Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@17:43:58 GMT

علل نوسانات قیمت آهن در ماه های اخیر

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۶۹۰۴۵

علل نوسانات قیمت آهن در ماه های اخیر

قیمت مواد اولیه تولید آهن مثل شمش، سنگ آهن و کک

در ماه های اخیر قیمت شمش نوسانات زیادی داشته و روندی افزایشی را طی کرده است. قیمت شمش روی قیمت آهن و بدنبال آن محصولات فولادی مانند قیمت میلگرد، ورق St52، نبشی و ناودانی تاثیر گذاشته است. قیمت شمش بعلاوه 10 تا 19% سود برای ارزش افزوده و اعمال فرآیند روی آن به منظور تهیه مقاطع، قیمت اصلی محصول آهن و فولاد را تعیین می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت ارز و نوسانات ریالی آن

 تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دلار روزانه با افزایش قیمت چشمگیری روبرو بود که این موجب می شد بسیاری از کالاهای وارداتی مانند مواد اولیه، ورق های مسی، برنجی و استیل افزایش قیمت داشته باشند. اما در آبان ماه و با اتمام انتخابات و به ریاست رسیدن بایدن، قیمت دلار کاهش یافت.

بازار عرضه و تقاضا

همیشه یک فرمول ساده دارد و آن این است که عرضه کم و تقاضا بالا موجب افزایش قیمت می شود. به دلیل تحریم ها واردات آهن، مواد اولیه و محصولات آهنی دچار مشکل شده است بنابراین فروشندگان برای اینکه در تامین مواد اولیه دچار مشکل نشده و انبارهایشان خالی نشود، با احتیاط بیشتری محصولات خود را عرضه کرده و موجب افزایش قیمت آهن و مقاطع فولادی مانند قیمت ورق St52 و گالوانیزه شده اند.

از ورق آهن در صنایع خودروسازی و نفت و گاز استفاده زیادی می شود. اگر صنایع استراتژیک یک کشور رو به رشد باشند موجب می شود تقاضا محصولات بالا رود. در کشور ما یکی از صنایع مهم صنعت پتروشیمی، نفت و گاز است و در این صنعت از لوله استفاده زیادی می شود بنابراین قیمت لوله مانیسمان و ورق های آلیاژی بسیار مهم هستند.

بورس

 بازار بورس و شیوه قیمت گذاری و نحوه عرضه محصولات موجب افزایش قیمت در بازار آزاد شده است. با اینکه طبق شیوه نامه جدید قیمت پایه محصولات بر اساس 80% نرخ فوب CIS است و قبلا قیمت ها بر اساس 95% نرخ فوب تعیین می شدند. اما چون محدودیتی در خرید طبق این اساسنامه وجود ندارد موجب شده است که دست دلالان در بازار آهن و فولاد باز شود. بنابراین خریدار و سرمایه گذاران واقعی اصلی ترین متضرران این قانون هستند.

هزینه های تولید آهن

 دسترسی به نفت و آب که از ارکان مهم تولید آهن و فولاد هستند بر قیمت ها تاثیر می گذارند. مثلا قیمت نفت 15% قیمت محصولات فولادی را تعیین می کند. هزینه های نیروی کار انسانی و تجهیزات نیز بر قیمت آهن و محصول نهایی تاثیر می گذارند.

حمل و نقل

 همیشه هزینه های جابجایی قیمت محصولات را افزایش می دهد. قیمت سوخت، نیروی انسانی، زمان حمل و نقل، شرایط و مسیرهای جابجایی تعیین می کنند که هزینه حمل و نقل چقدر می شود. مثلا جابجایی در زمستان مشکل تر است و به دلیل امکان زنگ زدن محصولات، قیمت محصولات آهنی افزایش میابد.

زمان

 فصول مختلف در جهان بر بازار قیمت آهن و محصولات فولادی اثر گذار است. مثلا در زمستان که ساخت و ساز کمتر است قیمت ها کاهش میابد. اما در ایران طی این چند ماه تقاضا تغییری نکرده و قیمت ها کاهش نیافتند. شاید یکی از دلایل این باشد که خریداران از بازار مطمئن نیستند و احتمال می دهند در سال بعد با افزایش نرخ بیشتری مواجه شوند بنابراین احتمال نگهداری بار در انبار نیز وجود دارد که خودش موجب استوک بار می شود.

برای اطلاع از قیمت انواع آهن آلات،  فولاد و ورق های آلیاژی به سایت تجارت فلز به نشانی tejaratfelez.com مراجعه کنید یا با شماره 49143021- تماس بگیرید.

2121

کد خبر 1478931

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: افزایش قیمت مواد اولیه قیمت آهن قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۹۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت

ایتنا - تحلیلگران ادعا کردند که بیت‌کوین در بالاترین سطح خود قرار دارد و می‌تواند تا سطح ۴۲هزار دلار سقوط کند.
تحلیل‌های اخیر کارشناسان برجسته ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که بیت‌کوین در حال حاضر بین ۶۳هزار تا ۶۱هزار دلار نوسان دارد و ممکن است برای رکود قابل توجه آماده باشد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، تحلیلگران این حوزه، در مورد بالا بودن احتمالی بازار که می‌تواند منجر به اصلاح قیمت تهاجمی شود، هشدار می‌دهند. همچنین یکی از تحلیلگران حوزه رمزارزها (DonAlt) نگرانی خود را در مورد آزمون‌های تکراری محدوده قیمت پشتیبانی ۶۳هزار تا ۶۱هزار دلار ابراز کرد.

این تحلیلگر گفت: بیت‌کوین به همان سطح قبلی بین ۶۳هزار  تا ۶۱هزار دلار بازگشته است. هرچه بیشتر این سطوح تکرار شود احتمال شکستن آن بیشتر است.
او پیش‌بینی کرد که حتی سرمایه‌گذاران صعودی نیز آماده سقوط به سطوح پایین‌تر از ۵۲هزار دلار یا ۴۶هزار دلار هستند.

کریپتوکارنسی نوشت، رضایت در بازار کریپتو اغلب پس از دوره‌های طولانی افزایش قیمت، ظاهر می‌شود، جایی که سرمایه‌گذاران بیش از حد خوش‌بین هستند و ریسک‌های بالقوه را نادیده می‌گیرند. این احساسات می‌تواند هوشیاری بازار و حجم معاملات را کاهش و آسیب‌پذیری در برابر اصلاحات ناگهانی بازار را افزایش دهد و معتقدم تا زمانی که خلاف این مورد ثابت یا تا زمانی که ۶۸ هزار دلار بازپس گرفته شود یا محدوده از دست رفته دوباره بازگردد، بازار همچنان در همین مسیر است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۲ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۲.۸۲ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۰۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۱۰ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱.۸ میلیارد دلار است که ۰.۵۲ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۴.۹ میلیارد دلار است که  ۹.۴۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۴۶.۵۸ میلیارد دلار است که ۸۹.۹۳ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی
این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.
۱- بیت‌کوین
قیمت: ۶۲ هزار و ۶۳۳.۳۴ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۱۸ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۰۵ درصد کاهش
۲- اتریوم
قیمت: ۳۱۹۷.۲۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۳۷ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۲۷ درصد کاهش
۳- تتر
قیمت: ۰.۹۹۹۹ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۳ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۸ درصد کاهش
۴- بایننس کوین
قیمت: ۵۹۲.۶۲   دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۲۶ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۰.۷۴ درصد کاهش
۵-  سولانا
قیمت: ۱۳۶.۲۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۲۵ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۷۵ درصد کاهش
۶- یو اس دی کوین
قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۴ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد افزایش
۷-  ریپل
قیمت: ۰.۵۰۶۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۰۶ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۵.۲۸ درصد کاهش
۸- دوج کوین
قیمت: ۰.۱۴۴۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۳.۳۳ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۳۷ درصد کاهش
۹ – تون کوین
قیمت: ۵.۳۶ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۲.۳۵ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۵۶ درصد کاهش
۱۰-  کاردانو
قیمت: ۰.۴۵۵۳ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۱۶ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۱۰.۵۶ درصد کاهش

دیگر خبرها

  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر
  • عکس | اعلام قیمت محصولات سبک تجاری زامیاد
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است