Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@02:21:12 GMT

تصادفات جاده‌ای فارس بر مدار کاهش

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۶۷۵۷۹

تصادفات جاده‌ای فارس بر مدار کاهش

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سالانه تصادفات بسیاری در سطح استان رخ می‌دهد و خانواده‌های بسیاری داغدار عزیزان‌شان می‌شوند، فرهنگ صحیح رانندگی در کنار ایمن‌سازی جاده‌ها بدون‌شک مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان به وسیله آن‌ها امار تصادفات را کاهش داد. 

بنا به گفته مسئولان، اقدامات بسیاری در راستای کاهش امار تصادفات و برجسته‌سازی نقاط پرتصادف در استان انجام شده است که البته کافی نیست و باید این روند با سرعت بیشتری پیش رود تا شاهد کاهش بیشتر امار تصادفات باشیم، در این میان، آموزش بیش از پیش فرهنگ ترافیک و رانندگی نیز به همان میزان حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همواره شنیده می‌شود که فارس به‌عنوان یکی از نقاط پرتصادف در سطح کشور مطرح می‌شود، اما باید دید با توجه به گستردگی استان و طول راه‌ها و همچنین میزان تردد در جاده‌ها، این تعبیر صحیحی است یا خیر؟

رئیس پلیس راه شمال فارس، با تاکید بر این نکته، به خبرنگار فارس گفت: در استان فارس، بیشترین طول راه‌ها را در سطح کشور داریم و لذا برای براورد حادثه‌خیز بودن توجه به مولفه‌های دیگر نیز ضروری است. 

سرهنگ عبدالهاشم دهقانی اظهار داشت: با در نظر گرفتن مولفه‌هایی چون تعداد خودروهای حاضر در جاده‌ها، تردد بالای خودروهای باربری و مسافربری و همچنین طول راه‌های استان فارس در زمینه بروز تصادف، استان فارس در رده ۱۴ یا ۱۵ در سطح کشور است. 

وی با تاکید بر روند کاهشی آمار تصادفات در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ گفت: در شش ماهه ابتدای امسال نیز ۱۴ درصد کاهش متوفیان ناشی از تصادف را نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد بودیم که اتفاق خوبی است. 

دهقانی در ادامه از شناسایی ۱۷۰ نقطه پرتصادف و دارای تصادف شناسنامه‌دار در استان خبر داد و افزود: مشکل برخی از این نقاط توسط راهداری برطرف شده و برخی دیگر نیاز به اعتبارات مالی دارد. 

او گفت: آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز با نصب چراغ‌های چشمک‌زن، خط‌کشی، روشن کردن مشعل، نصب بنر و ... از جمله اقداماتی است که در راستای کاهش تصادفات صورت گرفته اما ذکر این نکته ضروری است که حدود ۷۰ درصد متوفیان ناشی از تصادف، بومی هستند و این یعنی باید بر بحث ارتقای فرهنگ صحیح رانندگی بیشتر تاکید شود. 

رئیس پلیس راه شمال استان، بستر فضای مجازی را ظرفیت بالا و مناسبی جهت ترویج و آموزش همگانی رانندگی صحیح دانست و عنوان کرد: عمده مردم از این فضا استفاده می‌کنند، لذا می‌توان به‌خوبی از این فضا جهت بهره‌گیری از ظرفیت موجود بهره برد. 

وی در ادامه، از وجود ۱۳۶ دوربین در راه‌های بین شهری سراسر لستان جهت ثبت تخلفات راهنمایی و رانندگی خبر داد و گفت: این تعداد تا پایان سال جاری به ۱۷۰ دوربین افزایش خواهد یافت. 

حضور شبانه‌روزی پلیس در جاده‌ها و اعمال جرایمی همچون توقف ۷۲ ساعته خودروهای متخلف در بحث عبور از خط قرمزهای تصادفات حادثه‌ساز، از جمله مواردی بود که این مسئول به آن اشاره کرد و اظهار داشت: لازم است سازمان‌های متولی بیش از پیش بر آموزش فرهنگ ترافیک کار کنند و مانع از بروز تصادف به‌عنوان یک مقوله چندوجهی شوند تا بتوانیم با ساماندهی هرچه بیشتر تصادفات، این روند کاهشی را ادامه دهیم و بر آمار فعلی متوقف نشویم. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس، فرد دیگری است که در حوزه مدیریت راه‌های پر تصادف استان فارس با نگاه کاهش حوادث جاده‌ای با خبرنگار فارس گفتگو کرد. 

علیرضا سیاهپور از تشکیل جلساتی یاد کرد که هر سه سال یکبار جهت تعریف ضابطه‌های جدید در راستای ارتقای فرهنگ ترافیک و همچنین شناسایی نقاط حادثه‌خیز برگزار می‌شود. 

وی در این گفتگو اظهار داشت: در سه ساله منتهی به سال ۹۴ مقرر شد کلیه تصادفات منجر به جرح و فوت بر اساس آمار پلیس راه بررسی و نقاط دارای تصادف و پرتصادف تعریف شود. در این راستا نقاط، احصا شده و زیر مجموعه هایی برای آنها تعریف و کلیه موارد به دبیرخانه جهت بررسی ارسال شد. 

سیاهپور ادامه داد: بر این اساس ۱۷۰ نقطه در استان شناسایی شده که از این تعداد ۱۲۱ نقطه پرتصادف و ۴۹ دارای تصادف هستند. در پی مشخص شدن این نقاط، اقدامات کم‌هزینه و زودبازده مشخص شده و بر اساس آن، دستورالعمل آسفالت‌سازی و آرام‌سازی با نصب تابلوهای هشدار دهنده فسفری، خط‌کشی‌های هشدار دهنده برای ایجاد حساسیت در رانندگان و همچنین ایجاد شیارهای لرزاننده طولی و عرضی جهت کاهش سرعت و ممانعت از حرکت به سمت مقابل انجام شده است تا در این نقاط حداقل شاهد تصادفات رخ به رخ نباشیم.

وی افزود: در فاز بعد نقاطی را برای طولانی مدت تأمین اعتبار کردیم که می‌توان به چهار خطه کردن و نفوذ میانی اشاره کرد. 

او اقدامات صورت گرفته را بر اساس اولویت‌بندی‌های پلیس عنوان کرد و گفت: فرماندهی پلیس راه کشور ۲۵۰ نقطه اولویت‌دار را در سطح کل کشور مشخص کرد که از آن تعداد، ۱۱ نقطه مربوط به فارس بود. از این تعداد، مشکلات هشت نقطه به طور کامل برطرف شد و نقاط باقی‌مانده با پیشرفت ۷۰ تا ۸۵ درصدی در حال اجرا هستند که از این نقاط یک مورد در آباده و یک مورد مربوط به تقاطع ایج- دیندارلو می باشد. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس در ادامه از بررسی و حل مشکل برخی نقاط نیز که به صورت غیررسمی در دستور کار می گیرد، اشاره کرد و عنوان داشت: برخی نقاط نیز جزء نقاط اعلام شده به لحاظ تعداد تصادف نیست اما بر اساس تجارب مردمی نیاز به اصلاح دارد و دغدغه مردم است. در این راستا ۸۸ نقطه به دست آمد که آنها نیز در اولویت کاری ما قرار گرفت و مشکلات به حداقل رسید. 

وی افزود: طی دو سال گذشته اقدام خوبی که به صورت پایلوت در استان فارس صورت گرفت، قرار گرفتن مشخصات نقاط پرحادثه و دارای حادثه در سامانه ۱۴۱ به آدرس www.141.ir  است که به کلیه رانندگان این امکان را می‌دهد که پیش از سفر به این سامانه مراجعه کرده و هشدارها را مشاهده کنند. 

سیاهپور تاکید کرد: این اقدام می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات به جهت شناسایی نقاط حادثه خیز توسط رانندگان داشته باشد. 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو ضمن ارائه آماری از اقدامات انجام شده در مورد ۱۷۰ نقطه مصوب استان اظهار داشت: از این تعداد مشکل ۶۰ نقطه پرتصادف با احداث واریانس یا باند دوم رفع شده است و ۳۲ نقطه جهت رفع نقص کامل در دستور کار قرار دارد همچنین مابقی نیز با پیشرفت فیزیکی متوسط ۶۵ درصد در حال انجام است. 

سیاهپور افزود: همچنین ذکر این نکته ضروری است که در سال ۹۹ با بررسی مجدد نقاط پر تصادف بر اساس کروکی های پلیس راه و بازدیدهای میدانی انجام شده ۳۶۰ نقطه در سطح استان مشخص شد که بر اساس آن ۱۶۶ نقطه جهت تأمین اعتبار معرفی شده است، همچنین اقدامات مستمری در جهت ایمن‌سازی محورهای استان دائماً در حال انجام است که از جمله آن می‌توان به نصب انواع تابلوها و علائم خط کشی، احداث نیوجرسی، نصب گاردریل، احداث روشنایی و ... بر اساس اولویت نقاط پرتصادف در سطح محورها اشاره کرد. 

سیاهپور تاکید کرد: همچنین ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی استان به‌ویژه رفع نقاط پرتصادف و دارای تعداد تصادف که منجر به کاهش حوادث و سوانح ترافیکی می‌شود از اولویت‌های کاری این اداره کل می‌باشد. 

وی در پایان گفت: خوشبختانه بر اساس مدیریت‌های صورت گرفته در چهار سال متوالی کاهش تصادفات را در استان شاهد هستیم در حالی که متوسط کشوری روند افزایشی داشته است همچنین امیدواریم با کمک مردم و رسانه‌ها بتوانیم به ارتقای فرهنگ ترافیک و رعایت قوانین کمک کنیم. 

ارائه آماری از سوی اورژانس فارس نیز گواهی بر این مدعا مبنی بر کاهش امار تصادفات و همچنین تعداد فوتی‌ها است. 

به گفته محمدجواد مرادیان تعداد ماموریت‌های جاده‌ای پایگاه اورژانس فارس، طی ۹ ماهه امسال ۱۳ هزار و ۱۱۷ مورد بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این آماره بیش از ۱۵ هزار مورد بوده است. 

رئیس اورژانس فارس افزود: همچنین نعداد فوتی‌های ناشی از تصادف در ۹ ماهه امسال ۳۸۹ مورد بوده است در حالی که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۴۷۹ مورد است که نشان از روند کاهش آمار تصادفات و فوتی‌ها می‌باشد. 

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: تصادف مرگ و میر فرهنگ رانندگی حوادث جاده ای نقاط فارس فرهنگ ترافیک نقاط پرتصادف امار تصادفات استان فارس انجام شده سال گذشته حادثه خیز پلیس راه جاده ای بر اساس جاده ها راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۷۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفر‌های نوروزی

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سردار سید تیمور حسینی با اشاره به عملکرد مناسب دستگاه‌های مسئول در طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۳ اظهار داشت: اتفاقات خوبی در اجرای طرح نوروزی افتاد و برنامه ریزی خیلی خوب و دقیقی از طرف همه سازمان‌هایی که سهم، نقش و مسئولیت داشتند از جمله همکاران خوبمان در مجموعه سازمان راهداری، هلال احمر، اورژانس، امداد خودرو‌ها و همچنین پلیس راهور که توانستیم اتفاقات خوبی را در ایام نوروز رقم بزنیم.

وی گفت: یکی از اتفاقات خوب و قابل توجه طرح ترافیکی نوروز۱۴۰۳ کاهش ۱۴.۳ درصدی جانباختگان در تصادفات جاده‌ای بود که نسبت به سال گذشته اتفاق افتاد.

سردارحسینی تصریح کرد: البته مجموع تصادفات شهری و جاده‌ای ۹.۴ درصد کاهش دارد ولی در تصادفات جاده‌ای خوشبختانه شرایط نسبتا خوبی را داشتیم که انشالله با همین برنامه‌ریزی و با همین حضور مناسب همه دستگاه‌های اجرایی بتوانیم در سال ۱۴۰۳ شاهد شرایط مناسب تری نسبت به سال گذشته باشیم.

رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد: شرط اول و آخر موفقیت این است که ما بتوانیم مشارکت مردم را داشته باشیم و در این راستا ما برای اینکه بتوانیم به درستی موضوع نظم و انضباط ترافیکی را مستقر کنیم حتماً می‌بایستی اقدامات خود در قالب اقدامات سلبی به شکل تنبیه و مجازات متخلف و اقدامات ایجابی از طریق آموزش، فرهنگ‌سازی و ارتباط مستمر و تنگاتنگ با رسانه باشد.

وی افزود: انتظار داریم از همه بخش‌هایی که در این موضوع نقش و سهم دارند به ویژه سازمان صداوسیما که امسال را انشالله یک سال متفاوت در نظر بگیرند برای اینکه همه این بخش‌ها بتواند در موضوع سلامت مردم در شد آمدی و همچنین در حوزه رانندگی آموزش‌های لازم انتقال پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم
  • رفع نقاط حادثه خیز ارزان تر است یا هزینه درمان مصدومان؟
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفر‌های نوروزی
  • کاهش ۱۴درصدی جانباختگان تصادفات جاده‌ای
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان تصادفات جاده‌ای
  • برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد
  • تصادفات جنوب سیستان و بلوچستان ۴۶ کشته برجا گذاشت
  • خط کشی ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران