Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: برای این که بتوانیم از منابع آبی و خاکی به صورت بهینه در راستای تامین غذایی جمعیت رو به رشد کشور بهره برداری نمائیم چاره ای جزء افزایش عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح و حجم نداریم برای تحقق این امر باید تدابیری اندیشیده شود تا محصول تولیده شده در یک مترمربع از زمین های کشاورزی و حجم آب مصرفی چندین برابر افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در ادبیات کشاورزی دنیا پارامتر دیگری نیز بکار برده می شود و آن عبارت از این موضوع می باشد که از یک مترمربع آب مصرفی کشاورزی چقدر باید محصول تولید گردد تا هدررفت آب مصرفی کشاورزی به حداقل ممکن کاهش یابد.

فتحی، گفت: در حال حاضر کارشناسان کشاورزی بر این مهم متمرکز شده اند تا بتوانند این پارامتر را محقق سازند خوشبختانه از اول دولت یازدهم، دولت محترم تدبیر و امید و متولیان بخش کشاورزی تمام تلاش خود را بر این موضوع معطوف کرده اند که از یک مترمربع آب چقدر محصول کشاورزی تولید گردد تا هم منابع آبی به طور بهینه مورد استفاده قرار گیرد و هم امنیت غذایی کشور تامین شود.  

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: یکی از روش های مورد تاکید و تایید کارشناسان کشاورزی در اقصی نقاط جهان استفاده مطلوب از ظرفیت گلخانه ها در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح و حجم آب است. 

وی، افزود: گلخانه ها به سه دلیل مهم از جمله افزایش عملکرد در واحد سطح و حجم، بهینه کردن مصرف آب کشاورزی، اقتصادی کردن تولید و کاهش قیمت تمام شده محصول مورد تاکید وزارت جهادکشاورزی است از این رو در این زمینه سهمیه استانی براساس برش استانی هر استان تعریف و ابلاغ شده است.  

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که استان آذربایجان شرقی از مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و مناطق سردسیری برخوردار است، تصریح کرد: استان آذربایجان شرقی با توجه به موارد ذکر شده یکی از اولویت های وزارت جهادکشاورزی برای توسعه گلخانه ها در سطح کشور می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این موضوع که از سال های گذشته یک سری از ظرفیت ها در باب ایجاد و توسعه گلخانه ها تحت عنوان شرکت شهرک های کشاورزی در اراضی ملی در اختیار شهرک های کشاورزی قرار داده شده اند، تصریح کرد: در شهرستان های ملکان، عجب شیر، جلفا، اهر، هوراند، کلیبر و سراب، ایجاد زیرساخت های شرکت شهرک های کشاورزی تقریباً به پایان رسیده است و به موازات این امر احداث زیرساخت های کشاورزی در شهرستانهای مرند، جلفا و خداآفرین در محل های جدید به صورت متمرکز شروع و فرآیند اجرایی آن ادامه دارد.

فتحی، گفت: پس از ایجاد زیرساخت ها در شهرکهای کشاورزی جهت بهره برداری لازم در راستای توسعه گلخانه ها امری که مورد نظر وزارت متبوع می باشد، فرآیند واگذاری گلخانه ها به سرمایه گذاران حائز شرایط و مناسب در برخی از موارد روند طبیعی خود را طی کرده و در مرحله کشت می باشند و قسمت دیگری با پیشرفت 40 تا 50 درصدی تا پایان امسال به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: تامین تسهیلاتی لازم برای ایجاد شهرکهای کشاورزی از محل بند الف تبصره 18 تعریف شده است که سرمایه گذاران علاوه بر آورده شخصی می توانند با معرفی سازمان جهادکشاورزی استان به بانک های عامل از جمله بانک کشاورزی از این تسهیلات بهره مند شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان عنوان کرد: بزرگترین و مدرن ترین مجتمع گلخانه ای خاورمیانه به طور 100 درصدی توسط سرمایه گذار در شهرستان جلفا کارسازی شده و در مرحله بهره برداری قرار دارد تولیدات این مجتمع بالای 90 درصد صادراتی بوده و به کشورهای مختلف منطقه مخصوصاً کشور روسیه صادر می شود.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم توسعه گلخانه ها در سطح استان، گفت: علاوه بر این شهرکها که به شکل واگذاری اراضی ملی به شرکت شهرک های کشاورزی انجام شده است، گلخانه هایی نیز به شکل انفرادی در اراضی شخصی در برخی از شهرستانهای استان منجمله شهرستان تبریز، هشترود، کلیبر، مرند، جلفا و هریس به توفیقات خوبی دست یافته است که بیشترین آن با 25 هکتار مربوط به شهرستان هریس است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این موضوع که سطح کل گلخانه های استان آذربایجان شرقی در اوایل دولت یازدهم حدوداً 56 هکتار بود، افزود: در حال حاضر 300 هکتار مجتمع گلخانه ای در سطح استان در حال بهره برداری می باشد و نزدیک به 200 هکتار در مرحله ساخت قرار دارند که تا پایان سالجاری به مرحله بهره برداری خواهند رسید.

وی به رتبه نخست آذربایجان شرقی  از نظر درصد پیشرفت برنامه توسعه گلخانه ها درکشور طی 9 ماهه اول سالجاری اشاره کرد و افزود: سیاست سازمان جهادکشاورزی استان، افزایش  یک هزار هکتاری سطح گلخانه های آذربایجان شرقی طی سه سال آینده می باشد.

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: آذربایجان شرقی کشاورزی خاورمیانه دولت یازدهم رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گلخانه تبریز خبرگزاری فارس فارس تبریز کلیبر مرند هشترود هریس شهرک کشاورزی جلفا رئیس سازمان جهادکشاورزی استان شهرک های کشاورزی توسعه گلخانه ها آذربایجان شرقی گلخانه ها بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۰۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه مستقیم میوه نوروزی در آذربایجان شرقی با ۱۵ درصد زیر قیمت بازار

 فتحی در حاشیه بازدید از غرفه‌های توزیع میوه شب عید گفت: امسال خوشبختانه سیاستی که وزارت جهاد کشاورزی در امر تنظیم بازار و تنظیم صادرات محصولات کشاورزی در پیش گرفت باعث شد که هم صادرات خوبی در امر محصولات باغبانی داشته باشیم، هم بازار داخلی تنظیم شود.

وی ادامه داد: در کف بازار به وفور میوه وجود دارد و قیمت‌ها هم قیمت‌های متعادل و مناسبی هستند منتهی برای اینکه بتوانیم در خدمت همه اقشار و به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه باشیم، دولت تصمیم گرفت، دو رقم میوه سیب و پرتقال را خودش تامین بکند که توسط سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با کمک سازمان میادین و تعاون روستایی این کار صورت گرفت.

وی با بیان اینکه به حد کافی میوه تامین شده است اظهار کرد: میوه شب عید در ۶۰ غرفه در سطح استان از ۲۷ اسفند عرضه می‌شود که ۳۸ غرفه در سطح شهرستان هاست و ۲۲ غرفه نیز در تبریز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه قیمت‌های عرضه شده در غرفه‌های میوه نوروزی ۱۵ درصد زیر قیمت بازار است گفت: این میوه‌ها با نظارت دولتی و از طریق بخش خصوصی توزیع می‌شود که شامل ۴۰۰ تن پرتقال و ۴۰۰ تن سیب است و هیچ محدودیتی در تامین وجود ندارد و اگر نیاز باشد باز عرضه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • عرضه میوه نوروزی با ۱۵ درصد زیر قیمت بازار در آذربایجان شرقی
  • عرضه مستقیم میوه نوروزی در آذربایجان شرقی با ۱۵ درصد زیر قیمت بازار
  • افتتاح مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی در آذربایجان‌شرقی
  • افتتاح سه مجتمع خدمات رفاهی بین راهی در آذربایجان‌شرقی
  • مراسم معارفه مدیر جدید مجتمع مس سونگون برگزار شد
  • بسیج تمام امکانات برای احیای دریاچه ارومیه
  • هزینه سه هزار میلیارد ریالی برای روکش آسفالت آزادراه پیامبر اعظم
  • روسازی و آسفالت آزادراه پیامبر اعظم(ص) در سال جدید
  • مدیر جدید مجتمع مس سونگون منصوب شد
  • ۴۸ تیم یگان حفاظت جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی برای نظارت بر اراضی فعال شد