Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، بر ضرورت قدر دانی از اهدا کنندگان خون به ویژه اهدا کنندگان خون های نادر تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، پیمان عشقی، در جمع کارکنان، مدیران و اهداکنندگان خون، اظهار داشت: واقعاً باید قدر اهداکنندگان خون و به طور خاص عزیزانی که دارای گروه‌های خونی نادر هستند را بدانیم چرا که این اهداکنندگان می‌دانند چه طلای ناب و کمیابی در وجود خود دارند اما بدون چشمداشت و همچنین بدون اینکه کسی این بزرگواران را بشناسد در هنگام نیاز بیماران به یاری آنان با اهدای خون می‌شتابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: در این مراسم و به دلیل ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی میزبان ۱۵ نفر از جمع یک هزار و ۴۰۰ نفر اهداکنندگان خون‌های نادر در کشور هستیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: از همه عزیزان که اینگونه جان بیماران دارای گروه‌های خونی نادر را نجات دادند و همچنین از همکارانم در مراکز استانی که پیشگام این کار بزرگ هستند تشکر می‌کنم.

وی همچنین در خصوص تلاش‌های مصطفی مقدم رئیس بخش انجماد خون و گروه‌های خونی نادر در سازمان انتقال خون ایران اذعان داشت: وی از سال ۱۳۸۸ و به مدت ۱۱ سال، در به ثمر نشاندن این کار بزرگ پیشرو و مقدم بوده و البته ایشان نسبت به انجام مسئولیت هایشان بسیار عاشق هستند که این کار سخت و بزرگ را به نحوی انجام دادند که نام کشور عزیزمان ایران در بین ۲۳ کشوری وجود دارد که در تمام دنیا، توان اجرای این راهبری پروژه اهدا و ذخیره سازی خون‌های نادر را دارند.

عشقی با اشاره به جایگاه زندگی بخش اهداکنندگان خون‌های نادر در فرهنگ قرآنی و دینی، خاطرنشان کرد: آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده، لطیف‌ترین تعبیر است که خداوند می‌فرمایند اگر یک نفر را زنده نگه دارید، گویی همه بشریت را جان بخشیده اید و همین عبارت الهی نشان می‌دهد که اهداکنندگان خون‌های نادر، ترجمان وحی هستند.

وی ضمن سپاسگزاری از برگزارکنندگان جلسه و ایده‌های خوب تیم روابط عمومی برای این آئین زیبا در اختصاص یک پلاک ویژه به اهداکنندگان خون‌های نادر خاطر نشان ساخت: تخصیص پلاک منقش به نام و گروه خون افراد دارای گروه خون نادر ایده جالب و ارزشمندی است و همیشه این پلاک، همراه کسانی است که در سخت‌ترین شرایط و برای نجات جان بیماران در کنار ما بوده اند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ضمن اظهار افسوس از عدم آگاهی عمومی و حتی نخبگان پزشکی و مسئولین اجرایی از این دستاورد مهم و تاریخی سازمان انتقال خون با درخواست از رسانه‌ها برای بازنشر این فعالیت بزرگ و آگاهی افزایی افکار عمومی نسبت به نتایج درخشان عملکرد در پروژه خون‌های نادر، اظهار داشت: تاکید بنده برای اطلاع رسانی گسترده این قضیه به این دلیل است که از مجموع چهار هزار واحد اهدای خون نادر ذخیره شده در جهان ۳۵۰ واحد خون متعلق به ایران است و این یعنی حدود ۱۰ درصد از ذخایر کل دنیا برای ایران است.

وی افزود: در سراسر دنیا حدود هشت هزار فرد دارای گروه خونی نادر شناخته شده اند که حدود ۱۴۰۰ ایرانی در این جمع نامشان ثبت شده و باید به این کار که حاصل تلاش تیم علمی کاردان و اهداکنندگان عزیز است، افتخار کرد و به احترامشان ایستاد.

عشقی ضمن تشریح ۱۰ گام راهبردی اساسی در نیل به این موفقیت اضافه کرد: اول این راه بزرگ، یک فکر و ایده بوده و متفکران ما توانسته اند با پشتوانه حس همدلی ایرانیان شریف و همچنین دورهم جمع کردن و آموزش منابع انسانی متخصص در علم ایمونوهماتولوژی که یک رشته علمی سخت و سنگین است، شرایط مطلوب را برای این ثمرات زندگی بخش ایجاد کنند.

وی مدیریت شبکه ای و روابط بین استان‌ها برای رساندن یک فرآورده خون با هدف نجات جان بیمار را نیز نمایشی از کار گروهی شبکه زنده و پویای خونرسانی ملی در ایران دانست و با تاکید بر نقش روابط بین الملل در موفقیت پایدار این حرکت در سطح جهانی گفت: همراهی و همدلی در خدمت به نظام سلامت کشور از هنرهای یک مجموعه است و باور دارم که اگر قدر این منابع انسانی متخصص را بدانیم، دل‌های آنان نیز برای پیشرفت علمی کشور و سلامت مردم می تپد و قطعاً حضورشان مایه توفیقات کشور خواهد شد.

عشقی، کردار ظالمانه رئیس جمهور پیشین آمریکا را در حق مردم بزرگ ایران یک جنایت بشری تلقی کرد و افزود: در سازمان انتقال خون نیز اثرات تحریم‌های ظالمانه در عدم تأمین به موقع آنتی سرم‌های ویژه تشخیص گروه‌های خونی فرعی دیده می‌شد اما ما از پا ننشستیم و با جمع آوری و تنظیم پایگاه داده‌های موجود در آزمایشگاه‌های سرولوژی اختصاصی سازمان و صرفه جویی و افزایش بهره وری از منابع در تأمین خون بیماران خاص و گروه‌های خونی نادر وقفه‌ای حاصل نگردید.

وی تاکید کرد: با تکیه بر منابع ارزشمند گروه‌های خونی مختلف در کشور به تهیه کیت‌های غربالگری و شناسایی کامل گروه‌های خونی فرعی و رفع نیاز از کیت‌های خارجی اقدام کردیم و امروز در حالی به این دستاوردهای درخشان رسیدیم که سایر کشورهای منطقه با همه پول و حمایت‌هایی که دارند، سال‌ها با این توفیقات ما فاصله دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خون سازمان انتقال خون اجتماعی اهداکنندگان خون های نادر سازمان انتقال خون ایران گروه های خونی نادر دارای گروه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۱۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم افزایش قیمت ارز در نرخ تورم چقدر است؟ / دلایل اصلی رشد تورم در اقتصاد ایران چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، در گزارشی تحت عنوان «سهم عوامل کلیدی موثر بر تورم و نهادهای متولی» عوامل اصلی ایجاد تورم و سهم هر یک از آن‌ها و سهم نهادهای مختلف در ایجاد و کنترل تورم را بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش، بررسی روند تاریخی طی دهه‌های اخیر نشان می‌دهد سه عامل اصلی ایجاد تورم در اقتصاد ایران شامل رشد نقدینگی، نرخ ارز و تولید ناخالص داخلی است؛ به‌طوری‌که هر ۱۰ درصد افزایش نقدینگی، نرخ ارز و تولید ناخالص داخلی به ترتیب ۵، ۴ و منفی پنج درصد تورم ایجاد خواهد کرد. بنابراین از متوسط تورم ۲۷.۱ درصدی در دوره ۱۴۰۲ - ۱۳۹۲، حدود ۵۵ درصد آن ناشی از نقدینگی و ۳۵ درصد آن ناشی از نرخ ارز بوده و دلایل اصلی تورم در اقتصاد ایران را باید در رشد نقدینگی و رشد نرخ ارز جستجو کرد.

همچنین تحلیل روند تورم و زیرگروه‌های آن طی دوره ۱۴۰۲-۱۳۹۲ نشان می‌دهد که از متوسط تورم ۲۷.۱ درصدی طی این دوره، گروه «خوراکی‌ها» ۱۰.۹ واحد درصد، «مسکن» ۶.۴ واحد درصد و «حمل و نقل» ۲.۵ واحد درصد از تورم (مجموعاً ۲۰ واحد درصد) را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین سه گروه خوراکی‌ها، مسکن و حمل و نقل، سهم حدود ۷۳.۴ درصدی از تورم کل این دوره را دارند.

بررسی سهم زیرگروه‌های اصلی از تورم کل سال ۱۴۰۲ نیز نشان می‌دهد گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها سهم ۱۳.۹ واحد درصد از تورم ۴۰.۷ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. در میان اقلام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها میوه و خشکبار با سهم ۱.۸ واحد درصدی و گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن با سهم ۶ واحد درصدی بیشترین سهم را در تورم این گروه داشته اند. در رتبه های بعدی گروه‌های «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» و «حمل و نقل» به ترتیب با سهم ۱۲.۹ و ۳.۵ واحد درصدی از تورم ۴۰.۷ درصدی قرار دارند. در مجموع سه زیرگروه «خوراکی‌ها»، «مسکن» و «حمل و نقل» در سال ۱۴۰۲ سهم ۲۹.۲ واحد درصدی از تورم ۴۰.۷ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند؛ بنابراین حدود ۷۱.۷ درصد از تورم سال ۱۴۰۲ مربوط به این سه گروه بوده است.

سهم ۳۹ درصدی وزارت جهاد در تورم

در بخش دیگری از این گزارش به سهم وزارتخانه‌های مختلف در تورم پرداخته شده است. در دوره ۱۴۰۲ - ۱۳۹۲ بیشترین تورم مرتبط با سه گروه خوراکی‌ها، مسکن و حمل و نقل بوده که عمدتا مرتبط با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی هستند. بر این اساس طی دوره ۱۴۰۲ - ۱۳۹۲ از تورم ۱۰۰ درصدی به طور متوسط وزارت جهاد کشاورزی سهم ۳۹ درصدی، وزارت راه و شهرسازی سهم ۳۳ درصدی و وزارت صمت سهم ۱۸ درصدی را از تورم کل به خود اختصاص داده‌اند.

از طرف دیگر عوامل موثر بر اقتصاد ایران شامل نقدینگی و نرخ ارز بوده که عمدتاً در حیطه وظایف بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دارند. این دو متغیر دارای سهم مسلط حدود ۹۰ درصدی از تورم در اقتصاد ایران هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • گروه خونی همگانی در راه است؛ آنزیمی که ناهمخوانی گروه‌های خونی‌ را از بین می‌برد
  • ایران ۰.۳ درصد صادرات صنایع غذایی جهان را انجام می‌دهد
  • سهم افزایش قیمت ارز در نرخ تورم چقدر است؟ / دلایل اصلی رشد تورم در اقتصاد ایران چیست؟
  • اوضاع وخیم ذخایر آبی در ۱۱ استان کشور؛ آب پنج سد تهران کاهش ۵ درصدی دارد
  • اوضاع وخیم ذخایر آبی در ۱۱ استان کشور/ آب پنج سد تهران کاهش ۵ درصدی دارد
  • نیاز روزانه به ۱۵۰۰ اهداکننده خون در تهران
  • نیاز روزانه به ۱۵۰۰ اهداکننده خون در تهران / ثبت اطلاعات گروه‌های خونی نادر برای مواقع ضروری
  • آخرین وضعیت پُرشدگی سد‌ها بعد از بارش‌های اخیر
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم / لیتیوم می‌تواند صنعت استان را به نحو چشمگیری ارتقا دهد
  • آواتر 15 ؛ یک شاسی بلند جدید دیگر با زبان طراحی نادر فقیه زاده (+تصاویر)