Web Analytics Made Easy - Statcounter

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم  با  بیان اینکه روابط کشورهای دنیا و ایران در دوره «پساترامپ» به سمت تقویت دیپلماسی می‌رود، گفت: در شرایطی که کشورها به دنبال تقویت دیپلمات‌های خود هستند تا در این راستا منافع کشورشان  را تامین کنند،  ما مسیر معکوس را در پیش گرفته‌ایم و عده‌ای بجای تقویت دیپلماسی کشور به دنبال حذف آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده سابق مجلس بیان کرد: فرمان‌های متعددی از سوی جوبایدن بعد از مراسم تحلیف داده شد و بسیاری از سازوکارهای دیپلماسی جهان را فعال می کند. رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در دوره ترامپ تلاش کردند از سیاست‌های وی علیه ایران استفاده کنند و برای پیروزی او موضع‌گیری‌های داشتند، اما در شرایط کنونی و با شکست ترامپ به دنبال نقاط مشترکی هستند تا با دولت جوبایدن ارتباط برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی موضع گیری اخیر مجلس در قبال محمد جواد ظریف تقویت دیپلماسی نیست و باعث تضعیف دیپلماسی می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: سؤال از وزرا حق طبیعی مجلس  است و مجلس حق دارد با توجه به وظایف اعضای کابینه دولت از آنها سؤال بپرسد، اما نظارت مجلس بر عملکرد اجرایی دولت وقتی قابل دفاع است که ماحصل آن به سود منافع ملی کشور تمام شود.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: برخورد نمایندگان با وزیر امور خارجه از این حیث قابل انتقاد بود که نه تنها در راستای منافع ملی نبود بلکه اقدامی در جهت تضعیف قدرت دیپلماسی کشور بود. باید هم به رفتار مجلس انتقاد کرد و هم به عملکرد کلی دولت که زمینه بروز چنین رفتاری را فراهم کرده است.

وی با اشاره به انتقاد نمایندگان از ظریف گفت: در شرایط کنونی به گونه‌ای عمل می‌شود که توان دیپلماسی و پیشبرد مذاکره در به عنوان یک ضعف به حساب می‌آید. آن هم در وضعیت کنونی که دنیا به دیپلماسی روی خوش نشان داده در این شرایط تضعیف وزیر امور خارجه، تضعیف دیپلماسی کشور است.

نماینده سابق مجلس بیان داشت: کاری که در جلسه روز سه شنبه مجلس صورت گرفت صرفاً تخریب ظریف نبود بلکه تخریب دیپلماسی کشور بود.

فلاحت پیشه با اشاره به سوال نمایندگان از ظریف در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر چه مقوله هسته‌ای مقوله کلان است و تصمیم‌گیری درباره آن در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود اما باید پرونده هسته‌ای در حوزه اجرا به وزارت امور خارجه سپرده شود که در این کار حرفه‌ای‌تر از دبیرخانه شورای عالی امنیت عمل می‌کند.

 این استاد دانشگاه اضافه کرد: خوشبختانه این کار در دولت آقای روحانی صورت گرفت و در نتیجه عملکرد مطلوب تیم مذاکراتی به تصویب برجام به عنوان یک ماحصل قابل دفاع انجامید منتهی بعد از آن شرایطی شکل گرفت که برجام مورد هجمه واقع شد و ظریف هم نتوانست از اختیارات وزارت امور خارجه و از میزان مسئولیت خودش در برجام دفاع کند. این باعث شد که عملاً به عنوان متهم اصلی شکست برجام قلمداد شود. در حالی که این شکست توسط ترامپ به برجام تحمیل شده بود.

 نماینده پیشین مجلس گفت: برجام یک دستاورد بود که سبب شد ۹۱۵ تحریم از مجموع ۱۰۴۸ تحریم برداشته شود و برای اولین بار یک کشور از قطعنامه‌های ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد که تبعاتی مانند بی‌ثباتی و شکست جدی را به دولت‌ها تحمیل می‌کرد، نجات یابد.

رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دنیا برای ایران دیپلماسی را انتخاب کرده است و در این شرایط نباید وقت را تلف کنیم.

وی افزود: اروپایی‌ها در زمان سید محمد خاتمی وقت دیپلماسی ایران را کُشتند  و احمدی نژاد در زمان باراک اوباما وقت دیپلماسی ایران را از بین برد. در شرایطی که اوباما می‌خواست دیپلماسی را فعال کند وی با طرح یک سری ادعاهای بی‌فایده که هیچ‌گونه نتیجه عملی برای منافع ملی کشور نداشت، عملاً فرصت دیپلماسی ایران را از بین برد.  

 فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: برجام می‌توانست در دوره اول دولت اوباما تصویب شود و اگر این کار صورت می‌گرفت برجام به حدی ریشه دوانده بود که امثال ترامپ نمی‌توانستند آن را از بین ببرند. ولی متأسفانه فرصت سوزی شد.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: کار مجلس یازدهم شبیه اقدامات دولت احمدی‌نژاد در کُشتن فرصت‌های دیپلماسی است. در شرایطی که دنیا چراغ سبز دیپلماسی نشان می‌دهد در ایران عده‌ای تمایل دارند با اهداف سیاسی و جناحی، چراغ‌های قرمز روشن شود و این نشان می‌دهد که همانند گذشته عده‌ای به دنبال قربانی کردن منافع ملی کشور هستند.

216216

کد خبر 1478796

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حشمت الله فلاحت پیشه مجلس دهم انتخابات مجلس یازدهم محمود احمدی نژاد کمیسیون امنیت ملی دیپلماسی کشور امور خارجه فلاحت پیشه منافع ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۴۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!

خبرآنلاین نوشت: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم.

گفتنی است که، در سال گذشته کشور‌های گوناگون در منطقه شاهد برگزاری انتخابات بوده‌اند. ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی را به تازگی پشت سر گذاشته، عراق پس از ۱۰ سال انتخابات شورای استانی برگزار کرد و پاکستان انتخابات پارلمانی داشت. ترکیه هم یکی از سخت‌ترین انتخابات‌های ۱۰۰ سال اخیر را که منجر به انتخاب دوباره اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور بود از سر گذراند.

خبرآنلاین، در گزارشی با عنوان «انتخابات در منطقه جنگ زده؛ از روند نزولی «مشارکت» در ایران تا «صف بلند» رأی دادن در ترکیه / مشارکت در انتخابات پاکستان و عراق چقدر بود؟» به بررسی این انتخابات پرداخته بود که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید؛ «انتخابات پاکستان ماه گذشته در این کشور در شرایطی دشوار برگزار شد. ۴۸ درصد از واجدین شرایط رای دادن، در این انتخابات شرکت کردند. این در حالیست که نرخ مشارکت در انتخابات سال ۲۰۱۸، ۵۱ درصد بوده است. به‌نظر می‌رسد کاهش میزان رای دهندگان به زندانی شدن عمران خان و از هم گسیختن حزبش مرتبط است. پیش از انتخابات هم حزبی‌های عمران خان مجبور شدند به صورت مجزا وارد انتخابات شوند.

آخرین انتخابات پارلمانی که در عراق برگزار شد، از نظر تعداد شرکت‌کنندگان نتوانست دولت عراق را راضی کند. دولت عراق سال ۲۰۲۱ اعلام کرد ۶۶ درصد از واجدین شرایط شرکت در انتخابات پارلمانی، برگه رای گرفته‌اند. البته این به معنای آن نیست که همه آنها پای صندوق‌های رای رفته باشند. اما به‌هر حال کمیسیون انتخابات همان میزان ۶۶ درصد را به‌عنوان مشارکت مردم عراق در انتخابات اعلام کرد.

بیش از ۸۴ و نیم درصد از جمعیت رای‌دهندگان ترکیه در انتخابات سال ۲۰۲۳ شرکت کردند که رقمی چشمگیر به‌نظر می‌رسد. انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه مه ۲۰۲۳ همزمان با انتخابات پارلمانی در راستای تعیین رئیس‌جمهور برای یک دوره پنج ساله برگزار شد. اردوغان، که نامزد اصلی حزب عدالت و توسعه بود، برای انتخاب مجدد به عنوان نامزد مشترک ائتلاف خلق، که شامل حزب حرکت ملی و دو حزب کوچک‌تر دیگر است، شرکت کرد. اتحاد ملت، متشکل از شش حزب مخالف از جمله حزب اصلی اپوزیسیون حزب جمهوری خلق، کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرد.»

tags # حسن روحانی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • احمدی نژاد عازم مجارستان شد
  • محمود احمدی نژاد دوباره عازم خارج از کشور شد | علت چیست؟ +تصاویر
  • محمود احمدی نژاد به خارج از کشور رفت /علت چیست؟ +تصاویر
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • سه رقیب جدید قالیباف در کرسی ریاست مجلس؛ وزرای احمدی نژاد به صف شدند
  • محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان
  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد