Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@16:18:07 GMT

شهروند نمونه در اردبیل انتخاب و معرفی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۵۷۴۰۳

شهروند نمونه در اردبیل انتخاب و معرفی می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اردبیل گفت: با بررسی طرح انتخاب شهروند نمونه در سازمان فرهنگی و ورزشی و ارائه الگوها و معیارها در این زمینه شهروند نمونه در اردبیل انتخاب و معرفی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حبیب فتحی در جلسه رسمی شورای شهر اردبیل اظهار کرد: تدوین لایحه انتخاب شهروند نمونه با هدف بررسی، معرفی و تجلیل از شهروندانی که رفتارهای اجتماعی آنها می‌تواند به عنوان الگوی رفتاری برای سایر شهروندان معرفی شود، تدوین و به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: این طرح با رویکرد تقویت عرصه مدیریت شهری و حل مشکلات در این حوزه و همچنین مشارکت دادن شهروندان در اعتلای ارزش‌های مرتبط با کیفیت زندگی شهروندان تدوین شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اردبیل گفت: از جمله این رویکردها می‌توان به عدالت اجتماعی، مشارکت مردمی، شهروند محوری، مدیریت غیرمتمرکز و پاسخگو، اعتقاد باورهای عمومی شهروندان و ارزش‌های اجتماعی طرح‌های شهری اشاره کرد.

فتحی افزود: هر چند در کشور ما مفهوم شهروندمحوری و جلب مشارکت مردم در امور مرتبط با مدیریت شهری موضوعی جدید است اما شورای شهر و شهرداری اردبیل تلاش می‌کند تا بر مبنای توجه به برنامه‌هایی در این راستا و جلب مشارکت شهروندان و همچنین تقویت سازمان‌های محلی پایه‌گذار یک حرکت مؤثر در انتخاب شهروند نمونه باشد.

وی خاطرنشان کرد: شهروندانی که بتوانند در نقش‌های مشارکتی مدیریت شهری، انجام‌دهنده مسئولیت باشند قطعاً از این ظرفیت می‌توان در پیشرفت و تعالی اهداف توسعه شهری استفاده کرد.

فتحی اضافه کرد: در کنار ایجاد علاقه در بین شهروندان برای مشارکت در امور مرتبط به شهر و شناسایی، معرفی و الگوسازی می‌توان به صورت کلی شهروندان اخلاق‌مدار، مردم‌مدار، مشارکت‌جو، کوشا و مسئولیت‌پذیر را که از سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و انسانی هر جامعه محسوب می‌شوند در این فرآیند نام برد.

وی اضافه کرد: شهرداری اردبیل با محوریت سازمان فرهنگی، ورزشی و در راستای ارج نهادن به شهروندانی که وجود و حضورشان افتخارات فراوانی را در جامعه به دنبال دارد و تجلیل از آنها، برنامه طرح انتخاب شهروند نمونه را در اولویت قرار داده است.

فتحی اهداف این اقدام شورا و شهرداری را شناسایی و معرفی شهروندان در حوزه‌های مختلف، تشویق آن‌ها به تلاش در ارتقای شاخص‌های فرهنگ شهروندی، الگوسازی از شهروندان برگزیده، بسترسازی برای ارتقای آموزش‌های شهروندی و ایجاد بانک اطلاعاتی از نخبگان و تلاش برای تبدیل طرح به رویدادهای فرهنگی و اجتماعی یاد کرد.

وی ادامه داد: ارزیابی شهروندان و تطبیق آن با ارزش‌های فرهنگ شهروندی امری بسیار مؤثر است و به طور کلی در این طرح شهروندان نمونه براساس شاخص‌های تعیین شده، انتخاب و معرفی می‌شوند.
فتحی به سه شاخص معرفی شده برای انتخاب شهروند نمونه اشاره کرد و گفت: در سه فعالیت مدیریت شهری، اجتماعی غیرشغلی و مرتبط با شغل فعالیت‌های شهروندان مورد بررسی و رصد قرار می‌گیرد که در هر یک از این شاخص‌ها عناوین و آیتم‌هایی مشخص شده که افراد باید آنها را کسب کنند.

عضو شورای شهر اردبیل ارکان طرح انتخاب شهروند نمونه را شورای سیاست‌گذاری و کمیته‌های داوری و اجرایی اعلام کرد و افزود: امیدواریم هر سال براساس این شاخص‌ها شهروند نمونه انتخاب و معرفی شده تا تجلیل از آنها به انجام برسد.

کد خبر 469977

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شورای شهر اردبیل شهروند نمونه شهروند حبیب فتحی حقوق شهروندی مشارکت شهروندان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق انتخاب شهروند نمونه شورای شهر اردبیل انتخاب و معرفی مدیریت شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۷۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی معرفی شوند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه شورای اجتماعی که عصر روز یکشنبه برگزار شد، با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان امور اجتماعی با کار ویژه رصد و دیده‌بانی وضعیت اجتماعی، تطابق مستمر گزارش عملکرد دستگاه‌ها در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی با واقعیت‌های میدانی را از ضروری‌ترین اقدامات برای تحقق اهداف سازمان و شورای اجتماعی برشمرد و از مسئولان سازمان‌ها و نهادهای مربوطه خواست با رصد دقیق و مستمر شاخص‌های کنترل و کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی، تصمیم‌گیران را در داشتن نگاهی واقع‌گرایانه از شرایط و اتخاذ تصمیمات درست و به‌هنگام یاری کنند.

رئیس جمهور دو طرح «نماد» در آموزش و پرورش و «سراج» در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از جمله طرح‌های مؤثر در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و ضمن تأکید بر اجرای کامل این طرح‌ها از دیگر سازمان‌ها و نهادها خواست به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

رئیسی همچنین در این جلسه بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی، مساجد و امنای محلات و نقش مهم مراکز مشاوره در پیشگیری و علاج آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه تحلیل آماری از علل و چرایی پیدایش آسیب‌ها و احصای راهکارهای رفع آنها، لازمه ارائه نگاه دقیق و صحیح به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است، بر بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌های فکری، علمی و دانشگاهی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

رئیسی با اشاره به اینکه مشخص شدن نسبت دستگاه‌های مختلف با مسئولیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و پیگیری و رصد مداوم از سوی دستگاه‌های مربوط، در کاهش و حذف آسیب‌های اجتماعی مؤثر است، سازمان امور اجتماعی را مکلف کرد عملکرد همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط را به طور مستمر رصد کرده و سازمان‌هایی را که به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند به شورای اجتماعی معرفی نمایند.

در ابتدای این جلسه با حضور رییس جمهور گزارش اجرا، آسیب‌شناسی و ارتقای آئین‌نامه‌های اجرایی طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) و سراج (سلامت روانی اجتماعی)، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تماس ۱۵۰۰ شهروند سنندجی با سامانه ۱۳۷ شهرداری
  • گلایه شهروندان گرگانی از نصب دکل مخابرات در جنگل + فیلم
  • رئیسی: متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی معرفی شوند
  • گلایه شهروندان تهرانی از وضعیت نامناسب برخی از بی آر تی‌ها + فیلم
  • سرپرست جدید پردیس بنت الهدی صدر اردبیل معرفی شد
  • انتخاب شهردار نمونه بر اساس ایجاد درگاه ارتباطی، بازرسی و ارزیابی عملکرد
  • رنجش شهروندان زابلی از پس زدگی آب فاضلاب در معابر + تصاویر
  • ببینید | اعلام جزئیات برگزاری انتخابات الکترونیک در تهران
  • شهر و حیات مدنی
  • آموزش نمادین رای گیری با صندوق مکانیزه الکترونیکی در سیمرغ