Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ترکیب بادمجان و گوشت خیلی جذاب است و وقتی جذاب‌تر می‌شود که در فر بپزد و حسابی آبدار شود. طرز تهیه بادمجان شکم پر تبریزی و مازندرانی و شمالی و … در ایران بسیار مرسوم است. شاید دلیلش این است که ترکیب شدن با گوجه و سبزیجات آن را خوشمزه‌تر هم خواهد کرد. در ترکیه هم صد‌ها نسخه از بادمجان شکم پر مجلسی وجود دارد مثل کازان بادمجان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بادمجان شکم پر ایمام بایلدی، حسابی چرب و چیلی است و اگر ترجیح می‌دهید می‌توانید روغن آن را هم کم کنید، البته ما تا جایی که امکان داشته، از روغن زیتون استفاده کرده‌ایم. در این مطلب طرز تهیه بادمجان شکم پر ایمام بایلدی را که نسخه‌ای از بادمجان شکم پر ترکیه‌ای به حساب می‌آید، بخوانید.

مواد لازم

گوشت بره: ۱۲ برش متوسط (چرخ شده)

بادمجان: ۳ عدد بزرگ

سیب زمینی: ۱ عدد

روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

پیاز: ۱ عدد بزرگ

سیر‌: ۲ حبه

پودر دارچین: ۱ قاشق چای خوری

گوجه فرنگی: ۸ عدد (پوست کنده)

برگ جعفری: ۱ دسته کوچک (ساطوری شده)

لیمو‌: ۱ عدد

ماست یونانی: ۱۵۰ گرم

خیار: ۱ عدد

نعناع: ۲ قاشق غذاخوری (ساطوری شده)

پاپریکا: به میزان دلخواه (برای چاشنی)

روغن زیتون یا کنجد: به میزان دلخواه برای روی بادمجان‌ها

بیشتر بخوانید

آموزش آشپزی؛ از موساخان مرغ با سماق و خورش خوشمزه آناناس تا کیک بستنی شکلاتی + تصاویر

طرز تهیه

فر را روشن و با دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. بادمجان‌ها را از وسط نصف کنید. آن‌ها را در آب نمک بگذارید تا مایع قهوه‌ای آن خارج شود. سپس آن‌ها را از آب بکشید و با دستمال خشک کنید. کف بادمجان را با برس یک لایه روغن زیتون یا روغن کنجد بزنید. آن‌ها را در سینی مخصوص فر قرار دهید. به مدت ۲۰ دقیقه در فر نگه دارید تا گوشت‌شان نرم شود.

هنگامی که بادمجان‌ها آماده شدند، از فر خارج کنید و وقتی به اندازه کافی خنک شدند، وسط آن‌ها را بیرون بیاورید و خالی کنید. می‌توانید بادمجان‌ها را سرخ کنید، اما با آماده کردن بادمجان‌ها در فر، در مصرف روغن صرفه‌جویی می‌شود.

پیاز را ریز و نگینی خرد کنید. سیر را له کنید. در یک ظرف مناسب کمی روغن بریزید و پیاز و سیر را اضافه کنید و تفت دهید تا کاملا سبک و طلایی شود. دارچین و پاپریکا را اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه تفت دهید تا طعم خامی آن‌ها گرفته شود. گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید. گوجه فرنگی‌ها را نصف کنید، دانه‌ها و آب آن را در یک الک که روی یک کاسه قرار داده شده است، جدا کنید. می‌توانید گوجه را رنده کنید. گوجه فرنگی را به ماهیتابه اضافه کنید.

درِ ظرف را بگذارید و اجازه دهید همه مواد به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم بپزند تا کاملا نرم شوند. جعفری و نعناع خرد شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید. کمی از جعفری را برای پاشیدن روی بادمجان‌ها (موقع سرو) کنار بگذارید.

بادمجان را در سینی فر بگذارید و مخلوط گوجه‌فرنگی و گوشت چرخ‌کرده را به نسبت مساوی در آن‌ها بریزید. دوباره روی آن‌ها را روغن زیتون بپاشید و به مدت ۳۰ دقیقه داخل فر بپزید. بعد از اینکه بادمجان‌ها و مواد داخل آن به خوبی پختند، روی آن‌ها را آبلیموی تازه بچکانید.


فوت و فن‌های طرز تهیه بادمجان شکم پر ترکیه‌ای ایمام بایلدی

*می‌توانید در صورت دلخواه روی مواد داخل ایمام بایلدی شکم پر کمی پنیر پیتزا بریزید و بعد در فر بگذارید.

*در طرز تهیه ایمام بایلدی با سبزیجات و به صورت رژیمی، گوشت حذف می‌شود.

*می‌توانید به جای رنده کردن گوجه‌ها، آن‌ها را مکعبی خرد کنید؛ و در کنار آن هم می‌توانید سس گوجه درست کنید.

*برای تهیه سس گوجه فرنگی، یک یا دو گوجه‌فرنگی را رنده کنید و به آن کمی پاپریکا یا فلفل بزنید. روی حرارت قرار دهید تا غلیظ شود. به آن مقداری روغن کنجد یا روغن زیتون بزنید. بعد از اینکه ایمام بایلدی آماده شد و در موقع سرو، روی بادمجان‌ها را کمی از سس بریزید.

*ایمام بایلدی را می‌توانید با برنج و ماست همراه با سبزی خوردن تازه سرو کنید.

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش آشپزی طرز تهیه بادمجان شکم پر اضافه کنید گوجه فرنگی بادمجان ها روغن زیتون طرز تهیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۸۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف این رب ممنوع است

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش بهداشت نیوز به وجود آمدن فرآیند کنسرو سازی به اواخر قرن هجدهم میلادی برمی گرد؛ جایی که ناپلئون بناپارت نگران غذای سربازان خود بود و از این رو جایزه‌ای را برای فردی که بتواند روشی موثر را جهت نگهداری مواد غذایی ابداع کند، تعیین کرد. با گسترش بیشتر و افزایش کنجکاوی‌ها در این زمینه پای این صنعت به ایالات متحده نیز رسید و نخستین کارخانه کنسروسازی برای صدف، گوشت، میوه و سبزیجات در این کشور نیز تاسیس شد.

بیش از ۵۰ سال بعد لوئیس پاستور توانست دلیل اثرگذاری کنسرویزاسیون را شرح دهد. او اثبات کرد که رشد میکروارگانیسم‌ها دلیل اصلی فساد به وجود آمده در مواد غذایی است و این روش از رشد مکیروارگانیسم‌ها جلوگیری می‌کند.

با گسترش زندگی صنعتی روز به روز سرعت فعالیت مردم دستخوش تغییر شده و این سرعت زیاد و شتاب در گذران زندگی روز مره باعث شده تا بسیاری افراد فرصت تهیه و پخت مواد غذایی را نداشته باشند و لاجرم مجبور به استفاده از غذا‌های آماده و کنسروی شوند.

سعیده شجاعی علی‌آبادی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدیهشتی درباره مصرف کنسرو‌های آماده مصرف مثل رب‌گوجه فرنگی، عوارض نجوشاندن کنسرو تن‌ماهی و ضرب‌دیدگی قوطی کنسرو مواردی را مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه رب‌گوجه فرنگی در دسته مواد غذایی اسیدی قرار دارد افزود: پس از باز شدن درب قوطی کنسرو محیط مناسبی برای رشد کپک‌ها ایجاد می‌شود. کپک‌ها توانایی تولید توکسین‌هایی تحت عنوان مایکوتوکسین‌ها را دارند که معمولا باعث ایجاد مسمومیت‌های مزمن بر اثر مصرف طولانی مدت غذا‌های آلوده به آن‌ها می‌شوند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: در رب گوجه‌فرنگی رشد کپک‌ها می‌تواند باعث ایجاد مایکوتوکسین‌هایی مانند آلترناریول و پاتولین شود و از آنجایی که امکان نفوذ این ترکیبات به بخش‌هایی از رب گوجه که در آن‌ها کپک دیده نمی‌شود وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود که از مصرف رب کپک زده پرهیز شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کنسرو تن‌ماهی در دسته غذا‌های کم اسید بوده و کنسرو کردن آن در قوطی امکان رشد باکتری کلستریدیوم بوتولینوم را فراهم می‌کند اضافه کرد: کلستریدیوم بوتولینوم باکتری است که توانایی تولید نوروتوکسین بسیار سمی را دارد، البته در صنعت با انجام استریلیزاسیون تجاری در دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد اسپور این باکتری و در نتیجه امکان تولید توکسین به نزدیک صفر می‌رسد، بنابراین امکان نگهداری کنسرو تن ماهی در دمای محیط بدون نیاز به نگهدارنده وجود خواهد داشت.

 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نگرانی اصلی را در مورد تولید بوتولیسم، تولید کنسرو‌های خانگی وغذا‌های کم اسید عنوان کرد و گفت: به‌دلیل عدم کفایت فرایند حرارتی احتمال تولید توکسین در کنسرو‌های خانگی وجود دارد.

نحوه مصرف باقی‌مانده کنسرو ماهی از دیگر مواری بود که شجاعی به آن اشاره کرد و ادامه داد: توصیه می‌شود که باقیمانده تن ماهی مصرف نشود، اما در غیر این‌صورت، در دمای یخچال (حداکثر ۳ درجه سانتیگراد) و نهایتا برای مدت سه تا چهار روز قابل نگهداری است.

شجاعی ادامه داد: کفایت فرایند حرارتی که در صنعت تولید کنسرو تن ماهی اعمال می‌شود، نگرانی وجود توکسین را در قوطی کاهش داده، اما همچنان توصیه اکید این است که قبل از مصرف کنسرو ماهی را برای ۲۰ دقیقه بجوشانید.

 وی هشدار داد: از مصرف کنسرو‌هایی که قوطی‌های آن بادکرده، سطح چرب یا دارای نشتی دارند و یا قوطی‌هایی که ظاهر غیر نرمال و کف دار شده‌اند پرهیز کنید.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تاکید کرد: توجه داشته باشید اگر قوطی کنسرو مشکلاتی همچون بادکردگی، چربی در سطح و یا ظاهر غیرنرمال دارد، برای دور ریختن آن هم دقت کنید، این کنسرو‌ها را در بسته‌بندی پلاستیکی و در دولایه انجام دهید و توجه داشته باشید که قوطی و محتویات آن را جدا از زباله‌های قابل بازیافت امحا کنید.

دیگر خبرها

  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی / طبع زیتون گرم است یا سرد ؟
  • ترشی پیاز و گوجه فرنگی خانگی با روشی ساده و فوری
  • طرز تهیه دمی گوجه به سبک ترکیه‌ای (فیلم)
  • طرز تهیه نودل متفاوت و لذیذ در کمتر از ۱۰ دقیقه (فیلم)
  • مصرف این رب ممنوع است
  • طرز تهیه ماست و خیار ویژه، خوشمزه‌ترین ماست و خیار عمرتان!
  • (ویدیو) طرز تهیه نان پیده ترکی، یک نان خوشمزه برای صبحانه
  • (ویدیو) دستور پخت گوجه و بادمجون به سبک ایتالیایی‌ها
  • طرز تهیه دمی گوجه یا استانبولی خوشمزه ؛ فوت و فن پختن دمی گوجه در کمترین زمان | با این ترفند سس گوجه فرنگی را خوشمزه کنید
  • طرز تهیه خورشت کنگر مخصوص مرحله به مرحله