Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران،ژانت یلن گزینه پیشنهادی «جو بایدن» برای تصدی سمت ریاست وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته جمهوری اسلامی ایران تنها در صورت پایبندی به محدودیت‌های وضع‌شده در برجام از رفع تحریم‌ها بهره‌مند خواهد شد.

یلن در بخشی از پاسخ‌های مکتوب خود که به سئوالات نمایندگان مجلس سنا برای بررسی صلاحیت خود برای سمت وزیر خزانه‌داری مطرح کرده به سئوالات آنها درباره ایران و برجام پاسخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متن روز چهارشنبه روی وب‌سایت کمیته دارایی مجلس سنای آمریکا قرار گرفته است.

شرایط رفع تحریم‌ها علیه ایران

او در پاسخ به سئوالات قانونگذاران مجلس سنا نوشته است: «در خصوص برجام، دولت بایدن-هریس متعهد است اطمینان حاصل کند ایران گام‌های مناسبی برای از سرگیری پایبندی [به برجام] برمی‌دارد.»

یلن در ادامه می‌نویسد: «ایران تنها در صورت رعایت محدودیت‌های هسته‌ای از رفع تحریم‌ها بهرمند خواهد شد. علاوه بر این، من چنانچه تأیید شوم، اطمینان حاصل خواهم کرد خزانه‌داری فعالیت‌های مهم خود برای مبارزه با حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر را ادامه می‌دهد.»

ادامه تحریم‌های حقوق بشری و «تروریسم»

گزینه پیشنهادی بایدن برای تصدی سمت وزیر خزانه‌داری در ادامه تصریح کرده دولت جو بایدن و معاونش، «کامالا هریس» رویه اعمال تحریم علیه ایران به بهانه‌های ساختگی مانند حقوق بشر یا ادعاهای حمایت از «تروریسم» را ادامه خواهد داد.

وی نوشته است: «دولت بایدن هریس، سیاست حفظ و اعمال تحریم‌ علیه موسسات ایرانی که مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند را ادامه خواهد داد و به ارزیابی ابزارهای لازم برای مبارزه با حامیان تروریسم دولتی خواهد پرداخت.»

همکاری با شرکا علیه ایران

یلن در ادامه خاطرنشان کرده دولت بایدن قصد دارد با متحدان و شریکان آمریکایی برای مقابله با آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» در منطقه خوانده شده همکاری کند.

او نوشته است: «به طور اخص، رئیس‌جمهور بایدن متعهد به همکاری با متحدان و شریکانمان برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه از جمله حمایت این کشور از نائبان خشن خود است.»

سیاست بایدن درباره اعطای وام به ایران توسط بانک جهانی

یلن در پاسخ به سئوال سناتورها مبنی بر اینکه آیا دولت بایدن از جایگاه آمریکا در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برای جلوگیری از اعطای وام به ایران استفاده خواهد کرد یا خیر هم نوشته است: «هنگامی که صحبت از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به میان می‌آید باید اطمینان حاصل کنیم آنها چه کاری می‌توانند برای دستیابی کشورهای در حال توسعه برای سلامت عمومی و بهبود اقتصادی انجام دهند. ما با همکاری متحدانمان تلاش می‌کنیم مطمئن شویم این سیاست‌های سرمایه‌گذاری چگونه از امنیت جهانی حمایت می‌کنند.»

جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها

یلن علاوه بر این به سناتورها اطمینان خاطر داده وزارت خزانه‌داری تحت امر او تلاش خواهد کرد از دور زدن تحریم‌ها توسط ایران جلوگیری کند.

یلن نوشته است: «چنانچه تأیید شوم اطمینان حاصل خواهم کرد وزارت خزانه‌داری هر گونه تلاش از سوی ایران برای دور زدن تحریم‌ها و سوءاستفاده از نظام بانکی بین‌المللی را تحت نظر خواهد گرفت.»

او ادامه داد: «حمایت ایران از تروریسم جزو نگرانی‌های جدی است و اینجانب چنانچه تأیید شوم کارکنان خزانه‌داری را به سمت نظارت دقیق بر آن و تلاش برای مختل کردن آن با استفاده از تمامی ابزارهای موجود سوق خواهم داد.»

سیاست بایدن درباره دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا

یکی دیگر از سئوال‌هایی که سناتورها از یلن پرسیده‌اند این بوده است: «چنانچه دولت بایدن مجدداً با ایران بر سر توانمندی‌های هسته‌ای مذاکره کند آیا شما به ایران مجوز دسترسی به نظام مالی آمریکا را خواهید داد یا خیر؟»

یلن در پاسخ نوشته است: «دولت بایدن هریس متعهد است اطمینان حاصل کند ایران گام‌های مناسبی برای رعایت مجدد تعهدات هسته‌ای برمی‌دارد. ما به دقت این را که برداشتن چه تحریم‌هایی در صورت پایبندی ایران مناسب است مورد بررسی قرار خواهیم داد و ایران تنها صورت رعایت محدودیت‌های هسته‌ای از رفع تحریم‌ها بهره‌مند خواهد شد.»

بررسی اعمال تحریم‌ها علیه ایران

ژانت یلن در جای دیگری از بیانیه مکتوب خود از ایران به عنوان «بزرگترین حامی تروریسم دولتی» یاد کرده و نوشته دولت بایدن اطمینان حاصل خواهد کرد رفع تحریم‌ها به تشدید آنچه به ادعای او «حمایت ایران از تروریسم» خوانده شده منجر نشود.

نامزد تصدی سمت خزانه‌داری آمریکا نوشته است: «دولت بایدن-هریس متعهد شده به عنوان بخشی از طرح خود برای بررسی کلی سیاست‌های ایالات متحده در قبال ایران، تحریم‌های فعلی علیه ایران را مورد بررسی قرار دهد. معتقدم این بررسی باید این نکته را که رفع یا کاهش این تحریم‌ها چه اثراتی بر توانایی ایران برای حمایت از تروریسم خواهد داشت و اینکه چگونه می‌توان به موثرترین نحو با این موضوع مقابله کرد مد نظر قرار دهد.»

حفظ یکی از ضد ایرانی‌ترین اقدامات ترامپ

اظهارات یلن نشان می‌دهد دولت بایدن قصد دارد یکی از ضد ایرانی‌ترین اقدامات خزانه‌داری ترامپ ضد ایرانی را حفظ کند.

وزارت خزانه‌داری دولت ترامپ آبان‌ماه سال ۹۸ با اعمال دستورالعمل‌هایی علیه ایران موسوم به «تدابیر خاص نوع ۵» تهران را در زمره قلمروهای قضایی موجد نگرانی‌های خاص از لحاظ پولشویی قرار داده و نهادها و سازمان‌های مالی آمریکا را به اتحاذ تدابیری ویژه در مراودات مالی با طرف‌های مرتبط با ایران ملزم کرده است.

«ژانت یلن»، گزینه پیشنهادی «جو بایدن» برای تصدی سمت وزیر خزانه‌داری آمریکا در بخشی از یک سند ۱۱۴ صفحه‌ای که دو روز پیش منتشر شده ضمن تکرار ادعاها علیه ایران تصریح کرده که دولت جدید آمریکا این تصمیم را علیه ایران حفظ خواهد کرد.

او به سئوالی مبنی بر اینکه آیا با توصیف «شبکه اجرایی جرائم مالی وزارت خزانه‌داری» (FinCEN) مبنی بر قرار دادن ایران جزو قلمروهای قضایی موجد نگرانی‌های پولشویی موافق است یا خیر، پاسخ مثبت داد و گفت: «بله، من معتقدم ایران جزو حوزه‌های قضایی اصلی موجد نگرانی‌های پولشویی است.»

یک نماینده مجلس سنا در ادامه با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران از خانم یلن پرسیده است: «آیا شما تدابیر خاص معرفی شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا ذیل بند ۳۱۱ (قانون میهن‌پرستی) را تا زمانی که ایران اقدام به تأمین مالی تروریسم می‌کند و اقدامی در زمینه پاکسازی نظامی مالی‌اش انجام نمی‌دهد حفظ خواهید کرد؟»

یلن در پاسخ به این سئوال گفت: «من معتقدم باید محدودیت‌های شدیدی را که بابت حمایت مخرب این کشور از تروریسم وضع شده‌اند تا هنگام توقف این اقدامات حفظ کنیم. علاوه بر این معتقدم که ما باید تمامی تدابیر اینچنینی را در فرایند بررسی‌ سیاست‌ها که قرار است دولت بایدن-هریس در خصوص موضع کلی ایالات متحده در قبال ایران انجام دهد، مورد بررسی قرار دهیم.»

بسیاری از کارشناسان مسائل تحریمی در آن زمان تصریح کردند که اقدام دولت ترامپ می‌تواند باعث گردآوری اطلاعات بیشتر برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران شده و بانک‌هایی را که همین حالا هم از بیم جریمه‌های آمریکا از مبادله با ایران اجتناب می‌کنند محتاط‌تر و محافظه‌کارتر کرده و حتی مبادلات بشردوستانه با ایران را دشوارتر کند

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: پایبندی ایران به برجام تعهدات برجامی خزانه داری آمریکا وزارت خزانه داری وزیر خزانه داری دولت بایدن هریس رفع تحریم ها اطمینان حاصل اعمال تحریم علیه ایران تصدی سمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۱۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس این گزینه، آمریکا و عربستان توافقنامه‌هایی را در مورد یک پیمان دفاعی دوجانبه، کمک واشنگتن در ایجاد صنعت انرژی هسته‌ای غیرنظامی عربستان و اشتراک گذاری سطح بالا در زمینه هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوظهور امضا خواهند کرد.

به نوشته گاردین، به تل‌آویو پیشنهاد عادی سازی روابط دیپلماتیک با ریاض در ازای پذیرش راه‌حل دو دولتی برای خاتمه مناقشه ۷۶ ساله اسرائیل و اعراب توسط اسرائیل داده شده بود، اما بر اساس طرح B ریاض، تکمیل قراردادهای آمریکا و عربستان به توافق دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وابسته نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد دولت بایدن حل و فصل این مساله تاریخی را که سالهاست به دنبال آن بوده ، دست‌کم در گرو خرابه‌های غزه قرار نمی‌دهد. آمریکایی‌ها می‌خواهند شراکت راهبردی با عربستان سعودی را تقویت کنند تا نفوذ چین و روسیه را از بین ببرند.

روشن نیست که آیا دولت - چه رسد به کنگره - چنین نتیجه‌ حداقلی را بپذیرد یا خیر. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارات روز دوشنبه در ریاض، به پیوند دادن توافق آمریکا و عربستان به عادی سازی ریاض-تل‌آویو و پیشرفت به سوی تشکیل کشور فلسطین ادامه داد. بلینکن در مجمع جهانی اقتصاد در پایتخت عربستان گفت: «به نظر من، کاری که عربستان سعودی و ایالات متحده با یکدیگر در زمینه توافقات خود انجام می دهند، به طور بالقوه به تکمیل نزدیک است. اما پس از آن برای پیشبرد عادی سازی، دو چیز لازم است: آرامش در غزه و مسیری معتبر به سوی یک کشور فلسطینی.

با این حال، نشانه‌هایی از تزلزل در اردوگاه بایدن وجود دارد. مقامات آمریکایی که هفته گذشته مصر بودند که توافقات آمریکا و عربستان به طور تفکیک‌ناپذیری با عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی و راه حل دو دولتی مرتبط است، در روزهای اخیر چندان اصراری براین شرط نشان نداده‌اند.

یکی از اهداف سفر بلینکن به ریاض، نهایی کردن توافقات آمریکا و عربستان بود که مقامات دولت آن را تقریباً کامل توصیف کردند. با این حال، آنها تصریح کردند که هیچ پیشرفت نهایی وجود ندارد.

حداقل در ابتدا قرار بود هرگونه توافق آمریکا و عربستان مستقل از تحولات در سرزمین‌های فلسطینی باشد، اما یک پیشنهاد رسمی به اسرائیل و عادی‌سازی روابط با عربستان - یکی از اهداف کلیدی سیاست خارجی اسرائیل - تعمیم داده شد البته در ازای اقدامی «غیرقابل برگشت» برای تشکیل کشور فلسطینی در غزه و کرانه باختری.

امیدواری آمریکا این بود که چنین پیشنهادی به موضوعی در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی تبدیل شود، به ویژه در انتخاباتی که پس از فروپاشی دولت نتانیاهو انجام می‌شود.

به گفته منابع آگاه، بخش هسته‌ای توافق آمریکا و عربستان می‌تواند به ریاض اجازه دهد تا یک کارخانه تبدیل پودر اورانیوم تصفیه‌ شده به گاز داشته باشد، اما عربستان در ابتدا اجازه غنی‌سازی گاز اورانیوم در خاک خود را نخواهد داشت، که این یک محدودیت کلیدی در زمینه توانمندی ساخت بمب هسته‌ای است.

گاردین در ادامه گزارش خود آورده است: بخش سوم این قرارداد شامل کاهش کنترل صادرات تراشه‌های رایانه‌ای مورد استفاده در ابزارهای توسعه هوش مصنوعی به عربستان سعودی است که عنصری کلیدی در آرزوهای عربستان برای تبدیل شدن به قطب فناوری پیشرفته برای منطقه است.

هر سه بخش پیش نویس توافق شامل کمک استراتژیک حیاتی ایالات متحده به امنیت عربستان است. به جای حرکت به سمت برقراری صلح در خاورمیانه و حل وفصل مساله فلسطین، پادشاهی سعودی یک توافق کاملاً دوجانبه را به عنوان دستاوردی برای واشنگتن در تلاش‌هایش برای مهار ایران و رقابت با قدرت‌های بزرگ به ویژه با چین معرفی کرده است.

ریاض به طور پیوسته حجم تسلیحاتی خریداری شده از چین را افزایش داده، و ماه مارس با اعلام توافقش با ایران برای پذیرش میانجیگری پکن در حل اختلافات دوجانبه، دولت بایدن را غافلگیر کرد.

بایدن از ترس از دست دادن نقش خود در خاورمیانه، برخورد سرد با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را به خاطر اتهاماتی چون دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ کنار گذاشت. و برخورد گرم بایدن با ولیعهد سعودی در جریان سفرش به جده در سال ۲۰۲۲ انتقادات فراوانی را موجب شد.

کریستن فونتنروز، مدیر سابق خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا، قراردادهای هسته‌ای، دفاعی و هوش مصنوعی را به عنوان دستاوردهای سفر بایدن توصیف کرده و می‌گوید: «این توافق با این فرض تنظیم شد که سعودی‌ها عادی‌سازی با اسرائیل را به میز مذاکره بیاورند. اما دولت اسرائیل در حال حاضر برای جلوگیری از تشکیل کشور فلسطین ارزش بیشتری نسبت به عادی سازی روابط با عربستان قائل است. بنابراین توافقی که اکنون مورد بحث قرار می گیرد دوجانبه است.

گاردین می‌نویسد: با این حال، کاخ سفید در غیاب یک توافق عادی سازی که قدرت تغییر در مناقشه اسرائیل و فلسطین را داشته باشد، تمایلی به دادن این همه هزینه ندارد. مخالفت در کنگره که بیشتر بر سوابق حقوق بشر پادشاهی از جمله قتل خاشقجی متمرکز است، شدیدتر خواهد بود. روز سه‌شنبه فاش شد که العتیبی، فعال جوان سعودی حقوق زنان، پس از بازداشت به دلیل «انتخاب لباس و حمایت از حقوق زنان» به‌طور مخفیانه توسط دادگاه ضد تروریسم به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902122

دیگر خبرها

  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور