Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا در راستای اجرای یکی از شعارهای انتخاباتی‌اش مبنی بر ایجاد محدودیت‌هایی برای سفر شهروندان دیگر کشورها به آمریکا در هفته اول حضور خود در کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ ممنوعیت ها و محدودیت هایی را برای صدور ویزا و سفر اتباع کشورهایی همچون ایران، لیبی، سومالی، سوریه، یمن، کره شمالی و ونزوئلا به آمریکا صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابلاغ این ممنوعیت بلافاصله با اعتراضاتی در فرودگاههای سراسر آمریکا و همینطور با چالش‌های حقوقی در برخی از ایالت های آمریکا روبرو شد، اما علیرغم این مخالفت ها و کشمکش های حقوقی ایجاد شده ، در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۷ اخرین ورژن دستور ممنوعیت صدور ویزا برای کشورهای مورد اشاره اجرایی شد و در تاریخ ۲۶ ژوئن ۲۰۱۷ مشروعیت ابلاغیه ترامپ به تایید دادگاه عالی آمریکا رسید.

در اثر اجرایی شدن این ابلاغیه، صدور ویزاهای مهاجرتی و غیر مهاجرتی برای شهروندان ایران تعلیق شد و تنها راه صدور ویزا برای شهروندان ایران مشمول استثنا شدن ویزاهای دانشجویی، ویزاهای پژوهشی و تحقیقاتی و ویزاهای آموزشی و یا مشمول معافیت (waiver) بود. مطابق شرایط مندرج در این فرمان، عمدتا کسانی مشمول استثناها می شدند که دارای پاسپورت کشور دیگری به جز ۷ کشور مشمول ممنوعیت بودند.

در بهمن ماه ۱۳۹۸ نیز هفته‌نامه "نیوزویک "خبر مربوط به لغو صدور ویزاهای تجارتی و سرمایه‌گذاری برای شهروندان ایرانی از سوی اداره تابعیت و مهاجرت آمریکا را منتشر کرد.

این در حالی بود که صدور ویزاهای تجارتی و سرمایه‌گذاری در امور اقتصادی آمریکا بخشی از معاهده دوستی بین ایران و آمریکا بود که در سال ۱۹۵۵ بین دولت های ایران و ایالات متحده آمریکا امضا شده بود ، پیمانی که روز سوم اکتبر ۲۰۱۸ به صورت یک طرفه توسط دولت آمریکا از اعتبار ساقط شد. این پیمان ناظر بر مناسبات اقتصادی و همچنین حقوق کنسولی بود و صدور ویزاهای تجارتی و سرمایه‌گذاری در آمریکا نیز در چارچوب همین پیمان انجام می‌شد.

دستور اجرایی ترامپ در مورد ممنوعیت صدور ویزا برای اتباع ایرانی به غیر از افرادی که استتثنا بودند و یا مشمول معافیت می شدند، مشکلات عدیده‌ای برای تعدادی از شهروندان و دانشجویان ایران ایجاد کرد چنان که برخی از رسانه های خبری خود آمریکا در این زمینه اقدام به تهیه گزارش هایی کردند . در همین ارتباط بلومبرگ در ژوئن ۲۰۱۹ در گزارشی اعلام کرد بسیاری از ایرانیان متقاضی ویزای دانشجویی و ویزای تحقیقاتی نیز از دریافت ویزا باز مانده‌اند.

رسانه‌های آمریکایی همچنین بارها از بلاتکلیفی دانشجویان ایرانی پذیرفته شده در دانشگاه‌های آمریکایی گزارش هایی را منتشر کردند و نوشته‌اند که وضعیت صدها دانشجوی ایرانی که قصد تحصیل درآمریکا را داشته‌اند، ناروشن است.

یکی از وعده‌های صریح بایدن در جریان تبلیغات انتخاباتی لغو دستور اجرائی ترامپ مبنی بر منع ورود اتباع برخی کشورها از جمله ایرانیان به آمریکا بود و اعلام شده که او همان طور که وعده داده در اولین روز ریاست جمهوری‌اش تراول بن را لغو خواهد کرد.

با توجه به این موضوع برخی از کارشناسان موضوع مهاجرت و سایت های فعال در این زمینه تاکید بر این دارند که نباید تصور کرد که با لغو این فرمان، شرایط برای ایرانیان جهت کسب ویزا بلافاصله به حالت عادی باز خواهد گشت و احتمالا بسیاری از ساز و کارهای ایجاد شده برای اعطای ویزا به ایرانیان پابرجا خواهد ماند.

افراد فعال در این حوزه می‌گویند به نظر می رسد با لغو این فرمان ، صدور ویزاهای توریستی که برای ایرانیان فاقد تابعیت مضاعف عملا نزدیک به صفر شده بود از سر گرفته خواهد شد و والدین ایرانیان ساکن آمریکا امکان بیشتری را برای دریافت ویزاهای توریستی جهت دیدار با فرزندان خود خواهند داشت.

البته بعید است چک های امنیتی که در دوران ترامپ برای صدور ویزا برای ایرانیان اضافه شده است ، در این فرایند لغو شود اما انتظار می رود روند انجام این مرحله از صدور ویزا تسریع شود؛ گرچه اجرای این مسئله تا حد زیادی به میزان تنش‌زدایی در روابط سیاسی دو کشور نیز بستگی خواهد داشت.

احتمالا پس از لغو این فرمان ، ویزاهای مهاجرتی از طریق خانوادگی با سهولت بیشتری صادر خواهد شد و صدور ویزاهای دانشجویی برای ایرانیان تسریع می شود .

البته نباید فراموش کرد که شروع تغییرات در روند صدور ویزا برای ایرانیان در عمل با وضعیت همه گیری کرونا در سطح جهان ارتباط مستقیمی دارد و امکان مسافرت ایرانیان به کشورهای همسایه و آمادگی سفارتخانه ها برای پذیرش مراجعین با رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین لغو محدودیت های ایجاد شده از سوی دولت آمریکا برای سفر به این کشور با توجه به شیوع کرونا ، عوامل تعیین کننده در این زمینه خواهند بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دونالد ترامپ آمریکا ویزا جو بایدن صدور ویزا برای ایرانیان صدور ویزاهای برای ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۱۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای اوکراین و اسرائیل در سنا

سنای آمریکا با اکثریت آراء بسته حمایتی ۹۵ میلیارد دلاری برای اوکراین، رژیم اسرائیل و تایوان را تصویب کرد تا برای تصویب نهایی به امضای جو بایدن برسد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، 4 روز پس از تصویب بسته حمایتی 95 میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان در مجلس نمایندگان این کشور، مجلس سنا نیز آن را تصویب کرد.

خبرگزاری رویترز نوشت که نمایندگان سنا، این لایحه را برای تأیید نهایی به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ارائه می‌کنند. جو بایدن پیش از این گفته بود که به بلافاصله پس از تصویب این بسته حمایتی، آن را امضا خواهد کرد.

از میان این 95 میلیارد دلار، بیش از 60 میلیارد دلار سهم اوکراین خواهد بود و حدود 26 میلیارد دلار نیز به رژیم اسرائیل اختصاص می‌یابد؛ 8 میلیارد دلار نیز به تایوان می‌رسد.

گفتگوی تلفنی بایدن و زلنسکی پس از تصویب کمک بزرگ به اوکراینواکنش حماس به تصویب کمک‌های جدید آمریکا برای صهیونیست‌هاپس از تصویب این بسته حمایتی، جو بایدن نیز در بیانیه‌ای گفت که  امروز آن را امضا خواهد کرد تا به سرعت وارد روند اجرایی شود.

چهار روز پیش قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا سرانجام پس از ماه‌ها انتظار با غلبه بر جمهوری‌خواهان سرسخت مخالف، یک بسته قانونی کمک 95 میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان را در جریان یک رأی‌گیری گسترده دوحزبی ارائه کردند.

پس از اینکه کاخ سفید بودجه پیشنهادی خود را برای سال مالی 2025 منتشر کرد، دولت جو بایدن از کنگره خواست درخواست کمک 61.4 میلیارد دلاری به اوکراین را تأیید کند.

اما جنبش حماس نیز در واکنش به تصویب کمک 26.38 میلیارد دلاری مجلس نمایندگان برای رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای گفت: «این اقدام آمریکا تأییدی بر همدستی و مشارکت رسمی واشنگتن در جنگ نسل‌کشی است که ارتش اشغالگر و فاشیست صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه به‌راه انداخته است».

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • بایدن لایحهٔ ممنوعیت تیک‌تاک را امضا کرد
  • بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد
  • صدور فرمان جنگ از ورشو!
  • تصاویر تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی + ویدئو
  • بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد
  • رای مثبت سنای آمریکا به ممنوعیت تیک تاک
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است
  • تصویب ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا
  • تصویب کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای اوکراین و اسرائیل در سنا