Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-نتانیاهو برای کسب قدرت مجدد در اسرائیل جدا از جدال‌های سنتی میان جناح راست با احزاب چپ و میانه، هم اکنون رقبای تازه ای از پایگاه سیاسی خود در درون احزاب راستگرا را نیز پیش رو دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،خروج مهم‌ترین متحد بنیامین نتانیاهو از کاخ سفید در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمانی در اسرائیل ضربه سختی برای بنیامین نتانیاهو بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالیست که سرنوشت سیاسی او نیز بواسطه اختلافات شدید حزبی و نیز اتهام‌ فساد مالی در معرض خطر قرار گرفته است.
سقوط دولت ائتلافی اسرائیل به دلیل اختلاف بر سر بودجه و انحلال پارلمان سبب شده تا با توجه به اختلافات درون حزبی در لیکود و نیز جلسات پیش روی محاکمه نخست وزیر به اتهام فساد مالی، انتخابات پیش رو ماه مارس از دید برخی تحلیل‌گران «آخرین» حضور بنیامین نتانیاهو در عرصه سیاسی تلقی شود.
بدین ترتیب آقای نتانیاهو در حالی بایست خود را برای چهارمین مبارزه انتخاباتی طی دو سال گذشته آماده کند که اختلافات بر سر عملکرد وی در میان اعضای حزب لیکود به شکلی بی سابقه افزایش یافته و وی برای اجرای طرح‌های جاه‌طلبانه از جمله الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و توسعه شهرک‌سازی دیگر حمایت بهترین دوست و متحد خود یعنی دونالد ترامپ را به همراه نخواهد داشت.
نتیجه انتخابات 3 فروردین (23 مارس) همچنین از این جهت برای بنیامین نتانیاهو سرنوشت ساز است که اگر وی نتواند دولت آینده کشورش را تشکیل دهد، ممکن است با توجه به احتمال تایید اتهام‌های فساد مالی و مجرم شناخته شدن او در دادگاه راهی زندان شود؛ مسئله‌ای که می‌تواند پایان دوران سیاسی وی را رقم بزند.
برغم آنکه نتایج برخی نظرسنجی‌ها از پیروزی حزب لیکود در انتخابات پیش روی پارلمانی در اسرائیل حکایت دارد اما موفقیت در تشکیل دولت از موضوعاتی است که همچنان محل بحث و گمانه‌زنی در این کشور است.
به اعتقاد تحلیل‌گران دو حزب راستگرای «امید تازه» و «راست تازه» به رهبری گیدون سعار و نفتالی بنت که هر دو از چهره‌‌های شناخته شده جناح راست هستند در انتخابات ماه مارس توانایی به چالش کشیده لیکود را دارند و همین امر پیش‌بینی در خصوص نتیجه انتخابات یاد شده و امکان تشکیل دولت توسط نتانیاهو حتی در صورت پیروزی لیکود را پیچیده‌تر کرده است.
رقبای تازه نخست وزیر اسرائیل که هر یک سودای جایگزینی بنیامین نتانیاهو در سر دارند از عملکرد وی ناخرسند هستند و وی را فردی مناسب برای برای اداره کشور نمی‌دانند. سوء مدیریت در مبارزه با بیماری کووید19 از جمله انتقاد‌هایی است که از سوی چهره‌ها و احزاب راستگرا بنیامین نتانیاهو وارد شده است.
بنیامین نتانیاهو پس از آوریل 2019 سه بار در تلاش برای تشکیل دولت وحدت ملی ناکام ماند و دولت ائتلافی وی با حزب آبی سفید به رهبری بنی گانتس که از ماه مه 2020 سکان وزارت دفاع را در دست گرفت ماه گذشته میلادی سقوط کرد.

ترامپی برای حمایت از بنیامین نتانیاهو در کاخ سفید نیست
انتخابات ماه مارس آینده از سوی دیگر در حالی برگزار می‌شود که نتانیاهو دیگر احتمالا حمایتی مشابه حمایت ترامپ از جانب کاخ سفید را نخواهد داشت؛ مسئله‌ای که با توجه به اختلافات داخلی می‌تواند امتیاز منفی دیگری برای وی در مبارزات انتخاباتی تلقی شود و شانس وی را برای باقی ماندن در قدرت کاهش دهد.
دونالد ترامپ با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس که به نوعی مشروعیت بخشیدن به پایتخت شمردن این شهر برای اسرائیل بود، نشان داد تا چه حد به سیاست‌های جریان راست اسرائیل به رهبری نتانیاهو نزدیک است.
وی همچین با مشروع دانستن شهرک‌سازی در کرانه باختری و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های اشغال شده جولان سوریه در کنار نتانیاهو ایستاد.
از سوی دیگر نباید نقش دونالد ترامپ را در زمینه سازی برای نزدیکی کشورهای عربی با اسرائیل به خصوص عادی سازی روابط این کشور با امارات عربی متحده، بحرین، سودان و مراکش نادیده گرفت.
اکنون با ورود جو بایدن به کاخ سفید شرایطی متفاوت از قبل بر جهان و خاورمیانه حاکم خواهد شد، شرایطی که بی‌ترید اگرچه نظم موجود را بطور بنیادین بر هم نخواهد زد اما آن را همانگونه که در دوران ترامپ بود به سود بنیامین نتانیاهو ثبیت نخواهد کرد.
با همه این اوصاف، دنیای سیاست دنیای پرتحولی است که بدلیل مولفه‌های ناپایدار کمتر قابل پیش‌بینی است. اما آنچه روشن است این است که بنیامین نتانیاهو بی شک دیگر از پشتیبانی و حمایت همه‌جانبه دونالد ترامپ که امتیازی ویژه برای وی در پایگاه سیاسی‌اش یعنی جناح راست به حساب می‌آمد،‌ برخوردار نخواهد بود.
این که سیاست‌های جو بایدن در قبال خاورمیانه، تا چه میزان بر سیاست داخلی اسرائیل و بر قدرت ماندن آقای نتانیاهو تاثیر خواهد گذشت را باید منتظر ماند و دید.
بنیامین نتانیاهو بارها نشان داده از ذکاوت سیاسی قابل توجهی برخوردار است؛ وی این موضوع را در جریان تشکیل دولت ائتلافی پس از سه بار ناکامی در توافق با بنی گانتس به رخ کشید و کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند که وی در انتخابات مارس هم برای شکست رقبای جدی خود در جناح راست ترفند‌هایی در آستین دارد.
نخست وزیر اسرائیل که اکنون با برگ ایران تلاش دارد جو بایدن را نیز با سیاست‌های منطقه‌ای خود همراه کند بواسطه همین هوش و زیرکی سیاسی پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و طرح مسئله استیضاح وی به دلیل زیر سوال بردن نظام انتخاباتی و تحریک به خشونت در کشورش عکس او را از پس زمینه حساب توئیتری خود حذف کرد.
آقای نتانیاهو پیش از این، زمانی که گمانه‌زنی‌ها در باره احتمال بالای شکست ترامپ در انتخابات مطرح بود نیز در یک تماس تلفنی که به صورت مستقیم از رسانه‌های آمریکا پخش شد به نوعی تلاش کرد به گونه‌ای پاسخ نزدیک‌ترین متحد خود را بدهد که برای آینده‌اش دردسرساز نشود.
او در جواب سوال رئیس جمهوری وقت ایالات متحده که آیا بایدن نیز می‌توانست زمینه عادی سازی روابط اسرائیل با سودان را فراهم کند،‌ با خونسردی و برخلاف تمجیدهای پیشین از دونالد ترامپ گفته بود هر کس در آمریکا به ما برای صلح کمک کند استقبال می‌کنیم

اسرائیل دولت بایدن را تهدید کرد
رسانه‌های صهیونیستی به نقل از یک مقام ارشد این رژیم گزارش دادند که اگر دولت جدید آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد، تل‌آویو دیگر در هیچ موضوعی با واشنگتن گفت‌وگو نخواهد کرد.
 در ادامه نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی از تصمیم دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، رسانه‌های اسرائیلی به نقل از تل‌آویو، دولت بایدن را تهدید کردند.
شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، تل‌آویو به دولت بایدن هشدار داده اگر به برجام بازگردد، ممکن است روابط دوجانبه به تیرگی بگراید.
این شبکه به نقل از «یک مقام بسیار عالی‌رتبه اسرائیلی» گزارش داد: «اگر بایدن برنامه اوباما (توافق هسته‌ای با ایران) را اتخاذ کند، ما دیگر هیچ حرفی با او نخواهیم داشت».
به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» به نقل از این گزارش، مقام مذکور که نامش فاش نشد، از ارائه جزئیات بیشتر درباره این تهدید تل‌آویو علیه دولت بایدن خودداری کرد.
همزمان رسانه‌های عبری‌زبان نیز خبر دادند، بعد از تحلیف بایدن و به دست گرفتن زمام کاخ سفید توسط او، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد یک‌سری جلسات مشورتی درباره ایران با حضور مقام‌های ارشد از وزارت جنگ، وزارت خارجه، ارتش، شورای امنیت داخلی و سازمان جاسوسی موساد برگزار کند.
شبکه 12 همچنین گزارش داد که مبحث اصلی مورد گفت‌وگو در این جلسات قرار است جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران باشد.
بایدن چندی پیش در مصاحبه با روزنامه «نیویورک‌تایمز» ضمن تشریح مواضع خود برای ماه‌های اولیه دولت احتمالی‌اش، گفته بود هنوز بر سر موضع بازگشت به برجام،  به عنوان «نقطه شروعی برای مذاکرات آتی» و همچنین به شرط تبعیت مجدد ایران از محدودیت‌ها ایستاده است.
پیشتر،  «گیلعاد اِردان» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل از شورای امنیت خواسته بود که به بهانه غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم توسط ایران، علیه تهران اقدام کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اسرائیل ترامپ نتانیاهو بایدن بنیامین نتانیاهو رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ دولت بایدن تشکیل دولت جناح راست نخست وزیر کاخ سفید جو بایدن هسته ای تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۴۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا اعلام کرد که با جو بایدن، صلح در خاورمیانه به دست نخواهد آمد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 که با بایدن رقابت می‌کند، گفت که با رئیس جمهوری مثل جو بایدن صلح در خاورمیانه به دست نخواهد آمد.

ترامپ امروز سه‌شنبه هنگام حضور در دادگاه برای رسیدگی به پرونده موسوم به «حق السکوت»، گفت که بایدن بدترین رئیس جمهور در تاریخ ایالات متحده آمریکا است.

وی با اشاره به برگزاری اعتراضات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا، بیان کرد: آنچه در دانشگاه‌های کلمبیا، نیویورک و سایر آنها می‌گذرد، مایه شرمساری است. این واقعاً تقصیر بایدن است. او لحن اشتباهی دارد. او کلمات اشتباهی دارد. نمی‌داند از چه کسی حمایت می‌کند و این یک آشفتگی است.

ترامپ بایدن را به مناظره تلویزیونی فراخواند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • وزیر صهیونیست: بایدن به اسرائیل آسیب رساند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
  • سرنوشت رژیم اشغالگر صهیونیستی بعد از تنبیه در عملیات وعده صادق چه خواهد بود؟
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • گاردین: ایران اسطوره قلعه تسخیرناپذیر اسرائیل را در هم شکست
  • گاردین: ایران اسطوره قلعه تسخیرناپذیر اسرائیل را در هم شکست | احمقانه است اگر فرض کنیم این پایان کار است