Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم،  یکی از پدیده‌های جهان امروز ما، افزایش سقط جنین عمدی است، در زمان حاضر هرساله در جهان حدود 45 میلیون جنین سقط می‌شود. تعداد اسقاط و قتل جنین در ایران از 250 هزار تا 800 هزار در سال تخمین زده شده است که فقط حدود 10 هزار مورد آن در سال قانونی است.

به‌عبارت دیگر، در ایران هر روز حدود 1000 جنین یعنی در هر دو دقیقه و چند ثانیه، یک جنین سقط می‌شود و به‌قتل می‌رسد؛ بنابر اظهارنظر کارشناسان، عموم جنین‌های به‌قتل‌رسیده، در چارچوب خانواده و به‌صورت مشروع، منعقد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به آمار بالایی که نسبت به سقط عمدی جنین در جهان و ایران وجود دارد، می‌توان گفت سقط جنین یکی از بزرگ‌ترین فجایع انسانی است که بشریت با آن مواجه است؛ در عموم پژوهش‌های انجام‌شده، ساده‌انگاری جامعه نسبت به سقط و دید منفی نسبت به تعداد فرزندان، عامل اصلی این عمل غیرانسانی بوده است، با توجه به چالش‌های پزشکی، روانی، فرهنگی، اخلاقی، حقوقی و... که در زمینه قتل جنین وجود دارد، ضروری است نسبت به وضعیت و راهکارهای کاهش این فاجعه بزرگ انسانی، آگاه‌سازی صورت پذیرد.

در روزهای اخیر، هشتگ #من_زنده_هستم در توئیتر و فضای مجازی داغ شده است؛ این هشتگ با بیش از 8 هزار توئیت، ترند اول توئیتر در ایران شد.

این هشتگ به دفاع از حق حیات جنین‌های بی‌دفاع، بررسی آسیب‌های پزشکی و روانی سقط جنین برای مادران، بررسی چالش‌های فرهنگی و اجتماعی در دفاع از مادر و جنین می‌پردازد؛ در ادامه به برخی از واکنش‌های کاربران در این مقوله اشاره شده است:

برخی کاربران با مقایسه آمار فوتی‌های کرونا و آمار قتل جنین، از بی‌تفاوتی جامعه نسبت به سلب حق حیات از جنین‌های بی‌دفاع انتقاد کرده‌اند.

برخی دیگر از کاربران با بیان اینکه جنین نیز انسان است و تفاوتی بین انسان درون و بیرون رحم در انسانیت وجود ندارد، زندگی کردن را حق هر انسان دانسته‌اند.

برخی کاربران، آسیبهای پزشکی و روانی سقط جنین برای مادران و چالش‌هایی را که زندگی آنها را تحت الشعاع قرار می‌دهد مورد توجه قرار داده‌اند.

پربیننده ترین متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش بخوانند اینجا اروپا نیست اردبیل است +عکس جزییات جدید از استخدام دانشجو معلمان سفر به مازندران خطر مرگ دارد دستگیری زنان آوازخوان کرمانشاهی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سقط جنین سقط جنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۱۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ خطر سقط جنین در جامعه

مریم موحد مسئول اجرایی طرح نفس در کرمانشاه در نشست خبری که در جمع خبرنگاران در دفتر بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه برگزار شد، با تأکید بر اینکه اهمیت زنگ خطر سقط جنین باید در جامعه برجسته شود، گفت : سقط جنین نوعی قتل به شمار می‌آید، زیرا فردی که مرتکب این کار می‌شود یک موجود زنده را از بین می‌برد و این کار حتی از زمان اعراب جاهلیت که پدران، فرزندان خود را زنده به‌گور می‌کردند بدتر است.

مسئول اجرایی طرح نفس در کرمانشاه افزود: در زمان جاهلیت پدران پس از تولد نوزادان اگر فرزند دختر بود او را زنده به گور می‌کردند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و وجود سونوگرافی و نیز با وجود اطلاع از جنسیت جنین چه پسر باشد و چه دختر، برخی اقدام به قتل جنین می‌کنند.

وی گفت: هنگامی که نطفه منعقد می‌شود خداوند از همان ابتدا در آن روح قرار می‌دهد و از چهار ماهگی جسم او شروع به شکل گرفتن می‌کند پس روح حتی قبل از جسم در نطفه وجود دارد به همین دلیل در آیات و روایات بر حرمت جنین بسیار تأکید شده است.

موحد با تأکید بر حرام بودن قتل نفس و سقط جنین به اندازه تبعاتی که در پی دارد، یعنی بحران جمعیت، مهم است، تصریح کرد: طرح نفس در ابتدا برای جلوگیری از قتل جنین و سپس به منظور پایداری جمعیت طرح‌ریزی شده است.

این کارشناس مامایی ادامه داد: طرح نفس بسیج جامعه پزشکی در فروردین‌ماه سال یک‌هزار و ۴۰۲ در استان کلید خورد، هدف اصلی از این طرح کار همه‌جانبه برای نجات فرزندان سقط جنایی است.

وی گفت: از تمام سقط‌هایی که در کشور اتفاق می‌افتد ۹۵ درصد سقط جنایی، ۳ درصد سقط درمانی و دو درصد سقط خود به خودی است در واقع ۹۵ درصد از سقط‌هایی که در کشور رخ می‌دهد سقط جنایی و به عبارتی قتل جنینی است. 

این کارشناس مامایی اذعان داشت: طبق آمار‌ها روزانه به طور میانگین یک‌هزار جنین در کشور سقط می‌شود، در استان کرمانشاه نیز طبق آمار‌ها رقمی بین ۲۲ تا ۲۵ سقط در روز انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این عمل در واقع یک قتل خاموش است، گفت: بسیاری از افرادی که مرتکب این گناه بزرگ می‌شوند در واقع جنین را به مثابه یک شیء در نظر می‌گیرند که رسانه‌های غربی در قبح‌شکنی سقط جنین تأثیرگذار بوده‌اند. 

وی گفت: پنج راهبرد اصلی در طرح نفس وجود دارد که اولین آنها فرهنگ‌سازی است، در گام اول باید مادران را به صورت اغنایی برای انجام ندادن سقط و نگه‌داشتن جنین متقاعد کرد. 

موحد افزود: دومین راهبرد حمایت‌کردن و مشاوره دادن به مادرانی است که قصد سقط جنین دارند و راهبرد سوم ارائه خدمات مختلف به کسانی است که بارداری مشروع داشته‌اند و کسانی که به صورت نامشروع باردار شده‌اند در این طرح گنجانده نمی‌شوند. 

موحد ادامه داد: طرح نفس ظرفیت کوچکی دارد، اما نیازمند یک کار گسترده و اجرایی است بنابراین در راهبرد چهارم تمام ارگان‌ها و نهاد‌های دیگر نیز باید در فرهنگ‌سازی، حمایت و مشاوره در این طرح مشارکت و همراهی کنند تا نتایج مطلوب‌تری به دست آید. 

وی ادامه داد: در راهبرد پنجم طرح نفس تنها به عنوان یک مرکز حمایت مالی معرفی نمی‌شود و بنابراین تنها مادرانی که به دلیل مشکل مالی تصمیم به سقط جنین دارند مشمول این طرح نمی‌شوند بلکه تمام مادران دیگر نیز که به دلایل غیر مالی هم‌چون دلایل فرهنگی، عقیدتی و روحی می‌خواهد اقدام به این کار کنند در این طرح می‌گنجند. 

موحد افزود: در واقع راهبرد پنجم صیانت از مرکز نفس به عنوان یک مرکز فرهنگی است و نه به عنوان مرکزی که صرفاً به ارائه خدمات و حمایت‌های مالی می‌پردازد بنابراین تمام مادرانی که قصد سقط دارند بهتر است به این مرکز ارجاع داده شوند.

 وی گفت: مرکز نفس در پیش‌برد اهداف خود اقدام به شبکه‌سازی و همکاری با بسیاری از افراد، گروه‌ها و مراکز می‌کند که از آن جمله می‌توان این موارد را نام برد: متخصصان زنان، ماماها، مراقبان سلامت، بهورزان، داروخانه‌ها، عطاری‌ها و تمام مکان‌های ارجاع مادران. 

موحد خاطرنشان کرد: این مشاوره‌ها یا به صورت کار فرهنگی، روان‌شناسی، عقیدتی و یا به شکل ارائه خدمات مالی و بهداشتی مادران را به سمت انصراف از سقط جنین سوق می‌دهند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند / جایگاه معلم و ارزش علم آموزی از منظر امام رضا(ع)
  • زنگ خطر سقط جنین در جامعه
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند/ جایگاه معلم و تعلیم و تربیت از منظر امام رضا(ع)
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند
  • دفاع بالوتلی از جنجال ستاره اینتر علیه تئو هرناندز
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران
  • گزارش‌زنده؛ ایران ۲ - تایلند ۰
  • ایران - تایلند؛ گزارش زنده