Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیستان و بلوچستان پر است از اماکن و ابنیه تاریخی که مدت‌ها از نظر عموم دور مانده و مورد بی مهری قرار گرفته؛ حالا به زودی قرار است یکی از این ابنیه با پیگیری‌های ثبت احوال چابهار به ثبت تاریخی برسد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار، اماکن تاریخی زیادی در سیستان و بلوچستان وجود دارند که با وجود پیشینه تاریخی اما به دلایلی مانند صعب المسیر بودن دسترسی مدت‌ها است که از نظر عموم مردم دور مانده‌اند و حتی بیشترشان ثبت تاریخی هم نشده اند مانند گنبد پتار واقع در روستایی به همین نام که مردم محلی مدعی هستند مسئولان مربوطه مدت ها است قول ثبت آن را داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براین اساس، گنبد تاریخی پتار که به زیارتگاه بی بی زینب نیز در میان عوام مشهور بوده از آن دست ابنیه تاریخی است که ساخت آن در نوع خود بی نظیر بوده و آنطور که در میان مردم عادی مشهور است در آن موقع‌ها برای ساخت این بنا به جای آب از شیر شتر استفاده شده چراکه در زمان ساخت، شتر در آن محدوده فراوان بوده است.

روایتی از زندگی مردمان بدون شناسنامه‌ در سیستان و بلوچستان /‌ حاشیه‌نشینانی که دیده نمی‌شوند + فیلمزرآباد گرم‌ترین شهر کشور در شبانه روز گذشتهخبرگزاری تسنیم به عنوان "رسانه مطالبه‌گر برتر" سیستان و بلوچستان معرفی شد

در مورد آجر‌های به کار رفته در بنای گنبد پتار نیز معروف است که همه آنها را در آن زمان از کشورهای خارجی  با لنج آورده‌اند و این نوع آجرها فقط در این بنا استفاد شده‌اند که نمونه آنها در هیچ جای دیگری وجود ندارد؛ گفتنی است این گنبد تاریخی در روستای پتار از توابع شهرستان دشتیاری و در محدوده 50 کیلومتری چابهار واقع شده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در چابهار درباره این بنا اظهار داشت: این بنا ثبت نبوده است، بلکه کارشناسان کارهای اولیه را انجام داده‌اند اما هنوز ثبت نیست، به شورای ثبت تهران برای ثبت فرستاده شده است که این جلسه هر یک ماه یک بار برگزار می‌شود.

عبدالحمید بلوچ زاده ادامه داد: این بنا بهمن ماه ثبتش تمام می‌شود و ما از طریق اعتبارات اضطراری هزینه‌های مستحکم کاری ومقاوم سازی آن را تامین می‌کنیم تا از این بیشتر تخریب نشود و بعد از این نیز برای مرمت بنا باید اعتبار تامین شود اما تا ثبت نشود ما نمی توانیم هزینه ای برای مرمت یا مستحکم کاری بنا انجام دهیم.

وی در ادامه گفت: وقتی گنبد پتار ثبت شد آن وقت از طریق منابع اضطراری جلوی تخریب آن را می‌گیریم و از برنامه اعتبارات استان به آن اعتبار برای مرمت می‌دهیم و همانطور که اشاره کردم بهمن ماه کار ثبت آن به اتمام خواهد رسید.

بلوچ زاده در پاسخ به سوال تسنیم درباره ساخت و عمر این بنا افزود: روایت‌های مختلفی درباره گنبد پتار وجود دارد و ما هم این موضوع را در بحث تاریخی چند جایی بررسی کردیم با اینحال نتیجه شورای ثبت مهم است و به محض اینکه ثبت بشود ما آن را در سایت‌های میراث یا در کتابچه‌های تاریخی منتشرش میکنیم و اطلاعاتی از این دست که بنا ازچه دورانی بوده، فعلا براساس شایعات محلی است و دقیق و موثق آن را حتما بعد از ثبت بنا منتشر خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شایعات دهن به دهن نقل شده هرکدام به دلایل تعصبات قومی آن را به اجداد خود منسوب می‌کنند وبه همین دلیل است که می‌گوییم باید برای مشخص شدن واقعیت این بنا باید صبر کرد اما در مورد عمر بنا نیز آنطور که مشخص شده برحسب نقل قول‌های موثق 300 یا 400 سال عمر این بنا است اما هنوز در مورد این موضوع مطمئن نیستیم.

گزارش از سیدخلیل موسوی‌نیا

انتهای پیام/395/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۸۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام حوزه راهسازی پایان می یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بذرپاش روز جمعه در بازدید از قطعه ۶ آزادراه تبریز-ارومیه با بیان اینکه بیش از ۲۶۰ کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در زمان حاضر در آذربایجان شرقی در دست اجراست.، گفت: این استان، استانی پهناور و مهمی بوده و جمعیت قابل توجه و دسترسی‌های ترانزیتی دارد.

وی افزود: یکی از مهمترین محورهای این استان، آزادراه تبریز- ارومیه است که سال‌های سال در قطعات مختلف در حال کار بوده و گاه تغییر سرمایه گذار را شاهد بودیم.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ۱۲ کیلومتر از قطعه ۶ این آزادراه عملیاتی شده است، گفت: ۱۶ کیلومتر باقی مانده، برنامه ریزی شده تا با تزریق مالی از روش‌های مختلف شامل توزیع قیر، ردیف بودجه، ماده ۵۶ مصوب و کمک‌های بانکی در ۲ ماه آینده اجرایی شود.

وی همچنین گفت: استفاده از ظرفیت مولدسازی برای این پروژه جمع بندی و مقرر شده است تا سازمان ملی مسکن به عنوان مشارکت و با عنوان آورده دولتی به این پروژه کمک کند.

بذرپاش امسال را سال اتمام بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام قرار داده‌ایم، افزود: پروژه مراغه- هشترود نیز که یک قطعه ۲۹ کیلومتری است در مراحل پایانی بوده و نیاز به تزریق مالی دارد که در چند ماه آینده تأمین مالی خوبی خواهد شد.

وی گفت: محور تبریز-صوفیان از جمله محورهای ترانزیتی بوده و مرز بازرگان به عنوان یکی از مرزهای پرتردد ما با ترکیه است که سهم بالایی در ترانزیت دارد بنابراین نیازمند کار سریع‌تر با تزریق مالی است که در این راستا در ۲ یا سه ماه آینده محور رفت آن تکمیل شده و محور برگشت نیز تا هفته دولت آماده می‌شود.

بذرپاش با بیان اینکه در دولت سیزدهم، عزم جدی برای رفع گره‌های اصلی محورهای ارتباطی وجود دارد، گفت: حضور بنده در اینجا و همکاران استانی و ملی و مدیران استانی برای رفع گره‌ها است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مناطق حاشیه نشین با اشاره به بازدید دیروز رئیس جمهور از مناطق حاشیه نشین تهران گفت: یکی از راهکارها بسته پیشنهادی ۱۹ بندی است که به شهردارهای کشور ابلاغ شده و در مورد تسریع صدور پروانه برای بافت‌های فرسوده است.

کد خبر 6088927

دیگر خبرها

  • پایان چالش کمبود معلم از مهرماه امسال
  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال
  • تاج طلسم تاریخی علیه فوتسال زنان را شکست؛ دلتنگی برای جام ملت ها به پایان رسید
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت
  • پایان کف‌سازی و دفع آب‌های سطح ۹۰ درصد بافت تاریخی بوشهر
  • امسال بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام حوزه راهسازی پایان می یابد
  • افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال | گره کور بزرگراه بسیج باز می شود
  • افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال | ویژگی های این معبر جدید پایتخت
  • افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال | این بزرگراه شرق تهران را از دست کامیون های سنگین خلاص می کند