Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماسک همچنان نسخه اول تجویز شده متولیان بهداشت و درمان برای کنترل شیوع کرونا به شمار می رود و به دلیل تاثیر استفاده آن در کاهش ابتلا به کووید ۱۹ به یکی از پرکاربردترین ملزومات بهداشت و سلامت فردی تبدیل شده است.

با توجه به تاثیر فراوان استفاده از ماسک برای کمک به کنترل شیوع کرونا و جلوگیری از عادی انگاری مصرف آن، جمعی از هنرمندان گلستان تصمیم گرفتند از هنر خود در راه خدمت به بهداشت و سلامت بهره برده و با طرح‌های خلاقانه مردم را به استفاده بیشتر از ماسک تشویق کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هنرمندان می کوشند با تولید ماسک هایی برگرفته از نقش و طرح سنتی و قدیمی، همه گروه های مردم به ویژه جوانان که هم میل کمتری به استفاده از ماسک دارند را به تداوم تلاش برای قطع زنجیره کرونا تشویق کنند.

عالیه گرزین یکی از هنرمندان گلستان که در روزهای اخیر به دوخت ماسک پارچه ای بر اساس طرح رودوزی روستای شاهکوه روی آورده است گفت: در ابتدا نگران بودم که این ماسک ها مورد توجه مردم قرار نگیرد اما استقبال این تولیدات بیش از حد انتظار بود.

وی بیان کرد: رودوزی یکی از هنرهای قدیمی منطقه شاهکوه در مناطق کوهستانی گرگان است که هنری در حال فراموشی به شمار می رود که با بهره بردن از طرح های آن در ماسک تلاش کردیم از نابودی آن جلوگیری کنیم.

وی افزود: رودوزی یا سوزن دوزی شاهکوه، آراستن پارچه های ساده به نقوشی نشات گرفته از تصاویر سنتی و بومی است که در منطقه شاهکوه به روی لباس های محلی زنان نظیر پیراهن و روسری، دوخته می شود.

این هنرمند گلستانی ادامه داد: علاوه بر معرفی رودوزی و جلوگیری از فراموشی این هنر، تولید ماسک با این طرح‌ها موجب درآمدزایی و رونق کسب و کار هنرمندان شده و تداوم تولید و فروش آن ضرر و زیان ناشی از تعطیلی صنعت گردشگری گلستان را جبران خواهد کرد.

وی ادامه داد: در سوزن دوزی شاهکوه، رنگ غالب سیاه بوده که با استفاده از نقوش بته جقه، گل های ساده، خطوط شکسته و منحنی به صورت ذهنی، روی پارچه سفید، اجرا می شود و طرح و نقش آن با سایر سوزن دوزی‌های موجود در استان گلستان متفاوت است.

گرزین گفت: کرونا سبب شد حضور مسافران به گلستان کاهش یابد و فروش صنایع دستی نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کمتر شود که این روش ابداعی می تواند کمک حال معیشت هنرمندان صنایع دستی شود.

اکرم فندرسکی یکی از فروشندگان این ماسک ها در گرگان گفت: تبلیغات زیادی در مورد این ماسک ها انجام نشده اما خریداران به محض اطلاع از طرح های سنتی نسبت به خرید آن اقدام می کنند.

وی به قیمت ۲۵۰ هزار ریالی این ماسک ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت ماسک های پارچه ای که همانند این تولیدات از قابلیت شستشو و استفاده مداوم برخوردار باشد بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار ریال است که اگر شرایط برای تولید بیشتر این ماسک توسط هنرمندان گلستان فراهم شود قیمت نهایی این محصول کمتر شده و استقبال مردم از آن افزایش خواهد یافت.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در این خصوص معتقد است: با توجه به تداوم استفاده از ماسک در مجامع عمومی، ضرورت ایجاد تنوع در طراحی این ابزار مقابله با شیوع کرونا بیش از هر زمان دیگر احساس ‌شد.

مریم حاجی‌ابراهیمی افزود: هنرمندان و صنعتگران گلستان با درک این نیاز به طراحی ماسک بر اساس ارزش‌های معنوی رشته‌های بومی استان پرداخته و ماسک‌هایی با استفاده از نساجی سنتی و تلفیق آن با رودوزی‌های اقوام مختلف گستان تولید کردند.

وی افزود: این ماسک‌ها از جنس الیاف پنبه و ابریشم است و تزئینات روی آن شامل رودوزی سنتی شاهکوه، ترکمن، سیستانی، بلوچ، قزاق و بخارادوزی است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: در حال حاضر ۱۵ هنرمند استان به تولید ماسک با تلفیق هنرهای سنتی می‌پردازند که به‌صورت میانگین ماهانه چهار هزار و ۵۰۰ ماسک سنتی تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

 احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با اشاره به خسارت کرونا به بخش صنایع دستی و گردشگری استان گفت: ۳ هزار ۶۰۰ میلیون ریال خسارت به این بخش ها وارد شده که تاکنون ۷۳ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت گردید.

بر اساس اعلام روز شنبه رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان، در حال حاضر مراوه تپه، کلاله، گالیکش، رامیان و گمیشان در وضعیت آبی، گنبد، مینودشت، علی آباد، گرگان، آق قلا و آزادشهر، کردکوی، و بندرترکمن در وضعیت زرد، و بندرگز در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

برچسب‌ها گردشگری ویروس کرونا گلستان پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری ویروس کرونا گلستان گردشگری ویروس کرونا گلستان اخبار کنکور هنرمندان گلستان صنایع دستی ماسک ها تولید ماسک شیوع کرونا طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۲۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران از شناسایی ظرفیت‌های متعدد در زنجیره‌های مرکبات، کیوی و گردشگری و صنایع‌دستی با ارائه برنامه‌های راهبردی مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، حسن خیریان‌پور_ شامگاه _شنبه هشتم اردیبهشت _ در مراسم آغاز به کار ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران، با اشاره به حضور مازندران در نمایشگاه اسپور ۲۰۲۴ به منظور شناساندن زنجیره‌های ارزش راهبردی این استان به همراه ۳۰ استان کشور اظهار کرد: در وضعیت موجود دو زنجیره ارزش مرکبات و کیوی و زنجیره ارزش گردشگری و صنایع دستی برای استان مازندران تعریف شده است.

وی افزود: به جهت ظرفیت‌هایی که استان مازندران دارد ۱۰ زنجیره دیگر نیز تهیه شده و با تاکید استاندار مازندران در برنامه‌های زنجیره ارزش راهبردی قرار می‌گیرد.

معاون استاندار مازندران با تاکید بر اینکه در حوزه مرکبات و کیوی مازندران بالغ بر دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرغوب‌ترین نوع مرکبات کشور و بالغ بر ۲۲۰ تن کیوی در این استان تولید می‌شود، گفت: در این استان زنجیره این محصولات به صورت کامل فعالیت دارند و از مرحله تأمین نهال، نهال اصلاح شده و دقیق و نیز در مراحل بعدی در زمینه تولید و شناسنامه‌دار کردن باغ‌ها، سردخانه‌ها و سورتینگ‌ها مازندران ظرفیت‌های مناسبی در بخش کیوی و مرکبات دارد.

خیریان‌پور با اشاره به اینکه وجود پایانه‌های صادراتی برای تأمین مصرف نیاز داخلی و صادرات محور کردن ظرفیت مهمی در استان به شمار می‌روند، یادآور شد: توجه به صنایع تبدیلی فرآوری و برندسازی از موارد دیگری است که موجب می‌شود تولید و فروش این محصولات از حالت خام فروشی محصول را خارج کند و با ارزش افزوده بیشتری به بازار ارائه شود.

وی با اشاره به امر گردشگری و صنایع دستی در مازندران از وجود ظرفیت متعدد عنوان و مطرح کرد: گردشگری سلامت، طبیعت گردی، پرنده‌نگری و گردشگری دریایی در کنار ظرفیت‌های تولید انواع صنایع دستی از ظرفیت‌های مهمی در این استان هستند که می‌توانند در حوزه اقتصادی مورد توجه قرار گیرند.

کد خبر 748545

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود