Web Analytics Made Easy - Statcounter

حقیان با اشاره به اهمیت ترویج و نهادینه سازی امر به معروف و نهی از منکر، گفت: احیای این دو فریضه الهی آثار و برکات فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی برجای می گذارد.

« رضا حقیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد،  اظهار داشت: ایحای دوفریضه امر به معروف و نهی از منکر، آثار و برکات مادی و معنوی فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی بر جای می گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان با بیان اینکه سلامت دنیا و آخرت از مهم ترین آثار فردی امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: امام امام علی (علیه السلام) در این خصوص فرموده است: «ثَلاث خِصال مَن کنَّ فیه سَلِمَت له الدّنیا و الآخره: مَن أمَر بالمعروف و أئتَمربه، وَ نَهی عَن المنکر و انتَهی عنه، وَ حافَظَ عَلی حُدود الله»  «هر کس سه خصلت و ویژگی را داشته باشد، در دنیا و آخرتش سالم (و سودمند) خواهد بود: کسی که امر به معروف کند و خودش نیز به آن گردن نهد. و کسی که نهی از منکر کند و خود نیز بدان روی نیاورد. و کسی که حدود الهی را محافظت و پاسداری نماید«.



وی با بیان اینکه نهادینه سازی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر عاملعزت دنیا و آخرت  است، گفت: حضرت باقر (علیه السلام) می فرماید: «الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ خَلْقَانِ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ فَمَنْ نَصَرَهُمَا أَعَزَّهُ اللَّهُ وَ مَنْ خَذَلَهُمَا خَذَلَهُ اللَّه»«امر به معروف و نهی از منکر دو مخلوق از مخلوقات خدای عزوجل هستند. پس کسی که آن دو را یاری کند خدا او را عزیز کند و کسی که آنها را یاری نکند خدا او را یاری نخواهد کرد.»



حجت الاسلام حقیان با بیان اینکه نجات از بلای الهی از دیگر آثار و برکات امربه معروف و نهی از منکراست، بیان کرد:  درباره اصحاب سبت و گروهی از یهودیان که در روز شنبه صید بر آنان تحریم شده بود، عده ای با حیله شرعی حوضچه هایی در ساحل حفر کردند تا بر اثر جزر و مدّ دریا، ماهی ها در حوضچه ها جمع شوند و بعد در روز بعد آنها را صید نمایند.



وی ادامه داد: در این ماجرا عده ای بی طرف بودند و عده ای نهی از منکر می نمودند. براساس قرآن کریم وقتی عذاب الهی نازل گشته فقط ناهیان از منکر نجات یافتند، اما خطاکاران و حتی تماشا چیان بی طرف هلاک شدند.
 


حجت الاسلام حقیان با بیان اینکه شرکت در ثواب دیگران از دیگر آثار امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «مَنْ... یأْمُرْ بِمَعْرُوفٍ أَوْ ینْهَ عَنْ مُنْکرٍ أَوْ دَلَّ عَلَی خَیرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک وَ مَنْ أَمَرَ بِشَرٍّ أَوْ دَلَّ عَلَیهِ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک» «هر کس امر به معروف و نهی از منکر کند، یا به کار خیری راهنمایی نماید، یا حتی اشاره ی بدان نماید، (راه خوب و کار نیک را با اشاره نشان دهد.) پس او (در ثواب آن عمل) شریک است. هر کس به کار بد، (بدی ها) امر کند یا بدان دلالت و یا اشاره نماید، او نیز (در گناه آن عمل) شریک است.»



وی با بیان اینکه  رهایی از دوزخ از دیگر آثار ترویج و نهادینه سازی امر به معروف و نهی از منکر است، ادامه داد: نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «رَأَیتُ رَجُلًا مِنْ أُمَّتِی فِی الْمَنَامِ قَدْ أَخَذَتْهُ الزَّبَانِیةُ مِنْ کلِّ مَکانٍ فَجَاءَهُ أَمْرُهُ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهْیهُ عَنِ الْمُنْکرِ فَخَلَّصَاهُ مِنْ بَینِهِمْ وَ جَعَلَاهُ مَعَ الْمَلَائِکة»، «شبی در خواب دیدم که شعله های آتش (دوزخ) مردی را در برگرفته اند ولی امر به معروف و نهی از منکر آمدند و او را از آتش نجات داده با فرشتگان قرارش دادند».


دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان با اشاره به آثار اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر، افزود: امر به معروف و نهی از منکر ارزنده ترین آثار را در جامعه می تواند داشته باشد.

 

حجت الاسلام حقیان تحقق  عدالت اجتماعی را از آثار  نهادینه سازی و ترویج امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: نظارت عمومی، زمینه ی فراگیری عدالت اجتماعی را فراهم می سازد و ضمن تعدیل ثروت های جامعه، زندگی عادلانه ای برای اقشار مختلف مردم فراهم خواهد.


وی ادامه داد: امیرمؤمنان (علیه السلام) در خصوص آثار امر به معروف و نهی از منکر در عدالت اجتماعی می فرماید: «أَنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ... وَ قِسْمَةِ الْفَی ءِ وَ الْغَنَائِمِ وَ أَخْذِ الصَّدَقَاتِ مِنْ مَوَاضِعِهَا وَ وَضْعِهَا فِی حَقِّهَا»، (امر به معروف و نهی از منکر)،همچنین تقسیم (عادلانه ی) بیت المال و غنائم را در پی دارد و صدقات (مالیات های شرعی) از جاهای لازم گرفته شده در جای حق و مناسب مصرف می شود«.



حجت الاسلام حقیان با اشاره به نقش امر به معروف و نهی از منکر در جلوگیری از انحراف دستگاه های حکومتی، بیان کرد: نظام اجتماع از طریق امر به معروف و نهی از منکر می تواند عملکرد مسئولین را تحت کنترل خود قرار داده و از انحراف حاکمیت و دستگاه های حکومتی جلوگیری نماید.



وی خاطرنشان کرد:با اجرای این فریضه الهی است که مردم بر عملکرد دولت نظارتی مستمر خواهند داشت و کارهای هر یک از مسئولان و مأموران دولتی را زیر ذرّه بین خواهند برد و با اظهار نظر خویش از راه های ممکن، آنان را بر پیاده کردن صحیح قوانین وادار خواهند ساخت و از کم کاری، کارشکنی، نقض قانون، خیانت و وطن فروشی احتمالی آنان جلوگیری خواهند کرد.



حجت الاسلام حقیان افزود: در این مورد نیز حضرت امام باقر (علیه السلام) می فرماید::« بها... یسْتَقِیمُ الْأَمْرُ»؛ «به وسیله امر به معروف و نهی از منکر امر (حکومت)، مستقیم می گردد، با اجرای این فریضه، حکومت اصلاح شده و قوام می یابد».



وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر می فرماید:«جامعه اسلامی با امر به معروف و نهی از منکر زنده می ماند، قوام حکومت اسلامی به امر به معروف و نهی از منکر است. بقای حاکمیت اخیار (فرهیختگان) به این است که در جامعه، امر به معروف و نهی از منکر زنده باشد».


حجت الاسلام حقیان حلال شدن درآمدها را از دیگر آثار ترویج و نهادینه سازی امر به معروف و نهی از منکر دانست و اظهار کرد: از دیگر آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر حلال شدن درآمدها می باشد چرا که با انجام این فریضه است که راه های صحیح کسب و تجارت و پیشرفت صنعت هموار گشته و هر کسی در خور استعداد خویش به امرار معاش می پردازد و از طرفی بیکاری، گران فروشی، احتکار، اختلاس، قاچاق، رشوه، کم فروشی و کسب و کار زیان آور و سایر انحرافات اقتصادی ریشه کن گشته کسب و درآمد مردم حلال و پاکیزه می گردد.


وی افزود: حضرت باقر (علیه السلام) در این باره می فرماید: «بها... تَحِلُّ الْمَکاسِب»؛ «به وسیله امر به معروف و نهی از منکر کسب و کارها حلال می شود ».


مدیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان با بیان اینکه عمران و آبادی زمین از دیگر آثار نهادینه سازی امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: سلامتی جامعه و فراوانی خیر و برکت آبادی و عمران زمین از دیگر ثمرات برجسته امر به معروف و نهی از منکر می باشد.


وی ادامه داد: حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند: «لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوَی فَإِذَا لَمْ یفْعَلُوا ذَلِک نُزِعَتْ مِنْهُمُ الْبَرَکات»، «تا زمانی که امّت من امر به معروف و نهی از منکر کنند، و در کار نیک به یاری یک دیگر برخیزند، بر خیر و سلامتند؛ و چون چنین نکنند، برکات از ایشان گرفته می شود».



حجت الاسلام حقیان ادامه داد: امام باقر (علیه السلام) در بیان یکی دیگر از برکات امر به معروف نیز بیان داشته اند: «بها... تُعْمَرُ الْأَرْضُ» ؛ «به وسیله امر به معروف و نهی از منکر زمین آباد می شود.»

 

دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان با بیان اینکه  تقویت روحیه نقد و نقدپذیری در جامعه از  دیگر آثار ترویج و نهادینه سازی امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار کرد: تقویت روحیه نقدپذیری انسان با اجرای این دو فریضه امکان پذیر می شود.

 

وی افزود: وقتی به صورت مکرر انسان مورد نقد خیرخواهانه دیگران واقع شود، روحیه نقدپذیری در او احیاء و تقویت می شود.

 

حجت الاسلام حقیان افزود: فرد وقتی که از طریق امر به معروف و نهی از منکر عملش در بوته نقد گذاشته شد، آستانه تحملش بالا می رود و خود همین عمل باعث اصلاح او خواهد گردید.

 

پایان پیام/85

منبع: شبستان

کلیدواژه: ترویج و نهادینه سازی نظارت امر به معروف و نهی از منکر امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان امر به معروف و نهی از منکر ه امر به معروف و نهی از منکر حجت الاسلام حقیان نهی از منکر عدالت اجتماعی دیگر آثار آثار و برکات علیه السلام ب ال م ع ر وف ال م ن کر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۰۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه نخست استان همدان در تحقق اشتغال به رزن رسید

ایسنا/همدان فرماندار رزن گفت: شهرستان رزن در دومین سال متوالی در تحقق اشتغال رتبه نخست استان همدان را کسب کرد.

علی‌اصغر غفاری‌آثار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش سامانه رصد، شهرستان رزن شاهد تحقق ۱۴۲ درصدی در حوزه اشتغال است.

وی تعهد اشتغال  امسال شهرستان رزن را ۱۳۰۸ نفر برشمرد و تصریح کرد: در این رابطه به دنبال تحقق اشتغال بیش از تعهد خود هستیم و برای تحقق اشتغال ۱۸۵۶ نفر برنامه‌ریزی شده است.

غفاری‌آثار اضافه کرد: شهرستان رزن توانسته است رتبه نخست در دومین سال متوالی را در حوزه اشتغال کسب کند و با اختلاف ۲۰ درصدی نسبت به شهرستان دوم در سطح استان قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به رتبه نخست رزن در مقاوم‌سازی مسکن تصریح کرد: شهرستان رزن رتبه نخست مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن را در سطح کشور داراست و شاخص بهسازی مسکن روستایی رزن در سامانه بهسازی بنیاد مسکن ۱۰۶ درصد ثبت شده است.

غفاری‌آثار افزود: در سال گذشته ۹۲ درصد تسهیلات بنیاد مسکن شهرستان در زمینه تسهیلات مسکن جذب شد این در حالیست که میانگین استانی در این رابطه ۶۲ درصد بوده است.

وی در ادامه با اشاره به تسهیلات پرداختی سال گذشته این شهرستان در رابطه با تسهیلات ازدواج خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد ۹۹۳ فقره تسهیلات ازدواج  با اعتباری افزون بر ۳۰۳ میلیارد تومان در سطح شهرستان به متقاضیان پرداخت شده است.

غفاری‌آثار همچنین افزود: در شهرستان رزن ۱۱۷۶ فقره  تسهیلات فرزندآوری با اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد تومان به زوج‌هایی که طبق قانون شامل دریافت تسهیلات بودند، پرداخت شده است.

وی در ادامه با اشاره به احداث و ساخت چهار زمین چمن مصنوعی در روستاها و دو چمن مصنوعی در دو شهر رزن و دمق گفت: در سال گذشته تعداد چهار سازمان مردم نهاد در شهرستان رزن در حوزه‌های امور اجتماعی، جوانان و ازدواج تأسیس شد و تعداد سازمان‌های مردم نهاد شهرستان به  هفت سمن افزایش پیدا کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عبدالحسین خسروپناه: عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است
  • تلاش سازمان سنجش برای تحقق عدالت آموزشی در کشور
  • چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود
  • صلح با تحقق عدالت در حق فلسطینیان محقق می‌شود
  • دیدار معاون فرهنگی اجتماعی انتظامی استان با رییس بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان
  • نقش موثر اصناف و بازاریان در تبیین فرهنگ حجاب
  • رتبه نخست استان همدان در تحقق اشتغال به رزن رسید
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه