Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-29@13:49:27 GMT

پیشگیری از عود ملانوم با استفاده از یک واکسن

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۶۹۹۳۶

ملانوم وخیم ترین نوع سرطان پوست است که می تواند در هر قسمتی از پوست بدن یا در نزدیکی یک خال پوستی ایجاد شود. این نوع سرطان، از سلول های رنگدانه‌ای تشکیل می شود و در نتیجه معمولا قهوه ای یا مشکی رنگ است، هرچند ممکن است به رنگ های دیگر نظیر قرمز یا سفید هم دیده شود. ملانوم می تواند به سرعت در بدن پخش شده و تقریبا هر عضوی از بدن را گرفتار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، بر اساس نتایج یک مطالعه جدید محققان موسسه سرطان شناسی دانا فاربر (Dana-Farbe) در بوستون آمریکا یک واکسن شخصی سازی شده علیه سرطان ملانوم می‌تواند تا چهار سال از عود این بیماری در بیماران مبتلا به این سرطان پیشگیری کند.  

این واکسن با هدف قرار دادن پروتئین های خاص موجود در سلول های تومور هر بیمار مبتلا به ملانوم می تواند تا چهار سال از عود این بیماری در بیماران پیشگیری کند.

داده های این مطالعه نشان می دهند که سلول های ایمنی بیماران تقریبا چهار سال پس از واکسیناسیون با این واکسن که نئوواکس (NeoVax) نام دارد،  علیه سلول های تومور دارای آن پروتئین های خاص و نیز سایر پروتئین های موجود در سلول های تومور آنها فعال بودند.

یافته های این مطالعه همچنین ثاب کرد که ایمنی پایدار تولید شده توسط این واکسن با تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار، سلول های سرطانی را از رشد باز می دارد.

دکتر کاترین جی وو یکی از نویسندگان این مطالعه  در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: یافته های این مطالعه نشان می دهد که یک واکسن شخصی سازی شده می تواند واکنش ایمنی پایداری را در بیماران مبتلا به ملانوم تحریک کند.

وو که خود یک آنکولوژیست در موسسه سرطان دانا فاربر است، اظهار داشت،  به مدرکی دست یافته اند که نشان می دهد در طول این سال ها، واکنش ایمنی اولیه و هدفمندی در بیماران مبتلا به ملانوم ایجاد شده است که آنها را از این بیماری در امان نگه می دارد.

برخلاف واکسن هایی که علیه ویروس هایی مانند آنفلوانزا یا حتی کووید-۱۹ ساخته می شوند، واکسن های ملانوم از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمی کنند بلکه در عوض از عود این بیماری در بیمارانی که بعد از عمل جراحی با خطر بالای بازگشت این بیماری مواجه هستند، پیشگیری می کنند.

اگرچه ساخت چنین واکسن هایی برای دهه ها در دست تولید قرار داشته‌اند اما «نئوواکس» ( NeoVax ) گزینه نسبتاً جدیدی است که توسط محققان Dana-Farber ایجاد شده است.

به گفته محققان موسسه Dana-Farber، این واکسن در حال حاضر در آزمایشات بالینی برای استفاده در بیماران مبتلا ملانوم و نیز سایر سرطان ها مانند سرطان کلیه در حال ارزیابی است.

محققان خاطرنشان کردند که یافته های این مطالعه نشانه قوی است که واکسن های پپتیدی نئوآنتی ژن شخصی سازی شده می توانند به کنترل متاستاز تومورها کمک کنند.

تقریبا تمامی انسان ها روی پوست بدن خود خال یا نقاط تیره رنگ دارند. بیشتر این خال ها در طی زندگی فرد، به شکلی عادی باقی مانده و روند تکاملی طبیعی خود را طی می کنند.

این روند تکاملی شامل برجسته شدن و کمرنگ شدن خال به مرور زمان است. معمولا سطح خال، صاف است. خال های طبیعی، گرد یا بیضی شکل هستند و از پاک کن کوچکی که روی مداد قرار دارد بزرگ تر نیستند. اگر یک خال تغییرات غیرعادی داشته باشد باید حتما از نظر احتمال ایجاد ملانوم بدخیم (سرطان بدخیم پوست) دقیقا بررسی شود.
اکثر خال ها در جوانی یا اوایل بزرگسالی به وجود می آیند. تشکیل خال در بزرگسالی غیرعادی است. یک دسته از خال ها هستند که به اصطلاح غیرمعمول (آتیپیک) نامیده می شوند. این خال ها سرطانی نیستند اما امکان دارد سرطانی شوند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: بیماران مبتلا خال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۹۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق بر دانش‌بنیان شدن حوزه سلامت کشور و در نتیجه انتفاع بیماران سرطانی از طریق تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت تمرکز دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدصادق خیاطیان در نشستی با اعضای شورای راهبری کنگره کنسر ژنومیکس با اعلام حمایت صندوق نوآوری از برگزاری رویدادهای علمی و فناوری در حوزه سلامت از جمله کنگره کنسر ژنومیکس، اظهار کرد: شکل‌گیری کمیته تجاری‌سازی در این رویداد، در کنار توجه به توسعه علمی اتفاق قابل ملاحظه‌ای است که می‌تواند در شکل‌گیری زیست بوم پیشگیری و درمان سرطان و سلامت کشور اثربخش باشد و این صندوق آماده تقویت و حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با موضوع پیشگیری و درمان سرطان از طریق ارائه تسهیلات و حمایت‌های لازم و نیز اهدای جوایز به گروه‌هایی است که مورد تایید کمیته تجاری‌سازی در نمایشگاه یا جشنواره ایده تا استارت‌آپ قرار می‌گیرند.

وی «سلامت» را از موضوعات راهبردی صندوق نوآوری و شکوفایی دانست و تاکید کرد: معاونت توسعه این نهاد را مسؤول همکاری‌های لازم با کمیته تجاری کنگره کنسر ژنومیکس معرفی کرد.

در این نشست همچنین دکتر مصطفی زمانیان، عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده در دنیا طیف مختلفی از خیرین حوزه سلامت و حتی کسانی که با نیت انتفاع اقتصادی قصد مشارکت در بخش سلامت را دارند، می‌توانند در مدل‌های تامین مالی پروژه‌های اجتماعی مشارکت کنند، افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی با استفاده از برخی از این مدل‌ها می‌تواند انگیزه‌ای را برای مشارکت خیرین و سرمایه‌گذاران حوزه سلامت به‌ویژه در زمینه پیشگیری و درمان سرطان فراهم کند.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دومین کنگره کنسر ژنومیکس با محورهای تشخیص مولکولی، پزشکی شخص محور، درمان هدفمند و بیومارکرهای سرطان، از ۲ تا ۴ آبان ماه ۱۴۰۳ در سه بخش علمی، تجاری‌سازی و مسؤولیت‌پذیری اجتماعی در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی