Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامور گفت: فناوری به قدری پیشرفت کرده است که فاصله‌ جغرافیایی با استفاده از ابزاری که به شما این حس را می‌دهد که گویی در کلاس درس نشسته‌اید، از بین رفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ در پی شیوع ویروس کرونا همه آموزش‌ها در کشور از حضوری به آنلاین تبدیل شد. در ابتدای برگزاری کلاس‌های آنلاین بسیاری از کاربران این سیستم آموزشی با مشکلات بسیار بزرگی مواجهه بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نخبگان استان بوشهر از دیار رئیس علی دلواری در اقدامی کتابی تحت عنوان “آموزش یادگیری برخط” ترجمه و منتشر کرد که بسیاری از مشکلات را رفع خواهد کرد.

به همین منظور گفت و گو کوتاهی با مترجم کتاب آموزرش برخط داشتیم که در ادامه می‌خوانیم.

 لطفاً خودتان را به‌همراه سوابق تحصیلی برای مخاطبین معرفی بفرمایید؟

با سلام خدمت شما و مخاطبین گرامی.

کلثوم نامور هستم. در سال ۱۳۷۳ در خانواده ای مذهبی که از نوادگان شهید رئیسعلی دلواری هستند، در شهرستان تنگستان به دنیا آمدم.

تا ۲۴ سالگی در روستای گلکی (از توابع شهرستان تنگستان) زندگی کردم و پس از آن در شهر خورموج ساکن شده ام.

مقطع کارشناسی خود را در رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه اراک به مدت ۳ سال گذراندم. مقطع کارشناسی ارشد را نیز در همین رشته و همین دانشگاه بدون آزمون  ادامه دادم. در اولین سال پذیرش کارشناسی ارشد، به استخدام آموزش و پرورش درآمدم و دانشگاه فرهنگیان را نیز همراه با درس دانشگاهی خودم در مقطع کارشناسی ارشد، در شهر اراک گذراندم.

از مهارت‌ها و فعالیت‌های خود بگویید؟

نویسندگی، مدرس کارگاه های فوتوشاپ، طراح پوستر، صفحه آرایی نشریات، مسئول تبلیغات خیریه دانشجویی جوادالائمه (ع) دانشگاه اراک، سردبیر نشریه روش و رسانه، مدیرمسئول نشریه ردپای جاوید، عضو هیئت تحریریه و صفحه آرای نشریه صور دانشگاه علامه طباطبایی تهران. طراح چندرسانه ای های آموزشی، موشن گرافیک ها و انیمیشن ها.

آیا به ورزش علاقه‌مند هستید؟

بله؛ والیبال، بدمینتون و از همه مهمتر دوچرخه سواری.

از رشته تحصیلی خود چه بهره برداری داشته‌اید؟

به دلیل علاقه زییاد به رشته  تکنولوژی آموزشی، خوشبختانه تخصصی در آن به دست آورده بودم. در موضوعات مختلفی مانند: بررسی رابطه بین سوادرسانه ای با سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اراک، نوجوانی، تعارضات و راه حل های مقابله با آن، تدوین و اعتباریابی اصول طراحی موشن گرافیک های آموزشی، اجتماع یادگیری (ترجمه متن اصلی)، آرامش ابزاری لازم در عکاسی تبلیغاتی، بررسی جایگاه موشن گرافیک به عنوان یک رسانه‌ی آموزشی، بررسی چگونگی کاربرد ۱۲ اصل انیمیشن در طراحی و تولید موشن گرافیک های آموزشی (مطالعه موردی: موشن گرافیک آموزشی احکام)، بررسی الگوی طراحی آموزشی چهارمولفه ای به عنوان یک الگوی ساختن گرایانه، تاثیر شبیه سازی های آموزشی مبتنی بر رایانه بر هدف گرایی تحصیلی و عملکرد یادگیری دانش آموزان مقالاتی ارائه کرده و به تولید فیلم های آموزشی، طراحی و تولید چندرسانه ای های آموزشی و موشن گرافیک های آموزشی پرداخته ام.

در خصوص کتاب آموزش یادگیری برخط(آنلاین) برای مخاطبین سخن بگویید و بیان کنید این کتاب چه هدفی را دنبال می‌کند؟

این کتاب در ۷ بخش اصلی و ۳۳ فصل تنظیم شده است. بخش اول: من به عنوان یک یادگیرنده برخط، چه کسی هستم؟ بخش دوم: چه کسی در سفر یادگیری با من همراه است؟ بخش سوم: اساتید من چه کسانی هستند؟ نقش آنها چیست؟ بخش چهارم: در هنگام یادگیری برخط، زمان را مدیریت  کنید. بخش پنجم: در محیط برخط به صورت حرفه ای ارتباط برقرار کنید. بخش ششم: تکالیف برخط را تجزیه‌و‌تحلیل کنید. بخش هفتم: راهبردی مطالعه کنید.

این کتاب با هدف آشنایی معلمان، اساتید دانشگاه و به خصوص دانشجویان تکنولوژی آموزشی با یادگیری برخط و آموزش از طریق فضای مجازی نوشته شده است.

یادگیری برخط (آنلاین) ابزار یا نظام‌آموزشی مبتنی‌بر رایانه است که به شما این امکان را می‌دهد در هر کجا و هر زمان به یادگیری بپردازید. امروزه یادگیری برخط بیشتر از طریق اینترنت اجرا می‌شود. حال‌ آن‌که در گذشته این عمل از تلفیق روش‌های مبتنی‌بر رایانه نظیر سی-دی رام صورت می‌گرفت. فناوری به قدری پیشرفت کرده است که فاصله‌ی جغرافیایی با استفاده از ابزاری که به شما این حس را می‌دهد که گویی در کلاس درس نشسته‌اید، از بین رفته است.

یادگیری برخط این توانایی را به شما عرضه می‌کند که موارد درسی را در قالب‌های مختلفی از جمله فیلم‌ها، تصاویر متحرک، اسناد word و pdf به اشتراک بگذارید. اجرای وِبینارها ( کلاس‌های زنده و برخط) و ارتباط با اساتید از طریق چت و سایت‌های پرسش و پاسخ از دیگر گزینه‌های موجود برای کاربران است.

با این تفاسیر امروزه در آموزش از این نوع یادگیری استفاده‌های زیادی می‌شود. حال آن‌که بسیاری از افراد این نوع از یادگیری را سخت پنداشته و از آن کناره‌گیری می‌کنند، برخی از اساتید و دانشجویان نیز با توجه به عدم آشنایی با استفاده‌ی صحیح از این نوع یادگیری در آموزش و یادگیری‌های خود موفق نبوده و پس از مدتی دلسرد می‌شوند.

در این کتاب مولف قصد دارد یادگیری برخط را از ابتدا تا انتها در قالب یک کارگاه و به صورت سازمان‌یافته آموزش دهد، به گونه‌ای که پس از پایان کتاب شما با نقش خود به عنوان یادگیرنده برخط و گام‌های رسیدن به یادگیری برخط آشنا می‌شوید.

 ایده ترجمه این کتاب از کجا بود و به‌نظرتان آموزش برخط چقدر نیازمند جامعه است؟

همان طور که مستحضر هستید، سال گذشته ویروس کرونا مهمان ناخوانده ای بود که وارد کشور شد و تمام جامعه  و مشاغل را تحت تاثیر خود قرار داد. آموزش نیز از این امر مستثنی نبود و ما احساس کردیم آموزش از حالت حضوری به غیرحضوری تبدیل شد.

این اتفاقِ فی البداهه، معلمانی که تجربه چندانی نداشتند را با مشکلاتی مواجهه کرد. تغییر، همیشه به دنبال خود مشکلاتی دارد و در آموزش نیز این اتفاقات و مشکلات بدیهی است. با این حال چون در دانشگاه آموزش هایی دیده بودم و پیش زمینه ای از این نوع آموزش داشتم، در فضای مجازی با مشکل رو به رو نشدم؛ اما همچنان مشکلاتی متوجه امر آموزش و معلمان بود.

در همان ایام این فکر به ذهنم رسید تا کتابی را بیابم که راهنمای معلمان، اساتید و همچنین دانشجویان باشد. پس از جستجو در سایت های معتبر خارجی مربوط به تکنولوژی آموزشی، به کتابی رسیدم که  بسیار کاربردی است.

پس از مطالعه کوتاهی از سرفصل های کتاب، متوجه شدم بهترین گزینه است و آن را با علاقه و اشتیاق فراوان ترجمه کردم و به لطف خدا به چاپ رسید.

از نظر من به عنوان مترجم کتاب، مطالب این کتاب به راحتی می تواند راهنمایی بسیار کاربردی برای معلمان و اساتید باشد. متولیان امر آموزش می توانند نقش خود را به عنوان مدرس به خوبی ایفا کنند و مشکلات خود را اعم از چگونگی تدریس، زمان بندی و مدیریت کلاس و … در هنگام تدریس به حداقل برسانند.

بدون شک آموزش جامعه به دست معلمان و اساتید است، اگر تمام افراد به نقش عمل کنند، به راحتی می توانند با این موضوع کنار آمده و ایفاکننده‌ی هر چه بهتر نقش ها و وظایف خود باشند.

 این کتاب ویژه دانشجویان و اساتید دانشگاه است؟

این کتاب علاوه بر دانشجویان و اساتید، معلمان را مخاطب خود قرار می دهد.

به‌نظرتان نظام آموزشی برخط چقدر در توان افزایی و یادگیری مفاهیم علمی می‌تواند کاربرد داشته باشد؟

همانطور که می دانید جامعه پیش از شیوع ویروس کرونا، به سمت تکنولوژی هایی مانند تلفن های همراه، لپ تاپ و  سیستم های یادگیری الکترونیکی ( مانند موک ها و کلاس های مجازی) رفته بود. پس از آن  نظام آموزشی برخط این امکان را در اختیار افراد علمی قرار می دهد تا بتوانند از طریق چندرسانه ای ها ( شامل متن، عکس، فیلم، انیمیشن، موشن گرافی و …) به یادگیری بپردازند و از آموزش های سنتی فراتر بروند و زمانی که این اتفاق بیفتد، یادگیری ملموس تر و عمیق تر رخ می دهد.

اگر تمام افراد جامعه اطلاع داشته باشند که می توانند در هر زمان و هر مکان، نیازهای خود را با استفاده از اطلاعاتی در نظام آموزشی وجود دارد برآورده کنند، بیشتر مشتاق یادگیری شده و می توانند در کنار شغل، آشپزی و دیگر کارهای خود به آموزش و یادگیری بپردازند.

بنابراین نظام آموزشی برخط تاثیر بسزایی در کنار آموزش های سنتی ( معلم و تخته سیاه) دارد و مفاهیم علمی را به سهولت در اختیار افراد قرار می دهد.

 در پایان اگر صحبتی برای مخاطبین دارید بفرمایید.

در پایان این که، قطعا و به لطف خدا، کرونا همیشگی نیست. ان شاالله به زودی شاهد از بین رفتن این بیماری هستیم و بدون شک جامعه به حالت عادی خود بر می گردد. اما با این حال یادگیری برخط می تواند در کنار آموزش سنتی وجود داشته باشد و کاربرد خود را به خوبی نشان دهد.

در نهایت متشکرم از پایگاه خبری "سپاس خبر" که مقدمات این مصاحبه را فراهم آوردید.

خدا یار و نگهدارتان.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تکنولوژی آموزشی موشن گرافیک ها یادگیری برخط نظام آموزشی ی آموزشی آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۳۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیام تبریکی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش، این دهه را فرصت مغتنمی دانست تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم.

متن پیام تبریک قاسم عموعابدینی به شرح زیر است:

خدمت‌رسانی به جامعه، فرهنگ‌سازی و توسعۀ حرفه‌ای تدریس از جمله اهداف راهبردی دانشگاه‌های موفق دنیاست. جایگاه والای ایران در کسب دستاورد‌های علمی، مرهون تلاش‌های عالمانه و متعهدانه اعضای هیات علمی و یاوران علمی است که روشنی‌بخش مسیر اعتلای دانایی و فرهیختگی‌اند. بخش اعظم این تلاش‌ها در کلاس‌های درس که سنگر اصلی خدمت‌رسانی اساتید است، در تعامل اثربخش با دانشجویان رقم می‌خورد.

دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی است تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم. توجه به کیفیت در آموزش عالی از لوازم نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است و همت ستودنی و کوشش خستگی‌ناپذیر بزرگ‌مردان و زنانی که طلایه‌داران علم‌آموزی و معرفت‌افزایی هستند، در تحقق دانشگاه حکمت‌بنیان و تمدن‌آفرین نقشی مهم و غیر قابل انکار دارد.

در دانشگاه ها، اساتید نه تنها از آثار علمِ آموزش، بهره‌مند هستند، بلکه در تولید آن مشارکت دارند و تولید این دانش منحصر به متخصصان آموزش نیست. تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت‌بنیان و تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی آموزش، نیازمند توجه جدی به مقولۀ آموزش است و بر این اساس رویکرد برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌مداری در کانون توجه نظام آموزش عالی کشور بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار دارد.

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر نقش مهم اساتید در این مسیر، انتخاب سرآمدان آموزشی را مورد توجه قرار داده است. دهه سرآمدی آموزش در سال ۱۴۰۳ با شعار «سرآمدی آموزشی، هدفمندی و مردمی‌سازی آموزش» از هشتم تا هفدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با هدف تبیین جایگاه والای آموزش و تقدیر و تجلیل از سرآمدان آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برگزار می‌شود.

در پایان، با تبریک دهۀ سرآمدی به همه تلاشگران عرصه آموزش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، بر عهد خود، که حمایت همه‌جانبه از توسعه کیفی، نیازمحوری و مبتنی بر دانایی فرایند آموزشی است، تأکید می‌کنم و از همه دست‌اندرکاران برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم دعوت می‌نمایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • کلاس تمام دانشگاه امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
  • جزییات تعطیلی کلاس‌ های دانشجویان امروز یکشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۴
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا