Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر فقهی‌زاده گفت: قرآن خود را با تلاوت عرضه می‌کند، اگر این تلاوت با توجه به معنی باشد، اثرگذار است؛ لذا تلاوت قرآن باید انسان را به عمل نزدیک‌تر کند و به فرمایش حکیمانه رهبر معظم انقلاب، کار قاری قرآن نازل کردن قرآن بر دل مخاطبان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دکتر عبدالهادی فقهی‌زاده در اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره تلاوت مجلساختتامیه مرحله نهایی جشنواره مردمی تلاوت‌های مجلسی با عنوان «فجر تلاوت»، که در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران عضر امروز برگزار شد، با اشاره به آیه ۱۷۴ سوره نسا که می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُبِینًا» گفت: این آیه چیستی قرآن کریم را بیان می‌کند و اگر آن را در کنار آیه ۵۷ سوره یونس که می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ» که با خطاب به مردم شروع می‌شود، بگذاریم، شناسنامه قرآنی کلام الله مجید را بیش از پیش در خواهیم یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این دو آیه می‌توانیم اوصاف اساسی قرآن کریم شامل برهان و موعظه، شفا‌ بودن قرآن برای درد‌های دل و جان، هدایت بودن قرآن و در نهایت رحمت بودن قرآن را از زبان خود قرآن بشناسیم. بر این اساس اگر مؤمنانه به این آیات شریفه بنگیریم بسیار درس‌آموز است.

قرآن، رحمت است و بزرگترین رحمت خدا افاضه نور و زندگی است


معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن را عامل بیداری از غفلت و یادآور حقیقت دانست و گفت: قرآن، عامل شفاعت و برداشتن سنگ‌ها و موانع از پیش و پای دل و جان است. قرآن با مدارا درک می‌شود و نسبتی با بخش‌نامه و زور ندارد. دینداری خالصانه در همه ادیان صرفاً بر پایه عشق، علاقه، خواستن و دوست داشتن است. پس قرآن، رحمت است و بزرگترین رحمت خدا افاضه نور و زندگی است.
 
فقهی‌زاده با اشاره به آیه از قرآن که در آن آمده است، اگر این امکان نیست که همه مردم و مخاطبان قرآن، پا به دانش‌طلبی قرآن و آیین اسلام بگذارند، دست کم عده‌ای از هر قوم و قبیله در هر زمان در راه خدا جهت آموختند، مهاجرت کنند و دوباره برگردند و اسباب آموزه‌های قرآن را فراهم کنند، گفت: همه آنچه که قرآن در وصف خودش بیان کرده و در هدف نزول قرآن یادآور شده است، جنبه معارفی دارد تا زمینه عمل به قرآن را فراهم کند. تعقل کامل دین، زمانی تحقق پیدا می‌کند که تفقه در دین به تحقق برسد در این میان آنچه که به‌عنوان آموزگاران قرآن به آن مأموریم، تفقه قرآن است؛ قرآن را باید به‌مانند پازلی در نظر گرفت که هر کدام از علوم و فنون دینی، قطعه‌ای از آن را شکل می‌دهند.


معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه علوم قرآنی شامل چند بخش است که همه این علوم ابزار هستند تا ما را به حقیقت برسانند، گفت: همه علوم قرآنی درصدد خدمتگزاری به آستان مقدس قرآن و شناخت آن هستند. ما نیز موظف به ادای خدمت به آستان مقدس قرآن هستیم، چراکه قرآن، سامان‌بخش همه پریشانی‌ها و دشواری‌ها در میان انسان دیروز، امروز و فرداست.
وی با اشاره به اینکه علوم آلی و اصالی مکمل یکدیگر هستند و گام به گام مخاطبان قرآن را همراهی می‌کنند و به آستان قدسی می‌رسانند، اظهار کرد: همه در مقابل معنای قرآن مسئول هستیم. چه شایسته‌تر اینکه علوم آلی و اصالی را در خدمت به یکدیگر و با هم به کار گیریم و در شریان فرهنگ دینی در برخورد با جامعه استفاده کنیم.

 جا آوردن حق تلاوت جز در عمل به قرآن میسر نیست

فقهی‌زاده به ضرورت فلسفه قرائت، کتابت و حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: همراه شدن با کاروان قرائت، کتابت و حفظ، ما را در مسیر تلاش برای تحقق وجود لفظی قرآن قرار می‌دهد و تلاش برای کتابت قرآن تلاش برای تحقق وجود کتبی قرآن است. همچنین تلاش برای قرائت قرآن تلاش برای وجود صوتی و لفظی قرآن است که در نهایت در مقابل تحریف‌پذیری آن کمک می‌کند.
وی تصریح کرد: کتابت، قرائت و حفظ قرآن کریم زمینه‌ای را فراهم می‌کند که پیام‌های متعالی و ارزشمند قرآن را بار‌ها و بار‌ها ببینیم و به سمع دیگران برسانیم و این علوم از این جهت ارزش بسیاری دارد. همه این‌ها زمینه فهم بیشتر از قرآن را فراهم می‌کند که اگر این‌ها نباشد ما از بسیاری از نعمات برخوردار نخواهیم شد.

فقهی‌زاده با بیان اینکه به جا آوردن حق تلاوت جز در عمل به قرآن میسر نیست، گفت: باید در عمومی‌سازی فرهنگ قرآنی تلاش کنیم. در دوره‌های کهن و ایران قدیم، علم طبقاتی بود، اما قرآن، نمود و نماد علم حقیقی است، چراکه آمد و از ابتدا خودش را بیان للناس معرفی کرد و پیامبر (ص) همه را برانگیخت که قرآن را قرائت کرده، حفظ و آن را کتابت کنند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آخرین فلسفه‌ای که برای کتابت، حفظ و قرائت مطرح است، این است که پیامبر اکرم (ص) در این راه به مثابه یک رسانه برتر عمل کرد. پیامبر (ص) دریافته بود که باید قرآن را به دل و جان مردم رساند و در زبان‌ها جاری کرد و قرآن را به مخالفان رساند. به همین دلیل با روش دوست‌داشتنی و مؤثر خود به این هدف دست پیدا کرد. او قرآن را به مرز‌های جهان اسلام و به گوش دوست و دشمن رساند تا همه شیرینی کلام وحی و صحت و راستی آموزه‌های الهی را دریافتند.
وی با بیان اینکه تهمت‌هایی به آیین اسلام زده می‌شود که اسلام با شمشیر گسترش یافت، تصریح کرد: باید گفت آموز‌ه‌های نابی در مقابل این اتهام وجود دارد و اسلام با تلاوت و تفسیر قرآن و بدون خون‌ریزی و شمشیر به بسیاری از شهر‌ها رفت.
 
فقهی‌زاده خاظر نشان کرد: قرآن خود را با تلاوت عرضه می‌کند، اگر این تلاوت با توجه به معنی باشد، اثرگذار است و اینگونه است که شور هنرمندانه‌ای را قاریان قرآن برمی‌انگیزند که معنی در همسایگی هنر به عمق اذهان دارد؛ لذا تلاوت قرآن باید انسان را به عمل نزدیک‌تر کند و به فرمایش حکیمانه رهبر معظم انقلاب، کار قاری قرآن نازل کردن قرآن بر دل مخاطبان است.

جشنواره تلاوت‌های مجلسی امسال به صورت مجازی و حضوری در بیش از ۱۰۰ شهر کشور برگزار شد و امسال برای اولین‌بار رشته‌های ترتیل، حفظ، تلاوت بانوان و رده سنی نوجوانان به آن افزوده شد. همچنین امسال برای اولین‌بار بخش بین‌الملل جشنواره برگزار شد و که قاری اهل مراکش عنوان برتر را از آن خود کرد.

 

 

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: جشنواره فجر تلاوت عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عمل به قرآن فقهی زاده آن خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۶۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟

امتداد - یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، آلبرت بغزیان به ایسنا افزود: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نمی کند؛ این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است.

او درباره تاثیر حراج سکه در کنترل قیمت‌ها بیان کرد: اگر هدف بانک مرکزی کاهش قیمت سکه بوده، باید توجه داشت که این کار یک مسکن موقت است برای تاثیر در قیمت؛ لذا این امر باید به‌طور مرتب انجام شود یا اینکه به تعدادی سکه عرضه شود که دیگر بازار اشباع شده باشد.

البته همه این‌ها منوط به این است که نرخ ارز هم ثابت باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: قبلا برگزاری حراج‌ سکه برای این بود که طلا به سازندگان عرضه شود و آنها بتوانند زیورآلات تولید کنند، در مقایسه با زمانی که نفت فروخته می‌شد و بانک مرکزی طلا و دلار تحویل می‌گرفت و به بانک کارگشایی می‌داد که به سازندگان و تولیدکنندگان زیورآلات عرضه کند؛ این کار در میان‌مدت نمی‌تواند اثری داشته باشد که قیمت‌ها را بشکند و کسانی که سکه خریدند هم به امید سوداگری هستند یا اینکه دنبال حفظ ارزش پولشان هستند.

اختلاف بین ارز دولتی و غیر رسمی

بغزیان خاطرنشان کرد: تا زمانی که سوداگری است و بین ارز دولتی و غیر رسمی اختلاف وجود دارد، نباید انتظار داشته باشیم که ثبات اقتصادی ایجاد شود و طلا و دلار برای خرید واقعی باشند نه برای استفاده از فرصت‌ها و سوداگری؛ زیرا اختلاف ارز دولتی با بازار غیر رسمی جذاب است و با عرضه محدود هم نمی‌توان نرخ را شکست بلکه می توان در کوتاه مدت بر بازار اثر گذاشت و این امر را بارها آزمون کردیم؛ لذا باید این موضوع ریشه‌ای حل شود.

وی ادامه داد: برای مثال منطقی بود که در آستانه سفرهای نوروزی، میزان دریافت ارز مسافرتی را افزایش دادند که فرد تشویق نشود ارز را از بازار آزاد بخرد، اما تا زمانی‌که محدودیت باشد، هرچه هم سهمیه افزایش پیدا کند، از طرف دیگر صف ایجاد برای خرید ایجاد می شود و چون به اندازه تقاضا عرضه نمی‌شود، در حد همان چند روز التهاب بازار را کنترل می‌کند و این را نباید به‌عنوان یک برد در نظر گرفت.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نکرد.

این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است.

بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند. سال گذشته نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان رسید اما به ۵۰ هزار تومان برگشت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • (ویدئو) علاقه قاری قرآن به شجریان و علیرضا قربانی
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن