Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@06:43:11 GMT

تهیه واکسن از کشور دشمن غیر عاقلانه است

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۶۹۷۰۹

تهیه واکسن از کشور دشمن غیر عاقلانه است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وبیناری با حضور دکتر حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه بقیه الله و رئیس سابق سازمان خون پیرامون موضوع دوگانه تحریم دارویی و تقدیم واکسن برگزار شد.

ابوالقاسمی گفت: ما واکسن را از هرجایی که بخواهیم می‌توانیم تهیه کنیم و قطعاً نگاه ما نمی‌تواند یک نگاه صرفاً فنی باشد که ببینیم این بهتر است یا این ارزان‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما باید مجموعه‌ای از معادلات سیاسی و رفتارهای کشورهای متخاصم و صلاح ملت خودمان را در نظر بگیریم که این واکسن را خریداری کنیم و یا بسازیم.

وی ادامه داد: این اختیاری است که کشور ما دارد و اگر در این زمینه انتقاداتی هست آن شخص یا آگاهی ندارد یا واقعاً سابقه کشور ما در گذشته را نمی‌داند.

ابوالقاسمی با تشبیه تحریم ایران در سال‌های اول و دوم جنگ به دوران شعب ابی طالب خاطرنشان کرد: هرگاه چیزی را خودمان می‌توانستیم تهیه کنیم آنگاه می‌گفتند ما برایتان تهیه می‌کنیم.

وی با ذکر مثالی از زمانی که در سازمان انتقال خون فعالیت می‌کرد افزود: بنده به خاطر دارم یک وقتی می‌خواستیم دستگاهی که به پلاکت پرتو می‌دهد و فرآورده‌های خونی را برای استفاده آماده می‌کرد را تهیه کنیم، وقتی برای تهیه به غرفه کانادایی‌ها رفتیم، مرا بیرون کردند و گفتند ما به شما هیچی نمی‌فروشیم.

وی ادامه داد: من بعدها با آلمان‌ها وارد مذاکره شدم و وقتی دستگاه را از آلمان‌ها خریداری کردم صاحب آن شرکت (کانادایی) آمد و به التماس خواست که از آنها خرید کنیم، یعنی ما هرجا به سمت خودکفایی یا خرید از رقیب رفتیم آنتن‌هایشان به کار افتاد و برای مثال می‌گفتند به شما ارزان می‌دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ادامه داد: مثل همین قضیه فایزر که گفتند، ۱۶۰ هزار به شما واکسن می‌دهیم چون دیده بودند دست کشور ما در خرید از کشورهای دیگر و یا ساخت واکسن باز است. هدف دوم آنها هم این بود که جرمی که آمریکایی‌ها در این چندسال به ما روا داشته اند را کمی شستشو دهند.

وی با بیان اینکه جنایت تحریم دارویی ما در سال‌های گذشته با استفاده از تحریم کانال‌های پولی ما است افزود: یعنی می‌گویند که تحریم دارویی نیستیم ولی چون از پولمان نمی‌توانیم استفاده کنیم انگار تحریم دارویی هستیم. با این تفاصیل آیا درست است که ما بحث صرفاً فنی بکنیم که چه واکسنی خوب است و چه واکسنی بد است؟

ابوالقاسمی افزود: ما باید اول مشخص کنیم که چه کشوری با ما جفا کرده که در رابطه‌های تجاری و دارویی و غذایی باید این موارد را لحاظ کنیم.

وی ادامه داد: ما باید با کشوری معامله کنیم که به ما جفا نکرده باشند. الان واکسن‌های زیادی در دسترس داریم. وقتی به ۹۰ منبع برای تأمین واکسن دسترسی داریم آیا عاقلانه است که از کشوری تهیه کنیم که با ما دشمنی می‌کند؟

ابوالقاسمی افزود: دشمنی آمریکا این گونه نیست که با دولت ایران یا نظام ایران باشد، دقیقاً هدفگیری شأن مردم ایران است. در این تردیدی نیست دیگر مظلوم تر از بچه سرطانی داریم؟ شما بروید از دوستان محک و انجمن خون و سرطان بپرسید. هر وقت ما دارویی می‌خواستیم که مربوط به اینها بود کمبود پیش آمد. تا بالاخره از هند و منابع دیگر تهیه کردیم.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها نمی‌گذارند ما دارو وارد کنیم و به تمام افکار عمومی دنیا دارند دروغ می‌گویند. می‌گویند دارو را تحریم نکردیم ولی صد درصد تحریم کرده اند و فقط اعلام نمی‌کنند. اینکه پول‌های ایران بلوکه می‌شود و اجازه خرید دارو با این پول‌ها داده نمی‌شود دلیلی بر این است.

کد خبر 5128068

منبع: مهر

کلیدواژه: واکسن کرونا حسن ابوالقاسمی دانشگاه بقیه الله شرکت دانش بنیان واکسن کرونا حاکمیت سایبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ویروس کرونا فناوری نانو گوگل نوآوری همراه اول فیس بوک تحقیقات علمی هکرها مایکروسافت فناوری فضایی تحریم دارویی تهیه کنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۹۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟

معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص ورود واکسن گارداسیل (زگیل تناسلی) به برنامه واکسیناسیون ملی کشور توضیح داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات گسترده در فضای مجازی درباره فروش و تزریق واکسن «گارداسیل»، در زمینه وضعیت شیوع بیماری HPV در کشور و اهمیت واکسیناسیون علیه آن، اظهار کرد:« عملکرد ما باید بر اساس اسناد و مدارک باشد؛ به طور مثال، یک کشور در اروپا ادعا می‌کند که سالانه در جمعیت کشورش افرادی دچار سرطان مشخصی هستند؛ بنابراین برای این کشور واکسیناسیون برای پیشگیری از این نوع سرطان صرفه اقتصادی دارد. در فعالیت‌ها باید تحلیل هزینه داشته باشیم. به این ترتیب برای واکسیناسیون با واکسن گارداسیل نیز باید اسناد و مدارک داشته باشیم.»

وی ادامه داد: به‌طور مثال، ما اگر واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری می‌کنیم، مشخص است که واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری در کودکان جلوگیری خواهد کرد و این بسیار رقم زیادی است.

فرشیدی افزود: معاونت پژوهشی و پژوهشگاه‌های وزارت بهداشت در رابطه با واکسن گارداسیل نیز از سال گذشته در حال انجام تحقیقات مورد لزوم هستند و اگر نتایج تحقیقات لزوم ورود آن به برنامه واکسیناسیون ملی را مشخص کند، وارد برنامه واکسیناسیون کشوری خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تولید و تزریق این واکسن از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود، گفت: در خارج از وزارت بهداشت شرکت‌هایی هستند که واکسن گارداسیل را تامین می‌کنند و بسیاری از افراد نیز که تمایل به تزریق آن دارند، خریداری می‌کنند، اما این کار از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت استفاده از این واکسن نیز اظهار کرد: افراد دارای رفتار پرخطر و جوامع غربی و اروپایی به دلیل روابط خارج از عرف و شرع و خطر بالای انتقال این بیماری، این واکسن را تزریق می‌کنند. اما در کشور ما با توجه به شرایط موجود لزومی ندارد تمامی افراد جامعه را ملزم به تزریق این واکسن کنیم و اگر ما ذره‌ای به این اطمینان برسیم که برای سلامت مردم تزریق واکسن گارداسیل نیاز است حتما این کار انجام خواهد شد.

فرشیدی در پایان گفت: پژوهشگاه مربوطه این وعده را داده است که در بازه زمانی ۶ ماهه اطلاعات لازم را ارائه دهند و اگر نتیجه پژوهش‌ها این باشد که باید تزریق این واکسن انجام شود و به نفع مردم است، حتما انجام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست
  • خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • مبتکر روش‌های گوناگون فروش نفت در تحریم شده‌ایم
  • ۲۲ عطاری متخلف در قم طی سال گذشته پلمب شدند
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • تهیه فهرستی از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه صنایع پهپادی و موشکی ایران