Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاوش زندی قشقایی کارگردان فیلم کوتاه «گرگ» که در بخش داستانی مسابقه سینمای ایران سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم توضیح داد: ایده فیلم به‌صورت تدریجی در ذهن من شکل گرفت، مشغول تماشای فیلمی بودم که در آن آموزش اشتباهی به یک کودک داده بودند و سپس مساله رو به رو شدن یک کودک با اسلحه که ممکن است با آن دست به کارهایی بزند که نباید، مزید بر علت شد تا به سراغ ساخت این فیلم بروم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به مرور ایده پخته‌تر شد و با سایر دوستانم که صحبت می‌کردم متوجه شدم این اتفاق در یکی از شهرستان‌های شیراز رخ داده است. وقتی داستان این اتفاق را شنیدم این سوال در ذهنم شکل گرفت که چطور یک نفر به این نتیجه می‌رسد که عزیزترین فرد در زندگی خود را برای آنکه خودش زجر نکشد، بکشد.

این فیلمساز درباره اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا چه اندازه بر بهبود وضعیت فیلم کوتاه در سال‌های اخیر تاثیرگذار بوده است؟ پاسخ داد: من از سال ۸۹ که به تهران آمدم هر سال این جشنواره را دنبال کرده‌ام، در طی این ۱۰ سال واقعاً کیفیت فیلم‌ها بهتر شده، همچنین فضایی که انجمن سینمای جوانان ایران برای حمایت مالی از فیلم‌ها و برگزاری پیچینگ‌ها ایجاد کرده، اتفاق بسیار خوبی است. یکی از مشکلات امروز ما افزایش قیمت‌ها و مشکلات اقتصادی است و این حمایت‌ها به فیلمسازان جوان انگیزه می‌دهد. در طی این سال‌ها جشنواره هم با استقبال خوبی رو به رو شده که امیدوارکننده است.

زندی‌قشقایی درباره رویکرد جشنواره مبنی بر نمایش حضوری فیلم‌های کوتاه و آمادگی بستر آنلاین برای اکران، بیان کرد: طبیعتاً تمام افرادی که فیلم می‌سازند علاقه‌مند به نمایش آن در سینماها هستند، از طرفی هم نمایش آنلاین چندان وضعیت مطلوبی را ندارد. ما به عنوان فیلمساز علاقه‌مند به نمایش فیلم‌ها در سینما هستیم اما اگر به صورت آنلاین پخش شد امیدوارم دسترسی برای مخاطبان آسان باشد.

وی درباره اقبال بیشتر مخاطبان به فیلم کوتاه در سال‌های اخیر، توضیح داد: وقتی با یک فیلم مواجه می‌شویم، فارغ از اسامی کارگردان و عوامل در نهایت فیلم است که حرف خود را می‌زند. وقتی فیلم کوتاه خوب و باکیفیت ساخته شود و از طرفی فیلم بلند نقص داشته باشد مخاطب به سمت فیلم خوب می‌رود. امروز کسی که می‌خواهد فیلم کوتاه بسازد به جای آنکه به فکر برگشت پول خود باشد به کیفیت توجه می‌کند و به همین دلیل معمولاً نتیجه مطلوبی را در پی دارد اما در سینمای بلند بحث مالی بسیار پررنگ و انگیزه‌ها کمتر شده است.

این کارگردان در پایان گفت: اقدام «هنر و تجربه» برای اکران فیلم‌های کوتاه حرکت مثبتی بود اما به علت محدودیت زمانی سختی‌هایی را هم برای مخاطبان داشت، با این وجود بستر آنلاین و پلتفرم‌های اینترنتی و آنلاین که این روزها فعال‌تر شده‌اند، محل مناسبی برای اکران آنلاین فیلم‌ها هستند.

نمایش فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۱ تا ۵ بهمن‌ماه ۹۹ صورت می‌گیرد. این رویداد به دبیری سید صادق موسوی ششم بهمن نیز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.

کد خبر 5124407 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: فیلم کوتاه جشنواره فیلم کوتاه تهران تئاتر ایران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی موسیقی ایرانی حضور هنر ایران در جهان فیلم کوتاه سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران برنامه رادیویی کنسرت موسیقی ویروس کرونا رادیو ایران فیلم کوتاه فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۴۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران

تا پیش از شیوع کرونا و تغییرات مدیریتی در سینما، چند سالی بود که جشنواره فیلم فجر نه فقط در بهمن‌ماه بلکه در اردیبهشت‌ با ساختار و شمایلی متفاوت برگزار می‌شد و میزبان سینماگران و فیلم‌هایی از کشورهای دیگر بود.

به گزارش ایسنا، جشنواره جهانی فجر با وجود برخی انتقادهایی که در داخل کشور نسبت به آن مطرح می‌شد، جایگاهی پیدا کرده بود که در همان چند دوره‌ی برگزاری چهره‌های بنامی از سینمای دنیا را به ایران کشاند از جمله پل ژوزف شریدر که درست در همین روز چهارم اردیبهشت‌ماه در نشستی خبری در پردیس سینمایی چارسو مقابل خبرنگاران ایرانی نشست.

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

شریدر -فیلمنامه‌نویس و کارگردان مشهور امریکایی - که فیلمنامه‌های «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» ساخته مارتین اسکورسیزی را نوشته و در روزهای گذشته فیلم جدیدش با نام «اوه، کانادا» به بخش مسابقه اصلی جشنواره کن راه یافته است، اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به جشنواره جهانی فجر در تهران آمد و پس از برگزاری یک کارگاه فیلمنامه نویسی، در یک نشست خبری پاسخگوی سوال‌ اهالی رسانه شد.

او در آن نشست با اشاره به اینکه «در دنیا چند فستیوال هستند که می‌توان جشنواره جهانی فجر را با آن‌ها مقایسه کرد مثل جشنواره تورنتو ولی از ابعاد این جشنواره و تعداد فیلم‌های حاضر در آن شگفت‌زده شدم» درباره آشنایی‌ خود با سینمای ایران گفته بود: «درباره جایگاه سینمای ایران که تردیدی نیست چون جایگاه ویژه‌ای دارد. در ۱۵ سال گذشته (تا سال ۱۳۹۸) سه نهضت ملی سینمای ایران، رومانی و آرژانتین شکل گرفته و همیشه این انتظار می‌رود که در هر جشنواره‌ای از سینمای ایران فیلمی حضور داشته باشد. برای بیشتر ما در غرب، سینمای ایران با کیارستمی شروع شد ولی بعد به فرهادی رسیدیم و حالا هم فیلم‌های دیگری هستند. یکی از دوستان من گادفری چیشایر (منتقد آمریکایی) است که فیلم‌های ایرانی زیادی دیده و کتابی درباره سینمای ایران می‌نویسد و به من فیلم‌های ایرانی پیشنهاد می‌دهد.»

شریدر که سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری تقدر شد، درباره آینده سینما با وجود شبکه‌های مختلف و کمپانی‌هایی مثل نتفلیکس بیان کرده بود: «من فکر می‌کنم در این صد سال هرچه آموختیم خیلی به کارمان نیاید چون همه چیز تغییر کرده، مدت زمان فیلم‌ها عوض شده و اینکه کجا فیلم ببینیم و چگونگی پخش و عرضه، همگی تغییر کرده است. قبلاً فکر می‌کردم در یک مقطع گذار هستیم ولی الان فکر می‌کنم در یک مقطع گذار دائم هستیم. الان دیگر بازار هدف، آمریکایی‌ها نیستند بلکه برای چینی‌ها می‌سازیم.»

وی همچنین با اشاره به رشد روزافزون تکنولوژی گفته بود: «در حالی‌که فیلم‌ها منحصر به کلاس خاصی از فیلم‌سازان بودند، تکنولوژی این مرزها را شکسته و هر کسی می‌تواند فیلم بسازد. پس خبر خوب برای آینده سینما این است که هر کسی می‌تواند فیلم بسازد ولی خبر بد این است که دیگر نمی‌شود امرار معاش کرد.»

شریدر در بخشی دیگر از آن نشست درباره اینکه به نظر می‌رسد شناختش از سینمای ایران بیشتر با فیلمسازانی باشد که به نوعی سیاسی شناخته شده‌اند، بیان کرده بود: «تا جایی که من می‌دانم دو نوع سینما در ایران وجود دارد؛ یکی برای مجامع عمومی است و یکی هم داخلی و من بیشتر فیلم‌هایی را دیده‌ام که بیرون نمایش داشته‌اند، اما فیلم‌هایی را که درباره جنگ بوده چون خارج از کشور چندان نمایشی نداشته مسلماً ندیده‌ام. شما مثل فیلیپین دو سینمای داخلی و خارجی دارید و به همین دلیل دو جشنواره فجر هم دارید. با این حال من هیچ‌کدام از کارگردان‌ها مثل کیارستمی، فرهادی و پناهی را سیاسی نمی‌دانم ولی می‌دانم فیلم‌های سیاسی جذابی می‌شود اینجا ساخت.

این فیلمساز امریکایی در آن مقطع در واکنش به تحریم‌های رییس جمهور وقت ایالات متحده (دونالد ترامپ) علیه ایران و آسیب‌های آن به هنرمندان و سینما با ابراز تأسف از تحریم‌ها اظهار کرده بود: «الان دورانی است که نمی‌شود به امریکایی بودن افتخار کرد، در حالی که من همیشه و حتی زمان جنگ ویتنام به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم. در حال حاضر آنچه پیش آمده به بهانه تغییر رژیم ایران و در واقع برای دستیابی به نفت و منابع طبیعی شما است و این چیزی است که در ۱۰۰ سال گذشته وجود داشته و تأثیر یک هنرمند در مقایسه با ماشین پروپاگاندا خیلی اندک است. به همین دلیل به نظرم این وضعیت بسیار عذاب‌آور است.»

 

دیگر خبرها

  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • فراخوان جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • «مست عشق» و رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • «مست عشق» و یک رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • «لان» به هشتمین فستیوال فیلم‌های وحشت پان می رود
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • آغاز فصل جدید نمایش پاتوق فیلم کوتاه نیشابور