Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@14:01:59 GMT

همه‌ چیز درباره نگرانی‌های اهالی واتس اپ

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۵۷۷۷۹

همه‌ چیز درباره نگرانی‌های اهالی واتس اپ

«علی نعمتی»، کارشناسی ارشد دیتا ساینس و ماشین لرنینگ (یادگیری ماشین) از دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «اولین مسئله‌ای که پیرامون واتس اپ باید بدانیم این است که واتس اپ یک نرم افزار ارتباطی است که پیام‌ها را از یک طرف می‌گیرد و به یک طرف دیگر می‌فرستد و برعکس.

این پیام‌ها که شامل صدا، تصویر و متن نوشتاری است از کاربری مثلا در بوشهر گرفته و برای کاربری در شیراز ارسال می‌شود و وقتی که آن دریافت‌کننده پیام‌ها را دریافت می‌کند کلیه محتوای پیام‌ها از روی سِرور پاک می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اصل کار و در واقع پایه و بنیان یک نرم افزار ارتباطی به نام واتس اپ است.»

وی ادامه داد: «واتس اپ سال۲۰۰۹ توسط دو کارمند سابق یاهو به نام‌های برایان آکتون و جان کوهن زمانی که از یاهو خارج شدند ساخته شد و در سال ۲۰۱۴ نیز این نرم افزار به مارک زوکربرگ و کمپانی فیسبوک به قیمت ۱۹میلیارد دلار فروخته می‌شود.»

این پژوهشگر دیتا ساینس درباره این موضوع که آیا واتس اپ پیام‌های کاربران را در سِرور خود نگه می‌دارد می‌گوید: «با توجه به پالیسی (قراداد امنیت اطلاعات) که واتس اپ در اپلیکیشن خود تعریف کرده است و همینطور به این دلیل که برای قرار دادن چیزی قریب به یک میلیارد پیام در طول روز (تحقیق در سال ۲۰۱۱) و با داشتن ۲ میلیارد کاربر فعال (تحقیقی در سال ۲۰۱۷) به سرور‌های غول پیکری نیاز است. به همین دلیل واتس اپ دیتا را از کاربر اول گرفته و رمزنگاری شده به کاربر دوم منتقل می‌کند، اما محتوا را در سرور خود نگه نمی‌دارد.»

وی افزود: «پس این تصور که منتقل شدن یا متصل شدن اطلاعات کاربران واتس اپ به فیسبوک این امکان را به این شرکت برای خواندن اطلاعات آن‌ها می‌دهد تصور درستی نیست. در واقع زیرساخت چنین کاری در شرکت واتس اپ وجود ندارد.»

«نعمتی» درباره اقدام جدید واتس اپ درباره اشتراک‌گذاری اطلاعات با فیسبوک می‌گوید: «پدیده‌ی جدیدی که در دنیای دیتا به وجود آمده بحث «ماشین لِرنینگ»‌ها هستند. یا به فارسی «یادگیری ماشین» که بر پایه هوش مصنوعی بوده و در حال حاضر موضوع داغ دنیای فناوری‌های نو در این حوزه است.»

این متخصص علم داده‌ها ادامه می‌دهد: «هر جا که دیتا باشد در نتیجه احتمال حضور ماشین لرنینگ و بحث یادگیری ماشین توسط هوش مصنوعی بالاست. حالا در شرایط جدیدی که به وجود آمده شاید بعضی کاربران تصور کنند فیسبوک قصد دارد اطلاعات ما از جمله عکس‌ها و فایل‌های صوتی و... را مشاهده کند، ما باید بدانیم که از قبل چنین اجازه‌ای را به آن‌ها داده ایم. برای مثال درست است که پیام‌های ما در سرور شرکت حذف می‌شود، اما پروفایل ما همچنان وجود دارد و با استفاده از همین پروفایل‌ها می‌شود چیز‌هایی مثل سن یا حتی بیماری‌ها را تشخیص داد.»

این پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی تصریح کرد: «این روز‌ها این پرسش به وجود آمده است که آیا دیتای ما مثل دیتای نوشتاری یا شماره کارت‌های اعتباری به فروش می‌رود یا خیر باید عرض کنم که نه چنین چیزی نیست، اما اطلاعات ما شامل ایمیل و شماره تلفن و ... به فروش می‌رود.»

وی در پاسخ به این پرسش که این اطلاعات چه چیز‌هایی را شامل می‌شود گفت: «مجموعه‌ای از سن، جنسیت، تاریخ تولد، عکس شما و یک سری اطلاعات که آیدی شما را تشکیل می‌دهند. این‌ها را می‌توانند به ماشین لرنینگ‌ها بدهند و یا مثلا کمپانی فیسبوک با فروش این اطلاعات می‌تواند کسب درآمد کند.»

نعمتی اضافه کرد: «خریداران اطلاعات شما از این اطلاعات مثلا برای فروش اجناس خود استفاده می‌کنند. فرض کنیم شما یک خانم بین ۲۵تا ۳۰سال هستید، وقتی که شما در فیسبوک جستجویی می‌کنید با توجه به اطلاعاتی که فیسبوک از شما دارد، پیشنهاداتی چه در جستجو‌ها چه در بحث تبلیغات به شما می‌دهد که به شرایط شما نزدیک است.»

این محقق می‌افزاید: «تا هشتم فوریه پذیرش این مقررات به صورت کاملا اختیاری است، اما پس از آن اجباری می‌شود و اگر شما آن را نپذیرید، سرویس را از دست می‌دهید. در واقع به دلیل قوانین موجود می‌خواهد از شما اجازه بگیرد، اما از قبل تصمیمش را گرفته است که فیس‌بوک به عنوان کمپانی مادر هم، اطلاعات شما را از طریق واتس اپ داشته باشد.»

«علی نعمتی» درباره اپلیکیشن‌های جایگزین واتس اپ می‌گوید: «سرویس‌های زیادی برای جایگزینی واتس اپ وجود دارد. مثلا این روز‌ها اسم نرم افزار سیگنال بر سر زبان هاست؛ اما نرم افزار‌ها نیاز به کسب درآمد دارند و شما هیچ اپلیکیشنی پیدا نمی‌کنید که به صورت صد درصد رایگان باشد و خیلی هم امن باشد و اطلاعات شما را نفروشد. عملا این موضوع از نقطه نظر تجاری منطقی نیست، چون کمپانی‌ها به دنبال سود هستند و از این طریق سرپا می‌مانند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. با این وجود سیگنال ادعا می‌کند غیرانتفاعی است به این معنی که دنبال سوددهی و فروش اطلاعات نیست.»

وی ادامه داد: «سیگنال که به عنوان جایگزین واتس اپ معرفی می‌شود کارایی در حد واتس اپ دارد که البته معمولا چنین جایگزینی‌هایی به سیاست‌های داخلی و تجاری کشور‌ها و استقبال کاربران بستگی دارد.»

«نعمتی» که در حال تحصیل در مقطع دکترا با گرایش تاثیر ماشین لرنینگ‌ها در بیماری‌های واگیردار است درباره این نکته که شرکت‌هایی مثل فیسبوک با اطلاعات ما چه کار‌هایی می‌توانند کنند توضیح داد: «اگر به طور کلی شما مایل به انتشار یا درز اطلاعات خود در اینترنت و در نتیجه فروش و استفاده از آن‌ها نیستید، بهتر است که اولا تعداد اپلیکیشن‌های مشابه را کاهش داده و سعی کنید صرفا با یک اپلیکیشن کار کنید و دوم اینکه عکس و محتوایی که فکر می‌کنید برای شما دردسر ساز خواهد شد را با این اپلیکیشن‌ها ارسال نکنید.»

این پژوهشگر هوش مصنوعی افزود: «پس در صورتی که مایل هستیم اطلاعات ما به هیچ وجه درز پیدا نکند نباید از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنیم که البته این هم در دنیای کنونی امکان پذیر نیست. اما میتوان با عدم دسترسی برنامه‌ها به صدا و تصویر و مکان یابی و… میزان این اطلاعات را کاهش داد.»

وی تاکید کرد: «نظر شخصی من این است که با توجه به ساختار امنیتی این اپلیکیشن‌ها به هیچ وجه عکس و فیلم خود را با این نرم افزار‌ها ارسال نکنید چرا که در اموری مثل تشخیص چهره یا مقاصد دیگری استفاده می‌شود. حتی همین گوشی‌هایی که در دست من و شماست دائما در حال شنود صدای ماست و بار‌ها اتفاق افتاده که ما با اطرافیان خود درمورد موضوعی صحبت می‌کنیم و مدتی بعد در اینستاگرام به پست‌هایی با همین مضمون برمی‌خوریم.»

«نعمتی» درباره اینکه کاربران ایرانی نگرانی از بابت درز و فروش اطلاعات خود داشته باشند یا خیر اظهار کرد: «باید گفت که به دلیل تحریم‌ها و اینکه شرکت‌های ارایه دهنده در ایران مستقر نیستند، معمولا اطلاعات ایرانی‌ها برای فروش قرار داده نمی‌شود، اما قطعا با توجه به توسعه ماشین لرنینگ در آینده شاهد این موضوع خواهیم بود.»

وی افزود: «فرض بگیرید شرکت اپل با توجه به اطلاعات من که می‌داند بین ۲۵تا ۴۰ ساله هستم یک سری تبلیغات را به نمایش می‌گذارد. واضح است که این تبلیغات یا برای ایرانی‌ها نمایش داده نمی‌شود یا به دلیل تحریم‌ها کارایی خاصی برای طرفین نخواهد داشت، پس با این شرایط می‌بینیم که تاثیری بر دنیای ایرانی‌ها نخواهد داشت. به هرحال باید در نظر گرفت اطلاعات ذکر شده همچنان در حال ذخیره شدن هستند و در زمان مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

این کارشناس ادامه داد: «دلیل دوم اینکه به دلیل تایپ فارسی توسط کاربران ایرانی، و اینکه ماشین لرنینگ‌ها خیلی در بخش فارسی توسعه داده نشده اند. البته این موضوع صرفا برای متون نوشتاری است، ولی فیلم و عکس را به راحتی می‌توان دید و تحلیل کرد.»

«علی نعمتی» بیان کرد: «با تمام این شرایط ایرانی‌ها در معرض خطر کمتری از بابت افشای اطلاعات خود هستند گرچه که این امر مقطعی است. در نتیجه با توجه به همه این موضوعات کاربران لزوما بایست قرارداد امنیتی هر نرم افزاری که استفاده می‌کنند را قبل از تایید مطالعه کنند و به‌طور کلی سواد آی تی خود را ارتقا دهند.»

منبع: پارسینه

کلیدواژه: واتس اپ فیسبوک واتس اپ سبک زندگی پارسی خبر فیسبوک اپلیکیشن ها هوش مصنوعی اطلاعات ما ایرانی ها نرم افزار واتس اپ پیام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۷۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین نگرانی ما در اربعین کمبود ناوگان حمل و نقل است

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه در بحث ناوگان دچار چالش‌ها و مشکلاتی هستیم، گفت: بیشترین نگرانی ما در اربعین کمبود ناوگان حمل و نقل است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، داریوش امانی صبح امروز در نشست هماهنگی اربعین حسینی در بخش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به منظور تسهیل در تردد زائران اربعین در محورهای مواصلاتی کشور که در محل پایانه برکت مهران برگزار شد، اظهار داشت: مرز مهران به عنوان یکی از عملیاتی‌ترین مرزهای کشور، بیشترین حجم زائر را دارد.

رئیس سازمان راهداری کشور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به برگزاری هر چه با شکوه تر اربعین، گفت: امیدوارم بتوانیم اربعین امسال را بهتر از اربعین ‌ای گذشته برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه در اربعین‌های سال‌های اول حجم ترافیک تا 36 ساعت بود، گفت: با اقدامات انجام شده، سال گذشته 20 درصد حجم تردد بالا رفته و هیچ گونه گره ترافیکی در مسیرمرز مهران وجود نداشت و اتفاقات مثبتی در حوزه راه‌ها صورت گرفت.

امانی در ادامه با اشاره به اقدامات موثر انجام شده این سازمان در پایانه برکت از زمان تحویل به سازمان راهداری، گفت: این پایانه زمان تحویل به سازمان تلی از خاک بود که با تلاش‌های شبانه روزی سال به سال بهتر نیز خواهد شد.

معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری کشور با بیان اینکه تمام تلاش برای خدمت‌گذاری صادقانه انجام می‌شود، بیان کرد: در بحث حمل و نقل دچار چالش‌ها و مشکلاتی هستیم که در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه باید با تدابیر خود در بخش‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار بتوانیم جوابگوی مردم باشیم، خاطرنشان کرد: صاحب این راهپیمایی امام حسین(ع) است که در شرایط سخت همواره یاری‌رسان ما بوده و با وجود کمبود ناوگان با کمترین مشکلی اربعین باشکوهی برگزار شد و طبق آمار ستاد اربعین بیشترین معطلی دو ساعت بود.

رئیس سازمان راهداری کشور با بیان اینکه از هم اکنون باید مشکلات و کمبودها در ستادها و جلسات استانی مطرح شود، تصریح کرد: در بحث زیرساخت‌ها هیچ گونه مشکلی نداریم و بیشترین نگرانی ما در بحث ناوگان است که هر شخصی تدبیری در این زمینه دارد، بیان کند.

امانی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده شود، گفت: در ایام اربعین تمام سرویس‌های داخلی کشور به حداقل می‌رسد و باید از ظرفیت سرویس کارخانجات و صنایع استفاده شود.

معاون وزیر راه افزود: در ایام اربعین برای مسیر رفت مشکلی نداشته و برای برگشت زائران باید جوابگوی حجم بالای زائران باشیم.

وی عنوان کرد: در بحث خبری و انجام کارها و اقداماتی که انجام شده و باید یک کار شاخص و فاخر انجام شود و‌ برای ایام اربعین حجم فعالیت‌ها انجام شده بیان شود.

امانی با اشاره به دیگر مرزهای کشور برای تردد زوار در ایام اربعین، گفت: امسال مرزهای خوش آب و هوا باشماق تمرچین استقبال بیشتری خواهد شد در این راستا مذاکرات خوبی با طرف عراقی برای تردد در این مرزها انجام شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز اینجا پیمان ببندیم تا جایی که در توان‌مان است در بحث اربعین خدمت‌رسانی به مردم و‌زوار عزیز انجام دهیم،گفت:ما باید وظیفه ی خود را در برابر این مردم که سختی راه پیاده روی را به عشق به امام حسین(ع) می پذیرند به درستی انجام دهیم.

معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفت: ما ثابت کردیم که می‌توانیم و اربعین امسال هم با تلاش و پای کار بودن همه مجموعه راهداری اتفاقات خوبی همانند سال گذشته رقم‌ خواهد خورد.

اماتنی در پایان با بیان اینکه همه مدیران با تمام توان و امکانات سازمانی در خدمت اربعین باشند، بیان کرد: هیچ گونه کوتاهی از هیچ مدیری پذیرفته نخواهد شد.

انتهای پیام/180/

دیگر خبرها

  • بروزرسانی بزرگ واتس آپ در راه است
  • ساخت مسجد در روستای دره بید در بخش ممبی توسط گروه جهادی
  • آزادی ۲ زندانی جرایم غیرعمد به همت اهالی رسانه
  • بروزرسانی بزرگ واتس‌آپ در راه است
  • بروزرسانی های اساسی واتساپ در راه است
  • پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل
  • نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز
  • بیشترین نگرانی ما در اربعین کمبود ناوگان حمل و نقل است
  • تغسیل اموات کنار آب‌انبار شیخ در طرشت
  • درخواست موزیلا برای اتخاذ تدابیر واتس‌اپ در انتخابات‌های جهانی