جذب در بدن افزایش می یابد.

۲) کراتین به همراه گلوتامین

کراتین و گلوتامین دارای اثرات مشابهی در افزایش حجم مایع درون سلول های عضلانی هستند و در صورتی که به همراه هم مصرف شوند، می توانند اثر یکدیگر را تقویت کنند. علاوه بر این هریک دارای مزایای متفاوتی هم هستند که در مجموع می توانند تأثیر بسیار خوبی بر رشد و ریکاوری عضلات داشته باشند. به همین دلیل مصرف همزمان کراتین و گلوتامین در زمان افزایش حجم بسیار توصیه می شود. برخی کمپانی ها اقدام به تولید محصولاتی شامل مخروطی از این دو ماده نموده اند. به عنوان Triple Fusion محصول شرکت Max Muscle که در هر وعده حاوی ۵ گرم کراتین، ۵ گرم گلوتامین و ۵ گرم گلایسین است (گلایسین آمینواسیدی است که باعث افزایش تولید کراتین توسط بدن می شود) و مکمل بسیار مناسبی در این گروه به شمار می آید.

Betagen محصول EAS حاوی:

۲ گرم کراتین ۲ گرم تورین ۲ گرم گلوتامین کپسول Crea/Max محصول شرکت Nutrition Ultimate حاوی ۲ گرم کراتین یک گرم HMB و ۵۰۰ میلی گرم تورین ۲ گرم گلوتامین CGT محصول OPtimum حاوی ۵ گرم کراتین ۲ گرم تورین ۳ گرم گلوتامین

۳) کراتین مونوهیدرات به همراه گلوکز

برخی کمپانی ها جهت بهبود جذب و عملکرد کراتین مونوهیدرات این ماده را به همراه گلوکز (دکستروز) و مواددیگری که باعث تقویت اثر انسولین یا شبیه سازی کار انسولین در بدن می شوند عرضه کرده اند. از جمله این دسته محصولات می توان به Cell Tech محصول شرکت Muscle Tech و Alpha one محصول شرکت Max Muscle اشاره کرد. این محصولات حاوی مقدار مناسب گلوکز جهت جذب بهینه کراتین هستند علاوه بر این حاوی مواد دیگری از جمله آلفالیپوئیک اسید هستند که با شبیه سازی عملکرد انسولین باعث تسهیل ورود کراتین به داخل سلول های عضلانی می شوند و مصرف کنندگان به دنبال مصرف این محصولات نتایج بهتری نسبت به کراتین مونوهیدرات خالص را گزارش کرده اند.

۴) کراتین مونوهیدرات مایع

تصور بر این است که کراتین مایع جذب بهتر و آسان تری در بدن و به داخل سلول های عضلانی دارد و به همین دلیل کمتر از کراتین مونوهیدرات باعث ایجاد حالت پف آلود در فرد می شود. در عالم واقعیت برخی مصرف کنندگان مدعی هستند تأثیر کراتین های مایع بیش از کراتین مونوهیدرات خالص است و برخی دیگر تفاوتی بین این دو احساس نکرده اند. مقدار مصرف در مورد تولیدات شرکت های مختلف متفاوت است، بنابراین مطابق دستورالعملی که روی برچسب هر یک از محصولات ارائه شده عمل کنید.

۵)  کراتین اتیل استر

کراتین اتیل استر ( Creatine Ethyl Ester ) معروف به CEE به صورت کپسول و پودر عرضه شده است و کمپانی های مختلف از جمله BSN ، PrimaForce و Muscle Tech اقدام به تولید و ارائه این مکمل نموده اند.

▪ طریقه مصرف

در مصرف CEE نیازی به بارگیری وجود ندارد. از آنجائی که CEE محصول نسبتاً جدیدی است هنوز طریقه مصرف کاملاً ثابتی در مورد آن وجود ندارد و تولیدکنندگان مختلف مقادیر مختلفی را پیشنهاد می کنند. ولی آنچه رواج بیشتری دارد مصرف ۲ گرم ۳۰ دقیقه پیش از تمرین به همراه حدود ۳۰۰ میلی لیتر آب و مصرف ۲ گرم دیگر بلافاصله پس از تمرین باز هم به همراه حدود ۳۰۰ میلی لیتر آب است.

۶)  کری ـ آلکالین

کری ـ آلکالین (Kre Alkalyn ) به صورت کپسول، پودر و مایع (اغلب به صورت کپسول) عرضه شده است و کمپانی های مختلف از جمله Nutrition Ultimate ، Max Muscle و Vyo Tech این محصول را تولید و عرضه می کنند.

▪ طریقه مصرف

برای مصرف کری ـ آلکالین هم مثل CEE نیازی به بارگیری وجود ندارد. و همچون CEE هنوز طریقه مصرف کاملاً ثابتی در مورد آن وجود ندارد. با این حال روش رایج تر مصرف ۱ تا ۲ گرم هنگام صبح و ۱ تا ۲ گرم نیم ساعت پیش از غذا

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص نیاسین / خواص نیاسین برای قلب / مضرات نیاسین

مضرات  کراتین

از عمده‌ ترین سؤالات مصرف‌کنندگان پیرامون مکمل کراتین اثرات جانبی این ماده می‌باشد. 
بررسی‌ها و مطالعات محققین علوم پزشکی جهت شناسائی عوارض جانبی احتمالی کراتین در حال انجام است . 
برخی از این عوارض درمنابع علمی درج گردیده‌اند و اغلب آنها به جهت تجمع آب در بدن به ‌ویژه در نواحی روده و ماهیچه اسکلتی می‌باشد. این تجمع آب ممکن است به دهیدراسیون یا کم‌آبی متعاقب دریافت کراتین منجر گردد. بنابراین هنگامی که مکمل کراتین مصرف می‌کنید، حداقل ۱ اونس (۳۰ گرم) آب به ازاء کیلوگرم وزن بدن مصرف کنید. برخی اثرات جانبی احتمالی ناشی از مصرف این مکمل به قرار زیر می‌باشد . 
البته قبل از هر گونه اظهارنظری ذکر این نکته الزامی است که این عوارض تنها در مطالعات موردی مشاهده شده است و هنوز در مطالعات وسیع‌تر مورد تأئید قرار نگرفته است. 
علاوه بر آن ، این عوارض عمدتاً در اثر عدم تعادل آب و مواد معدنی در بدن بروز می‌نماید و با رعایت یک برنامه غذائی متعادل و مخلوط نمودن کامل پودر کراتین در آب یا آبمیوه قابل پیشگیری است و تنها اثری که توجه خاصی را می‌طلبد احتمال ایجاد بار اضافی بر کلیه‌ها متعاقب مصرف کراتین می‌باشد .

نحوه تشخیص بهترین کراتین :

با انواع کراتین آشنا شده اید اما سوال اینجاست کدام نوع بهتر است تمام انواع مکمل های کراتین با هم تفاوت دارند اگر می خواهید استفاده کنید از نوع کراتین منوهیدرات خرید نمائید بعضی از مکمل ها مواد کم ارزشی دارند که بدن به آنها بی نیاز است و بی جهت هزینه زیادی می پردازید.نکته دیگر اینکه مکمل پودری بهتر از انواع دیگر است طبق تحقیقات صورت گرفته کراتین مایع و کراتین اتیل استر (CEE) پایدار نیست و در سیستم گردش خون تجزیه می گردند.توجه داشته باشید که از کراتین خالص استفاده نمائید.در هنگام مصرف بهتر است پودر را  با آبمیوه مخلوط نمائید تا جذب آن در عضله بیشتر شود.اگر پودر نامناسبی و بی کیفیت بخرید به راحتی در آبمیوه حل نمی گردد و ته نشین لیوان می گردد.پس در خرید کراتین کمال دقت را داشته باشید.

دیگر خواص کراتین

به منظور تجدید ذخایر حامل انرژی ATP ، عضلات عمدتا از کراتین استفاده می کنند. در مردان ، عضلات در حالت استراحت حدود چهار گرم کراتین به ازای هر کیلوگرم توده عضلانی دارند. با مصرف کراتین اضافی برای مدت کوتاهی می توان این ذخایر را افزایش داد.

یک عارضه جانبی که در ادبیات علمی ثبت شده ، افزایش وزن احتمالی یک تا دو درصد است. این امر از احتباس آب در سلولهای عضلانی حاصل می شود. ورزشکاران قدرتی افزایش قدرت را گزارش می دهند ، که این نیز با مطالعات علمی ثابت شده است. آندریاس هان متخصص تغذیه از دانشگاه هانوفر در کتاب خود قضاوت می کند:

"معنای احتمالی هدیه کراتین منحصراً مربوط به افرادی است که فعالیتهای ورزشی شدیدی دارند که با غیرت زیادی دنبال می شوند. با این حال ، به دلیل متناقض بودن نتایج مطالعه ، نمی توان مکمل کراتین را توصیه کرد. مکمل کوتاه مدت کراتین (تا 8 هفته) در مقادیر حدود 20 گرم در روز در هفته اول و 3 گرم در روز در مرحله نگهداری بی خطر تلقی می شود. "

امیدواریم مطلب خواص کراتین برایتان مفید باشد.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص تیامین / خواص تیامین برای اعصاب / علائم کمبود تیامین

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سئوی سایت طریقه مصرف گرم کراتین وجود ندارد محصول شرکت کمپانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۱۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید

آفتاب‌‌نیوز :

افزایش فشارخون تهدیدکننده سلامت کودکان٬ نوجوانان و بالغین است. به علت افزایش شیوع چاقی در کودکان٬ کم تحرکی و تمایل زیاد آن‌ها به غذا‌های آماده که حاوی مقادیر زیاد نمک است، فشارخون در جمعیت اطفال رو به رشد است. فشارخون بالا در ۳۰ درصد افراد چاق مشاهده می‌شود. همچنین فشارخون در دوران کودکی خطر بیماری‌های قلبی-عروقی، مرض قند، افزایش چربی خون و فشارخون در دوران بزرگسالی را افزایش می‌دهد.

فشارخون بالا در کودکان اغلب در معاینات متداول در مدرسه یا مراجعه به پزشک به علت دیگری تشخیص داده می‌شود. اغلب کودکان بدون علامت هستند و ممکن است علایم غیر اختصاصی مثل سردرد٬ ضعف٬ سرگیجه٬ خستگی٬ اختلال رشد یا اختلالات خواب داشته باشند. باید توجه کرد که فشار خون بالا را قاتل ساکت می‌نامند؛ زیرا اغلب بدون علامت است. البته فشار خون بالا در بچه‌ها بیشتر ثانویه به علت بیماری‌های کلیوی به خصوص عفونت ادراری است.

بنابر اعلام انجمن نفرولوژی کودکان ایران، باید توجه کرد که بعضی دارو‌ها باعث افزایش فشارخون می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود بدون تجویز پزشک و خودسرانه دارو مصرف نشود. با توجه به اهمیت بیماری فشار خون توصیه می‌شود فشارخون در تمام بچه‌های بالای ۳ سال اندازه‌گیری شود.

نحوه کنترل فشار خون بالا

- داشتن برنامه غذایی سالم شامل استفاده از میوه و سبزیجات٬ فراورده‌های لبنی و شیر کم چرب٬ کم کردن مصرف شیرینی و نوشابه‌های حاوی شکر٬ استفاده از گوشت سفید مثل ماهی و مرغ٬ حبوبات٬ غلات سبوس دار، پسته و بادام و استفاده کمتر از گوشت قرمز و غذا‌های چرب می‌شود.

این برنامه غذائی از افزایش چربی خون جلوگیری می‌کند و مواد غذایی موثر در کاهش فشارخون مانند پتاسیم٬ کلسیم و منیزیوم را فراهم می‌کند. این رژیم غذایی ممکن است به طور موقت باعث نفخ شکم و اسهال شود. برای پیشگیری از آن توصیه می‌شود، به تدریج مقدار میوه و سبزیجات و غلات افزایش یابد.

- کاهش مصرف نمک: بعضی مردم مثل افراد مسن٬ چاق٬ بیمارانی که مرض قند یا بیماری کلیوی دارند، به نمک حساس هستند و دفع نمک توسط کلیه‌ها در این افراد مختل است؛ بنابراین توصیه می‌شود که مصرف روزانه نمک بیشتر از شش گرم (معادل یک قاشق چایخوری) نباشد. غذا‌های ﺁماده، نان و غذای رستوران‌ها حاوی مقادیر زیادی نمک هستند؛ بنابراین بهتر است از این غذا‌ها استفاده نشود.

- حفظ وزن مناسب و کاهش وزن در صورت چاق بودن: وزن بالا می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود. در واقع افزایش فشارخون شما می‌تواند به علت افزایش وزن باشد. باید توجه کرد که کم کردن وزن باعث کم شدن فشار خون می‌شود. از طرفی وزن بالا خطر بیماری‌های قلبی٬ افزایش چربی خون و مرض قند را افزایش می‌دهد. برای کاهش وزن افراد چاق٬ توصیه می‌شود از غذا‌های کم کالری و کم کربوهیدرات استفاده شود وهمچنین ورزش و افزایش فعالیت فیزیکی جزو برنامه روزانه فرد باشد.

باید توجه کرد که ورزش و افزایش فعالیت فیزیکی یکی از مهمترین عوامل پیشگیری و کنترل فشارخون بالا است. ورزش خطر بیماری‌های قلبی را هم کاهش می‌دهد. ۳۰ دقیقه ورزش یا فعالیت فیزیکی متوسط شامل پیاده‌روی تند، دوچرخه سواری٬ شنا و ... بیشتر روز‌های هفته لازم است. می‌توان ۳۰ دقیقه را به دوره‌های کوتاه‌تر ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کرد. استفاده از پله بجای آسانسور٬ عدم استفاده از وسیله نقلیه شخصی برای محل کار برای جلوگیری از افزایش وزن و ثابت نگه داشتن وزن مفید است. درافراد چاق توصیه می‌شود روزانه ۶۰ دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشند.

فعالیت فیزیکی منظم و کاهش کم تحرکی اثرات خوبی روی وزن و جلوگیری از افزایش فشار خون دارد.

در عین حال اگر تغییر در شیوه زندگی باعث پایین ﺁوردن فشار خون نشد، مصرف دارو لازم است. البته حتی با مصرف دارو تغییر در شیوه زندگی نیز نیاز است. در صورت مصرف داروی فشارخون لازم است که مرتبا توسط پزشک معالج خود در مورد مصرف درست و مقدار مناسب دارو ویزیت شوید. در صورت بروز عوارض ناخواسته دارو با پزشک خود تماس بگیرید. دارو را همانطور که تجویز شده است استفاده کنید و برای اینکه خوردن دارو را فراموش نکنید، آن را در مکانی که در معرض دید است، قرار دهید.

به یاد داشته باشید برای اینکه زندگی سالم داشته باشید باید:

- وزن مناسب خود را حفظ کنید.

- فعالیت فیزیکی منظم داشته باشید.

- برنامه غذایی سالم داشته باشید.

- نمک رژیم غذایی خود را کاهش دهید.

- در صورت تجویز دارو ﺁن را به طور صحیح استفاده کنید.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • افزایش قیمت طلا و انواع سکه در بازار ؛ ربع سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • از ۱۰ برند رژ لب تا مکمل تقویتی مو ؛ این محصولات را نخرید، تقلبی است 
  • کدام مکمل‌ها روند پیری را کُند می‌کند؟
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها