Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-سخنگوی انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و گردشگری خراسان رضوی در مورد ضرر و زیان‌های هنگفت دفاتر خدمات مسافرتی در برهه شیوع کرونا توضیحاتی داد. - اخبار استانها -

مجید فرقانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس با بیان اینکه گردشگری بحران‌های زیادی در قرن 21 به خود دیده اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا سبب توقف اقتصاد گردشگری شد و بزرگترین آسیب را به اقتصاد این حوزه وارد کرده و همه دنیا را تحت تاثیر خودش قرار داده و زمان زیادی برای بازگشت به شرایط عادی نیاز داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طبیعتا کشورهای توریستی صدمات بیشتری از شیوع ویروس کرونا متحمل شدند اما از حرکت متوقف نشدند و راه‌حل‌های جدیدی ایجاد کردند تا حداقل بتوانند از ضرر و زیان‌های ناشی از این اتفاق بکاهند؛ اما شاهد بودیم به دلایل مختلفی این تدابیر اتخاذ نشد و به جرات می‌توان گفت که گردشگری جزو سه صنعت بزرگ آسیب دیده از ویروس کرونا در سطح کشور است.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و گردشگری خراسان رضوی اظهار داشت: از اسفندماه سال گذشته بسیاری از پروازهای ما لغو و قراردادهای زیادی با کارگزاران داخلی و خارجی فسخ شده و نتوانستیم برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای انجام سفر در مسیرهای داخلی و بین‌المللی را اجرا کنیم که دلیل اصلی این موضوع، ممنوعیت‌های اعمال شده ناشی از شیوع ویروس کرونا در سطح جهان بوده است.

فرقانی افزود: تبعات زیادی از جمله پرداخت وجوه قابل توجهی از سوی مردم برای تورهای نوروزی و به دنباله آن پرداخت پول توسط آژانس‌های مسافرتی به شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌های داخلی و خارجی و بلوکه شدن این پول‌ها در مقاصد خارجی را در پی داشته که تا مدت‌ها درگیر آزادسازی این پول‌ها در منابع مختلف بودیم تا آژانس‌ها بتوانند تعهداتشان در قبال مردم را انجام دهند. 

وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه اخیر شاهد افزایش قیمت بلیط هواپیما بودیم که این موضوع ناشی از افزایش تقاضای سفر و کمبود پرواز در مسیرهای مختلف بود؛ چرا که بسیاری از ناوگان شرکت‌های مختلف هواپیمایی به دلیل فرسودگی قابلیت پرواز نداشتند و درحال تعمیر بودند؛ و در 2ماهه اخیر نیز شاهد افزایش گاها 150 تا 200 درصدی قیمت بلیط در برخی مسیرها بودیم.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و گردشگری خراسان رضوی گفت: تعیین سقف 60درصدی پذیرش مسافر نیز دومین علت افرایش قیمت بلیط در این بازه زمانی است و با توجه به خالی بودن اجباری 40درصد از ظرفیت صندلی هواپیماها، شرکت‌ها ناگزیر به افزایش نرخ شدند تا از زیاندهی‌شان کم کنند.

فرقانی با بیان اینکه ما مخالف افزایش نرخ بلیط هواپیما بودیم، افزود: در بحث حمایت از مصرف کنندگان توقعاتی از دولت در دوره شیوع ویروس کرونا داشتیم که متاسفانه اجرا نشدند؛ کاهش تعداد پرواز و افزایش قیمت آن، سبب کشیده شدن تقاضای مردم به سمت بلیط قطار شد که نرخ بلیط قطار نیز افزایش پیدا کرد.

پروژه‌های گردشگری استان مرکزی با 9.5میلیارد تومان اعتبار در دهه فجر افتتاح می‌شودزندان قدیمی سمنان به منظقه گردشگری تبدیل می شوددهکده گردشگری "چهارده" بیرجند تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

وی اظهار کرد: در دوران کرونا حدود 95 درصد از شرکت‌های بین المللی از مسیر مشهد خارج شدند و پروازهایشان متوقف شد؛ تنها یک شرکت قطری در این مدت زمان در مسیر مشهد تردد داشت که سبب ایجاد انحصار این شرکت در مسیرهای مختلف بود و به تبع آن هزینه‌های گزافی از مردم دریافت شد که تمامی این مسائل در حال پیگیری از طریق مراجع قضایی است.

فرقانی گفت: برای مثال بلیط رفت و برگشت مشهد به استانبول تا 100میلیون تومان هم قیمت‌گذاری شده است که این کار به نوعی سرقت از جیب مردم محسوب می‌شود و همچنین در شرایط کرونایی شاهد قیمت‌های 20 تا 40 میلیونی برای مسیری بودیم که تا پیش از دوره کرونا نهایتا قیمت آن 4 میلیون بوده است.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در یک سال اخیر از 500 آژانس فعال خراسان رضوی، نزدیک به 200دفتر مسافرتی در استان به تعطیلی کشیده شده‌اند؛ حمایت‌های دولت در این زمینه تنها بر روی کاغذ بوده و به جز تصویب وام 16 میلیونی کرونا به ازای هر کارمند بیمه شده، هیچ حمایت دیگری از دفاتر مسافرتی صورت نگرفته؛ این اقدامات به هیچ وجه در شان صنعت گردشگری نبود چرا که ما سالانه شاهد حضور 30 میلیون مسافر و زائر در مشهد هستیم. 

وی در خصوص افزایش قیمت بلیط هواپیما گفت: یک سقف قیمتی توسط سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی تعیین شده است و هرگونه ارائه خدمات با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب، تخلف به شمار می رود.

فرقانی با بیان اینکه موج سفرهای هیجانی مورد تایید ما نیست، گفت: تنها سفرهایی که با انجام پروتکل‌های بهداشتی مناسب در مبدا، مسیر و مقصد باشد را تایید می‌کنیم؛ اینکه شاهد تکمیل بودن ظرفیت هتل‌ها در جزایر جنوبی مانند کیش و قشم هستیم، بیانگر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هتل‌ها و بکارگیری تمام طرفیت موجود است که مشخصا موافق این روند نیستیم.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و گردشگری خراسان رضوی اضافه کرد: تاکنون هیچ تصمیم و برنامه‌ای درخصوص سفرهای نوروزی از سوی نهادهای مسئول با توجه به اتفاقات سال گذشته، اتخاذ نشده است و هرگونه پیش فروش برای تعطیلات نوروزی غیرقانونی است.

وی ادامه داد: تنها سایت‌های مربوط به دفاتر مسافرتی دارای مجوز از هواپیمایی کشوری یا وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، برای ارائه خدمات معتبر هستند؛ طبق بررسی‌ها بیش از 100 سایت و کانال غیرمجاز در فضای مجازی برای ارائه خدمات مسافرتی در خراسان رضوی وجود دارد که با آنها برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/281/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شیوع ویروس کرونا قیمت بلیط شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۱۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت فیلترشکن گران‌تر از اینترنت! گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی است!

به گزارش جماران؛ به گفته رئیس پیشین هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران هزینه پرداخت‌شده برای فیلترشکن گاه بیشتر از هزینه‌ای است که برای استفاده از اینترنت به اپراتورها پرداخته می‌شود. همچنین، گردش مالی این کسب‌وکار به اندازه گردش مالی یک اپراتور اینترنت است.

حسین اسلامی، رئیس پیشین هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا شرحی از وضعیت تجارت فیلترشکن در ایران ارائه کرد و گفت: از شهریور ۱۴۰۱ تاکنون با حجم بیشتری از معامله فیلترشکن در کشور مواجه هستیم و هرچند وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دولتمردان دیگر هم تاکید داشته‌اند که فروشندگان فیلترشکن باید شناخته‌ شوند اما تاکنون هیچ گزارش شفافی درباره مجموعه‌هایی که این کسب‌وکار را پیش می‌برند به دست نیامده است. 

وی افزود: در حال حاضر هر یک از ما ماهانه رقمی را برای خرید فیلترشکن می‌پردازیم و این خدمت در سبد خرید خانوار وارد شده و جایگاه مهمی در این سبد دارد و حتی گاه در شهری مانند تهران شاهد هستیم هزینه پرداخت‌شده برای فیلترشکن بیشتر از هزینه‌ای است که برای استفاده از اینترنت به اپراتورها پرداخت می‌شود. 

اسلامی اظهار کرد: با این تفاسیر تصویری که از گردش مالی این کسب‌و‌کار حاصل می‌شود می‌تواند دربرگیرنده ارقام هنگفتی باشد اما چون ارقام شفاف نیست، نمی‌توان رقم دقیقی را از درآمد مجموعه‌های عرضه‌کننده عنوان کرد. اما می‌توان گفت که گردش مالی این کسب‌وکار به اندازه گردش مالی یک اپراتور اینترنت است در حالی که عرضه‌کنندگان اینترنت مالیات پرداخت نمی‌کنند. 

رئیس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ادامه داد: کارایی کسب‌وکارهای مرتبط با فیلترشکن به ناکارآمد شدن سیاست فیلترینگ در کشور انجامیده و حتی در استفاده همزمان از سرویس‌های داخلی و خارجی اختلال ایجاد کرده است؛ به طور مثال وقتی فیلترشکن فعال است امکان استفاده از پلتفرم‌های بانکی از بین می‌رود. 

وی خاطرنشان کرد: فارغ از چالش‌های مرتبط با کسب‌وکارها، اجبار به نصب فیلترشکن‌ خانواده‌ها را در محدودسازی دسترسی کودکان در فضای اینترنت به چالش کشانده و همچنین احتمال نصب بدافزارها را بالا برده و امنیت تلفن‌های همراه را پایین آورده است، این در حالیست که نسل جوان‌تر که به نسل «زِد» معروفند، بیشتر تقاضای دسترسی به فیلترشکن را دارند اما عمومیت استفاده از این خدمت همه نسل‌ها و از نظر جغرافیایی همه کشور را دربرگرفته است زیرا امروز حتی در ساده‌ترین امور مانند به‌روزرسانی برنامه‌ها در گوگل‌پلی نیاز به فیلترشکن است در حالی که وزیر ارتباطات خود به صراحت اظهار داشته‌اند که نظر کارشناسی ایشان هم بر رفع فیلتر گوگل‌پلی است. 

اسلامی گفت: به هر حال این کسب‌وکار امروز به بیزنس بزرگی تبدیل شده که به نظر نمی‌رسد بتوان به راحتی آن را کنترل کرد؛ در حال حاضر بیشتر دسترسی‌ها به زمان پیش از فیلترینگ برگشته و آنچه به جا مانده نارضایتی‌های جدی، مشکلات امنیتی و تحمیل هزینه خرید فیلترشکن به خانوار است. 

این کارشناس درباره عوامل تاثیرگذار بر قیمت فیلترشکن توضیح داد: قیمت این سرویس را سختی دسترسی به آن مدیریت می‌کند؛ وقتی دسترسی به فیلترشکن سخت می‌شود در شرایطی که بخشی از جامعه در فضاهای فیلترشده از قبیل اینستاگرام، تلگرام و توییتر کسب‌وکار خود را به طور مستقیم و غیرمستقیم پیش می‌برند، ناچار به پرداخت هزینه فیلترشکن هر قدر هم بالا هستند زیرا در غیر این صورت با از بین رفتن کسب‌وکار خود مواجه می‌شوند و اینجا دیگر عرضه و تقاضا در قالب یک رفتار اقتصادی مطرح نیست. 

وی تصریح کرد: به یقین اخلاق ملی و دینی جامعه ایرانی دسترسی به سایت‌های غیراخلاقی یا ضدامنیت ملی را  تحمل نمی‌کند با این حال دامنه فیلترینگ امروز به اندازه‌ای وسیع شده که حتی کسانی که درگیر این چالش‌های غیراخلاقی و غیردینی نیستند با فیلترینگ در کشمکش هستند. 

اسلامی در ادامه از ناامن بودن مبادی تامین فیلترشکن گفت و اظهار کرد: مبادی امن نیستند زیرا کسب‌وکارهای فعال در این حوزه شناسایی نشده‌اند و ارتباطات تامین‌کنندگان داخلی با اشخاص حقیقی و حقوقی است که در خارج از کشور هستند در نتیجه ما با هیچ مجموعه پاسخگویی مواجه نیستیم و حتی در داخل حاکمیت نیز کسی نمی‌تواند شناسایی کند که چه مجموعه‌هایی فیلترشکن عرضه می‌کنند و البته که تامین‌کنندگان سعی دارند خود را در بالاترین سطح ناشناخته بودن نگاه دارند تا کسب‌وکارشان دچار مشکل نشود. 

دیگر خبرها

  • برقراری پرواز و افزایش ظرفیت صندلی با نرخ مصوب
  • افزایش ۱۲۰۰ صندلی روزانه به ناوگان هوایی کشور
  • راهنمایان گردشگری فقط از طریق  دفاتر اقدام مجاز به برگزاری تور هستند
  • قیمت فیلترشکن گران‌تر از اینترنت! گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی است!
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
  • انجام بیش از 36هزار و 500 استعلام بانک و دفتر خانه در سال 1402 توسط دفاتر پیشخوان دولت
  • قیمت بلیط استانبول به تبریز مرداد 1403
  • معرفی انواع خطوط هوایی و مسیرهای پروازی به ترکیه
  • کابینی برای استراحت در فرودگاه ترکیه!