Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-05@03:03:53 GMT

کاهش 72 درصدی تجارت کالایی ایران و ترکیه

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۶۷۰۱۷

کاهش 72 درصدی تجارت کالایی ایران و ترکیه

تراز تجاری ایران و ترکیه طی 11 ماهه نخست 2020، حدود 1.7 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال 2019 تضعیف شده و میزان صادرات ایران در همین مدت حدود 72 درصد کاهش داشته است.

به گزارش برنا، طی 10 ماهه 2020، ایران حدود 898 میلیون دلار کالا به ترکیه صادر کرده که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ( 3 میلیارد و 181 میلیون دلار)، حدود 72 درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واردات ایران از این کشور نیز طی این مدت یک میلیارد و 533 میلیون دلار بوده که با افت 27 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، تراز تجاری ایران و ترکیه در 11 ماهه نخست 2020، حدود 1.7 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال 2019 تضعیف شده است.

همچنین در ماه نوامبر 2020، ایران 104 میلیون دلار کالا به ترکیه صادر کرده که نسبت به ماه قبل (اکتبر2020) و ماه مشابه سال قبل (نوامبر 2019 ) به ترتیب 2.9 درصد و 1.5 درصد افزایش یافته است. صادرات کالایی غیرنفتی ایران به ترکیه در این ماه نیز 56 میلیون دلار بوده است که نسبت به ماه قبل 35 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 28.5 درصد افت داشته است.

کالاهای صادراتی ایران به ترکیه

بر اساس این گزارش کالاهای شامل پلاستیک و انواع آن بیشترین سهم از صادرات ایران به ترکیه را به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات ایران در این گروه کالایی در 11 ماهه 2020 به حدود 211 میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 10 درصد کاهش داشته است.

گروه کالای مس به ارزش 132 میلیون دلار و روی به ارزش 128 میلیون دلار دومین و سومین گروه کالایی بزرگ صادراتی ایران به ترکیه در مدت مذکور هستند که صادرات آنها نیز نسبت به 11 ماهه سال گذشته، به ترتیب 15 درصد و 11 درصد کاهش یافته است.

کالاهای وارداتی ایران از ترکیه

در میان کالاهای وارداتی ایران از ترکیه، گروه محصولات رآکتورهای هسته ای، دیگ‌های بخار آب گرم، ماشین آلات و وسایل مکانیکی، اجزا و قطعات آن به ارزش 301 میلیون دلار بیشترین ارزش واردات ایران از ترکیه را در 11 ماهه نخست 2020 به خود اختصاص داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 42 درصد رشد داشته است.

گروه محصولات الیاف سنتتیک غیریکسره و پلاستیک و اجزای آن به ترتیب رتبه دوم و سوم را در بیشترین گروه‌های کالایی وارداتی از ترکیه از آن خود کرده‌اند. ارزش واردات گروه محصولات الیاف سنتتیک در 11 ماهه نخست 2020 نسبت به 11 ماهه اول 2019 با کاهش 24 درصدی، و ارزش واردات گروه محصولات تجهیزات برقی در مدت مذکور با افت 37 مواجه شده است. 5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران و ترکیه تجارت دلار تجارت کالایی ایران و ترکیه نسبت به مدت مشابه سال ایران به ترکیه گروه محصولات ماهه نخست 2020 میلیون دلار درصد کاهش سال گذشته 11 ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۷۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن جهانی فولاد در آخرین گزارش خود تولید فولاد جهان را در فصل نخست سال ۲۰۲۴ میلادی (ماه‌های ژانویه تا مارس) اعلام کرد؛ بنا بر آمار این انجمن در فصل نخست سال ۲۰۲۴، ۴۶۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد در جهان تولید شد که ۱۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از این میزان مربوط به ماه سوم این سال (مارس) بود.

تولید فولاد جهان در فصل نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۵ درصد افزایش داشت و تولید ماه مارس امسال نسبت به ماه مارس سال گذشته ۴.۳ درصد کاهش داشت.

همچنین تولید فولاد ایران در فصل نخست سال ۲۰۲۴، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ۱۶.۳ درصد بیشتر از سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بوده است. ایران در ماه مارس ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد تولید کرد.

چین در این مدت ۲۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید کرد با این حال تولید آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۹ درصد کاهش داشت. طی این مدت علاوه بر چین تولید فولاد در ژاپن، آمریکا، روسیه و کره جنوبی هم نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهشی بود.

در فصل اول سال ۲۰۲۴ میلادی چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل و ایران به ترتیب رتبه‌های یک تا ۱۰ بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان را در اختیار داشتند.

در میان ۱۰ کشور یادشده بیشترین رشد تولید فولاد در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست پارسال در ترکیه رقم خورد؛ این کشور در ژانویه تا مارس ۲۰۲۴، ۲۸.۴ درصد فولاد بیشتری نسبت به ماه‌های مشابه در سال ۲۰۲۳ تولید کرد. تولید هند نیز در این مدت ۹.۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

کد خبر 6096170

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
  • بهادری جهرمی: رشد تجارت خارجی فروردین، ۴۸ درصد مدت مشابه سال قبل است
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در شروع۱۴۰۳/ تراز تجاری با و بدون نفت مثبت شد
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • رشد ۲۸ درصدی مبادلات تجاری از گمرکات کردستان در فروردین سال جاری
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در اولین ماه از سال ۱۴۰۳