زیارت اولیای الهی حیات بخش، تحول آفرین و هدایت گر است
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۱۸۲۰
قدس آنلاین/هدی احمدی: زیارت به حضور شخصی رفتن و او را ملاقات کردن تعبیر شده است. زیارت پیشوایان و بزرگان دین نیز به همین معناست. هدف زیارت برقراری ارتباط با معصومین و اولیاء الله است. از این رو زیارت به محض رفتن به حرم ائمه(ع) و یا بزرگان دیگر و سلام بر آنان تحقق مییابد. بقیه کارها از جمله آداب است که برخی از آنها مأثورند یعنی از خود اهل بیت(ع) دستوراتی در مورد آن وارد شده است مانند زیارت امینالله، زیارت عاشورا و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در گفتوگوی قدس آنلاین با حجتالاسلام مهدی زمانیفرد استاد دروس تفسیر تخصصی حوزه علمیه خراسان، زیارت و عالیترین مرحله و مرتبه آن را مورد بررسی قرار داریم که در ادامه میخوانید:
زیارت ملاقات آیات برتر الهی به قصد تقرب الیالله
حجتالاسلام زمانیفرد در ابتدا با بیان اینکه زیارت، ملاقات مظاهر و آیات برتر الهی با هدف تأثیرپذیری از آنها همراه با قصد تقرب الیالله است، میگوید: برقراری این ملاقات و تماس، در هر مرتبه وجودی و متناسب با مقتضیات و ابزار آن و ترتب آثار بر وجود زائر، به معنای تحقق زیارت است. در این راستا زیارت اولیاء الهی مفهومی فراتر از ملاقات تنها یافته و به ملاقات دلها، فکرها و مراتب عالیتر وجود و تأثیرپذیری از آن تطبیق داده میشود.
او اضافه میکند: در بیان جلوههایی از حقیقت زیارت که معنایی عمیق و گسترده دارد میتوان گفت فردی که به دیدار عزیزی میرود و او را در منزل یا محل کارش ملاقات میکند و از این ملاقات قصدی عبادی دارد، او را زیارت کرده است یا شخصی که در دلش یاد بزرگی را گرامی میدارد و با گامهای فکر و اندیشه خود به ملاقات روح و روان او میرود و در این ملاقات قصدی عبادی دارد و از آن تأثیر میگیرد، به ملاقات و زیارت او رفته است. همینطور آن که خود را در احاطه وجود اولیاء الهی میبیند و آنها را مُشرف و ناظر بر خود احساس میکند و رفتار و توجهات خود را به نحوی سامان میدهد که آغشته به حیا و ادب عبادی میشود و در این دریای حضور قصدی جز عبودیت و رفع نقایص خود ندارد، باز هم در حال ملاقات و زیارت است.
استاد دروس تفسیر تخصصی حوزه علمیه خراسان تاکید میکند: کیفیت زیارت و میزان تأثیرپذیری تربیتی از آن به گستره و عمق شناخت انسان از اولیاء الهی وابسته است. در جمعبندی مفهومی میتوان گفت زیارت ملاقاتی است که دارای عناصر اعتقاد به جایگاه والا و قدسی مزور، قصد عبادی از دیدار و تلاش برای کسب آثار وجودی از زیارت مزور باشد.
زیارت اولیای الله بهترین راه برای لقاء خدای متعال
حجتالاسلام زمانیفرد در توضیح عالیترین مرحله و مرتبه زیارت نیز بیان میکند: بررسی آیات قرآن کریم و روایات، ادعیه و مناجاتهای معصومین(ع) نشان میدهد که زیارت خداوند سبحان در منازل متعالی وجود، عالیترین مرحله زیارت و مبدأ و منشأ سایر مراتب زیارت و هدف اصلی از آنهاست. از اینرو به کرات مورد توجه و تأکید قرار گرفته و با تعابیری نظیر لقاءالله، لقاء رب و لقاءالاخره در آیات، روایات و ادعیه از آن یاد شده است.
او یادآور میشود: لقاءالله آرزوی همه عارفان و نور چشم اولیاء و انبیاء است. البته کیفیت دیدار با خدای متعال و مراتب آن نیازمند به تأملات عمیق معرفتی بوده و فراتر از وسع این گفتوگو است. بر اساس نگاه توحیدی هیچ اثر و هیچ ظهوری در عوالم وجود نیست مگر این که آن وجود و اثر، ظهوری از وجه الله است. زیرا اصل وجود موجودات و حرمت و قداست آنها، همه از خدای متعال است و به میزانی که مظاهر و آیات الهی از نور قداست، کرامت و حرمت از خدای متعال دریافت نموده باشند، به همان اندازه صاحب قدر و منزلت میشوند و میتوان آنها را تکریم و تعظیم کرد. از این جهت تکریم و تعظیم مظاهر و آیات قدسی خدای متعال در واقع تکریم و تعظیم فعل خدا است. درک این نکته به حدی است که فهم و رعایت شئونات آن از جانب خدای متعال به عنوان تقوای قلبی ذکر شده است.
این کارشناس دینی تصریح میکند: زیارت اولیاء الهی پس از خدای متعال، عالیترین مرتبه از زیارت بوده و از بیشترین آثار و برکات وجودی نیز برخوردار است. انبیاء الهی، یاران و اصحاب آنها، ائمه معصومین(ع) و فرزندان و اصحاب آنها، شهدای راه خدا، علما و تربیت شدگان مکتب انبیاء و اولیاء الهی و دوستداران آنها و بهطور کلی افرادی که در طریق عبودگی گامها برداشته و به نماد عبودیت و بندگی خدای متعال تبدیل شدهاند، میتوانند موضوع زیارت سایر بندگان خدا قرار بگیرند. مرور زندگی اولیاء الهی نشان میدهد که دیدار با آنها چقدر حیات بخش، تحول آفرین و هدایتگر بوده است. اولیاء الهی به دلیل برخورداری از عالیترین ظرفیتها و شئون وجودی در نظام وجود، رشته اصلی هدایت بندگان خدا و اتصال آنها به خدای متعال هستند و هیچ یک از آیات الهی در این باب هم تراز اولیاء الله نیستند. آنها جامع اسماء و صفات کمالی هستند و مواجه شدن با وجود پر برکت آنها بیشترین ظرفیت را برای لقاء خدای متعال دارد.
حجتالاسلام زمانیفرد در پایان با بیان عوامل بهرهگیری بهتر از زیارت تصریح میکند: از آنجا که هر چه قابلیتها بیشتر شود فیض بیشتری حاصل میشود باید به افزایش قابلیتها توجه بیشتری کرد. این مقصود با انجام آداب زیارت به دست میآید لذا هر چه زائر به این آداب توجه بیشتر کند، بهرهمندی از زیارت بیشتر میشود.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: زیارت امام رضا ع اولیاء الهی حجت الاسلام خدای متعال زمانی فرد عالی ترین زیارت او
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۱۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیست موتورسواری بندرعباس غیراستاندارد و حادثهآفرین است
رئیس کل دادگستری هرمزگان با بیان اینکه پیست موتورسواری بندرعباس غیراستاندارد است، گفت: موتورسواری ناایمن و حادثهآفرین در این پیست به عنوان یک چالش جدی در شهر بندرعباس مطرح است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان به همراه مدیر کل ورزش و جوانان استان و معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان از پیست موقت موتورسواری بندرعباس بازدید کرد.
وی در این بازدید گفت: موتورسواری ناایمن و حادثهآفرین در این پیست غیراستاندارد به عنوان یک چالش جدی در شهر بندرعباس مطرح است که نیازمند چارهاندیشی فوری است و با توجه به علاقهمندی جوانان به ورزش موتورسواری ضرورت دارد مسئولان امر با تأمین امکانات، شرایط را برای انجام ورزش سالم فراهم کنند.
وی با بیان اینکه باید صف موتورسواران ورزشکار از قانونشکنان جدا شود، تأکید کرد: ورزش موتورسواری در شرایط ناایمن و خطرناک و حضور چند هزار نفر ورزشکار و تماشاچی در این نقطه از شهر بندرعباس، پدیدهای اجتماعی است و بدترین روش رویارویی با پدیدههای اجتماعی رها کردن آنها به حال خود است. وظیفه دستگاههای متولی از جمله اداره کل ورزش و جوانان و شهرداری بندرعباس این است که زیرساختهای لازم را برای ورزش موتور سواری آماده کنند.
وی ادامه داد: دستگاه قضایی استان این موضوع را به صورت جدی از طریق استانداری هرمزگان، شهرداری بندرعباس، اداره کل ورزش و جوانان، اداره راه و شهرسازی و سازمان حمل و نقل پیگیری خواهد کرد تا در صورت امکان در همین پیست موقت و در غیر این صورت در محلی دیگر، مکانی مناسب در اختیار هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری استان قرار گیرد.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان خاطرنشان کرد: مکان جدید باید یک پیست مناسب، استاندارد و شکیل به همراه زیرساختهای رفاهی و بهداشتی لازم و در شأن ورزشکاران و علاقهمندان به این رشته ورزشی را داشته باشد.
قهرمانی اظهار کرد: موضوع دیگری که باید پیگیری شود رعایت الزامات قانونی از سوی موتورسواران است و بر این اساس، هیئت موتورسواری و اداره کل ورزش و جوانان باید کارگروهی را تشکیل دهند تا در خصوص چالشها و موانع قانونی از جمله موضوع صدور گواهینامه ورزشکاران و وجود مستندات قانونی برای تردد موتورهای مورد استفاده این افراد تصمیم گیری شود.
وی افزود: نتیجه این بررسیها باید بعد از تعیین و تکلیف، در شورای تأمین و دادستانی مرکز استان بررسی شود تا ضمن اتخاذ راهکار قانونی، ورزشکاران موتور سوار دغدغه رفت و آمد به پیست و برگزاری تمرین و مسابقات را نداشته باشند.
رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین گفت: موتورهای موجود باید شناسایی و شناسنامه دار شوند تا بتوانند صرفاً در حوزه ورزش رسمی مربوطه مورد استفاده قرار گیرند و از آن دسته از موتورهایی که راکبین آنها در سطح شهر برای امنیت مردم مزاحمت ایجاد میکنند متمایز شوند.
انتهای پیام/.