Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@19:47:30 GMT

شفافیت بودجه در مجلس موجب اعتراض دولت شد

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۷۰۷۹۸

شفافیت بودجه در مجلس موجب اعتراض دولت شد

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور گفت: متأسفانه دولت در برخی از جداول بودجه اعتباراتی را برای برخی دستگاه‌ها در نظر گرفتند که فعالیت آنها سیاسی بوده ولی بودجه‌ای که برای آنها منظور کرده‌اند عمرانی است

به گزارش مشرق، محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس  درباره اظهارات اخیر حسن روحانی علیه مجلس با موضوع بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: نگاه مجلس به بودجه ۱۴۰۰ عملیاتی و اجرایی است و بر همین اساس با نگاه کارشناسی و تجارب قبلی اصلاحات لازم را انجام داده و تلاش داریم بخش‌های مختلف بودجه را منطبق بر واقعیت مصوب کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آصفری گفت: متأسفانه در برخی از جداول و بندهای بودجه اعتبارات بسیار زیادی برای برخی دستگاه‌ها در نظر گرفتند که فعالیت آنها سیاسی بوده ولی بودجه‌ای که برای آنها منظور کرده‌اند عمرانی است که به هیچ وجه خدمتی هم به مردم نمی‌کنند که البته نیازمند اصلاح است. 

بیشتر بخوانید: مراحل ۱۱‌گانه بررسی لایحه بودجه از جلسه علنی مجلس تا ابلاغ به دولت

وی افزود: برخی از جلسات کمیسیون تلفیق سه شیفته است و تا ۱۱ شب ادامه دارد، این در حالی است که این جلسات از ۸ صبح آغاز می‌شود و نمایندگان مجلس تلاش زیادی کردند تا تمامی حساب و کتاب بودجه ۱۴۰۰ شفاف و دقیق باشد.

نماینده اراک در مجلس گفت: ناراحتی حسن روحانی رئیس جمهور از نمایندگان مجلس درباره بودجه ۱۴۰۰ به این دلیل است که برای اولین‌بار پس از ۴۰ سال عمر انقلاب اسلامی شفافیت حداکثری را در مورد لایحه بودجه اعمال کرده‌ایم  و در همین راستا تلاش کردیم دسترسی مردم به بودجه و نظرات نخبگان را فراهم کنیم.

آصفری خاطرنشان کرد: گفتار و رفتار حسن روحانی با یکدیگر متفاوت است  چرا که تلاش دارد با خبرنگاران و ژورنالیست‌ها به گونه‌ای خاص صحبت کند اما در عمل و رفتار طوری دیگری نشان می‌دهد که ما چنین رفتاری از او در گذشته هم مشاهده کردیم و در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم این موضوع تکرار شده است که اینگونه رفتارها در شأن رئیس جمهور نیست.

وی افزود: بهتر است رئیس جمهور با مردم صادق باشد و به همه چیز رنگ و لعاب سیاسی و ژورنالیستی ندهد بلکه تلاش کند با نگاهی منطقی و عقلانی به موضوعات بنگرد.

آصفری با بیان اینکه تأکید مجلس بر شفافیت حداکثری بودجه است و نمی‌پذیریم که درآمدهای دولت غیر واقعی بوده و مصارف آنچنانی هم تعریف کند تصریح کرد: پرداخت‌های دولت به برخی افراد خاص و دستگاه‌ها و سازمان‌ها هم پذیرفتنی نیست و عادلانه نیست که بودجه یک دستگاه افزایش شدیدی داشته باشد و بودجه دیگر دستگاه یا کم باشد یا بدون افزایش باشد و به همین دلیل اعمال سلیقه را نمی‌پذیریم.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور گفت: این موضوع برای مجلس و کمیسیون تلفیق از اهمیت بالایی برخوردار است که بودجه ۱۴۰۰ عملیاتی و اجرایی باشد و به گونه‌ای نباشد که ارقام لحاظ شده در بودجه برخی دستگاه‌ها با اعتبارات تخصیص یافته متفاوت باشد. 

آصفری خاطرنشان کرد: تأکید مجلس درباره لایحه بودجه شفافیت حداکثری است اما گویا رئیس جمهور از این شفافیت ناراحت است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید سلیمانی محمدباقر قالیباف حسن روحانی مجلس وزیر نفت بودجه بودجه 1400 شفافیت بودجه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ رئیس جمهور دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۰۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم قالیباف درباره حقوق بازنشستگان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به جدول شماره ۲۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (بخش دوم- جداول) با عنوان «منابع و مصارف حوزه انرژی»، با تصویب این جدول موافقت کردند.

آنگونه که ایسنا روایت کرده، در جریان بررسی این جدول در صحن مجلس، هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس به ارائه توضیحات درباره جدول شماره ۲۲ لایحه بودجه پرداخت و گفت: این جدول هم در بودجه سال گذشته و هم در بودجه امسال وجود داشت و بر اساس آن دولت مکلف شده است تا تمام جزئیات مربوط به فرآورده‌های نفتی و گازی را اعم از قسمت این فرآورده‌ها در این جدول بیان کند. همچنین دولت مکلف است که ذینفعان آن را مشخص نماید و جدول مصارف کلان این حوزه را نیز در پیوست لحاظ کنند.

وی افزود: تمام درآمدهای نفتی و زنجیره آن و مصارف این حوزه با این جدول مشخص می‌شود. همچنین در جداول الحاقی نیز آنچه در احکام درباره حساب سرمایه‌گذاری و حساب بهینه‌سازی آمده در جدولی درج شده است.

در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ طی اظهاراتی تاکید کرد: در این جدول فعل و انفعالاتی که در حوزه نفت رخ می‌دهد، مشخص می‌شود. در واقع این جدول، جدول شفافیت بوده و نورافکنی به داخل تاریک‌خانه‌ها است، البته منظورمان این نیست که خلافی صورت می‌گیرد اما تمام اعداد فروش نفت در این جدول شفاف می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جریان بررسی جدول ۱۰- د با عنوان «طرح های ملی از محل توازن»، پس از مخالفت با تصویب این جدول، به پیشنهاد محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر بازگشت اعتبارات بخش د جدول ۱۰ به بخش توازن موافقت کردند.

قالیباف همچنین گفت: به دلیل اینکه منابع این بخش از بخش توازن برداشت شده است و به دلیل اینکه پیشنهاداتی هم وجود دارد، به نظر بنده باید این منابع به بخش توازن بازگردانده شود.

وی اظهار کرد: مواردی که به بخش توازن باز می‌گردد یا ردیف دارند و یا بر اساس طرح‌هایی است که ردیفی ندارند؛ بنابراین اگر ردیف دارند باید به بخش توازن بازگردانده شوند و اگر ردیف ندارند باید بر اساس شاخص توزیع شوند.

اراده دولت و مجلس اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است

از سوی دیگر، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس و در پاسخ به تذکر آصفری نماینده اراک مبنی بر علت اجرایی نشدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان تصریح کرد: در پایان سال گذشته احکام و تبصره‌های بودجه ۱۴۰۳ به دولت ابلاغ شد و دولت مجوزی برای تامین اعتبار از محل یک درصد ارزش افزوده برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان پیدا کرد.

وی اضافه کرد: بر این اساس دولت هیچ مشکل قانونی برای تامین اعتبار و پرداخت ندارد اگر مشکلی در فروردین‌ماه بوده به صورت قطع در اردیبهشت‌ماه رفع شده و باید انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: به بازنشستگان این اطمینان را می‌دهم که اراده دولت و مجلس شورای اسلامی بر اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان است که دولت مجوز قانونی دارد و تامین اعتبار هم صورت گرفته است.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901323

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۴۰۰ اتوبوس به پایتخت در ۳۲ ماه اخیر
  • باید ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی اضافه شود
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • خبر مهم قالیباف درباره حقوق بازنشستگان
  • مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه
  • ابهامات مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • ابهامات بر سر مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • تجربه تازه مجلس برای بررسی «سند دخل و خرج کشور»
  • ارجاع جدول مربوط به تملک دارایی‌های مالی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳
  • نوری قزلجه: ریاست قالیباف از بیرون مجلس حمایت می‌شود /طرح‌های «صیانت» و «شفافیت» سفارش شده بودند /نگران رادیکال‌های مجلس آینده نیستم