Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمود عباسی» عصر چهارشنبه در جریان سفر یک روزه به استان مرکزی در نشست هم اندیشی مشکلات قانونی در بحث حقوق کودک و خانواده در اراک افزود: صدای کودکان در بخش‌های مختلف از جمله کودکان طلاق باید به خوبی شنیده شود.

وی با بیان اینکه،  فلسفه حقوق کودک آن است که به این قشر نگاه ویژه صورت گیرد، گفت: کرامت انسانی افراد مجرم به هیچ عنوان نباید مورد اهانت قرار گیرد و نباید از خیلی الفاظ استفاده شود و  اصلاح ادبیات حقوقی جزو تعهدات است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباسی تصریح کرد: در آیین نامه ماده ۶ نگاه خوب و حمایتی در خصوص نگهداری کودکان در کانون اصلاح و تربیت وجود دارد.

معاون وزیر دادگستری در حقوق بشر و امور بین‌الملل افزود: بر اساس  ماده یک کنوانسیون حقوق کودک ملل متحد،  افراد زیر ۱۸ سال کودک قلمداد می شوند اما در قوانین و مقررات بنا به ملاحظات فقهی و شرعی دوره طفولیت تا ۱۵ سال و دوره نوجوانی ۱۵ تا ۱۸ سال است.

عباسی عنوان کرد: دامنه‌ آسیب‌های اجتماعی به ویژه خشونت علیه کودکان و زنان در دوران کرونا افزایش یافته و این موضوع کار دستگاه قضایی و امینی را نیز اضافه کرده است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک ادامه داد:  نگاه حمایتی از کودک و نوجوان باید مد نظر قانون گذار باشد.

وی اظهار داشت : تحول قضایی پس از چهار دهه فعالیت تدوین شده و باید تلاش شود تا این مهم به مرحله اجرا درآید.

عباسی گفت: تحقق سند تحول قضایی نیازمند تغییر نگرش در حوزه‌های ساختاری، اجرا، ماهیت، قانون‌گذاری و تغییر در قوانین است.

وی بیان کرد: قاضی نباید احساس کند که فقط یک حقوقدادن و ماشین صدور حکم برای اصحاب دعوا است، بلکه باید یک جامعه‌شناس و روانشناس نیز باشد.

معاون وزیر دادگستری در حقوق بشر و امور بین‌الملل افزود: وکلا و قضات ۲ بال عدالت هستند و باید در کنار یکدیگر و مکمل هم باشند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز گفت: سند تحول قضایی برگرفته از تجربه ۴۰ ساله نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف و مبارزه با فساد درون و برون سازمان از  اهداف این سند است.

حجت‌الاسلام‌والسلمین سید «عبدالمهدی موسوی» افزود: انتظار است از این سند در بخش‌های مختلف بهره‌گیری ویژه صورت گیرد زیرا این سند به دنبال آن است که مجموعه مدیریت قضایی به یک کارآمدی برسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در سال ۱۹۵۹ میلادی مصوبه‌ای با عنوان حقوق جهانی کودک اعلام شد و در سال ۱۹۸۹ مجمع عمومی سازمان ملل متحد کنوانسیون حقوق کودک را با نگاه جدید تصویب کرد.

وی عنوان کرد: در سال ۱۳۷۲ نیز جمهوری اسلامی ایران با اعلام شروطی به این کنوانسیون ملحق شده است.

وی افزود: کنوانسیون حقوق کودک دارای نکات مثبتی است اما ایرادات و ضعف‌هایی نیز دارد که در تعارض با قوانین فقهی ایران است.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک هم در این نشست گفت: بسیاری از کودکان جامعه امروز مشکلات اقتصادی دارند و این امر موجب بروز جرایم مختلف شده است.

«حجت‌الله درودگر» افزود: به کارگیری کودکان ممنوع است اما در عمل این امر انجام می‌شود و حتی در این راستا کودکان زیادی مورد تعرض قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: شرایط کرونایی و امکان استفاده کودکان از تلفن همراه و تبلت و امکان استفاده از فضای مجازی در این قشر زنگ خطری جدی است.

رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب اراک ادامه داد: جرایم فضای مجازی به طور قطع در کودکان با این روند افزایش پیدا می‌کند و نیاز است تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود.

درودگر عنوان کرد: مهریه یکی از معضلات مهم جامعه امروز است و شمار زیادی از زندانیان به این دلیل در زندان‌ها به سر می‌برند.

شرکت در  آیین افتتاحیه یازدهمین مدرسه زمستانه حقوق کودک استان مرکزی،  اختتامیه مسابقه ملی دل نوشته کودک و کرونا، نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان و کنواسیون حقوق کودکان از دیگر برنامه های سفر معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری به استان مرکزی است.

۲۱۲شعبه دادسرا، دادگاه و دادگاه های عمومی، ۱۳۷ شعبه حل اختلاف و ۱۷۰ موسسه داوری به جمعیت یک میلیون ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی خدمات قضایی ارایه می‌کنند.

برچسب‌ها وزارت دادگستری محمود عباسی اراک معاونت حقوق بشر و امور بین الملل استان مرکزی حقوق کودک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت دادگستری محمود عباسی اراک وزارت دادگستری محمود عباسی اراک معاونت حقوق بشر و امور بین الملل استان مرکزی حقوق کودک اخبار کنکور حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری استان مرکزی حقوق کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۸۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟

کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان؛ پاسخ به ۴۰ پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا» یکی از آن راه‌های آسانی است که می‌توان به کمک آن کودکان را قانع کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، طرح پرسش‌‏ها و دغدغه‏‌های فکری نوجوانان و پاسخ مناسب به آنها از ملزومات  تبلیغی است. در کتاب "خداشناسی قرآنی کودکان" به قلم غلامرضا حیدری ابهری ضمن ارائه مباحثی در نحوه پاسخگویی به سؤالات مذهبی کودکان، 40 پرسش درمورد حقیقت، صفات و کارهای خداوند و شناخت جایگاه مقام و مرتبه خدا در ذهن کودکان ذکر شده و به اختصار با استفاده از آیات و روایات به آنها پاسخ داده شده است. مطالب به صورت روان و متناسب با درک و دریافت و زبان کودکان ارائه شده است. فرزانه زینلی نویسنده و فعال فرهنگی یادداشتی بر این کتاب نوشته و برای انتشار در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:

خدا چه شکلیه؟ خدا بچه داره؟ مامانش خدارو دعوا نمی‌کنه که همیشه بیداره؟! اصلاً خدا کیه؟!

این جور سؤالات را همه ما یا شنیده‌ایم یا مدتی در کودکی، ذهنمان را مشغول کرده‌اند. فکرکردن به خدا و بودنش در همه لحظات، برای ذهن کودک ما سخت است؛ کودکی که هنوز دنیا را درست نشناخته، تازه دارد مقدمات زیستن در آن را یاد می‌گیرد و قواعدش را می‌شناسد، با تناقض‌هایی روبرو می‌شود. همه پرسش‌های عجیب و غریب و فلسفی بچه‌ها از همین اختلاف‌های به ظاهر ساده برایشان شروع می‌شود و پاسخ این سؤالات برای ما سخت است؛ چون ذهنمان خیلی وقت است که به پذیرفتن عادت کرده و انگار هیچ چیز عجیبی نمی‌تواند هوشیارش کند.

دفترچه «خاطرات شیطان» دست بچه‌ها افتاد

در بین همه مسائلی که برای بچه‌ها سؤال ایجاد می‌کند، ماهیت خداوند از همه پیچیده‌تر است. این موضوع حتی برای بزرگترها هم گاهی جای ابهام دارد چه برسد به کودکی که تازه می‌خواهد معنای «لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ» را درک کند و بفهمد چطور در دنیایی که خودش می‌خوابد، مادرش می‌خوابد، حتی پرنده‌ها و گنجشک‌ها هم می‌خوابند، موجودی وجود دارد که نمی‌خواد و به خواب احتیاجی هم ندارد؟ یا کودکی که از لحظات غفلت مادرش برای خرابکاری‌ها استفاده می‌کند و باور دارد کسی او را نمی‌بیند، چطوری باید درک کند خدا در همه لحظات او حضور دارد و در عین حال، در تمام لحظات مادرش هم حضور دارد؟ بخشی از این پرسش‌ها به سبب شکل نگرفتن تفکر انتزاعی کودک ایجاد می‌شود و ممکن است با گذر از این دوره و ورود به دوره دوم نوجوانی، حل بشود، اما پاسخ همین سؤالات می‌تواند جهان‌بینی کودک را در موضوع خداشناسی شکل بدهد.

پاسخ به بنیادی‌ترین پرسش‌ها درباره خدا

این دست پرسش‌ها برای والدین نگران کننده است؛ از طرفی اینکه نمی‌توانند کودکانشان را قانع کنند و در چشم فرزندشان از مقام «همه چیزدانی» تنزل پیدا می‌کنند، و از طرف دیگر اینکه بالاخره چه پاسخی باید به بچه داد، اضطراب شدید به آنها وارد می‌کند. یک راه‌حل این است که از سرخط شروع کنید؛ یعنی ابتدا خودتان مسئله را حل کنید و بعد، متناسب با فهم و درک کودک، آن را برایش شرح بدهید. اما همیشه راه‌حل آسان‌تری هم هست!

کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان؛ پاسخ به 40 پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا» یکی از آن راه‌های آسانی است که می‌توان به کمک آن کودکان را قانع کرد. نویسنده در این کتاب، به بنیادی‌ترین پرسش‌هایی که بین کودکان و نوجوانان مشترک است، پرداخته و به زبان ساده و با تمثیل‌هایی از زندگی روزمره، آن را برای کودکان قابل درک کرده است. در ابتدای کتاب هم بخشی را برای والدین نوشته و در آن، به لزوم «شنیدن» و چگونگی همدلی با کودکان در پرسش‌هایشان پرداخته است. غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده کتاب، در مقدمه می‌گوید: «مطالب این کتاب با مطالب کتاب‌های اعتقادی مرسوم، کاملاً متفاوت است؛ زیرا خداشناسی کودک و نوجوان و پرسش‌های او، با خداشناسی بزرگسال و نیازهای فکری این گروه بسیار تفاوت دارد.» نویسنده در بخش‌های مختلف این کتاب سعی کرده است با نهایت آرامش، پاسخی قانع کننده برای کودکان آماده کند و حتی می‌گوید که این پاسخ‌ها را ابتدا در اختیار فرزند خودش قرار داده و نظر او را به عنوان یک مخاطب هم سن و سال، پرسیده تا در نهایت، کتاب مناسب حال و هوای کودک و نوجوان باشد.

این کتاب را انتشارات بین‌المللی جمال در 140 صفحه منتشر کرده و در کتابنامه رشد آموزش و پرورش نیز معرفی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستگاه قضایی پیگیر حقوق مالباختگان شرکت‌های خودرویی در قزوین
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • همه اقدامات باید حرکت به سمت رشد و ارتقای عملکردها باشد
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • نشست مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • رسیدگی به ۳ هزار پرونده موضوع ماده ۴۷۷