Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسوت اوزیل هافبک آلمانی آرسنال در آستانه انتقال به فنرباحچه قرار دارد. به همین مناسبت به بررسی بهترین فصل او در جمع توپچی ها پرداخته ایم.

چه اتفاقی برای مسوت اوزیل در فصل 2015/16 افتاد؟ این بازیکن آلمانی تا نیم فصل مسابقات در 18 بازی 16 پاس گل داد و قصد داشت رکورد 20 پاس گل تیری آنری در فصل 2002/03 لیگ برتر انگلیس را بشکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه او فقط موفق به ثبت سه پاس گل دیگر در 17 حضورش تا پایان مسابقات شد و یک پاس گل کمتر از رکورد به ثبت رساند.

او در واقع فصل را با خلق 146 موقعیت گل به پایان رساند که بیشترین خلق موقعیت در یک فصل در تاریخ لیگ برتر از زمان ثبت آمار و داده های اپتا (که قدمت آن به سال 1996 باز می گردد) بوده است.

بیشترین خلق موقعیت در یک فصل لیگ برتر انگلیس

چه اتفاقی رخ داد که آمار او تا این حد در ادامه فصل پایین آمد؟ اولین دلیلی که به نظر می رسید در خلاقیت او تأثیر گذاشت این بود که الکسیس سانچز و سانتی کازورلا به طور همزمان مصدوم شدند. آخرین باری که آن دو باهم بازی کردند در پایان ماه نوامبر مقابل نوریچ بود. در آن زمان، اوزیل در 13 بازی، 11 پاس گل داده بود. حریفان از آن به بعد فقط با یک بازیکن خلاق مواجه می شدند نه سه بازیکن. کازورلا تا پایان فصل هرگز بازی نکرد، درحالیکه الکسیس سانچز دیگر تا ماه فوریه از ابتدا به میدان نرفت.

اما به نظر نمی رسد که توانایی هجومی تیم در کل تحت تأثیر قرار گرفته باشد. آن ها در نیم فصل دوم، فقط یک گل کمتر به ثمر رساندند، در حالیکه میانگین گلزنی آن ها تقریباً یکسان بود. تنها تفاوت در این بود که حدود یک پنجم از خلق موقعیت های مسوت اوزیل تبدیل به گل شده بود.

آرسنال 2015/16 19 بازی نیم فصل اول 19 بازی نیم فصل دوم مجموع شوت ها 296 275 میانگین شوت در هر بازی 11.2% 11.6% مجموع گل ها 33 32 درصد پاس گل های مسوت اوزیل 48.5% 9.4%

اوزیل متوجه شد که توانایی اش در خلق موقعیت کاهش یافته است. در نیم فصل اول، او در هر 27 دقیقه یک بار از روی ضربات شروع مجدد موقعیت گلزنی ایجاد می کرد، در حالیکه در نیم فصل دوم این آمار به یک خلق موقعیت در هر 43 دقیقه کاهش یافت و با کاهش فرصت برای پاس های زمینی، او در نیم فصل دوم بیشتر به خلق موقعیت برای سرزنی هم تیمی هایش روی آورد و میانگین آن از 28% به 45% افزایش یافت.

اما شاید آنچه بیشتر از همه مشهود است آمار xA (پاس هایی که انتظار می رفته به گل تبدیل شوند) مسوت اوزیل است. پیش از ژانویه، این بازیکن آلمانی 16 پاس گل داده بود، درحالیکه طبق معمول انتظار می رفت از این پاس ها فقط 5 یا 6 گل به ثمر رسد. به عبارتی او پاس هایی می داد که درحالت عادی انتظار نمی رفت منجر به گل شوند و این از خوش شانسی اش بود که این پاس ها در نهایت تبدیل به گل می شد. بعد از ژانویه، آمار xA او 4 بود، در حالیکه منجر به ثبت 3 پاس گل شد.

بنابراین اگرچه در نیم فصل دوم آمار پاس گل هایش به طور محسوسی افت کرد و عملکرد خوبی از این جهت نداشت، اما شانس های خوب گلزنی که ایجاد کرده (xA) با درصد بالایی تبدیل به گل شد.

مسوت اوزیل آگوست تا دسامبر 2015 ژانویه تا می 2016 خلق موقعیت از ضربات شروع مجدد 58 35 پاس گل 16 3 xA 5.5 3.9 خلق موقعیت (شامل پاس گل) 80 66 خلق موقعیت برای زدن ضربات سر 28% 45% دقایق بازی 1,549 1,498 بازی 18/19 17/19 میانگین دقایق نسبت به خلق موقعیت از ضربات شروع مجدد 26.7 42.8 میانگین دقایق نسب به پاس گل 96.8 499.3

 

پاس های مسوت اوزیل در فصل 2015/16 قبل از ژانویهپاس های مسوت اوزیل در فصل 2015/16 بعد از ژانویهعملکرد اولیویه ژیرو در فصل 2015/16

بسیاری از هواداران، اولیویه ژیرو را به دلیل ناکامی و عدم موفقیت در گل کردن موقعیت های گلزنی ایجاد شده برایش، سرزنش می کنند. این مهاجم فرانسوی، در نیم فصل اول 10 گل به ثمر رساند که فقط 20 درصد شوت هایش تبدیل به گل شد، اما در نیم فصل دوم نرخ گلزنی او به 11.5 درصد کاهش یافت. اما ژیرو در فاصله بین ژانویه تا می 2016، 6 گل به ثمر رساندن در حالیکه آمار xG (موقعیت هایی که انتظار می رفته تبدیل به گل شوند) او 5.4 بوده و این نشان می دهد او در حد انتظار موفق به گلزنی شده است، در حالیکه پیش از ژانویه، آمار گلزنی اش نسبت به xG اش خیلی بهتر بوده است.

چهار گل از هفت گلی که ژیرو با پاس های مسوت اوزیل به ثمر رساند، با شوت به ثبت رسید و سه مورد دیگر با ضربه سر بوده است. اوزیل از ابتدای ژانویه تا هفدهم آوریل، که 13 بازی برگزار شد، هیچ موقعیت گلی برای شوتزنی اولیویه ژیرو خلق نکرد، در حالیکه در نیم فصل اول 42 درصد از موقعیت های گلی که اوزیل خلق کرد، در موقعیت سرزنی نبود و این آمار در نیم فصل دوم به 29 درصد کاهش یافت.

با کاهش خلاقیت مسوت اوزیل در نیم فصل دوم، خلاقیت اولیویه ژیرو نیز بیشتر شد و بیشتر از دو برابر نیم فصل اول، موقعیت گلزنی ایجاد کرد و پس از سال نو، پنج پاس گل به ثبت رساند، درحالیکه آمار او در نیم فصل اول فقط یک پاس گل بود.

اولیویه ژیرو آگوست تا دسامبر 2015 ژانویه تا می 2016 مجموع شوت ها 49 52 گل 10 6 میانگین گل به تعداد شوت 20.4% 11.5% xG 6.95 5.4 ایجاد موقعیت 11 25 پاس گل 1 5 دقایق بازی 1228 1196 بازی 19 19 جایگاه اوزیل در میان بهترین گل سازهای لیگ برتر انگلیس

اوزیل میراث بحث برانگیزی از خود در آرسنال به جای خواهد گذاشت. او که بخشی از بازیکنان آرسنال در راه قهرمانی در سه جام حذفی بوده و گهگاه عملکرد خلاقانه ای داشت، به این دلیل که نتوانسته بود مقابل بهترین و چالش برانگیزترین حریفان عملکرد موثری داشته باشد، شهرت زیادی کسب کرده بود. او در کل دوران حرفه ای اش در آرسنال، فقط یک بازی خارج از خانه مقابل نیوکاسل انجام داد زیرا اغلب اوقات از سفرهای طولانی به شمال و مقابل بیک سیکس معذور بود و آخرین بازی خارج از لندن او مقابل بیگ سیکس به 5 نوامبر 2017 مقابل منچسترسیتی بر می گردد. این بازیکن آلمانی، در مجموع فقط در 7 دیدار از 18 دیدار خارج از خانه اخیر آرسنال مقابل منچسترسیتی، منچستریونایتد و لیورپول پیش از فصل جاری به میدان رفته است. او در 47 مسابقه مقابل بیک سیکس در لیگ برتر انگلیس، فقط 6 گل و 9 پاس گل به ثبت رساند درحالیکه این آمار در 20 دیدار خارج از خانه اش، مجموعاً دو گل و پاس گل بوده است.

مدافعان عملکرد مسوت اوزیل معتقدند که او بهترین بازیسازی است که باشگاه تاکنون دیده است، اما داده ها و آمار و ارقام واقعاً این موضوع را تایید نمی کنند. اوزیل چهارمین گلساز برتر آرسنال در تاریخ لیگ برتر انگلیس بوده است.

رکوردداران پاس گل برای آرسنال در لیگ برتر انگلیس؛ مسوت اوزیل در جایگاه چهارم پس از دنیس برکمپ، تیری آنری و سسک فابرگاس

و از لحاظ میانگین پاس گل نسبت به تعداد دقایق بازی، اوزیل در میان بازیکنان آرسنال باز هم چهارم است (بازیکنانی با حداقل 20 پاس گل).

رکوردداران پاس گل نسبت به تعداد دقایق بازی در میان بازیکنان آرسنال در تاریخ لیگ برتر؛ مسوت اوزیل پس از خوزه آنتونیو ریس، دنیس برکمپ و سسک فابرگاس در جایگاه چهارم قرار دارد

حتی اگر مدت زمان حضور او در میدان در دوران پساونگر که اغلب نیمکت نشین شده بود را نادیده بگیریم، میانگین او، یک پاس در هر 241 دقیقه است و باز هم بعد از سه بازیکن دیگر توپچی ها قرار می گیرد.

با احتساب تمامی بازیکنان تاریخ لیگ برتر، مسوت اوزیل در رتبه دوازدهم از منظر میانگین پاس گل قرار می گیرد.

# نام بازیکن پاس گل در لیگ برتر میانگین پاس گل نسبت به دقایق بازی 1 کوین دی بروین 76 174 2 خوزه آنتونیو ریس 21 214 3 لروی سانه 28 217 4 نانی 43 226 5 دنیس برکمپ 94 236 6 سسک فابرگاس 111 238 7 اریک کانتونا 56 246 8 داوید سیلوا 93 258 9 ایال برکوویچ 41 265 10 ولادیمیر اسمیچر 24 269 11 دیوید بکام 80 270 12 مسوت اوزیل 54 283

در مجموع باید گفت مسوت اوزیل یک دوره دو ساله موفق در آرسنال داشت و آن زمانی بود که در کنار الکسیس سانچز بازی می کرد و در آنجا استعدادی که توپچی ها از او انتظار داشتند را به نمایش گذاشت، اما در فصل 2015/16 بهترین فرصت برای آرسنال از دست رفت، جاییکه پس از لسترسیتی به نایب قهرمانی لیگ برتر انگلیس رضایت دادند، در حالیکه می توانستند عملکرد بهتری داشته باشند و این تیم را به چالش بکشند.

پایگاه هواداران آرسنال در خصوص مسوت اوزیل به دو گروه تقسیم می شوند. آنچه واضح است او یک بازیکن فوق العاده با استعداد بود که نشان داد چه طراح و خلاق خارق العاده ای نیز است، هر چند این کار را به اندازه کافی انجام نداد و در حقیقت مثل بازیکنان بزرگی که در مواقع حیاتی این کار را انجام می دهند و در حقیقت یک تنه تیم را پیروز می کنند و بار تیم را به دوش می کشند، نبود.

اوزیل در حالیکه توسط بازیکنان برجسته دیگری در آلمان و رئال مادرید احاطه شده بود، بازیکن فوق العاده ای به نظر می رسید، اما به ندرت از شخصیتی برخوردار بود تا تیم خود را به تنهایی به پیروزی برساند.

هواداران آرسنال که در طول این سال ها شاهد ستاره هایی همچون ایان رایت، دنیس برکمپ، پاتریک ویرا، تیری آنری و سسک فابرگاس بوده اند، نتوانستند این موضوع را همراه با اوزیل دوباره لمس کنند. این هافبک آلمانی به اندازه کافی نتوانست مهارت هایش را در لیگ برتر انگلیس به نمایش گذارد و تنها ذهنیتی که از او خواهد ماند این است: "مسوت اوزیل یک بازیکن فوق العاده با استعداد بود."

یادداشت راب بیتمن برای Statsperform

اخبار داغ 

علی دایی: علاقه ای به سیاست ندارم و ترجیح دادم کنار مردم بنشینم، نه احمدی نژاد! باشگاه فولاد: برای فوتبال ایران متاسفیم که مدافع عنوان قهرمانی ‌اش چنین حال و روزی دارد! قتل مرد بی غیرت فامیل / 6 ماه دور از چشم شوهرم تسلیم او بودم! زلاتان ابراهیموویچ: اعتقاد به اسکودتو؟ زلاتان به چیزی اعتقاد ندارد؛ من فقط به زلاتان اعتقاد دارم رئال مادرید با داوید آلابا به توافق رسید / مارکا

منبع: طرفداری

کلیدواژه: لیگ برتر انگلیس مسوت اوزیل تاریخ لیگ برتر نیم فصل اول نیم فصل دوم مسوت اوزیل اولیویه ژیرو ثمر رساند لیگ برتر تبدیل به گل خلق موقعیت دقایق بازی فصل 2015 16 دنیس برکمپ موقعیت گل کاهش یافت یک بازی پاس گل پاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۳۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مس به ۱/۴ نهایی صعود کرد

تیم‌های فوتبال مس رفسنجان و پیکان در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی از ساعت ۱۷:۴۵ و در ورزشگاه شهدای مس رو در روی هم قرار گرفتند که این بازی در پایان دو نیمه با نتیجه تساوی یک بر یک به پایان رسید تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود و مس موفق شد در ضربات پنالتی با نتیجه ۵ بر ۴ به سود شاگردان نویدکیا به پایان رسید.

ترکیب مس: حامد لک، محمد نژاد مهدی، رامتین سلیمان زاده، میثم تیموری، حسن جعفری، جلال‌الدین علی محمدی، فرشید باقری، مهدی ترکمان (۷۳ - عرفان شهریاری)، سعید واسعی، محمدمهدی محبی (۱۰۷ - محمد اکبری) و سجاد شهباززاده.

ترکیب پیکان: محمدرضا دیناروند، مبین دهقان، نیما احمدی (۷۵- امیرحسین صدقی)، ایمان اکبری، علی‌اصغر صادقی، ابوالفضل زمانی، علی‌اکبر رنجبر، امیرحسین غلامی، آرش هاشمی، مجتبی حقدوست و امیر شهیم.

تیم فوتبال مس بازی را بهتر آغاز کرد و در دقیقه ۴ سجاد شهباززاده در موقعیت گلزنی قرار گرفت، اما دیناروند به خوبی مانع از باز شدن دروازه پیکان شد. پس از آن بازیکنان هر دو تیم بیشتر در میانه‌های زمین توپ را به گردش در می‌آوردند.

جلال‌الدین علی محمدی روی پاس سعید واسعی در دقیقه ۳۲ با ضربه پای راست دروازه دیناروند را باز کرد و گل اول بازی به نام او و تیم مس به ثبت رسید.

در نهایت این بازی در نیمه اول با یک گل خاتمه یافت.

در شروع نیمه دوم تیم پیکان خیلی زود به بازی برگشت و ابوالفضل زمانی موفق شد روی پاس در عرض احمدی و روی غفلت مدافعان مس توپ را وارد دروازه کند تا حساب کار یک بر یک شود. تیم مس موقعیت‌های زیادی را در نیمه دوم از دست داد و هیچکدام از توپ‌های شاگردان محرم نویدکیا به تور دروازه پیکان نچسبید تا برنده بازی در وقت‌های اضافه شناخته شود.

در وقت‌های اضافه موقعیت‌های دو تیم به خصوص مس رفسنجان حاصلی به همراه نداشت و کار به ضربات پنالتی کشیده شد و تیم مس رفسنجان موفق شد با نتیجه ۵ بر ۴ پیکان را شکست دهد و به مرحله یک چهارم نهایی صعود کند. همچنین با این پیروزی، روند شکست ناپذیری محرم نویدکیا همراه با تیم مس حفظ شد.

منبع: مهر

tags # فوتبال سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • مس به ۱/۴ نهایی صعود کرد
  • کریستیانو رونالدوی کوچک؛ انتقاد ماریو گومز از بدنسازی و تغییرات عضلات مسوت اوزیل!
  • علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید
  • به بهانه باخت ۵-۰ چلسی مقابل آرسنال؛ مروری بر سنگین‌ترین شکست‌های دوران مربیگری پوچتینو
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ ترجمه یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • شاهکار کاپیتان؛ مارتین اودگارد یاد مسوت اوزیل را در آرسنال زنده کرد
  • آرسنال ۵-۰ چلسی: تحقیر آبی‌ها و صدرنشینی، بهتر از این نمی‌شد!
  • به میهمان لرتبار لیگ برتر احترام بگذارید! (یادداشت)
  • اوزیل:به عربستان و قطر نه گفتم که بزرگ شدن فرزندانم را ببینم/ مقابل بهترین بارسلونا ۲۰۰ درصد انگیزه داشتم