Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آوریل هینس» نامزد پیشنهادی «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای ریاست اداره اطلاعات ملی آمریکا روز گذشته (سه شنبه) در جلسه تأیید نامزدی‌اش در سنا اعلام کرد که دولت بایدن قصد دارد گزارش اطلاعاتی درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را از حالت محرمانه خارج سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه انگلیسی «گاردین» در این خصوص گزارش کرد که تصمیم دولت جو بایدن برای خارج کردن گزارشات مربوط به قتل خاشقچی از طبقه اسناد محرمانه به مفهوم آن است که ظاهراً ایالات متحده قصد دارد رسماً «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان را بعنوان مقصر قتل بی‌رحمانه خاشقچی تعیین کند.

طبق این گزارش، خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست و از ساکنان ایالات متحده که مقالات انتقادی درباره ولیعهد عربستان می‌نوشت، در اکتبر ۲۰۱۸ به دست عوامل سعودی در داخل کنسولگری عربستان در ترکیه به طرز وحشتناکی به قتل رسید.

علیرغم آنکه گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که جامعه اطلاعاتی آمریکا با درجه اطمینان متوسط رو به بالا بر این باور است که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است، اما هرگز تاکنون به صورت رسمی چنین اظهارنظری را مطرح نکرده‌اند.

ولیعهد عربستان در مناسبات مختلف، هرگونه مداخله در قتل خاشقچی را انکار کرده است.

«خدیجه چنگیز» نامزد خاشقچی و دیگر فعالان حقوق بشر بارها از بایدن درخواست کرده‌اند که گزارش محرمانه درباره قتل خاشقچی را منتشر کند و تأکید کرده‌اند که این اقدام می‌تواند گام اول به سوی محاکمه عوامل قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی باشد.

در جلسه تأیید نامزدی هینس که روز گذشته (سه‌شنبه) برگزار شد، «ران ویدن» سناتور ایالت «اورگن» اعلام کرد در صورتیکه هینس به عنوان مدیر اطلاعات ملی آمریکا تأیید شود، فرصت خواهد داشت که «فوراً» «پنهانکاری بیش‌ از حد و بی‌قانونی» دولت ترامپ را تغییر داده و گزارش طبقه‌بندی نشده‌ای از افرادی که مسئول قتل خاشقچی هستند را طبق قانون فوریه ۲۰۲۰ که دولت ترامپ عملاً آن را مسدود کرد، ارائه دهد.

هینس در پاسخ به سؤال این سناتور آمریکایی درباره احتمال انتشار گزارش درباره قتل خاشقچی گفت: «بله سناتور، قطعاً، ما از قانون تبعیت می‌کنیم».

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در واکنش به این اظهارات هینس ابراز امیدواری کرد که اطلاعات دیگری نیز با انتشار گزارش محرمانه آمریکا از قتل خاشقچی مشخص شود، از جمله بسیاری از جزئیات درباره مکان نگهداری بقایای جسد خاشقچی و اینکه آیا قبل از سفر این روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست به ترکیه، ایالات متحده به هیچ عنوان خطرهایی که این سفر برای وی به همراه داشته را ارزیابی کرده یا خیر.

طبق این گزارش روزنامه انگلیسی، انتشار گزارش محرمانه آمریکا درباره قتل خاشقچی همچنین سؤالات جدیدی را درباره هر دو کشور آمریکا و عربستان مطرح خواهد کرد.

بسیاری از تحلیلگران و مخالفین در تبعید می‌گویند با روی کار آمدن بایدن مواضع آمریکا در قبال سعودی‌ها تغییر خواهد کرد. اما سوال اینجا است که بایدن تا کجا پیش خواهد رفت و به چه زمینه‌هایی ورود خواهد کرد.

طبق گزارش گاردین، در حین رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، بایدن ولیعهد عربستان را به شدت مورد حمله لفظی قرار داد و گفت که عربستان سعودی «مطرود و منفور» است و انتظار می‌رود که دولت بایدن به دنبال متوقف کردن فروش تسلیحات به عربستان سعودی باشد و همچنین اقدامات هدفمند‌تری را علیه محمد بن سلمان در پیش بگیرد و حتی احتمال می‌رود که تحریم‌های مالی را علیه ولیعهد عربستان سعودی وضع کند.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ولیعهد عربستان قتل خاشقچی روزنامه نگار درباره قتل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۱۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو سنای آمریکا: سنا توافق با عربستان را بدون سازش با اسرائیل تصویب نمی‌کند

یک عضو ارشد مجلس سنای آمریکا مدعی شد که این مجلس توافق امنیتی میان عربستان و آمریکا را بدون عادی‌سازی رابطه میان ریاض و تل‌آویو تصویب نخواهد کرد.

به گزارش فارس؛ لیندسی گراهام که از حامیان سرسخت رژیم اسرائیل است در گفتگو با پایگاه «جوئیش‌اینسایدر» گفت که سعودی‌ها هیچ رفتاری که حاکی از تمایل آن‌ها برای توافق با آمریکا بدون سازش با اسرائیل باشد نشان نداده‌اند. 

دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» از مدت‌ها پیش به دنبال عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل به عنوان ادامه توافقاتی است که در دولت دونالد ترامپ به «توافقات ابراهیم» معروف شد. 

عربستان سعودی به عنوان بخشی از این توافق خواستار امضای یک قرارداد دفاعی-امنیتی با آمریکا است. ریاض علاوه بر این، برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل خواستار متعهد شدن اسرائیل به مسیری برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • عضو سنای آمریکا: سنا توافق با عربستان را بدون سازش با اسرائیل تصویب نمی‌کند
  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند