Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت های کوچک و متوسط بر فضای کسب و کار در خاورمیانه و شمال آفریقا تسلط دارند. این شرکت ها بیش از 90 درصد از کسب و کارهای منطقه را تشکیل می دهند.

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز- مسعود قالیباف؛ در مقاله ای که به قلم اینوتا لوکونگا منتشر شده ، آمده است : کسب و کارهای کوچک در برخی کشورها، 50 درصد از اشتغال و 70 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود آن­ها با موانعی برای رشد مواجه هستند و مشارکت آن­ها در اشتغال (جذب نیروی کار) کم­تر از حد ظرفیت (بالقوه) است. در بیشتر  مناطق، شرکت­های کوچک و متوسط با دسترسی محدود به اعتبار، محیط ­های تجاری نامطلوب، و شکاف منابع طبیعی مواجه هستند.

فناوری­های دیجیتال فرصت­های جدیدی برای دستیابی به رشد سریع­تر در اختیار کسب و کارها قرار می­ دهد. فناوری­های نوظهور و اینترنت پهن باند می­تواند بهره ­وری عملیاتی، نوآوری و دسترسی به بازارها و تأمین مالی را تسهیل کنند و می­توانند بنگاه­ها را قادر به کار از راه دور در حین قرنطینه شدن کنند. انعطاف ­پذیری کار از راه دور می تواند به ورود زنان و جوانان به بازار کار کمک کند.

اما تاکنون، بنگاه­های کوچک و متوسط در منطقه (خاورمیانه و شمال آفریقا) در پذیرش فناوری­های دیجیتال و تجارت الکترونیکی کند عمل کرده ­اند و کسب و کارها دنباله رو دولت­ها و مصرف کننده ها در استفاده از اینترنت هستند.

 

همانطور که مصرف­ کنندگان به سرعت به سمت خرید آنلاین می­ روند و به­ طور فزآینده خدمات سریع و راحت را ترجیح می­ دهند، مشاغل کوچک­تر برای ادامه رقابت و دوام خود باید راه­ حل­های دیجیتالی را اتخاذ کنند.

 از آنجا که شرکت­های کوچک و متوسط کلید ایجاد اشتغال را در اختیار دارند، دولت­ها می ­توانند با توسعه و اجرای استراتژی­های ملی که هم محدودیت­های عرضه و تقاضا را در مقابل دیجیتالی سازی بر طرف می­کنند، به تسریع در تحول دیجیتالی خود کمک کنند.

در سمت عرضه، اولویت باید رفع موانع رقابت و افزایش سرمایه­ گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد تا از دسترسی جهانی به اینترنت پرسرعت مقرون به صرفه اطمینان حاصل شود. در حال حاضر، در حالی که همه کشورها به شبکه بین­ المللی فیبر نوری دسترسی آسان دارند، بسیاری از آن­ها موانع ورود مانند انحصار دولت یا محدودیت مشارکت خارجی و همسان سازی شبکه را حفظ می­ کنند. این­ها، همراه با الزامات بالای سرمایه گذاری، استقرار فناوری­های پیشرفته شبکه و نقاط تبادل اینترنت را کند کرده است. به غیر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دسترسی بسیاری از کشورها به اینترنت پهن باند پرسرعت محدود است و خدمات اینترنتی اغلب کند و غیر قابل اعتماد هستند. بنابراین استفاده از اینترنت برای ایجاد کسب و کار را محدود کرده ­اند.   

اصلاحات آموزشی و بازار کار برای کاهش شکاف مهارت دیجیتال لازم است. مهارت­های دیجیتال در سراسر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کم است و برخی از کشورها با سطح بالای از تخصص دیجیتال، مانند لبنان و مصر، گاهی اوقات به کشورهای با درآمد بالاتر، از جمله کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مهاجرت می ­کنند. تکلیف دروس علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات و ارائه آموزش و آموزش فنی و حرفه­ای از طریق مشارکت عمومی- خصوصی می­تواند باعث افزایش مهارت­های فنی در میان­ مدت شود. در عین حال، کاهش محدودیت­های کارگری برای تسیهل مهاجران در مناطق کاملاً فنی می­ تواند شکاف مهارت­ها را در کوتاه­ مدت کاهش دهد.

برای بهبود تدارکات تجارت الکترونیکی و اطمینان از تأمین برق، اصلاحاتی نیز لازم است که بدون آن­ها اینترنت نمی­تواند کار کند. کمبودهای موجود در تدارکات تجارت الکترونیکی- سیستم­های آدرس واحد[1]، کدهای منطقه[2]، خدمات پستی[3]، ترخیص کالا از گمرک- در حال حاضر تحویل را به تأخیر می­ اندازد و هزینه تجارت آنلاین را افزایش می­ دهد.

اصلاحات نظارتی و دیگر اصلاحات نیز برای تسهیل توسعه زیرساخت­های مالی دیجیتال ضروری است. خدمات مالی دیجیتال اخیراً بنیان محکمی برای تحول دیجیتال ایجاد نمی­ کنند زیرا زیر ساخت­ها و ابزارهای پذیرش پرداخت­های الکترونیکی- مانند پایانه­ های فروش[4]، کارت­های اعتباری و بدهی- نفوذ محدودی دارند و سیستم پرداخت عمدتاً با یکدیگر همکاری ندارند. با توجه به اندازه قابل توجه بخش دولتی در اکثر کشورها و فراگیر بودن پرداخت یا دریافت و پرداخت از دولت­ها، دیجیتالی شدن خدمات و تدارکات دولتی می ­تواند مشوق شرکت­های کوچک و متوسط باشد تا از این الگو پیروی کنند.  

در سمت تقاضا، شکاف استفاده دیجیتال - اختلاف بین افرادی که در مناطق تحت پوشش پهن باند زندگی می­کنند اما از اینترنت استفاده نمی ­کنند- چندین برابر شکاف پوشش است. این نشان می­ دهد که تقاضا به دلایلی غیر از عدم دسترسی به اینترنت محدود شده است.  

 

برای افزایش تقاضای خدمات دیجیتالی، دولت­ها باید با تقویت چارچوب­هایی برای امنیت سایبری، شناسایی دیجیتال، حریم خصوصی داده­ ها و حمایت از مشتری، برنامه­ های آگاهی و دیجیتال و همچنین آگاهی از مشتری را تقویت کنند. طبق گزارش­ها، در سراسر منطقه، مصرف­ کنندگان به وب سایت­ها برای رسیدگی به اطلاعات خود اعتماد ندارند و از حقوق مصرف ­کننده خود بی اطلاع هستند. در بعضی از کشورها، مصرف ­کنندگان برای پذیرش راه حل­های دیجیتال از توانایی خوبی برخوردار نیستند زیرا بخش عمده ­ای از جمعیت به اینترنت متصل نیستند. در بخش­هایی از منطقه، شامل شمال آفریقا و ایران، مالکیت تلفن­های هوشمند و سایر دستگاه­های مجهز به اینترنت زیر متوسط جهانی است.

Source: https://blogs.imf.org/2020/09/22/digital-solutions-for-small-businesses-in-the-middle-east-and-north-africa/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery

[1] unified address systems

[2] area codes

[3] postal service

[4] point-of-sale

برچسب ها: صندوق بین المللی پول ، کسب و کار کوچک ، کارآفرینی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Lwt

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: صندوق بین المللی پول کسب و کار کوچک کارآفرینی خاورمیانه و شمال آفریقا شرکت های کوچک و متوسط کسب و کار شرکت ها دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۴۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مصر و اردن درباره کوچاندن فلسطینیان/ تاکید قطر بر جلوگیری از ورود منطقه به جنگ

طبق گزار شبکه الجزیره، «مصطفی مدبولی» نخست وزیر مصر گفت: حمله به منطقه رفح در جنوب نوار غزه، موضوع فلسطین را نابود می‌کند و به آوارگی کامل ساکنان فلسطین منجر می‌شود.

مدبولی اضافه کرد: جهان چگونه می‌تواند به تشکیل کشور مستقل فلسطین بدون وجود ملت فلسطین راضی شود.

وی گفت: زمان آن فرارسیده است که جامعه جهانی، حق ملت فلسطین را در داشتن کشور مستقل به رسمیت بشناسد.

نخست وزیر اردن نیز گفت: نسبت به انجام هر اقدامی از سوی اسرائیل که زمینه ساز کوچ اجباری یا داوطلبانه فلسطینی‌ها شود، هشدار می‌دهیم، زیرا این اقدام، فلسطین را نابود می‌کند.

«بشرخصاونه» اضافه کرد: انتقال داوطلبانه و یا اجباری فلسطینی ها، نقض توافق‌های صلح (سازش) میان اسرائیل و کشور‌های عربی است و ما اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم.

نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز خواستار آتش بس فوری در نوار غزه، توقف حملات، آزادی اسیران و تامین کمک‌های انسانی برای ساکنان این منطقه شد.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» افزود: برجسته‌ترین چالش در مقابل برقراری صلح در خاورمیانه، ناکامی جامعه جهانی در حل و فصل موضوع فلسطین است.

وی اضافه کرد: باید همه درگیری‌ها و اختلاف‌ها از مسیر مسالمت آمیز حل و فصل و از ورود منطقه به جنگ جلوگیری شود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • مقاومت کسب و کارهای کوچک اینستاگرامی در مقابل فیلترینگ
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • هشدار مصر و اردن درباره کوچاندن فلسطینیان/ تاکید قطر بر جلوگیری از ورود منطقه به جنگ
  • 5 چالش اصلی کسب و کارهای کوچک
  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • واکنش معاون علمی به واگذاری سهام برخی کسب و کارهای دیجیتال
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد