Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@10:10:32 GMT

تولید مستند «بچه‌های کوچه بینش» در زنجان

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۵۷۶۸۶

تولید مستند «بچه‌های کوچه بینش» در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، دوم بهمن ‌ماه سال 65 در ساعت 12:30 ظهر در زنجان، دو فروند هواپیمای میگ، مدرسه راهنمایی دخترانه نواب صفوی را مورد هدف قرار داد.

بمباران هواپیما‌های عراق که دوم بهمن ۶۵ در کوچه بینش زنجان اتفاق افتاد که به شهادت ۱۵ نفر از «بچه‌های کوچه بینش» از دانش آموزان مدارس پسرانه ۲۲ بهمن و دخترانه نواب صفوی و زخمی شدن ۲۱ دانش آموز دیگر منجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز با گذشت 34 سال از این اتفاق، مراسمی برای بزرگداشت شهدای این حادثه برگزار و در آن از فیلم مستند «بچه‌های کوچه بینش» رونمایی شد.

برنامه صبح خاطره «مشق‌های ناتمام» با موضوع گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز مدرسه نواب صفوی و ۲۲ بهمن کوچه بینش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور تعداد محدودی از مسؤولین استانی، فعالان فرهنگی، رزمندگان و شاهدان واقعه بمباران مراکز آموزشی و مسکونی برگزار و دانش‌آموزان و شاهدان آن واقعه تلخ به بیان خاطرات غم‌انگیز خود از دوم بهمن ماه سال ۶۵ و شعرخوانی پرداختند.

رئیس حوزه هنری استان زنجان در این مراسم به تولید مستند بچه‌های کوچه بینش اشاره کرد و گفت: این فیلم مستندی است که حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بوده و توسط فیلم‌سازان زنجانی در حوزه هنری تولید شده است.

خاطرات کوچه بینش کتاب می‌شود

امیر نعمتی با اشاره به اینکه در تولید این مستند سعی شده است با کمک زبان هنر این واقعه تلخ ضبط و ثبت شود، اضافه کرد: در این مستند، بمباران مدرسه از زبان شاهدان عینی و بازماندگانش به تصویر کشیده می‌شود.

وی تصریح کرد: در تولید این مستند علاوه بر اینکه مظلومیت این دانش‌آموزان به تصویر کشیده می‌شود، ایستادگی، شجاعت و ایثار دانش‌آموزان و مردم نیز نشان داده می‌شود.

مدیر وقت مدرسه بینش (نواب صفوی سابق) در مراسم یادبود شهدای کوچه بینش گفت: بمب‌ها به آزمایشگاه مدرسه اصابت کرد؛ اگر داخل حیاط یا کلاس‌ها می‌افتاد تعداد شهدا خیلی بیشتر می‌شد.

عصمت صدرمحمدی با بیان این که آزمایشگاه مجهزی داشتیم که سایر مدارس منطقه نیز از آن استفاده می‌کردند، خاطرنشان کرد: دود ناشی از سوختن مواد شیمیایی آزمایشگاه سبب شده بود تا همه بچه‌ها سیاه شده و قابل شناسایی نبودند و هنگامی که اولیا به دنبال فرزندان آمدند، انگار گوشه‌ای از روز قیامت را مشاهده کردیم.

وی با اشاره به اینکه در آن روز خاطرات تلخی برای اولیای مدرسه و دانش‌آموزان رقم خورد بیان کرد: تا دو روز پس از وقوع حادثه پیکر یکی از دانش‌آموزان هنوز پیدا نشده و خانواده به دنبالش بودند که پس از دو روز با یافتن تکه کوچکی از لباس دانش آموز توسط مادرش شناسایی شد.

صدرمحمدی ادامه داد: خاطره تلخ دیگر مربوط به یکی از دانش‌آموزان شهیده بود که مادرش در روز تشییع در محل بهشت زهرا از لباسی که خودش بافته و تکه‌ای از آن به سینه دانش‌آموز چسبیده بود، وی را شناسایی کرد.

مدیر سابق مدرسه نواب صفوی گفت: طبق آمار و لیستی که حین عیادت از مجروحان در بیمارستان یادداشت کرده بودم، تعداد مجروحان 21 نفر و شهدا هشت نفر بودند که در مدرسه نواب صفوی حضور داشتند.

معاون وقت مدرسه بینش نیز در بیان خاطرات خود از بمباران دوم بهمن سال 65 گفت: قبل از انقلاب در مدرسه راهنمایی پسرانه تدریس می‌کردم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مدرسه دخترانه نواب صفوی (بینش) منتقل شدم.

خاطرات بمباران شبیه هیچ اتفاق جنگی نیست

مهرانگیز ابراهیمی تصریح کرد: ورودی مدرسه، مشرف به درب سردخانه بیمارستان ارتش بود و انتقال پیکرها به سردخانه، لحظات بسیار سخت و دردناکی بود.

وی افزود: بمباران در زمانی اتفاق افتاد که جمعیت پرازدحام و دو شیفت در حال جابه‌جایی بودند یعنی شیفت صبح در حال خروج از مدرسه و شیفت بعدازظهر در حال ورود به مدرسه بودند.

ابراهیمی ادامه داد: هواپیماهای مسافربری در زمان جنگ، رفت و آمد آنچنانی از آسمان زنجان نداشتند و همین که صدای هواپیما را شنیده و به آن نگاه کردم صدای انفجار را شنیدم.

لیلا شهبازی یکی از مجروحان این حادثه نیز گفت: خاطرات بمباران نمی‌تواند شباهتی به خاطرات رزمندگان و کسانی که در جبهه‌های جنگ حضور داشتند، باشد، چون در یک لحظه رخ داد و کاری از دستمان برنمی‌آمد.

وی تصریح کرد: من در زمان وقوع حادثه در مقطع دوم راهنمایی تحصیل می‌کردم و بنا به عادت همیشگی به در خانه دوستم رفتم و تصمیم گرفتیم باهم به مدرسه برویم و در نهایت‌ دیرتر از زمان معمول به مدرسه رسیدیم.

انتهای پیام/73005/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: زنجان مستند دانش آموزان تولید مشق های ناتمام بچه های کوچه بینش دانش آموزان دانش آموز نواب صفوی دوم بهمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۷۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش‌آموزان کردستانی در جشنواره سفیران سلامت درخشیدند

افشین خوش‌گوار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دانش‌آموزان کردستانی ۶ عنوان برتر در مرحله کضوری جشنواره سفیران سلامت را کسب کردند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان اعلام کرد: در هشتمین جشنواره سفیران سلامت دانش‌آموزی، در مرحله شهرستانی ۸ هزار و ۵۲۸ اثر اعلام وصول شد که از این تعداد ۳۱۳ اثر به مرحله استانی راه پیدا کرد.

خوش‌گوار عنوان کرد: پس از داوری آثار راه یافته به مرحله استانی، با نظر شورای داوران ۲۹ اثر به دبیرخانه کشوری جشنواره ارسال شد.

وی گفت: بر اساس اعلام دفتر سلامت و تندرستی وزارت، شش اثر شرکت کنندگان کردستان حائز رتبه‌های برتر کشوری شدند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان خاطرنشان کرد: بر این اساس در رشته کارسازه سارا وکیلی از مدرسه متوسطه اول فاطمه الزهرا شهرستان کامیاران و سیدایمان حسینی از مدرسه متوسطه اول دکتر پرتو ماه دهگلان موفق به کسب عنوان اول شدند.

خوش‌گوار ادامه داد: در بخش کارسازه ابتدایی اول مدرسه شکوفه‌های انقلاب دیواندره متشکل از آریسا محمدیان، ستایش حمزه‌ای و فاطمه زهرا محمدی رتبه چهارم کشوری را به دست آوردند.

وی افزود: در بخش جشنواره عکاسی چهارشنبه آخر سال نیز آلان شادفر از مدرسه شهید فهمیده ناحیه ۲ و شنیا دلکی از مدرسه نیایش دهگلان حائز رتبه برتر کشوری در دوره دوم ابتدایی شدند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان عنوان کرد: در بخش باغچه کوچک سبزیجات نیز ایلیا صفری از مدرسه شهید آزادی کامیاران در دوره اول ابتدایی رتبه پنجم کشور را به دست آورد.

کد خبر 6090668

دیگر خبرها

  • دانش‌آموزان کردستانی در جشنواره سفیران سلامت درخشیدند
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • (ویدئو) دانش آموزان با سوخت‌بر‌ها به مدرسه می‌روند!
  • اجرا آموزش فرهنگ ترافیک در ۱۰ مدرسه همدان 
  • مدرسه، جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان
  • تحویل ۷۰ کلاس درس به دانش آموزان دشت آزادگان و هویزه
  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ما است
  • تاریخی: مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان است
  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ماست/ مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش آموزان
  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم