Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@02:37:34 GMT

قالیباف استعفا داد

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۳۵۴۸۹

قالیباف استعفا داد

طی هفته‌های اخیر ریزش‌های پی درپی شاخص کل بورس که تا کانال 1.1 میلیون واحد هم کاهش یافت، باعث نگرانی شدید سهامداران شد، به طوری که شاهد تجمع سهامداران حقیقی مقابل شرکت و سازمان بورس بودیم.

هر چند امروز پس از افت بیش از 20 هزارواحدی شاخص در ساعات ابتدایی فعالیت بورس تهران، شاخص تغییر جهت داد و درنهایت با رشد ضعیف 399 واحدی به رنگ سبز درآمد، اما این تغییر مسیر باعث نشد تا مسئولان دو قوه مجریه و مقننه درباره وضعیت بازار سرمایه سکوت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
برهمین اساس امروز اتفاقات مهمی در این بازار رخ داد. از یک سو رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خواستار اتخاذ تصمیمات شورای عالی بورس برای بازگشت تعادل به بازار و صیانت از حقوق سهامداران شد و از طرف دیگر وزیراقتصاد و رئیس سازمان بورس برای شرکت درجلسه فوق‌العاده کمیسیون اقتصادی مجلس راهی ساختمان بهارستان شدند. جلسه‌ای که قبل از برگزاری آن، خبر استعفای حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار منتشرشد. اما درجلسه فوق‌العاده وزیراقتصاد با مجلسی‌ها مسائل مهمی اعلام شد که نشان دهنده تأثیرمنفی تصمیمات سایر بخش‌ها بر بازار از وزارت صمت و بانک مرکزی تا مصوبات مجلس دارد.    دستور رئیس جمهوری به شورای عالی بورس امروز در یکصد و نود و هفتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، حسن روحانی پس از ارائه گزارش وزیراقتصاد درباره وضعیت بازار سرمایه تأکید کرد: شورای عالی بورس باید برای حفظ تعادل در بازار سرمایه و شفافیت و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران تصمیمات لازم را اتخاذ و اجرایی کند. درآن سو و درساختمان بهارستان، وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه رئیس سازمان بورس برای شرکت در جلسه فوق‌العاده کمیسیون اقتصادی به مجلس رفتند. دراین جلسه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه بورس و بازار سرمایه نارسایی مدیریتی وجود دارد و دچار سوء مدیریت هستیم.  در همین حال ظهر امروز متن استعفای رئیس سازمان بورس روی تارنمای این سازمان قرارگرفت. براین اساس حسن قالیباف اصل، استعفای دوباره خود را به علت فراهم نشدن شرایط اعلامی، به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه کرد. در متن استعفای رئیس سازمان بورس خطاب به وزیر اقتصاد و رئیس شورای عالی بورس و اوراق بهادار آمده است: بنده درسخت‌ترین شرایط که مردم دعوت عمومی به بازار سرمایه شده بودند و آزاد‌سازی سهام عدالت و فروش صندوق‌های سهام دولتی (ETF ها) در بورس در حال انجام بود این وظیفه خطیر را به عهده گرفتم و در طول چند ماه خدمت در دشوارترین شرایط به‌دنبال توسعه بازار، تأمین مالی، ابزار‌ها و نهاد‌های مالی بودم که در کمترین زمان بزرگترین کار‌ها در بازار سرمایه انجام شد، ولی متأسفانه بواسطه اقدام سیاسی و ورود غیر حرفه‌ای و بیش از حد اشخاص و مسئولان به مباحث بازار سرمایه و بروز افت و خیز شدید شاخص کل بورس تهران هیچ وقت  دیده نشد.    عوامل مؤثر بر روند منفی بورس از زبان وزیر اقتصاد پس از انتقاد مجلسی‌ها از ریزش شاخص بورس، وزیر اقتصاد نیز در جلسه فوق‌العاده مجلس، به برخی از دخالت‌ها در بازار سرمایه از قیمت‌گذاری فولاد توسط وزارت صمت تا افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اشاره کرد. فرهاد دژپسند گفت: برخی دخالت‌ها مانند قیمت گذاری‌های دستوری و همین طور بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی به طورمستقیم بر بازار سرمایه تأثیر منفی می‌گذارد. وزیر اقتصاد با بیان اینکه مسئول صنعت بانکداری وزارت اقتصاد است نه بانک مرکزی گفت: ابزار مناسب در این زمینه باید در دست وزارت اقتصاد باشد و وقتی نرخ بهره بین بانکی ناگهان شبانه به بالای ۲۰ درصد می‌رسد این موضوع روی بازار اثر می‌گذارد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس سازمان بورس شورای عالی بورس جلسه فوق العاده بازار سرمایه وزیر اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۵۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛  وزیر اقتصاد در پایان همایش دو روزه مناطق آزاد و اقتصادی کشور با حضور مدیران این مناطق و وزیر اقتصاد در مشهد گفت: تعیین هدف گذاری کمی و کیفی که تا پایان سال هر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر اساس ارزش شاخص و معیار‌های دیگر در در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری، ارتقای فناوری و تولید محصولات، فتح بازار‌های جدید صادراتی موفق بودند و پیش رفتن این هدف گذاری را از دبیرخانه مناطق آزاد و اقتصادی مطالبه می‌کنیم و باید در دستور کار دبیرخانه باشد.

خاندوزی افزود: ما باید برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یک برنامه جمعی باید داشته باشیم که اصلاح قانون از سمت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شروع و به مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

وی گفت: مشکلاتی از قبیل مسائل مالیاتی و گمرکی این مناطق که بدون اجازه قانونگذار حل و فصل نمی شود و ما دستورالعملی تهیه و از مجلس شورای اسلامی مطالبه می‌کنیم.

دبیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور هم در ادامه گفت: در کشور ۴۸ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی داریم که سهم بالایی در اقتصاد کشور دارند و یک سوم صادرات غیر نفتی کشور از این مناطق است

عبدالملکی افزود: ۸۰ درصد کل ترانزیت کشور از این مناطق هست و در واقع در رشد اقتصادی کشور نقش مهمی دارند

وی گفت:  سال گذشته مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حوزه سرمایه‌گذاری رشد ۴ برابری، در سرمایه‌گذاری محقق شده رشد سه برابری که به ۱۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری رسیدیم.

دبیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور افزود: امسال هم همچون پارسال ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری جدید را تا پایان سال خواهیم داشت در نمایشگاه که هفته آینده در تهران برگزار می‌شود ۲۰۰ تا از این بسته‌ها رونمایی می‌شود و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

عبدالملکی گفت: هر بسته سرمایه‌گذاری شامل سه بخش است که بخش اول مطالعات امکان سنجی اقتصادی اولیه انجام شده بخش دوم هر بسته زیرساخت‌های مورد نیاز است اعم از زمین آب و برق و گاز و دسترسی اینهایی که برای هر طرح آماده شده و بخش سوم وزن آن فعالیت و این سرمایه‌گذاری که به صورت بی‌نام صادر می‌شود.

دیگر خبرها

  • تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  • ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی
  • ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • ضرب الأجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • ضرب العجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم