Web Analytics Made Easy - Statcounter

۴۳ تن از معاونان و سفرای پیشین وزارت امور خارجه کشورمان با امضای بیانیه‌ای، انتظارات ایران از دولت جدید آمریکا را به ویژه در زمینه تحریم ها و توافق هسته ای شرح دادند.

قدس آنلاین: ۴۳ تن از معاونان پیشین وزارت امور خارجه و سفرای پیشین ایران در بیانیه‌ای که امضا کرده‌اند، انتظارات ایران از دولت جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا را مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه‌ آمده است:  «علیرغم تخطی آمریکا از تعهداتش و انفعال اروپا در زمینه تعهداتشان در توافق هسته‌ای در طول سه سال گذشته و با توجه به این که هنوز افرادی در ایران با سلایق سیاسی متفاوت منتقد برجام (توافق هسته‌ای) می‌باشند و در حالی که دولت جمهوری اسلامی ایران همیشه به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند بوده و تعهدات برجامی‌اش را اجرا کرده است، لازم می‌دانیم که نکات زیر را مورد تاکید قرار دهیم:
۱.  اگر دولت آمریکا خواهان اعتمادسازی و برداشتن گام‌هایی مثبت در قبال ایران است، باید بداند که جریان بازگشت به برجام از همان جایی آغاز می‌شود که دولت دونالد ترامپ از این توافق خارج شده و تعهدات بین‌المللی آمریکا تحت برجام را نقض کرد. چنان که آیت‌الله سید علی خامنه‌ای مقام معظم رهبری ایران نیز به وضوح بیان کردند، «اگر آن‌ها به تعهداتشان بازگردند، ما هم این کار را خواهیم کرد».
۲.  با در نظر گرفتن این که آمریکا یکی از امضاکنندگان برجام بوده است و این توافق در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مورد تاکید قرار گرفته است و در واقع بخشی جدایی ناپذیر از این قطعنامه است، آمریکا وظیفه دارد کاملا به تعهدات مقرر شده در برجام پایبند باشد. اگرچه، دولت قبلی آمریکا نه تنها آشکارا از تعهدات بین‌المللی‌اش تخطی کرد، بلکه کشورهای دیگر را نیز تشویق به تخطی از تعهداتشان در توافق کرد. با این حال، علیرغم فشار سنگین آمریکا، کشور دیگری درزمینه تعهدات مقرر در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از آمریکا پیروی نکرد. شایان ذکر است که جمهوری اسلام ایران در تمام این مدت به تعهداتش در برجام پایبند بوده است.
۳.  دولت آقای بایدن به خوبی می‌داند که بازگردانی تحریم‌ها توسط دولت پیشین آمریکا در تخطی از تعهدات برجامی‌اش، برابر با اعمال تحریم‌ها علیه مردم ایران و محروم کردن ملت ایران از حقوق حقه آن‌ها است. از این رو، دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا باید به خاطر ارتکاب جنایات متعدد علیه بشریت، تخطی گسترده و سیستماتیک حقوق بنیادین بشر، اعمال تحریم‌های بی‌رحمانه از جمله در زمینه دارو و غذا علیه مردم ایران، همچنین پیش‌برد و حمایت از تروریسم دولتی از جمله اعتراف صریحش به این که دستور ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را صادر کرد، مورد محاکمه قرار گرفته و مجازات شود.
۴.  واضح است که جمهوری اسلامی ایران در این موقعیت بحرانی، قدرتمندتر از سال ۲۰۱۶ در بخش‌های دفاعی و فناوری‌های امروزی، تسلیم مسائلی که غیرمرتبط به برجام هستند، نخواهد شد و اجازه نخواهد داد که هیچ گروهی فصل جدیدی در مذاکرات باز کند. بنابراین، ما انتظار داریم که دولت جمهوری اسلامی ایران با نظر به سه اصل بزرگ‌منشی، خردورزی و مصلحت اندیشی، مسائل مورد مذاکره در چارچوب برجام را صبورانه و از روی احتیاط مدیریت کند.
۵.  در طول روندی که آمریکا باید تخطی‌اش را متوقف کرده و به اجرای تعهداتش بازگردد، جمهوری اسلامی ایران باید بر مواضع منصفانه‌اش پافشاری کرده و پس از اطمینان یافتن از این که تحریم‌ها لغو شده‌اند، به گونه‌ای متناسب و متقابل در روند ایجاد اعتماد، به تعهدات برجامی‌اش بازگردد. اگر تحریم‌های بی رحمانه علیه مردم مقاوم ایران پابرجام باشند، دولت ایران باید با پیش‌رفت‌های علمی و دفاعی‌اش به راه خود ادامه داده و تا جایی که منافع ملی ایجاب می‌کند، برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش را پیش ببرد.
۶.  برجام توافقی است که شامل تعهداتی چندجانبه است. بنابراین، اگر یک یا چند کشور امضا کننده این توافق از اجرای تعهداتشان سر باز زنند، طرف دیگر حق دارد تعهدتش را طبق مقررات موجود در برجام، کاهش دهد.
۷.  ما باور داریم که اگر آمریکا خصومتش با جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند، شرایط جدیدی برای ایجاد زمینه کاهش و خنثی‌سازی تنش‌ها در منطقه ما پیش خواهد آمد.
۸.  ما قویا باور داریم که گفتمان و تفاهم همواره ابزارهای دیپلماتیک مناسبی برای دستیابی به اهداف قانونی در راستای ایجاد و تحکیم صلح، ثبات و امنیت در منطقه بوده‌اند.» 

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جو بایدن انتظارات ایران برجام جمهوری اسلامی ایران تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۲۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست

وزارت خارجه صنعا با تاکید بر اینکه آمریکا مانع توقف کشتار علیه نوار غزه می‌شود تاکید کردهدف عملیات‌های یمن فشار برای پایان دادن به تجاوزات دشمن ضد غزه بوده و سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط دولت این کشور دروغ بودن شعارهای دموکراسی آمریکا را ثابت کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن با صدور بیانیه‌ای درباره تحولات اخیر و تحرکات متجاوزانه آمریکا و متحدانش در منطقه اعلام کرد که ایالات متحده مانع اصلی صلح در یمن (اشاره به بحران جنگ یمن) بوده و همچنین از توقف کشتار و جنایت در نوار غزه جلوگیری می‌کند.

وزارت خارجه صنعا تاکید کرد که عملیات‌های یمن با اهداف انسانی انجام می‌شود و هدف آن فشار آوردن برای توقف تجاوزات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و رفع محاصره این منطقه است. این یک خواسته بشردوستانه بوده و باید به آن پاسخ داده شود.

وزارت خارجه صنعا در ادامه کرد که حل و فصل بحران یمن ربطی به آنچه که در دریای سرخ می‌گذرد ندارد و به سازمان ملل تاکید شد که نقشه‌ای (نقشه صلح) که با طرف سعودی به دست آمده ربطی به حوادث غزه ندارد و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نباید هیچگونه دخالتی در آن داشته باشند.

این وزارتخانه تاکید کرد که صحبت های «تیم لیندرکینگ» فرستاده آمریکا در یمن موید این است که آمریکا مانع برقراری صلح در یمن و جلوگیری از توقف کشتار جنایتکارانه در غزه و رفع محاصره این منطقه می‌شود.

واکنش انصارالله به سرکوب معترضان حامی غزه در آمریکادرخواست انصارالله برای اقدام جهانی در برابر جنایات اسرائیل

در ادامه این بیانیه آمده است که آمریکا در برابر اراده همه ملت‌های جهان از جمله ملت خودش ایستاده ؛ ملتی که مخالفت خود را با مشارکت دولت جو بایدن در جنایات شنیع صهیونیست‌ها علیه مردم غزه اعلام کردند.

وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن در ادامه به خیزش دانشجویی عظیم در آمریکا علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی و همبستگی مردم و دانشجویان آمریکایی با مردم فلسطین در نوار غزه اشاره و اعلام کرد که دولت آمریکا به جای پاسخگویی به این مطالبات جهانی به سرکوب وحشیانه دانشجویان خود متوسل شده و همین امر بار دیگر دروغ بودن شعارهای آمریکا درباره دموکراسی را آشکار کرد.

پیش از این هم دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان آمریکایی طرفدار غزه در دانشگاه‌های این کشور توسط مقامات آمریکایی را محکوم و از مواضع اخلاقی معترضان آمریکایی که نشانگر افزایش آگاهی اجتماعی آن‌ها است، تشکر و قدردانی کرد.

دفتر سیاسی انصارالله یمن اعلام کرد که سرکوب بدون دلیل معترضان، دروغ بودن ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر دفاع از آزادی، حمایت از حقوق بشر و گسترش دموکراسی را آشکار می کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را ناقض حقوق بشر اعلام کرد
  • صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • آمریکا ۵ یگان نظامی اسرائیل را ناقض حقوق بشر تشخیص داد
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • بازدید سفیر ازبکستان از موزه افتخارات سپاهان