Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مالیات بر ثروت و مالیات بر فعالیت‌های رقیب تولید نظیر سوداگری‌های نا مولد، می‌تواند تا حد قابل توجهی کسری بودجه را تأمین کند.

سید امیر سیاح؛ کارشناس مسائل اقتصادی و مدیر گروه اقتصادی شبکه یک صدا و سیما در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به نقش برجسته اخذ مالیات برای جبران کسری بودجه 1400 گفت: به نظر می‌رسد به دلیل آن‌که دولت برای اخذ مالیات از اقشار پر درآمد با این قشر تعارف دارد، فرآیند اخد مالیات از این افراد به درستی انجام نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی دیگر به دلیل عدم شفافیت هزینه‌های دولت، مالیات‌دهندگان با رغبت مالیت خود را پرداخت نمی‌کنند.

 

وی افزود: اگر هزینه‌های دولت خصوصاً حقوق و مزایای کارکنان و مدیران شفاف باشد و تمرکز هزینه‌ها بر محرومیت‌زدایی، آموزش، ارتقای امنیت و افزایش سطح بهداشت ‌باشد، طبعاً مودیان مالیاتی با میل و رغبت بیشتری برای تأمین بودجه دولت اقدام خواهند کرد.

 

ضرورت اخذ مالیات از فعالیت‌های رقیب تولید

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از شیوه‌نامه‌های معافیت مالیاتی گفت: در کشور ما نه تنها ثروتمندان مالیات پرداخت نمی‌کنند، بلکه بسیاری از فعالیت‌های نامولد رقیب تولید هم، از پرداخت مالیات معاف هستند. در حالی که مالیات بر ثروت و مالیات بر فعالیت‌های رقیب تولید نظیر سوداگری‌های نامولد می‌تواند تا حد قابل توجهی کسری بودجه را تأمین و التهاب بازارها را رفع کند.

 

سیاح با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر مجلس بر بودجه شرکت‌های دولتی اظهار داشت: در وهله اول مجلس باید دولت را ملزم به اجرای ماده29 قانون برنامه ششم توسعه کند و بر اساس این قانون وضعیت حقوق و مزایای کارمندان و مدیران مشخص شود. همچنین نماینده‌ها نیز باید نسبت به وضعیت حقوق و مزایای خود شفاف سازی کنند تا دولت به شفاف سازی در این حوزه ترغیب شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مالیات ثروتمندان سیاح دلالی معافیت مالیاتی اخذ مالیات رقیب تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۰۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

به گزارش «تابناک»، علیرضا محمدزاده، کارشناس خودرو، درباره تأثیر مصوبه مجلس مبنی بر اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو به «انتخاب» گفت: اولین اتفاقی که با این مصوبه می‌افتد، افزایش قیمت خودرو و تحت تأثیر قرار گرفتن از این اقدام است؛ از آن مهم‌تر دلال‌ها فعال‌تر می‌شوند و کلاهبرداری بیشتر خواهد شد. خریدار واقعی که برای استفاده دنبال ماشین است با تنگنا بیشتر مواجه می‌شود و تنها کسی که سود می‌کند دلال است. دولت از سال گذشته اعلام کرده که با مالیات دنبال جبران کسری بودجه است و روی تنها چیزی که مالیات نبسته‌اند هواست.

وی در ادامه در رابطه با چالش‌های قیمت‌گذاری پژو پارس در روز‌های اخیر بیان کرد: واقعیت قضیه این است که پژوپارس هیچ تکنولوژی روزی ندارد، راحتی ندارد و کم مصرف هم نیست. علت اینکه عده‌ای سینه چاک این ماشین هستند، به جز بیست درصد که علاقه‌مند به این ماشین هستند، جمعیت زیادی که برای حاشیه سود زیاد این خودرو و احتمال قطع تولید، دنبال پژو پارس هستند. در تمام خودرو‌های بازار وقتی خبر توقف تولید منتشر شود، مردم به سمت آن ‌می‌روند. البته به نظر من همان بیست درصد که مصرف‌کننده واقعی هستند اهمیت بیشتری دارند. طبیعتا تا زمانی که شرکت تولید‌کننده دولت باشد و نظر دولت در آن تأثیر‌گذار باشد این اتفاقات رخ می‌دهد. پژو پارس هیچ حرفی برای گفتن ندارد و سال هاست از رده خارج است.

محمدزاده درباره وضعیت بازار خودرو در نیمه اول ۱۴۰۳ گفت: اولین اتفاقی که در خودرو می‌افتد و همچنان هم ادامه دار است، دخالت دولت است. تا زمانیکه دولت در بازار خودرو دخالت مستقیم دارد، طبیعتا آینده‌ی خوشی برای خودرو به وجود نخواهد آمد. در این کشور از دستمال کاغذی تا خودرو، همه درگیر دولت است. وقتی کشور نتوانسته یک رابطه‌ی درست با جهان برقرار کند و بحث دلار و... هم تبدیل به یک چالش شده است، چه توقعی دارند که خودرو سامان پیدا کند. دولت اگر با همین فرمان جلو برود و شعار‌های غیرحقیقی بدهد، مطمئن باشید بازار امسال بدتر خواهد شد و قیمت‌های فعلی برای 6 ماه دیگر یک آرزو می‌شود.

دیگر خبرها

  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/ مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • تقویت صنایع نظامی آمریکا به هزینه اوکراین
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 
  • سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس