Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-08@17:26:04 GMT

یادداشت نصراللهی در رابطه احضار آذری‌جهرمی

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۵۴۶۸۵

یادداشت نصراللهی در رابطه احضار آذری‌جهرمی

اکبر نصراللهی استاد دانشگاه و کارشناس علوم ارتباطات نوشت: رسانه‎ها در مورد علت احضار آذری‌جهرمی مطالب متفاوت و متضادی را منتشر کرده‌اند. تعدادی از منابع به صراحت ارتباط این احضار با فیلتر اینستاگرام را تکذیب اما برخی روایت دیگری منتشر کرده‌اند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، اکبر نصراللهی کارشناس علوم ارتباطات و استاد دانشگاه در یادداشتی در خصوص احضار آذری جهرمی به دادسرای عمومی و انقلاب نوشت:

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

رسانه‎ها در مورد علت احضار آقای آذری‌جهرمی مطالب متفاوت و بعضا متضادی را منتشر کرده‌اند. تعدادی از منابع به صراحت ارتباط این احضار با فیلتر اینستاگرام  را از اساس تکذیب اما تعدادی دیگر روایت و مطالب دیگری را اعلام کرده‌اند. 

صرفنظر از این تعارض و آشفتگی در پوشش‌خبری دو روایت رسمی از این موضوع مهم است:
 
1.  مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات با اتخاذ راهبرد و تاکتیک‌های حرفه‌ای با هدف بهره‌برداری‌ سیاسی حداکثری، دو برگه از اوراق بازجویی آقای آذری‌جهرمی را در توییتر منتشر کرده است که در صفحه اول آن تاریخ یعنی اول اسفند درج و در پاراگراف آخر آن تصریح شده‌است: "اتهام شما دایر بر استنکاف از اجرای مقامات قضایی: عدم اجرای دستورات مقامات قضایی با عدم مسدود‌سازی پیام‌رسان اجتماعی اینستاگرام با این توضیح که دستور قضایی فیلتر اینستاگرام به لحاظ انتشار میلیون‌ها محتوای مجرمانه نخستین بار در تاریخ 97/2/13 توسط دادسرا شعبه دوازدهم دادسرای عمومی ‌انقلاب مرکز فارس صادر و با دستور دادستان وقت کل‌کشور در هامش آن جهت اجرا به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است و.....»

 2.  در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب تهران‌ با تاخیر  طی اطلاعیه‌ای  با رد شایعات منتشر شده اعلام کرده ‌است: «طی دو سال گذشته، هیچ حکم قضایی مبنی بر فیلترینگ یا مسدودسازی شبکه اجتماعی‌ صادر نشده است... پرونده قضائی آذری جهرمی با شکایت تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل شده است که در متن تقطیع شده منتشره اغلب این موارد اتهامی حذف شده است.»

در تحلیل این موضوع، مواردمتعددی در خور تامل است از جمله اینکه:

اولا هر دو روایت رسمی درست است اما کامل و نیاز خبری مردم را تامین نمی‌کند. بی‌تردید در دو سال گذشته، هیچ حکم قضایی مبنی بر مسدودسازی شبکه اجتماعی‌ صادر نشده است اما واقعیت این است احضار وزیر با اینستاگرام بی‌ارتباط هم  نیست.

ثانیا چرا باوجود اهمیت موضوع و انتظار از رسانه‌های قوه‌قضاییه به ویژه دادسرای فرهنگ و رسانه در درک دقیق و کامل رفتار بازیگران ‌سیاسی و رسانه‌ای، در این زمان ، آن‌ هم  قبل از آماده‌سازی افکار عمومی و اطلاع‌رسانی‌ شفاف به مردم، بعد از شکل‌گیری شایعات و ابهامات ‌زیاد در فضای ‌مجازی اطلاعیه داده‌اند؟

ثالثا اقدام دادستانی در احضار وزیر ارتباطات اگرچه وظیفه ‌ذاتی قوه ‌قضاییه است اما بهترین ‌پاس در بهترین ‌زمان نه فقط به آقای آذری‌جهرمی بلکه به یک تفکر است و هر دلیل و نتیجه‌ای که داشته باشد به نفع ایشان و مضر برای تحولات‌ جدید قوه ‌قضاییه است. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قوه قضائیه محمد جواد جهرمی قوه قضائیه محمد جواد جهرمی آذری جهرمی منتشر کرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۴۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادداشت| اینوتکس؛ صحنه‌ای جهانی برای نوآوری ایرانی

خبرگزاری علمی و فناوری آنا، نوید فرخی؛ رویداد بین‌المللی اینوتکس هر ساله در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود. این نمایشگاه (در کنار رویدادهایی از این دست) می‌تواند نقش مهمی در شکل‌دهی آینده ایران به ‌عنوان یک قطب علمی جهانی ایفا کند. اهمیت این رویداد از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است زیرا فرصتی دست می‌دهد تا محققان، کارآفرینان و نوآوران برای تبادل ایده‌ها گرد هم ‌آیند.

اینوتکس به عنوان یکی از رویدادهای بزرگ فناوری کشور، صرفاً نمایش آخرین پیشرفت‌های فناوری داخلی نیست. این رویداد با مجموعه‌ای از کارگاه‌ها، سمینارها و پانل‌ها، بر انتقال دانش و ارتقای مهارت‌های جامعه علمی ایران اثرگذار است و تعاملات کارشناسان داخلی و بین‌المللی به واسطه آن تسهیل می‌شود. از سوی دیگر این نمایشگاه نه تنها تعهد ایران را به نوآوری علمی به نمایش می‌گذارد، بلکه می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور ایفا کند. ازاین‌رو باید اینوتکس را یک عامل راهبردی برای تحقق جاه‌طلبی‌هایِ به‌حقِ علمی کشور تلقی کرد.

اهمیت علمی اینوتکس برای ایران

اینوتکس در حال با حضور صدها شرکت دانش‌بنیان و برگزاری ده‌ها رویداد جانبی در حال برگزاری است. این نمایشگاه نه تنها آخرین پیشرفت‌های فناوری را به نمایش می‌گذارد، بلکه در ذات خود به عنوان یک کاتالیزور برای رشد جامعه علمی ایران عمل می‌کند و به تقویت پژوهش، همکاری و فرصت‌های آموزشی در قلمرو علم منتهی می‌شود.

اینوتکس می‌تواند در پیشبرد تحقیق و توسعه داخل کشور نقش‌آفرین باشد زیرا با فراهم کردن بستری برای نمایش دستاوردهای علمی و فنی، دانشمندان و محققان داخلی را تشویق می‌کند تا مرزهای آنچه را که از نظر علمی امکان‌پذیر است به جلو سوق دهند. از سوی دیگر پژوهشگران با حضور در این نمایشگاه می‌توانند آخرین دستاوردها در زمینه‌هایی مانند نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و.... را که برای پیشرفت علمی هر کشوری بسیار مهم هستند دنبال کنند و با مدل‌های نظری مرتبط آشنا شوند.

این رویداد سالانه ضمناً فناوران را قادر می‌سازد تا دستاورد خود را به مخاطبان گسترده‌تری از جمله همکاران بین المللی به نمایش بگذارند. قرار گرفتن در معرض دید جهانیان امکان بازخورد گرفتن (برای بهبود نوآوری‌ها) و تعاملات بین المللی مقدور می‌سازد.

آموزش و توسعه مهارت‌ها

مؤلفه آموزشی اینوتکس به همان اندازه جنبه نمایشگاهی آن قابل توجه است. این رویداد از طریق برنامه جامع کارگاه‌ها و سمینارها، نقش مهمی در آموزش علاقه‌مندان و جامعه علمی ایران ایفا می‌کند. موضوعات نشست‌ها اغلب شامل آخرین یافته‌های تحقیقاتی، فناوری‌های نوظهور و تکنیک‌های جدید در تحقیقات آزمایشگاهی و میدانی است.

این جلسات آموزشی به پر کردن شکاف بین دانش نظری و کاربردی کمک می‌کند و برای دانشجویان و متخصصان جوانی که به دنبال ورود به حوزه‌های تحقیقاتی هستند سودمند است. کارشناسان تجربیات عملی خود را آموزش می‌دهند. محتوایی که در اینوتکس رد و بدل می‌شود عموماً به راحتی در محیط‌های آموزشی سنتی در دسترس نیست، در نتیجه کیفیت کلی آموزش علمی در ایران نیز افزایش پیدا می‌کند.

افزایش همکاری بین دانشمندان

یکی از کمک‌های اینوتکس به سپهر علمی در ایران، گرد هم آوردنِ مغزهای متفکر رشته‌های مختلف علمی است. در کارگاه‌ها، سمینارها و میزگردهای این رویداد افراد شاخص و کارشناسان داخلی و بین‌المللی حضور دارند که فرصت خوبی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند تا مستقیماً با همکاران خود در زمینه‌های علمی ارتباط بگیرند.

چنین تعاملاتی برای تبادل ایده‌ها کلیدی است و می‌تواند منجر به پروژه‌های تحقیقاتی پیشگامانه شود. برای مثال سمیناری راجع به فناوری‌های تجدیدپذیر می‌تواند محققان انرژی خورشیدی را با کارشناسان دیگر مرتبط کند و منجر به همکاری‌هایی شود که بهره‌وری این فناوری را متناسب با شرایط آب‌وهوایی کشور افزایش دهد.

نمایش نوآوری‌های داخلی

اینوتکس همچنین به عنوان کانونی برای نمایش استعدادها و نوآوری‌های علمی کشور به جهانیان عمل می‌کند. این رویداد با منعکس کردن فناوری‌ها و تحقیقات داخلی، به بهبود دیدگاه بین‌المللی نسبت توانمندی‌های علمی ایران می‌تواند کمک کند. این امر نه تنها برای جذب علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاری جهانی ضروری است، بلکه به ایجاد غرور ملی و انگیزه در میان دانشمندان جوان کشور کمک می‌کند.

دستاوردهای به نمایش درآمده در اینوتکس می‌تواند به راه‌حل‌های عملی برای رسیدگی به چالش‌های ملی و منطقه‌ای، مانند کمبود آب و بهره‌وری انرژی منجر شود. این راهکارها نه تنها به پاسخ‌دهی علمی به نیازهای بومی می‌انجامد، بلکه سهم ایران را در بحث‌های فناورانه جهانی مسجل می‌کند.

حمایت از فرهنگ علم و نوآوری

اینوتکس می‌تواند فرهنگ علم و نوآوری را در ایران بپروراند و روحیه تحقیق و حل مسئله را در بین محققان و عموم مردم شدت بخشد. رویدادهایی از این دست از چهره خشک علم آشنا‌زدایی می‌کنند و آن را برای جوانان جذاب جلوه می‌دهد. همچنین به پرورش نسل بعدی دانشمندان ایرانی کمک می‌کنند.

در مجموع این رویداد یک کاتالیزور برای پیشرفت علمی در ایران است که تحقیق و توسعه را شتاب می‌دهد، همکاری‌ها را می‌افزاید، آموزش را تقویت می‌کند، مهارت‌ها را بهبود می‌بخشد، نوآوری‌های ایرانی را به نمایش می‌گذارد و در نهایت از فرهنگ پویای علم و نوآوری حمایت می‌کند.  

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یادداشت| اینوتکس؛ صحنه‌ای جهانی برای نوآوری ایرانی
  • همکاری‌های کشاورزی ایران و تاجیکستان گسترش می‌یابد
  • نشست خبری بهادری جهرمی آغاز شد
  • یادداشت: کلوپ لج نکرد، صلاح درخشید
  • اتهام مدیران «مأمن سیاسی» و «نگرش امروز» نشر اکاذیب بود
  • آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار مسکن کارکنان و اساتید
  • کنایه معنادار آذری جهرمی به زاکانی و رئیسی؛ نان در «اتوبوس»!
  • کنایه معنادار آذری جهرمی به زاکانی و رئیسی: ظاهرا این روزها نان در «اتوبوس» است
  • (تصاویر) آذری جهرمی در مراسم رونمایی از کتاب «مهندسی اجماع»
  • (تصاویر) گنبد سرخ مراغه، یادگاری معماری سبک آذری