Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@12:39:47 GMT

تولید مناسبتی؛ از عادت تا خلاقیت

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۳۹۹۳۵

تولید مناسبتی؛ از عادت تا خلاقیت

با نگاهی به فعالیت نهادهای فرهنگی این پرسش مطرح می شود که تولیداتی که در مناسبت های دینی و ملی میهمان ذهن و قلب مردم است، چنان که باید جذاب و در عین حال تامل برانگیز است یا بیشتر به عادتی ناگزیر بدل شده است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : هریک از مناسبت های دینی و ملی را که سپری می کنیم، بار دیگر این پرسش را از خود می پرسیم که می شد برای این مناسبت، تولیدات فرهنگی هنری شایسته تری فراهم کرد یا نه؟ آیا آن خوراک فرهنگی که در مناسبت های مهم اجتماعی میهمان ذهن و قلب مردم می شود، چنان که باید جذاب و در عین حال تامل برانگیز  است یا بیشتر به عادتی بدل شده که گریزی هم از آن نیست!؟



مثلا بنرهای شهری مناسبتی را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استندهایی که به فراخور ایام و مناسبت ها به عنوان محصولات فرهنگی موقت، زینت بخش شهر می شوند و قرار است لحظه ای کوتاه توجه عابران و مسافران را به خود جلب کند. مردمی که به سرعت در شهر در حال رفت و آمد اند و تنها، نگاهشان به این بنرها می افتد. همین نکته به خوبی لزوم تاثیرگذاری سریع بنرهای شهری مناسبتی را نمایان می سازد؛ چرا که در کلانشهری با گستره تهران مثلا با هزار بنر نمی توان توجه مخاطبان را به موضوعی خاص جلب کرد. حال تصور کنید همین بنرهای کم تعداد مناسبتی هم با دقت کافی طراحی نشود و اثرگذاری لازم را نداشته باشد.



مثال ساده بنرهای شهری -که از دید بسیاری اساسا اثر فرهنگی هنری نیست- می تواند دریچه ای تازه به اهمیت خوراک فرهنگی هنری تولید شده برای مردم در مناسبت ها بگشاید. حال می توان با نگاهی ژرف تر به سایر مظاهر فرهنگی هنری پرداخت و از کارآمدی آن ها در مناسبت ها پرسید.



رادیو و تلویزیون یکی از مهم ترین عرصه های نمایش آثار مناسبتی در کشور ماست. رسانه ملی با در اختیار داشتن  شبکه گسترده سراسری در جای جای ایران و بهره مندی از شبکه های موضوعی متعدد، بزرگترین مرکز برنامه سازی فرهنگی هنری در ایران است که پلتفرم نمایش آثار را نیز در اختیار دارد. این سازمان با حضور چند هزار نیروی فعال عملا مهم ترین بستر برنامه سازی برای عموم مردم است و به طور طبیعی چندین میلیون مخاطب دارد.
 


حال به سراغ تولیدات مناسبتی و نقش رسانه ملی در آن برویم. آن چه از ظاهر برنامه های تولیدی رادیو و تلویزیون در مناسبت های دینی و ملی به نظر می رسد، حجم گسترده ای از برنامه هاست که در این مناسبت ها روی آنتن می رود. اما پرسشی مهم کمیت بالای برنامه های رسانه ملی را به چالش می کشد و آن کیفیت و مخاطب پذیری آن هاست.



رسانه ملی همان طور که از نامش پیداست قرار است رسانه ملت ایران باشد. ملتی با اقوام، فرهنگ ها و اندیشه های متنوع که به همین نسبت سلایق متفاوتی هم دارد. این ملت اما در کنار تفاوت ها، مشترکاتی بنیادین دارد. مثل اعتقاد به ادیان الهی و پیامبر خاتم(ص) و ایرانی بودن. نقاط اشتراکی که به مردم ایران هویتی یکپارچه و قدرتمند می بخشد.



بنابر آن چه گفته شد رسانه ملی، رسانه ملت ایران با همه شباهت ها و تمامی تفاوت هاست. موضوعی که عملا تکلیف رسانه ملی را در برنامه سازی روشن می کند: تولید برنامه هایی بر مبنای مشترکات ملی که سلایق اقشار مختلف ملت ایران را محترم می شمارد و آن ها را نادیده نمی گیرد.



اما موضوع دیگری که باید درباره برنامه سازی در رسانه ملی مورد توجه قرار داد، عنصر جذابیت و کیفیت آثار تولیدی است. جذابیت به تناسب اثر با گرایش های انسانی بازمی گردد و کیفیت به معنای احترام گذاشتن به شان انسان و کرامت اوست.


برای موشکافی میزان موفقیت یا عدم موفقیت نهادهایی چون شهرداری و رسانه ملی در تولید برنامه های مناسبتی با شاخصه هایی که در بالا ذکر شد، به مستنداتی فراوان نیاز است تا بتوان به تحلیلی منطقی و به دور از نظرات شخصی دست یافت. غرض این نوشتار اما طرح پرسش هایی بسیار ساده اما بنیادین درباره رخدادهایی است که بخش عمده ای از روزمرگی ما را به خود اختصاص داده است. پرسش هایی که می تواند روزنه ای هر چند کوچک به اهمیت تولید برنامه های مناسبتی در کشور بگشاید.

 

 

 

 

 

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: مناسبت دینی نهادهای فرهنگی شهر مناسبت ها برنامه سازی رسانه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۹۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) به‌مناسبت دهه کرامت/برگزاری جشن‌های دهه کرامت در ۲۰۱ نقطه جهان

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد مشرف در نشست خبری تشریح برنامه‌های آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به مناسبت دهه کرامت که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی (ره) قم برگزار شد، گفت: با توجه به روایت امام رضا علیه السلام «الامام عز المؤمنین» شعار سراسری دهه کرامت «باشما سربلند هستیم» انتخاب شده است.

رئیس ستاد آیین‌های فاطمی افزود: «حضرت معصومه سلام الله علیها؛ بهترین دختر دنیا، الگوی عفاف و حجاب» به عنوان شعار محوری برای قم انتخاب شده است و برنامه‌های این دهه کرامت پیرامون این موضوع انتخاب شده است.

حجت الاسلام مشرف در رابطه با جشن‌های دهه کرامت عنوان کرد: مراسم افتتاحیه جشن‌های دهه کرامت در روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۷:۳۰ با حضور تولیت‌ها و اقشار مختلف مردم در شبستان امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. این برنامه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و قرائت قرآن و مدیحه سرایی توسط حیدرزاده و شعر خوانی آیینی مجید تال برگزار می‌شود.

رئیس ستاد آیین‌های فاطمی و معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) گفت: رایزنی‌هایی صورت گرفته است که حرم حضرت معصومه سلام الله علیها دبیرخانه ستاد ملی تکریم دختران شود و این مکان قرارگاه و پایگاهی برای راهبری کنشگران اجتماعی در حوزه تکریم دختران باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مشرف ادامه داد: مراسم شب میلاد (جمعه) معصومه سلام الله علیها با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین استاد عالی و مدیحه سرایی سید مجید بنی فاطمه همراه است. همچنین در شام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها نیز با سخنرانی با شعر خوانی صابر خراسانی و مداحی محمود کریمی برگزار می‌شود.

او افزود: در شب ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها بعد از اقامه نماز جمعه، قرائت سراسری زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها در بقاع متبرکه و مساجد سراسر کشور همزمان با حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد آیین‌های فاطمی تصریح کرد: روز جمعه برنامه‌ای با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی و خطبه خوانی و مدحیه سرایی محمدرضا طاهری برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد آیین‌های فاطمی و معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) گفت: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در شبستان امام خمینی (ره) جشن پنج هزار دانشجویان دختر سراسر کشور برگزار می‌شود که این برنامه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان و مداحی حدادیان و شهر خوانی آیینی برقعی همراه است.

رئیس ستاد آیین‌های فاطمی با بیان اینکه اعزام خادمان حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با عنوان سفیران کرامت از دیگر برنامه‌های دهه کرامت است، تصریح کرد: تا کنون طرح سفیران کریمه برای ۲۵ استان و ۲۹ کشور هماهنگ شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مشرف بیان کرد: به نیت ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم در سال ۲۰۱ هجری قمری، در ۲۰۱ سراسر دنیا مراسم و جشن‌های میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها و دهه کرامت برگزار می‌شود.

رئیس ستاد آیین‌های فاطمی با اشاره به برگزاری جشن تکلیف نو مکلفان در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها افزود: برگزاری مسابقه قرآنی ویژه بانوان، معرفی حافظان کل قرآن و کسانی که در مرکز حفظ قرآن آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها موفق به حفظ شدند، برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب، نشست‌های علمی و ترویجی درباره معرفی شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها از دیگر برنامه‌هایی است که برای این ایام در نظر گرفته شده است.

رئیس ستاد آیین‌های فاطمی و معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) با اشاره به اینکه مراسم خطبه خوانی ویژه بانوان نیز برگزار می‌شود، عنوان کرد: در این ایام اجتماعاتی ویژه بانوان برگزار می‌شود که از جمله آنها اجتماع بانوان طلبه در ۲۳ اردیبهشت ساعت ۱۰:۳۰، اجتماع بانوان امدادگر و محفل ادبی شعر ویژه بانوان است.

رئیس ستاد آیین‌های فاطمی عنوان کرد: اجتماع بانوان بین الملل، جشن‌های مردمی به زبان عربی، آذری و اردو از دیگر برنامه‌های بخش بین‌الملل حرم حضرت معصومه سلام الله علیها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مشرف عنوان کرد: پخش برنامه‌ها از رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی از جمله برنامه ریزی‌های حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برای دهه کرامت است.

رئیس ستاد آیین‌های فاطمی با اشاره به برگزاری به ویژه برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان گفت: در این ایام از کودکان و نوجوانان مورد تکریم ویژه قرار می‌گیرند و از متبرکات حرم حضرت معصومه هدیه‌ای به آنها داده می‌شود.

رئیس ستاد آیین‌های فاطمی و معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) یادآور شد: بازدید از موزه حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در روز میلاد به صورت رایگان و در دیگر روز‌های دهه کرامت به صورت نیم بها میزبان علاقه‌مندان است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه‌های متنوع به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی
  • اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) به‌مناسبت دهه کرامت/برگزاری جشن‌های دهه کرامت در ۲۰۱ نقطه جهان
  • اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) به‌مناسبت دهه کرامت
  • اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) به‌مناسبت دهه کرامت
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • اجتماع دختران سنندجی به مناسبت روز دختر
  • برپایی میز خدمت در شهرستان زرندیه
  • اردوی یک روزه مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) قشم به مناسبت روز معلم
  • اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع)
  • نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی