Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- با روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا، "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی به محاکمه نزدیک می شود.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، "آدم شیو " رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا از مدیر سازمان اطلاعات ملی این کشور خواست تا اسناد مرتبط با قتل جمال خاشقچی را از حالت محرمانه خارج کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت که از حالت محرمانه خارج کردن گزارش سازمان اطلاعات درباره عاملان کشته شدن جمال خاشقچی ، درچارچوب مسئولیت "آریل هینز" مدیر سازمان اطلاعات است که متعهد شده است حقیقت را در برابر حکمرانان بگوید هرچند که این حقیقت سخت و دشوار باشد.
وی افزود: هم حزب جمهوری خواه و هم دموکرات در آمریکا ، خواهان علنی شدن پیوست گزارش مربوط به عاملان واقعی کشته شدن خاشقچی هستند.
"آوریل هاینز" که از سوی جو بایدن به عنوان نامزد رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ملی آمریکا معرفی شده، متعهد شده است که گزارش سازمان اطلاعات درباره جنایت کشته شدن خاشقچی را از حالت محرمانه خارج و آنرا به کنگره ارائه کند.
وی در جلسه پرسش و پاسخ در مجلس سنای آمریکا در پاسخ به سوال سناتور "رون وایدن" درباره اینکه آیا در صورت انتصاب به این سمت ، گزارشی درباره کشته شدن خاشقچی به کنگره ارائه خواهد کرد، تاکید کرد که به قانون پایبند خواهد بود.
بایدن در دومین سالروز ترور خاشقچی گفته بود که ترور وی بدون عواقب نخواهد بود. وی در آن زمان متعهد شد که در صورت پیروزی در انتخابات درخصوص روابط کشورش با عربستان بازنگری کند و آن هنگام گفت که برای پایان دادن به حمایت امریکا از حمله ریاض به یمن تلاش خواهد کرد.
روزنامه واشنگتن پست پیشتر نوشته بود که سازمان اطلاعات امریکا (سیا) درسال 2018 به این نتیجه رسید که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ، دستور کشتن خاشقچی را صادر کرده است.
جمال خاشقچی روزنامه نگار معارض سعودی دوم اکتبر 2018 در داخل سفارت کشورش در شهر استانبول ترکیه کشته شد و بدنش مثله شد.

آقای بن سلمان، شما را در دادگاه می بینیم!
مدیر اجرایی سازمان "دموکراسی برای جهان اکنون عرب" (داون) پیامی برای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ارسال کرد و در این پیام خطاب به وی گفت:" شما را در دادگاه می بینیم" .
«سارا لیا ویتسون» این پیام را در حساب کاربری خود در توییتر، درپی تحلیف جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا و خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید، منتشر کرد. چرا که ترامپ دوست بن سلمان بود و تلاش می کرد او را از محاکمه در دادگاه آمریکا مصون کند اما موفق به این کار نشد.
این مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر در توییتر خود نوشت:" شخصی [منظور بن سلمان]، روز بدی را پشت سر گذاشت، هیچ خوب نبود، چرا که نتوانست به مصونیت شکننده ای که از ترامپ خواسته بود و ترامپ نیز تلاش کرد به او بدهد، دست یابد. آقای محمد بن سلمان، شما را در دادگاه می بینیم."

رشوه در مقابل مصونیت
چند روز پیش منابع دیپلماتیک اعلام کردند که بن سلمان اخیرا رشوه های مالی زیادی را به مسئولین اصلی دولت ترامپ ازجمله جارید کوشنر و مایک پمپئو پیشنهاد داده است تا در مقابل، مصونیت خود را در پرونده های قضایی که علیه او در آمریکا تشکیل شده بدست آورد .
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست هم اعلام کرد که دولت ترامپ درحال تسریع مسئله تامین مصونیت قانونی برای بن سلمان است تا پیش از واگذاری قدرت به بایدن، این کار به انجام برسد.
به عقیده واشنگتن پست، چنین مصونیتی می تواند بن سلمان را از اتهامات قضایی دیگرش نیز دور کند. مثل قضیه خاشقچی یا هک شدن گوشی غاده عویس مجری شبکه الجزیره برای بی آبرو کردن او که در تلافی انتقاداتش به بن سلمان صورت گرفت.
سازمان بین المللی ویکی لیکس اخیرا گزارش داده که دولت ترامپ از پرونده های قضایی بن سلمان، برای باج گیری از وی در مسائل مختلف بهره برداری می کرد که مهم ترین آنها، وادار کردن ولیعهد به تسریع در عادی سازی علنی روابط خود با اسرائیل به دنبال متحدان اماراتی اش بود.

تلاش‌های تدریجی عربستان برای جلب نظر دولت بایدن
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که تغییرات تدریجی رویکرد عربستان در خصوص پرونده‌ای داخلی و خارجی این کشور در راستای تلاش برای جلب نظر دولت جدید آمریکا و بهبود روابط با آن شکل می‌گیرد.
به گزارش القدس العربی، «بن هبارد» خبرنگار نیویورک تایمز اعلام کرد که آیا تغییرات تدریجی در عربستان سعودی برای از بین بردن تنش‌ها میان ریاض با « جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا کافی است؟
هبارد گفت: کاهش تعداد اعدام‌ها ، حذف سخنان نفرت انگیز و محدود کردن مدت زندان برای فعالان زندانی، بخشی از تغییراتی است که عربستان سعودی به دلیل ورود جو بایدن از 20 ژانویه به کاخ سفید انجام داده است. رسیدن بایدن به قدرت ممکن است آغاز یک رابطه ناسازگار با عربستان سعودی باشد.
عربستان همواره به خاطر وضعیت حقوق بشر در این کشور به ویژه قرار داشتن در میان کشورهایی که بیشترین اعدام را دارد، مورد انتقاد بین‌المللی قرار داشته است.
عربستان یکی از کشورهایی محسوب می‌شود که بالاترین حکم اعدام را دارد، به دلیل اصلاحات قضایی از کاهش 85 پرونده اعدام در سال 2020 خبر داد.
ریاض یک فصل کامل از کتاب درسی تحت عنوان «خطر صهیونیسم» که در آن حق موجودیت رژیم صهیونیستی غیرقانونی نشان داده می‎شد و بخش مربوط به جهاد و شهادت را نیز از متون درسی عربستان حذف کرد.همچنین حکم بسیاری از فعالان سعودی نیز صادر شد.
هبارد خاطرنشان کرد که سازمان‌های حقوق بشری این تغییرات را ستودند اما بر شکست عربستان در احترام به حقوق اساسی تاکید کرده‌اند.
«آدام کوگل» معاون مدیر خاورمیانه در حقوق بشر اعلام کرد که عربستان اصلاحات خوبی را انجام داده؛ اما عدم وجود آزادی بیان و ادامه سرکوب سیاسی باعث نادیده گرفتن بسیاری از تغییرات این کشور شده است.
خبرنگار نیویورک تایمز تاکید کرد که بسیاری از تغییرات عربستان صرفا مربوط به تلاش برای برقراری ارتباط دوستانه با آمریکا نیست، بلکه بخشی از فرآیندهای متنوع سازی اقتصاد و کاهش محدودیت‌های اجتماعی که از زمان روی کار آمدن « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی آغاز شد منجر به این تغییرات شد.
هبارد در ادامه تاکید کرد که حذف بخش‌های ضد صهیونیستی از کتب درسی در عربستان سعودی در سایه واکنش آمریکا صورت گرفت؛ چراکه مقامات آمریکایی از برنامه‌های درسی سعودی شکایت داشتند.
با وجود تغییراتی که سال گذشته در کتب‌های درسی عربستان ایجاد شد،اما بحث‌ها و جدال‌ها در این خصوص هم‌چنان باقی ماند. وبگاه مجله آمریکایی «تایم» به نقل از این اندیشکده صهیونیستی به نام «مؤسسه نظارت بر صلح و سازگاری فرهنگی در آموزش مدارس» نوشته: عربستان در آخرین مجموعه کتاب‌های درسی خود، برای اولین بار بخش‌هایی را که خواستار صدور حکم اعدام برای غیر‌مؤمنان شده و بخش‌های پیش‌بینی کننده جنگ آخر‌الزمان را که مسلمانان، همه یهودیان را خواهند کشت، حذف کرده‌اند. ریاض همچنین محتوا‌هایی که حاوی حس تنفر از «دیگران» از جمله مسیحیان، یهودیان یا همجنسگرایان بوده را از کتب درسی دانش‌آموزان خود حذف کرده است.
«مارکوس شف» مدیر عامل این اندیشکده دلیل تغییر این مواد درسی در عربستان را گرایشات روز توصیف کرده و گفته: «ما شاهد یک تغییر قابل توجه و یک اقدام واقعی و بنیادی در بالاترین سطوح هستیم که برای ایجاد تغییر و به منظور مدر‌ن‌سازی برنامه‌های درسی و حذف اهانت‌ها انجام می‌شوند.»
عربستان محاکمه زندانیان و فعالان حقوق بشری را با انگیزه‌های سیاسی و با ورود جو بایدن به کاخ سفید آغاز کرد در حالی که می‌بینیم محاکمه فعالان و زندانیان عادلانه صورت نگرفته و تنها دلیل آغاز این محاکمه این است که مقامات سعودی وجهه خود را در نزد بایدن بهبود بخشند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بایدن محاکمه بن سلمان سازمان اطلاعات عربستان سعودی محمد بن سلمان جدید آمریکا جو بایدن کشته شدن کشته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۲۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه

در جریان سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان، وی با همتای سعودی خود تحولات مربوط به اوضاع غزه و شهر رفح را مورد بررسی قرار داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز در سفر به عربستان سعودی دیداری با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود در حاشیه نشست مشترک با وزرای خارجه کشورهای عربی داشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، دو طرف در این دیدار درباره روابط دوجانبه و همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف و همچنین تحولات مربوط به نوار غزه و شهر رفح و اهمیت برقراری آتش‌بس در غزه گفتگو کردند.

«محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر هم در این نشست اعلام کرد که باید تلاش‌هایی در راستای حل مسالمت‌آمیز همه درگیری‌ها انجام شود و منطقه از خطرات جنگ در امان بماند.

وی تأکید کرد: مهمترین چالش برای دستیابی به صلح، شکست جامعه جهانی در حل مسئله فلسطین است.

وزیر خارجه قطر تأکید کرد: خواهان آتش‌بس فوری در غزه و پایان عملیات نظامی (تجاوزات رژیم صهیونیستی) و آزادی اسیران و رساندن کمکها هستیم.

در شرایطی که دولت آمریکا همچنان به حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد و مانع توقف جنگ غزه می‌شود، وزیر خارجه این کشور مدعی شد: باید تلاش‌ها را برای رسیدن به ثبات و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه تقویت کنیم.

روز گذشته نیز ریاض شاهد برگزاری نشست کمیته وزرای تعیین‌شده از سوی اجلاس مشترک عربی ـ اسلامی درباره نوار غزه بود. این نشست در ریاض با حضور نمایندگان قطر، مصر، اردن و ترکیه به‌همراه «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و همچنین «حسین الشیخ» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) برگزار شد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای درباره این نشست اعلام کرد که در نشست کمیته وزرای تعیین‌شده در اجلاس عربی ـ اسلامی از جامعه بین‌المللی خواسته شد در واکنش به نقض قوانین بین‌المللی و قوانین حقوق‌بشری جهانی توسط اسرائیل و جنایت‌های جنگی آن در غزه و کرانه باختری اشغالی، تحریم‌های مؤثری علیه این رژیم از جمله توقف صادرات سلاح برای آن اعمال شود.

حاضران در این نشست همچنین بر لزوم فعال کردن سازوکارهای حقوقی بین‌المللی جهت محاکمه مسئولان اسرائیلی به‌خاطر جنایت‌های آنها علیه مردم فلسطین و همچنین بر ضرورت توقف تروریسم شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها و اتخاذ مواضع جدی و قاطع در برابر این جنایت‌ها تأکید کردند.

درخواست کمیته وزرای کشورهای عربی و اسلامی برای تحریم اسرائیلنشست 6جانبه عربی در ریاض درباره تحولات غزه

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • درخواست نتانیاهو از بایدن فاش شد
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!