Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@08:59:12 GMT

شناسایی یک جرم ستاره‌ای جوان در حال انفجار

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۵۲۵۱۵

شناسایی یک جرم ستاره‌ای جوان در حال انفجار

ستاره شناسان با تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های تلسکوپ"فروسرخ پالومار گاتینی"(PGIR) و فضاپیمای نئووایز" (NEOWISE) ناسا یک جرم ستاره‌ای جوان(YSO) درحال انفجار/فوران را در منطقه ستاره‌زا "NGC ۲۸۱-W" شناسایی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، جرم ستاره‌ای جوان، ستاره‌هایی(به ویژه پیش‌ستاره‌ها و ستاره‌های دنباله‌دار پیش اصلی) هستند که در مراحل اولیه تکامل قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها معمولاً در توده‌های مولکولی متراکم، محیط‌های حاوی مقدار زیادی گاز مولکولی و گرد و غبار میان ستاره‌ای رصد شده‌اند.

با توجه به اینکه فرآیندهای برافزایش پیوندی در جرم‌های ستاره‌ای جوان رخ می‌دهد این اجرام ممکن است انفجارهای ناشی از پیوند را تجربه کنند. ستاره شناسان معمولاً چنین رویدادهایی را به انفجارهای EX Lup(معروف به EXors) و FU Ori(یا FUors) تقسیم می‌کنند. دامنه EXOR بزرگ است و از چند ماه تا یک یا دو سال طول می‌کشد. پدیده FUors شدیدتر و نادرتر است و بزرگی دامنه آن می‌تواند تا پنج تا شش برابر بیشتر باشد و از دهه‌ها تا قرن‌ها ادامه یابد.

با این حال تاکنون اطلاعات بسیار کمی در مورد خصوصیات انفجار در جرم ستاره‌ای جوان شناخته شده است و تعداد فزاینده‌ای از این قبیل رویدادها رخ می‌دهند که قرار دادن آنها در یکی از دو طبقه شناخته شده مذکور دشوار است. بنابراین، شناسایی انفجارهای جدید و مطالعه دقیق آنها برای درک بهتر ماهیت آنها ضروری است.

اکنون گروهی از ستاره شناسان به رهبری "لین ای هیلنبراند"(Lynne A. Hillenbrand) از موسسه فناوری کالیفرنیا از کشف یک انفجار دیگر جرم ستاره‌ای جوان خبر داده است که نام  آن "PGIR ۲۰dci" است. این منبع برای اولین بار توسط تلسکوپ "فروسرخ پالومار گاتینی" در تاریخ ۳۱ اوت ۲۰۱۹ و با قدرت ۱۵.۷ ریشتر در باند جی فروسرخ نزدیک شناسایی شد.

از زمان کشف آن، روشنایی PGIR ۲۰dci به آرامی افزایش یافته است. تصویربرداری فروسرخ نزدیک همچنین وجود یک سحابی نورانی پراکنده گسترده با ساختاری از نوع دنباله‌دار به اندازه حدود ۱۴۰۰۰ واحد نجومی را نشان داد.

این مطالعه تأیید می‌کند که PGIR ۲۰dci با منطقه ستاره زا NGC ۲۸۱-W که در بازوی مارپیچ خوشه کهکشانی برساووش و در فاصله حدود ۹۱۳۰ سال نوری از زمین واقع شده ، مرتبط است. روشنایی کامل منبع طی ۱۶ تا ۲۵ سال گذشته حدود پنج تا ۵.۵ فروغ(magnitude) اندازه‌گیری شده است. علاوه بر این، بررسی طیف خط جذب فروسرخ نزدیک PGIR ۲۰dci اطلاعات مهمی در مورد ماهیت این جرم ستاره‌ای جوان ارائه داد. داده‌های طیف سنجی فروسرخ نزدیک شباهت PGIR ۲۰dci به منابع FU Ori را تأیید می‌کند. محققان خاطرنشان کردند که برای درک بیشتر ویژگی‌های PGIR ۲۰dci، مطالعات بیشتر لازم است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ستاره کهکشان فروسرخ نزدیک PGIR ۲۰dci

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۲۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره جوان ایرانی جای سردار آزمون را می‌گیرد

تیم‌های روبین کازان و زنیت سنت‌پترزبورگ روسیه که در گذشته سردار آزمون را در اختیار داشته‌اند، در حالی چهارشنبه شب مقابل هم قرار می‌گیرند که دوباره یک بازیکن ایرانی دیگر در این بازی حضور دارد.

کسری طاهری که در نقل و انتقالات زمستانی به روبین کازان پیوست، تا کنون در دو مسابقه لیگ برتر روسیه مقابل اورنبورگ و سامارا به میدان رفته و حالا امیدوار است شانس حضور تعویضی در دیدار حساس برابر زنیت سنت‌پترزبورگ را به دست بیاورد.

سردار آزمون که دوران درخشانی در روبین کازان و زنیت سنت‌پترزبورگ داشته و همراه با زنیت به قهرمانی‌های متعدد در فوتبال روسیه رسیده، حالا جای خود را در این کشور و تقابل این دو تیم به یک بازیکن ایرانی دیگر داده است.

مهاجم ۱۷ ساله ایرانی که در زمستان از سپاهان به روبین کازان رفت، امشب این شانس را دارد تا در دیدار مقابل روبین کازان به میدان برود و سومین بازی فصل خود در لیگ برتر روسیه را انجام بدهد.

روبین کازان از ساعت ۲۱ امشب (به وقت ایران) با حضور طاهری در لیست اولیه خود مقابل تیم صدرنشین زنیت سنت‌پترزبورگ قرار می‌گیرد و در صورت برتری شانس صعود یک تا دو پله‌ای دارد.

منبع: همشهری آنلاین

tags # سردار آزمون سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • نخستین قهرمانی ستاره تیم ملی ایران با باشگاه قطری + عکس
  • الاهلی به دنبال هافبک جوان اتلتیکومادرید
  • جمال موسیالا یا مانوئل نویر؟ واکنش زیبای ستاره جوان آلمانی در تمرینات بایرن مونیخ / فیلم
  • نخستین قهرمانی ستاره ایران با باشگاه قطری
  • بازگشت ستاره جوان سپاهان در جام‌حذفی
  • بازگشت ستاره جوان سپاهان در جام‌حذفی (عکس)
  • توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است
  • ستاره جوان ایرانی جای سردار آزمون را می‌گیرد
  • دلال‌ها آفت فوتبال کشور هستند/ضرورت شناسایی استعدادهای جوان تبریز