Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه قضایی خبرگزاری فارس ـ مهناز رشیدی پژوهشگر پژوهشگاه قوه قضائیه در یادداشتی نوشت: نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در 15 دی ماه 1399 اعلام کرد که به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران و با حکم دادستانی هرمزگان، شناور نفتکش کره جنوبی را به دلیل نقض پیاپی قواعد زیست محیطی در خلیج فارس (در 11 مایلی جزیره تنب بزرگ)[1] توقیف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات وزارت امور خارجه نیز، علت توقیف این نفت­کش را که حامل 7200 تن مواد شیمیایی نفتی بود، آلوده کردن محیط زیست دریایی عنوان کردند.[2] در مقابل، وزارت دفاع کره جنوبی، در واکنش به این اقدام اعلام کرد که یگانی از شناورهای نظامی خود را به منطقه خلیج فارس اعزام خواهد کرد و وزارت خارجه این کشور، خواستار آزادی فوری این کشتی شد.[3]

با توجه به اهمیت این موضوع برای منافع ملی کشور، نکاتی از حیث اصول و قواعد حقوق بین­‌الملل دریاها قابل طرح است:

1- منطقه خلیج فارس دریایی بسته یا نیمه بسته است که مشمول قواعد حقوق بین­‌الملل دریاها قرار دارد. بنیادی­‌ترین سند بین­‌المللی در حوزه حقوق دریاها، کنوانسیون سازمان ملل متحد در حقوق دریاها (1982) است. اگرچه جمهوری اسلامی ایران صرفا این سند را امضا کرده و هنوز آن را تصویب نکرده است اما علی‌­رغم لازم‌­الاجرا نبودن این کنوانسیون برای کشور ایران، بسیاری از قواعد مندرج در این معاهده، تدوین عرف بین­‌المللی است و از این جهت، برای کشورمان لازم‌­الرعایه است.

2- بر مبنای قواعد عرفی و معاهداتی دریایی، کشورهای ساحلی صلاحیت تعیین مناطق دریایی خود را با توجه به استانداردهای کنوانسیون دارا می‌­باشند. با عنایت به اینکه هر کشور می­تواند تا 12 مایل از خط مبدأ به تعیین دریای سرزمینی، برای خود اقدام کند و مطابق ماده 121 کنوانسیون حقوق دریاها که جزایر دور از ساحل را مستحق برخورداری از مناطق دریایی مستقل دانسته، بر اساس قوانین و مقررات داخلی کشور، جزیره تنب بزرگ تحت حاکمیت ایران قرار دارد و آبهای اطراف آن تا 12 مایل، دریای سرزمینی کشور ایران محسوب می­شود. بنابراین نفت­کش کره‌­ای در حال عبور از این منطقه دریایی (در فاصله 11 مایلی تنب بزرگ) توقیف گشته است.

3- رژیم حاکم بر عبور کشتی­های خارجی در دریای سرزمینی، عبور بی­‌ضرر است. یعنی کشتی­‌های خارجی می­‌توانند به صورت مستمر، بی‌­وقفه و سریع از دریای سرزمینی سایر کشورها عبور کرده و دولت ساحلی نمی‌­تواند مادامی که عبور، بی‌­ضرر است اقدام به توقیف یا بازرسی آن کشتی نماید. عبور، زمانی بی­ضرر است که مخل صلح، نظم عمومی و امنیت کشور ساحلی نباشد. اما زمانی که یک کشتی، فعالیت‌­های مصرح در ماده 19 کنوانسیون حقوق دریاها را انجام دهد، عبور از حالت بی­‌ضرر خارج می­شود. یکی از این موارد، اقدام به آلودگی جدی و عمدی زیست­ محیطی است. به عبارت دیگر، در این فرض، کشور ساحلی می­‌تواند از عبور کشتی خارجی، جلوگیری نماید. زیرا به موجب ماده 21 این کنوانسیون، کشور ساحلی می­‌تواند در منطقه دریای سرزمینی قوانینی را در خصوص حفاظت از محیط زیست و پیشگیری، کاهش و کنترل آلودگی وضع نماید و کشتی­‌های خارجی در حال عبور بی‌­ضرر از این دریا مکلف به اجرای این مقررات هستند. در نتیجه، نفت­کش کره‌­ای مکلف بوده در حین عبور از دریای سرزمینی ایران به قواعد و استانداردهای زیست ­محیطی که کشور ایران وضع کرده­‌است، پایبند باشد.

4- اگرچه اعمال صلاحیت قضایی کیفری و مدنی بر کشتی­‌های خارجی در حال عبور از دریای سرزمینی با کشور صاحب­ پرچم کشتی است اما در بعد کیفری، در صورتی که آثار جرم به ساحل سرایت کرده و آرامش، امنیت و نظم عمومی ساحل را برهم زند، کشور ساحلی امکان اعمال صلاحیت داشته و در زمینه دعاوی مدنی نیز، به موجب قاعده مقرر در ماده 28 کنوانسیون، در صورتی که تعهدات قراردادی یا مسؤولیت‌­های کشتی مزبور، در حین عبور و به مناسبت عبور ایجاد شده باشد، کشور ساحلی می‌­تواند صلاحیت قضایی خود را اعمال نماید. ایجاد خسارات ناشی از آلودگی‌­های زیست­ محیطی در حین عبور از مناطق دریایی ایران را می­‌توان هم واجد وصف کیفری و هم دارای خصیصه مدنی دانست که در حین عبور نفت­کش از منطقه دریای سرزمینی تحت حاکمیت ایران ایجاد شده است. بنابراین، کشور ایران هم در بعد کیفری و هم در بعد مدنی امکان اعمال صلاحیت قضایی و اجرایی بر این اقدام را داشته ­است. در نتیجه، صدور حکم توقیف نفت­کش آلوده کننده خارجی از سوی مقام قضایی با قواعد حقوق بین­الملل منافاتی ندارد.

5- با توجه به اقدام این نفت­کش، یعنی حمل و نقل مواد شیمیایی نفتی، نوع این کشتی، تجاری است و از مصونیت قضایی برخوردار نمی‌­باشد. از این رو، مانعی در جهت اعمال صلاحیت قضایی توسط دادستانی کشور ایران و اجرای حکم توسط نیروی دریایی نظامی جمهوری اسلامی ایران موجود نبوده؛ زیرا مطابق قواعد حقوق بین­‌الملل دریاها صرفا کشتی‌­های جنگی و کشتی‌­های دولتی غیرتجاری در رابطه با صلاحیت قضایی و اجرایی کشور ساحلی از مصونیت برخوردارند.

در نتیجه، جمهوری اسلامی ایران در اقدام به توقیف نفت­کش آلوده کننده محیط زیست دریایی ایران، در چارچوب اصول و قواعد حقوق بین­‌الملل دریاها عمل کرده­ است.

[1] . https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/10/15/2426128.

[2] . https://www.irna.ir/news/84173777/.

[3] . https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/10/15/2426124.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کره جنوبی محیط زیست جمهوری اسلامی ایران توقیف نفتکش کره جنوبی جمهوری اسلامی ایران قواعد حقوق بین دریای سرزمینی اعمال صلاحیت صلاحیت قضایی الملل دریاها حقوق دریاها حین عبور کشور ساحلی کشور ایران کش کره نفت کش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۲۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات توافق شده آزاد می‌شوند

وزارت خارجه هند اعلام کرد یک تن از 17 خدمه کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی که توسط ایران توقیف شده است، تا این لحظه آزاد شده و باقی خدمه این کشتی نیز سالم هستند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه هند اعلام کرد که تمامی خدمه این کشتی با انجام تعهدات توافق شده آزاد خواهند گشت.

ایرج الهی، سفیر ایران در هند از سوی دیگر تاکید داشته که خدمه هندی کشتی توقیف شده بازداشت نبوده و می‌توانند به هند بازگردند.

وزارت خارجه هند همچنین تاکید داشت از طریق نمایندگی این کشور در تهران با خدمه هندی کشتی توقیف شده در ارتباط بوده و درحال تضمین سلامتی آن‌ها هستند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران در تاریخ 25 فروردین ماه، یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را در منطقه خلیج فارس توقیف کرد.

این کشتی باری که  «ام‌اس‌سی‌آریز» (MSC Aries) نام دارد با پرچم پرتغال فعالیت می‌کرد و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن بوده که مالک آن یک میلیاردر اسراییلی به نام «ایال اُفر» است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آزادی کارکنان هندی کشتی توقیف شده توسط ایران
  • وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند
  • وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می شوند
  • خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند
  • خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات توافق شده آزاد می‌شوند
  • دیدار نمایندگان روسیه، پاکستان و فیلیپین با خدمه‌های کشتی توقیفی
  • توقیف ۳ شناور با ۱۱ میلیارد تومان قاچاق در بوشهر
  • حسن یزدانی با عبور از هادی ساعی بهترین المپین ایران می‌شود
  • تهدیدهای ترانزیت دریایی در ۱۴۰۳
  • رازهای جالبی از تایتانیک که شاید هرگز درباره‌اش نشنیده باشید (فیلم)