Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، تاکنون ۸۶ کشور جهان این پیمان بین‌المللی را که سعی دارد استفاده، توسعه، تولید، آزمایش، استقرار، ذخیره سازی و تهدید سلاح‌های هسته‌ای را ممنوع کند امضاء کرده‌ و ۵۱ کشور آن را در تصویب کرده‌اند.

این پیمان در هفتم ژوئیه ۲۰۱۷ میلادی به تصویب ۱۲۲ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید و ایران از جمله کشورهایی بود که به آن رأی مثبت داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای و متحدان آنها به این پیمان رأی منفی دادند.

بسیاری از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در کنار ژاپن و استرالیا نیز از این پیمان حمایت نکردند. آن‌ها معتقدند قدرت اتمی آمریکا برای آن‌ها امنیت ایجاد می‌کند و با صدور بیانیه‌ای ادعا کردند که این پیمان در حذف تسلیحات هسته‌ای اثر بخش نیست. با این حال فعالان ضد جنگ امیدوارند که این پیمان با حمایت سازمان ملل متحد تاثیری تدریجی برای خلع تسلیحات هسته ای داشته باشد.

«جاستین ولبی» اسقف اعظم و ۳۰ تن از روحانیون برجسته کلیساهای انگلیس به تازگی در اقدامی کم سابقه، از دولت لندن خواستند تا به این پیمان ملحق شود. آن‌ها در نامه‌ای که یک نسخه آن در نشریه آبزرور منتشر شد، تصریح کردند: «تصویب این پیمان و اعلام نظر شفاف درباره ضرورت منع تسلیحات کشتار جمعی برای بسیاری از ملت‌های جهان دلگرم کننده و امید بخش است. لذا ما از اینکه انگلیس و سایر دولت های هسته‌ای این پیمان را تصویب نکرده‌اند متاسف هستیم.»

نویسندگان در این نامه از دولت انگلیس خواستند تا هرچه سریع‌تر این پیمان را تصویب کند و «نور امید را در دل مردم پاک نیتی که در رویای آینده‌ای مسالمت‌آمیز هستند روشن کند.»

مالکیت تسلیحات اتمی توجیه پذیر نیست

«استفن کوترل» اسقف اعظم  کلیسای یورک انگلیس به نشریه آبزرور گفته است؛ کلیسا پیوسته استفاده و مالکیت تسلیحات هسته‌ای را خارج از استفاده عادلانه تلقی کرده است. وی افزود که این پیمان باعث محو ناگهانی تسلیحات هسته‌ای نخواهد شد «اما یک گام در مسیر رسیدن به دنیای بدون سلاح اتمی است.»

این کشیش مسیحی که از چهره‌های معروف و برجسته مخالف با تسلیحات اتمی است، چهار سال پیش هم در جریان تظاهرات مردمی گفته بود که تصمیم دولت برای به روز رسانی سامانه دفاع اتمی انگلیس (ترایدنت) توهین به ذات اقدس الهی است. او همچنین سال ۲۰۱۸ در اظهارنظر دیگری گفته بود که تقویت ترایدنت تحت هیچ شرایطی توجیه پذیر نیست.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان هم از این پیمان جدید استقبال کرده و گفته است: "من قویا همه کشورها و مردم را تشویق می‌کنم تا در زمینه ارتقا شرایط لازم برای ایجاد جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای قاطعانه فعالیت کرده و به پیشرفت صلح و همکاری چند جانبه کمک کنند که بشر امروز به شدت به آن نیازمند است."

پویش خلع تسلیحات اتمی انگلیس نیز از دولت خواسته تا دست از ناسازگاری برداشته و تعامل سازنده‌ای را با پیمان جدید داشته باشد. بر اساس تحقیقات این موسسه انگلیسی، ۵۹ درصد مردم انگلیس با الحاق انگلیس به این پیمان موافق و ۷۷ درصد از ممنوعیت تمام تسلیحات اتمی در جهان حمایت می‌کنند.

همچنین محمد البرادعی مدیرکل پیشین سازمان بین المللی انرژی اتمی در توئیتی تسلیحات هسته ای را یک ناهنجاری تاریخی دانست و نوشت: زمان آن فرا رسیده است که "ما مردم" پیامی محکم و یکپارچه به کشورهای دارنده سلاح هسته ای ارسال کنیم: شما حق ندارید زندگی ما را به خطر بیندازید

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل این پیمان را گامی مهم به سوی جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای خوانده است.

برچسب‌ها سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا پیمان منع گسترش سلاح اتمی انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا پیمان منع گسترش سلاح اتمی سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا پیمان منع گسترش سلاح اتمی انگلستان اخبار کنکور تسلیحات هسته ای تسلیحات اتمی سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۴۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: حمله به تاسیسات هسته‌ای قدغن است/به‌زودی راهی تهران می‌شوم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه‌وله، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این ادعا که درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران ابهامات زیادی وجود دارد(!)، گفت که به‌زودی به تهران سفر خواهد کرد.

گروسی مدعی شد که ایران «نه چند ماه بلکه چند هفته تا دستیابی به اورانیوم غنی‌شده موردنیاز برای ساخت بمب اتمی فاصله دارد» و در ادامه گفت که این بدان معنا نیست که این کشور سلاح هسته‌ای دارد یا اینکه می‌تواند در این بازه زمانی به سلاح اتمی دست یابد.» به ادعای وی، گرچه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به ساخت سلاح هشدارآمیز است اما نباید مستقیما نتیجه گرفت که ایران سلاح اتمی در اختیار دارد.

گروسی با تکرار ادعاها درباره ابهام در برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد که «اهداف برنامه هسته‌ای ایران محل ابهام است»!

این اظهارات و ادعاها درحالی است که ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و انفعال طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند.

مدیرکل آژانس در ادامه نیز با اشاره به اینکه آژانس به اندازه‌ای که ضروری می‌داند، به سایت‌های هسته‌ای ایران دسترسی ندارد، خواستار افزایش دسترسی آژانس شد و مدعی شد: به همتایانم در ایران بارها گفته‌ام و می‌گویم که این فعالیت ابهام برانگیز است و علاوه بر این، ما دسترسی و نظارتی که ضروری می‌دانیم را موردنیاز را نداریم.

وی به بررسی تشدید تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی نیز پرداخت و با محکوم کردن هر نوع حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای، گفت: حمله به تاسیسات هسته‌ای مطلقا قدغن است.

مدیرکل آژانس افزود: مساله‌ای که به آن علاقه دارم، گفتمان بین ماست؛ بین آژانس و ایران زیرا خیلی از موضوعات نیاز به شفاف‌سازی دارد و به همین دلیل قصد دارم به‌زودی به تهران سفر کنم.

وی در پایان گفت که «پیام من به ایرانی‌ها این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کنند.»

کد خبر 6086206

دیگر خبرها

  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می کنیم
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته ای استفاده نمی کند؟
  • دبیر کل ناتو: برنامه‌ای برای استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان نداریم
  • ادعای گروسی درباره فاصله ایران تا دستیابی به یک بمب اتمی | حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است
  • گروسی: اهداف برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد
  • گروسی: حمله به تاسیسات هسته‌ای قدغن است/به‌زودی راهی تهران می‌شوم
  • گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم