Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مستند «برج» شب گذشته در برنامه به اضافه مستند روی آنتن رفت و پس از آن میز کارشناسی برنامه با حضور دو تن از خبرنگاران کشور برگزار شد. علی حمزه‌ای، خبرنگار شبکه خبر و محمد غمخوار حادثه پلاسکو و ابعاد مختلف آن را بازخوانی کردند.  

حمزه‌ای خبرنگار شبکه خبر در ابتدای صحبت‌های خود درباره کارکردن در حوزه حوادث گفت: خبر حادثه، خواندنی‌ترین و دیدنی‌ترین نوع خبر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درصد بالایی از مردم وقتی روزنامه را باز می‌کنند، در ابتدا سراغ صفحه حوادث می‌روند. عمدتا بعد از گزارش‌های حادثه‌ای بازخورد بسیار زیادی دریافت می‌کنم و خیلی‌ها به من زنگ می‌زنند و نظرات‌شان را بیان می‌کنند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

غمخوار گفت: وقتی مردم ما را می‌بینند، یک سوال مشترکی از ما می‌پرسند و آن هم این است که این قدر صحنه‌های خشن و دردناک می‌بینید، روحیه‌تان خشن نشده است؟ اما ما عادت کرده‌ایم. کارکردن در حوزه حوادث مانند حرکت روی لبه تیغ است. یکم زیاده‌روی کنید باعث ایجاد ترس در جامعه می‌شود در حالی که اگر حرکت درستی داشته باشید می‌تواند جامعه را آگاه کرده و آموزش دهد. در حقیقت باید بین احتیاط و ترس فاصله بگذاریم.  

حمزه‌ای با اشاره به اتفاقات روز حادثه در پلاسکو و گزارش زنده‌ او که همزمان با ریختن کامل این ساختمان شد، گفت: خیلی‌ها نام من را نمی‌دانند و حتی نمی‌دانند خبرنگار کدام شبکه هستم اما وقتی من را می‌بینند می‌گویند: «پلاسکو». این موضوع خیلی بد است. خاطرم هست یکی از مادران شهدا به من می‌گفت وقتی تو را در تلویزیون دیدم که در حین گزارشت پلاسکو فروریخت، غش کردم.  

وی درباره روز ۳۰ دی‌ماه و آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو توضیح داد و گفت: روز پنج‌شنبه بود و قرار بود برنامه دیگری برویم. به دفتر شبکه خبر زنگ زدند و گفتند که آتش‌سوزی بسیار بدی در پلاسکو داریم و بیایید. خیلی سریع راه افتادم. با خودم گفتم خیلی سریع این را می‌گیرم و به برنامه بعدی می‌روم. در حقیقت فکر می‌کردم حادثه ساده‌ای است اما وقتی از روی پل کردستان دود در آسمان را دیدم به قائم‌مقام شبکه زنگ زدم و گفتم این آتش‌سوزی معمولی نیست و دستگاه پخش زنده را برایمان بفرستید.

خبرنگار شبکه خبر ادامه داد: وقتی به خیابان جمهوری رسیدم دیدیم که خیلی شلوغ است و مجبور شدیم بدویم تا به صحنه برسیم. ما تصمیم گرفتیم بالا برویم اما بچه‌های آتش نشان گفتند صبر کنید تا آتش کمی خاموش شود و با هم بالا برویم. متاسفانه خیلی از کسانی که بعدا به شهادت رسیدند، از جلوی چشم من رد شدند و رفتند. در حقیقت یک گروه بیرون آمده و گروه دیگری آماده شده بود که به داخل بروند. خیلی از آنان با من شوخی می‌کردند و می‌گفتند از ما هم فیلم بگیرید!  

او لحظه ریزش ساختمان را توصیف کرد و گفت: ساعت ۱۰ آتش تا حدودی مهار شده بود و به ما گفتند داخل بروید. چند لحظه گذشته بود که خبر دادند دستگاه پخش زنده آمده است و بروید ارتباط بگیرید. چندبار ارتباط زنده گرفتیم و در نهایت ساعت ۱۱ بود که دیوار شمالی پلاسکو کاملا از بین رفت و ریخت. ساعت ۱۱ و نیم بود که آن پخش زنده را گرفتیم که منجر به ریختن کامل ساختمان شد. وقتی دیوار شمالی فروریخت خیلی از افراد بیرون آمدند. در حقیقت کسانی که شهید شدند، افرادی بودند که یا در همان لحظه فروریختن طبقه دهم زیر آوار ماندند و دسته دوم افرادی بودند که برای نجات دوستانشان از زیر آوار داخل مانده بودند. این افراد واقعا فداکار بودند چرا که احتمال می‌دادند ساختمان خیلی زود فرو می‌ریزد اما ماندند تا جان کسانی که زیر آوار مانده‌اند را نجات دهند.  

غمخوار روایت خود از ماجرای پلاسکو را مطرح کرد و گفت: به نظرم حادثه پلاسکو، اتفاقی ۴ ساعته است که ۴۰ ساعت می‌توان در موردش حرف زد. زمانی که پلاسکو ریخت، تهران نبودم و برای تهیه گزارشی به یکی از شهرهای اطراف تهران رفته بودم. باید بگویم صحنه‌هایی که بعد از ریختن پلاسکو دیدیم بسیار دردناک‌تر از لحظه ریزش بود.

وی خاطره‌ای تلخ از لحظات جست‌وجوی آتش نشان‌ها را مطرح کرد و گفت: آن شب‌ها تا ساعت ۴-۵ صبح در صحنه می‌ماندیم و امیدوار بودیم که آتش‌نشان‌ها زنده بیرون بیایند. خانواده‌ها هم آنجا می‌آمدند و دعا می‌کردند که عزیزشان زنده بیرون بیاید. در این شرایط سراغ خانواده‌ها می‌رفتیم و با آنان گفت‌وگو می‌کردیم. خاطرم هست شب سوم دختر بچه‌ای آمد که پدرش جز آتش‌نشان‌های شهید بود. ظرف غذایی را همراهش آورده بود که داخلش قورمه‌سبزی بود. نزدیک حصار شده و التماس می‌کرد که بگذارید داخل بروم. او می‌گفت: «هر زمان که قورمه‌سبزی داشتیم، پدرم می‌آمد و با هم غذا می‌خوردیم. بگذارید داخل بروم، حتما زنده بیرون می آید.» این صحنه تلخ ترین صحنه‌ای بود که تاکنون در عمرم دیده‌ام.

کد خبر 580488 برچسب‌ها تلویزیون - برنامه تلویزیونی تلویزیون - مستند

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تلویزیون برنامه تلویزیونی تلویزیون مستند آتش نشان ها شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۹۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجساد فلسطینیان شواهدی از اعدام و شکنجه را نشان می‌دهد

به گفته مقامات غزه، گور‌های دسته‌جمعی که در دو بیمارستان این منطقه کشف شده و اجساد ۳۹۲ نفر در آن دفن شده بود، شواهد هولناکی از شکنجه، مثله شدن و اعدام را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد برخی افراد زنده به گور شده باشند.

به گزارش الجزیره، در ششمین روز متوالی حفاری برای یافتن اجساد در جنوب غزه، محمد موغیر، یکی از اعضای دفاع مدنی غزه گفت که ۱۰ تن از اجساد با دست‌های بسته شده پیدا شدند. همچنین به چند جسد لوله‌های پزشکی متصل بود که نشان می‌دهد احتمالا زنده به گور شده‌اند.

این مقام فلسطینی گفت: «ما برای تقریباً ۲۰ جسد که فکر می‌کنیم زنده به گور شده‌اند، نیاز به بررسی پزشکی قانونی داریم». 

موغیر که مدارک تصویری از بقایای اجساد کودکان را نشان می‌داد، گفت: «چرا باید در گور‌های دسته جمعی اجسادی از کودکان وجود داشته باشد؟» و افزود که شواهد نشان می‌دهد سربازان صهیونیست مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده‌اند.

از سوی دیگر، یمن ابوسلیمان، رئیس بخش دفاع مدنی شهر «خان یونس» که بیمارستان «ناصر» در آن واقع است، گفت که سه گور دسته جمعی جداگانه در این بیمارستان پیدا شده است: یکی پشت سردخانه، یکی جلوی سردخانه و دیگری در نزدیکی ساختمان دیالیز. او گفت که از میان ۳۹۲ جسد کشف شده، فقط ۶۵ تن توسط اعضای خانواده‌شان شناسایی شدند و باقی به علت مثله شدن، شکنجه، تجزیه و مشکلات دیگر قابل شناسایی نیستند. ابوسلیمان همچنین افزود که اجساد «کنار هم چیده شده بودند» و نشانه‌هایی از اعدام هم در آنان وجود داشت.

گفتنی است، این هفته کشف یک گور دسته جمعی داخل بیمارستان ناصر در شهر خان یونس با موجی از غم و اندوه فلسطینیان مواجه شد و محکومیت سازمان ملل را در پی داشت. پس از عقب‌نشینی نیرو‌های اشغالگر از این بیمارستان در هفتم آوریل، تا کنون بیش از ۳۰۰ جسد در بیمارستان کشف شده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت که اجساد بیشتری در بیمارستان الشفاء شهر غزه پیدا شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • روایت سازنده مستند «مشتی اسماعیل» از شالیکاری
  • مرور زندگی «آقای خاص» کشتی با روایت فرزاد حسنی
  • فرزاد حسنی «آقای خاص» را روایت می‌کند
  • روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی
  • اجساد فلسطینیان شواهدی از اعدام و شکنجه را نشان می‌دهد
  • اکران فیلم مستند از اراک تا تل‌آویو
  • فیلم مستند از اراک تا تل‌آویو اکران شد
  • مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم
  • روایت عشق و فلسفه در شبکه چهار
  • «تا اطلاع ثانوی تعطیل»، نگاهی متفاوت به انقلاب فرهنگی!