Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:08:01 GMT

کشف قدیمی‌ترین و دورترین اختروش جهان

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۱۲۵۵

کشف قدیمی‌ترین و دورترین اختروش جهان

به گزارش پایگاه اینترنتی فیزورگ، تقریباً هر کهکشان میزبان یک سیاهچاله بزرگ و عظیم در مرکز خود است که اندازه آن میلیون ها تا میلیاردها برابر خورشید است. در حالی که هنوز مسائل زیادی برای یادگیری در مورد این اجرام وجود دارد، اما بسیاری از محققان معتقدند که وجود آنها برای شکل گیری و ساختار کهکشان ها بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از این سیاهچاله ها به ویژه فعال هستند؛ بطوری که ستاره ها، گرد و غبار و گازها را به درون دیسک های براق و درخشانی پرتاب می کنند که تابش های قدرتمندی را در حین مصرف مواد اطراف خود به کیهان ساطع می کنند.

این اختروش ها از دورترین اجرامی هستند که ستاره شناسان می توانند مشاهده کنند و اکنون رکورد جدیدی برای دورترین مورد مشاهده شده به ثبت رسیده است.

بر اساس نتایج تحقیقات ستاره شناسان دانشگاه «آریزونا» در آمریکا، دورترین اختروش یا همان «کوازار» در فضا یک سیاهچاله بسیار بزرگ را در خود پنهان کرده است. ستاره‌شناسان این ابر سیاهچاله را در یک اختروش در فاصله ۱۳.۰۳ میلیارد سال نوری از زمین کشف کرده اند. اختروش‌ ها از نورانی‌ترین اجرامی هستند که در کیهان وجود دارند. آنها هسته‌ های کهکشانی فعالی هستند که در خود یک سیاهچاله بزرگ را جای می ‌دهند.

مطالعه این محققان نشان می دهد که اختروش یاد شده که « J۰۳۱۳-۱۸۰۶ » نام دارد، ۶۷۰ میلیون سال نوری پس از  مه بانگ (انفجار بزرگ) به وجود آمده است. این موضوع نشان می دهد که این اختروش زمانی به وجود آمده است که تنها پنج درصد از کل دنیا شکل گرفته بود. محققان اکنون معتقدند که این کوازار قدیمی ‌ترین و دورترین اختروش موجود در جهان است.

محققان همچنین متوجه شدند که سیاه چاله موجود در این اختروش با وجود اینکه از اولین سیاه چاله هایی است که شکل گرفته است، اما وزنی بیش از ۱.۶ میلیارد برابر خورشید را دارد و از بزرگ ‌ترین سیاهچاله‌ های کشف شده است. آنها در این تحقیقات همچنین متوجه شدند که توفان ‌های فوق داغ از جنس گاز دور این سیاهچاله ایجاد می شود. 

مشروح این مطالعه در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

برچسب‌ها کهکشان ستاره نوترونی رخداد نجومی اکتشافات فضایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهکشان ستاره نوترونی رخداد نجومی کهکشان ستاره نوترونی رخداد نجومی اکتشافات فضایی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۱۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره بارسا: بلینگام بهترین بازیکن جهان است

به گزارش "ورزش سه"، بلوگرانا پس از ناتوانی در دفاع از عنوان قهرمانی لالیگا و حذف از لیگ قهرمانان اروپا، فصل ۲۴-۲۰۲۳ را با شکست به پایان می‌رساند.

با توجه به این ناکامی، انتظار می‌رود آنها در تابستان تغییراتی در تیم اعمال کنند. یکی از مشکلات بارسا در این فصل خط حمله بود و به گفته رسانه‌های نزدیک به باشگاه، آنها قصد دارند در پنجره نقل و انتقالات تابستانی پست‌های هجومی را تقویت کنند.

قرارداد روبرت لواندوفسکی، مهاجم لهستانی، سال ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد و بارسا قصد دارد در ماه‌های آینده در مورد اینکه او را بفروشند و یا قراردادش را یک سال دیگر تمدید کنند تصمیم بگیرد. لوا در حال حاضر از حضورش در بارسلونا راضی است و به جدایی فکر نمی‌کند.

در مصاحبه جدیدی پیش از دیدار با والنسیا، از او مورد دیدگاهش در مورد بهترین بازیکنان حال حاضر فوتبال جهان سوال شد.

او گفت: «گفتن این موضوع دشوار است، زیرا ما هنوز یورو و بازی‌های تعیین‌کننده لیگ قهرمانان اروپا را داریم. اما در حال حاضر امباپه و بلینگام بهترین بازیکنان جهان هستند.»

دیگر خبرها

  • پرچمداران قدیمی ترین مسابقه خودروهای اسپرت جهان (فیلم)
  • لواندوفسکی: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می‌پذیرم
  • ستاره بارسا: بلینگام بهترین بازیکن جهان است
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • به روز رسانی| پائز: حضور ستاره‌ها مهم نیست/ اگر بازیکنی به عشق برای تیم ملی باور ندارد بهتر است در تیم ملی نباشد
  • سوتی بزرگ در اسمکدان امروز؛ آیا کودی رودز مصدوم شد؟ / فیلم
  • فیلمی از درگیری شدید ستاره فوتبال جهان با مربی‌اش وسط مسابقه
  • محرومیت قطعی است؛ دو ستاره استقلال و پرسپولیس محروم از بازی های بزرگ فصل
  • ۱۰ فیلم اکشن قدیمی با قهرمانان مورد علاقه پدر‌ها؛ از جکی چان بدلکار تا ارتش یک نفره شوارتزنگر
  • یک سال انتظار: بایرن بی‌خیال ستاره لورکوزن نمی‌شود