Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@16:18:24 GMT

پیام طالبان به بایدن یک روز پیش از تحلیف

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۳۳۰۳۹

پیام طالبان به بایدن یک روز پیش از تحلیف

طالبان، یک روز پیش از مراسم ادای سوگند جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، از او خواستند به توافقنامه‌ دوجانبه صلح احترام بگذارد و تمام نیروهای آمریکایی را تا ماه مه از افغانستان خارج کند.

به نوشته ایندیپندنت، این توافقنامه، بعد از تقریبا دو سال مذاکره بین دیپلمات‌های آمریکایی و رهبران طالبان، در فوریه سال گذشته، در قطر امضا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید حفظ و اجرایی‌شدن توافق‌نامه صلح قطر، برای موفقیت مذاکرات بین‌افغانی و پایان دو دهه جنگ مهم است.

او گفت:‌ «حالا باید گام‌هایی برای پایان جنگ برداشته شود نه اینکه جنگ طولانی شود و این توافقنامه در همین راستا تدوین شد.»

نعیم همچنین هشدار داد: «عدم اجرای کامل توافق‌نامه صلح دوحه، می‌تواند روند جاری مذاکرات صلح را متاثر کند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قراردادهای بسیاری را لغو و شماری دیگر را هم امضا کرد. جانشین ترامپ، جو بایدن با بسیاری از تصمیم‌های ترامپ در خصوص این قراردادها، مخالفتی آشکار دارد. طالبان نگران است که بایدن توافق‌نامه صلح قطر را نیز لغو کند.

آمریکا، همین هفته پیش، بر اساس مفاد توافق‌نامه، تعداد سربازان خود در افغانستان را به کمترین سطح در دو دهه گذشته، به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش داد. این اتفاق، مورد استقبال طالبان قرار گرفت.

مشاوران رئیس جمهور منتخب آمریکا، جو بایدن، ملاحظاتی درباره توافق‌نامه صلح با طالبان دارند اما از کلیت مذاکرات صلح برای پایان جنگ در افغانستان، اعلام پشتیبانی کرده‌اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، پیشتر به طالبان چراغ سبز نشان داده بود.

او به شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گفته بود که توافق دوحه بین آمریکا و طالبان، برای هر دو طرف مسئولیت به بار آورده است و آمریکا، به رهبری جو بایدن نیز، در خصوص مسایل افغانستان با دیپلماسی پیش خواهد رفت. او به‌طور ضمنی، توافق بین آمریکا و طالبان را تایید کرده و افزوده بود که دولت جدید جو بایدن نیز از روند گفت‌وگوهای صلح حمایت می‌کند.

محمد نعیم، سخنگوی طالبان در همان زمان گفت: «امارت اسلامی افغانستان نیز از طرف خود تصریح می‌کند که ادامه دیپلماسی، راه خوبی برای حل منازعات است. امارت اسلامی بر این باور است که پیمان دوحه، نسخه خوبی برای حل مشکلات هر دو سوی مذاکره است؛ بنابراین ما خود را به تعهدات پذیرفته شده در پیمان متعهد می‌دانیم و از طرف مقابل هم چنین تعهدی را خواستار هستیم.» / ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: توافق نامه صلح جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۳۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم

حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز پیروزی مجاهدین در افغانستان اعلام کرد برای حفظ دستاوردهای جهاد مردم این کشور تلاش می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند».

حکومت طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین امارت اسلامی با تمام توان تلاش می‌کند تا  ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

گزارش تسنیم| «هشتم ثور»؛ شیرینی که با اختلاف به کام مردم افغانستان تلخ شد«8 ثور» روزی پر افتخار در تاریخ افغانستان

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت
  • بایدن از تحریم گردان‌های نظامی رژیم صهیونیستی صرفنظر کرد
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟