Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی دانشگاه یزد در ابتدای این نشست دکترسیدرضا جوادیان، دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد با ارائه گزارشی از اهم مطالب جلسات قبل کانون در خصوص مساله مهاجرت، مواردی همچون آموزش شهروندان جهت پذیرش مهاجران، ارتقای سطح دانش همراهان مهاجر و تعریف مشخصی از مهاجرت و مهاجران به یزد را در دستور کار قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکانون تفکر سلامت اجتماعی، ثبت اطلاعات جابجایی‌های جمعیتی از طرف اداره ثبت احوال به منظور رصد و بررسی علل مهاجرت در استان یزد را ضروری دانست و افزود: وجود مرجعی واحد جهت تجمیع اطلاعات از سازمان‌های مختلف در این راستا می‌تواند راهگشا باشد.

دکتر جوادیان محور رایزنی‌های کانون تفکر سلامت اجتماعی در حوزه مهاجرت را یکسان‌سازی افراد در مقابل قانون توصیف کرد که راهی جز دسترسی به اطلاعات آماری برای برنامه‌ریزی در این حوزه وجود ندارد.

به گفته وی مساله ساماندهی و یا انتقال مهاجران ذیل همکاری با دیگر بخش‌ها امکان پذیر است چرا که پیش از هر چیز باید مشخص شود که انتقال تا چه اندازه می‌تواند بروز آسیب‌ها را تقلیل داده و یا پیشگیری کند.

 دکتر جوادیان رسیدن به شعار "همه با هم برای هم" را لازمه حصول هویت جمعی دانست که با ارائه پیشنهادهای کاربردی در حوزه مهاجران استانی قابل دستیابی است.

در ادامه نشست دکتر نسرین بابائیان، استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد ضمن گزارش گردآوری کلیه نظرات و پیشنهادهای کارشناسی موجود در حوزه مهاجرت استان، به ارائه پیشنهادهای کاربردی در ساماندهی مهاجرت داخلی به استان یزد پرداخت.

وی در رابطه با وضعیت مهاجرت در استان گفت: یزد جزو معدود استان‌هایی است که طی چهار سرشماری اخیر خالص مهاجرتی مثبت داشته به طوری که در سال ۸۵ جایگاه سوم در این شاخص و در سال ۹۰ جایگاه چهارم را در میان سایر استان‌ها به خود اختصاص داده است. دکتر باباییان بیشترین جمعیت وارد شده را از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، تهران و فارس عنوان کرد که این جابجایی مهاجرتی داخلی سود بیشتری را نسبت به دیگر استان ها نصیب یزد کرده است.

تقاضای بودجه نویسی برمبنای مرزبندی‌های فرهنگی، مهندسی فرهنگی به منظور یکپارچگی اجتماعی انسجام فرهنگی، ارتقای اخلاق و رفتارهای شهروندی، تشویق مهاجران به تشکیل انجمن‌های داوطلبانه برای دفاع از حقوق خود در چارچوب قانون، ارتقای سطح آموزش شهروندان در زمینه علل مهاجرت و ضرورت نگاه واقع بینانه نسبت به آن، توسعه اجتماعی از طریق افزایش اعتماد اجتماعی و گسترش روحیه خودباوری و خوداتکایی از جمله پیشنهادهایی بود که این عضو هیأت علمی برای بهبود وضعیت موجود ارایه کرد.

بابائیان تعریف و تبیین مفهوم مهاجرت در استان یزد را مستلزم بررسی مواردی همچون پیامدهای مهاجرت استان دانست که نیازمند مطالعه دقیق علمی و پژوهشی است.

 وی آشنایی گروه‌های هدف با منافع موجود، تشکیل شبکه‌های ارتباطی نخبگان برای تقویت هویت بومی و زمینه‌سازی مهاجرت معکوس را از مهمترین مباحث موجود در حوزه آموزش مهاجرین معرفی کرد.

دکتر ملیحه علی‌مندگاری، استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد دیگر سخنران این نشست نیز همکاری دستگاه‌های قضایی و مراجع مرتبط با پیشگیری از جرایم در خصوص کسب اطلاعات مهاجران را خواستار شد، تا با در اختیار قرار دادن اطلاعات به واحدهای پژوهشی همچون کانون تفکر، بررسی‌ها و پژوهش‌های جمعیتی مرتبط تحقق یابد.

دکتر سعید عطار رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد از وجود بانک اطلاعاتی قوی در ثبت احوال و دادگستری خبر داد که می‌تواند مورد استفاده پژوهش‌های علمی قرار گیرد.

 وی موانع اصلی موجود در دسترسی به اطلاعات جمعیت شناختی مورد نیاز را عدم اعتماد سازمان‌ها به یکدیگر جهت تبادل اطلاعات و در دسترس نبودن اطلاعات سازمان‌ها برای عموم مردم عنوان کرد، در حالی‌که روح حاکم بر مباحث علمی مهاجر ستیزی نبوده است.

شکوه نیک نظر مدیر موسسه افق روشن فردا، علت نبود دید کلان در کشور را عملکرد جزیره‌ای واحدها دانست و در راستای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز پژوهشی، طراحی مدل اطلاعاتی را پیشنهاد کرد.

 وی تجمیع شاخصه‌های افراد توسط اداره اطلاعات به عنوان مرجع اطلاعاتی را گامی موثر دانست که گروه‌های پژوهشی ذیل مدل طراحی شده خود می‌توانند اطلاعات جزئی از بخش مورد نیاز بانک موجود را درخواست کرده و دریافت نمایند.

دکتر محمد ترکاشوند عضو هیئت علمی بخش مردم‌شناسی دانشگاه یزد، ضمن ابراز مخالفت خود با ایجاد تمایز میان مهاجران و افراد غیر مهاجر، آموزش را مولفه‌ای موثر در پذیرش شرایط پس از مهاجرت برشمرد.

وی برجسته‌سازی و بسط جرایم تعدادی از مهاجران به کل آن‌ها را خلاف جهت اهداف کانون تفکر عنوان کرد و افزود: ایجاد ترس و وحشت از مهاجر، زمینه‌ساز تشکیل دوگانگی میان بومیان و مهاجران است.

کاظم شاملو، رئیس خبرگزاری ایرنا با بیان وجود نوعی نگاه تقابلی در میان بومیان و مهاجران استان یزد حتی در سطح افراد دارای تحصیلات بالا، این نگاه را آسیبی دانست که می‌تواند به تقابل میان مهاجران و شهروندان بومی استان دامن بزند.

ضرورت جهت‌دهی پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی به سمت ارایه راهکارهای مفید و کاربردی برای حل این مسایل، از دیگر مباحثی بود که رئیس خبرگزاری ایرنا بدان اشاره کرد.

در این نشست دکتر سید علیرضا افشانی، دکتر مجتبی ملک افضلی، دکتر سمانه اسعدی از اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد، امید عسکری کارشناس روابط عمومی و فاطمه زارع کارشناس پژوهشی کانون‌های تفکر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.

برچسب‌ها یزد مهاجرت وضعیت معیشت دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد مهاجرت وضعیت معیشت یزد مهاجرت وضعیت معیشت دانشگاه اخبار کنکور دانشگاه یزد کانون تفکر استان یزد استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۸۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند

دولت ایرلند از هجوم پناهندگان بیشتر به این کشور برای فرار از اخراج به رواندا در سایه طرح ضد مهاجرتی ریشی سوناک خبر داده و انتقاد شدیدی به این قانون وارد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی نوشت: با توجه به طرح اخراج پناهندگان به رواندا در انگلیس پناهجویان به طور فزاینده‌ای به دنبال پناهندگی در ایرلند هستند. اما این تنها در دوبلین، پایتخت ایرلند نیست که این اقدامات دولت بریتانیا مورد انتقاد شدید قرار می گیرد.

دولت ایرلند گزارش داد که پناهندگان بیشتر و بیشتری به این کشور می روند. "مایکل مارتین"، وزیر امور خارجه ایرلند در این باره به روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف گفت: سیاست جنجالی پناهندگی ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، در حال حاضر بر این کشور اتحادیه اروپا تأثیر گذاشته است. پناهجویان برای اجتناب از اخراج به رواندا به اینجا و در داخل اتحادیه اروپا پناه می آورند.

مارتین گفت: حدود 80 درصد از مهاجران از طریق استان بریتانیایی ایرلند شمالی به ایرلند می آیند. پس از برگزیت، بریتانیا و اتحادیه اروپا توافق کردند که این مرز را باز بگذارند تا از درگیری های جدید در منطقه جنگ داخلی سابق جلوگیری کنند.

تنش های اجتماعی در ایرلند اخیراً به دلیل افزایش مهاجرت ها افزایش یافته است. بین می 2022 و آوریل 2023، بیش از 140000 نفر وارد ایرلند شدند که بیشترین تعداد در 16 سال گذشته است. نیروهای راستگرا ادعا می کنند که مهاجرت بحران حاد مسکن را در این کشور تشدید می کند. از طرفی اعتراضات مکرر از سوی ساکنان وجود دارد.

پارلمان بریتانیا شب سه شنبه با وجود انتقادها ومخالفت ها قانونی را تصویب کرد که در آن رواندا به عنوان کشور سوم امن معرفی شد. این قانون به دولت محافظه کار لندن اجازه می دهد تا پناهجویانی را که به طور نامنظم وارد این کشور آفریقای شرقی شده اند، اخراج کند. آنها باید در آنجا درخواست پناهندگی بدهند.

فعالان حقوق بشر این قانون را نقض تعهدات بین المللی می دانند. دولت ایرلند نیز به شدت از این پروژه انتقاد کرد.

نمایندگان پارلمان آلمان نیز اقدامات ضد مهاجرتی دولت بریتانیا را محکوم کرده بودند. در نامه ای به سوناک، نخست وزیر بریتانیا، 13 سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات، سبزها و اتحادیه احزاب متحد مسیحی به ویژه از بیانیه دولت بریتانیا مبنی بر اینکه "دیگر نمی خواهد به دستورات موقت دادگاه حقوق بشر اروپا احترام بگذارد عصبانی و نگران بودند.

با این قانون جدید دولت "ریشی سوناک"، نخست وزیر انگلیس دیگر نمی خواهد به مهاجرانی که به طور نامنظم وارد این کشور می شوند این فرصت را بدهد که برای پناهندگی در انگلیس درخواست دهند. در عوض، آنها باید بتوانند به رواندا اخراج شوند و در آنجا درخواست پناهندگی دهند و صرف نظر از منشاء واقعی هیچ برنامه ای برای بازگشت آن ها به انگلیس وجود ندارد.

هدف از این مقررات جلوگیری از عبور پناهندگان از کانال انگلیسی مانش با قایق های کوچک است. دولت بریتانیا برای این معامله میلیون ها دلار به رواندا می پردازد. دادگاه عالی انگلیس این پیمان پناهندگی را غیرقانونی اعلام کرد. منتقدان این کشور آفریقای شرقی را به نقض حقوق بشر متهم می کنند.

این قانون جدید قصد دارد با اعلام رواندا به عنوان کشور ثالث امن و جلوگیری از درخواست تجدیدنظر در دادگاه های بریتانیا علیه اخراج، حکم دادگاه عالی را لغو کند. سازمان شورای پناهندگان که برای پناهنجویان در این کشور کمپین می کند، از این طرح انتقاد کرد و نسبت به هزینه های بالا، هرج و مرج و رنج انسانی هشدار داده است. این سازمان گفت که دولت به این ترتیب خطر گرفتار شدن ده ها هزار نفر در این سیستم را ایجاد می کند.

بعد از تصویب قانون اخراج پناهندگان به رواندا در پارلمان انگلیس سازمان ملل و شورای اروپایی هم انتقاد شدیدی به آن وارد کرده واین کشور را به نقض حقوق بشر متهم کردند.

بی توجهی اروپا به پناهندگان در حل بحران پناهندگیافزایش چشمگیر حملات به پناهندگان در آلمان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علم الهدی : برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • بازنگری تعاریف درجه بندی مراتع
  • بهره برداری از واحد تخصصی فیزیوتراپی کف لگن در شهرکرد
  • علمداران اجتماعی به‌دنبال گره گشایی مشکلات اجتماعی توسط مردم است
  • درگذشت پزشک زن بیمارستان شریعتی / آیا خودکشی کرد؟
  • نجات ده‌ها پناهجو در سواحل مراکش
  • لایروبی حوضچه‌های ذخیره آب بخش شعیبیه شوشتر