Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نوشته روزنامه الاخبار چاپ لبنان، برخی منابع آگاه با اشاره به اینکه حزب‌الله ظرف ساعات آتی تلاش‌های خود را جهت توافق درباره تشکیل دولت از سر خواهد گرفت، اظهار کردند: اقدامات فعلی حزب‌الله نه یک طرح که معمولا شامل بندهای مختلفی است و نه میانجیگری که بر انتقال پیام از یک طرف به طرف دیگر متکی است، به حساب می‌آید بلکه در واقع تلاش‌های این حزب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها گفتند: هدف حزب‌الله از این تلاش‌ها منحصرا اعتمادسازی میان میشل عون (رئیس جمهوری لبنان) و سعد حریری (نخست وزیر مکلف) پس از ویران شدن این اعتماد است و این در حالی است که شرایط لبنان به دلیل بحران اقتصادی-مالی-پولی و در پی آن فاجعه بهداشتی در این کشور به شدت خطرناک است. حقیقت این است که رسیدگی به این بحران‌ها و رفع آنها حتی اگر دولتی وجود داشت، کار دشواری بود حال که کشور قوه مجریه ندارد، این روند به چه شکلی خواهد بود؟

منابع یاد شده افزودند: حزب‌الله قصد داشت پیش از اینکه مار بشاره پترس الراعی (اسقف مارونی‌های لبنان) از اقدام خود برای رسیدن به یک سازش خبر دهد، تلاش‌های خود را آغاز کند، پس این حزب ترجیح داد کنار بایستد و در این زمینه فضای بیشتری را در اختیار الراعی قرار دهد، در حال حاضر که تمامی طرح‌ها متوقف شده و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند، حزب‌الله تصمیم گرفته تلاش‌های خود را از سر بگیرد به ویژه که با کنار رفتن دونالد ترامپ از ریاست جمهوری آمریکا، دیگر نمی‌تواند فشارهای خارجی را بهانه کند و احتمالا حریری آزادتر شده است.

اما حتی اگر حریری به لزوم پذیرفتن مسؤولیت و تشکیل کابینه متقاعد شود، به این معنی نیست که او کاملا از فشارها رها شده است. ولید جنبلاط (رئیس حزب سوسیال ترقی‌خواه لبنان) همین نکته را روز گذشته اینگونه عنوان کرد که "اگر آقای سعد قصد دارد با این افراد مشارکت کند، به او توصیه می‌کنم بدون آنها اقدام کند، آقای سعد آنها تو را نمی‌خواهند و در ادامه خواهیم دید که آیا این دولت موفق خواهد شد یا نه، به نظر من هرگز موفق نخواهد شد و طرح آنها ویرانی و ایجاد فقر است. من این نظریه را دارم که بگذارید آنها حکومت کنند، کل کشور را با تمامی موسسه‌های آن در اختیارشان بگذارید تا مسؤولیت سود و زیان را بر عهده بگیرند چرا ما مشارکت کنیم و هیچ چیزی دریافت نکنیم؟"

جنبلاط در ادامه با اشاره به اینکه نظریه دیگری هم دارد (که اتفاقا در تضاد با نظریه اول او است) و آن "سازش" است، گفت: باید در رابطه با مساله دولت سازش کرد، هیچ کسی به لبنان اهمیت نمی‌دهد. کمی توجه و اهتمام از سوی فرانسه وجود دارد، ما باید به خودمان و حل مشکلات داخلی اهمیت بدهیم.

جنبلاط به گونه‌ای اظهارنظر می‌کند که گویا می‌خواهد این پیام را به مسؤولان مربوطه برساند که، "کرسی وزارتی مدنظرم را به من بدهید و آن را به دشمنانم در طایفه ندهید در آن صورت من ساکت خواهم شد". جنبلاط در این مصاحبه مدعی وجود اتاق‌های تاریکی شد و گفت: "سلیم جریصاتی و مادام عون بر دستگاه قضایی تسلط دارند و همچنین اتاق‌های نظامی عجیب و غریبی وجود دارند". او در ادامه به مساله رای‌دهی به حزب‌الله پرداخت و آن را حزبی بسیار قدرتمند توصیف کرد که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و در ادامه مدعی نفوذ ایران در لبنان، سوریه و عراق شد.

جنبلاط در ادامه مصاحبه خود با انتقاد از جبران باسیل او را به مانع‌تراشی در کار دولت متهم کرد که البته این مساله تازه‌ای نیست و فضای کلی سیاسی در لبنان این است که باسیل به تنهایی مسؤول تعطیلی دولت است، قدرت‌های منطقه‌ای و به شکل دقیق‌تر فرانسه مستقیما جزئیات مربوط به تشکیل دولت و نقشی را که باسیل در این زمینه ایفا می‌کند، مورد سوال قرار می‌دهند. همچنین الراعی نزدیکان رئیس جمهور را در مورد شیوه رسیدگی به این مساله مقصر دانست. همه این موارد باعث شدند که عون روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اینکه باسیل درخواست یک سوم رها شده را کرده باشد، تکذیب و تاکید کرد باسیل هرگز در روند تشکیل کابینه دخالت نداشته است.

همچنین در این بیانیه درباره حزب‌الله آمده است: حزب‌الله در هیچ یک از تصمیمات رئیس جمهور از جمله تشکیل کابینه دخالتی ندارد. 

درباره انتخاب وزرا و تقسیم کرسی‌های وزارتی نیز در این بیانیه آمده است: این مساله با استناد به بند چهار ماده ۵۳ و بند دو ماده ۶۴ قانون اساسی حق انحصاری نخست وزیر نیست و طبق این بندها رئیس جمهور حق قانونی برای موافقت با ساختار کامل کابینه پیش از امضای آن را دارد.

در پایان بیانیه عون نیز آمده است: کاخ بعبدا هنوز منتظر این است که نخست وزیر مکلف یک طرح دولتی که در آن استانداردهای مشارکت عادلانه نماینده‌ها رعایت شده باشد، ارائه دهد.

دو نکته آخر واکنش حریری را در پی داشت، او از طریق حسین الوجه، مشاور رسانه‌ای خود در توییتر اعلام کرد: هیچ کسی درباره اختیارات رئیس جمهور در صدور حکم تشکیل کابینه با توافق نخست وزیر مطابق با ماده ۵۳ قانون  اساسی بحثی ندارد و دستور تشکیل کابینه باید پس از آنکه نخست وزیر رایزنی‌های پارلمانی برای تشکیل کابینه را مطابق ماده ۶۴ قانون اساسی انجام داد، امضا شود و در صورتی که شرایط برای تشکیل کابینه بسیار سخت باشد، بهتر آن است که طبق قانون اساسی افراد مسؤول بر اساس طرح نخست وزیر مکلف که نمایندگی عادلانه را در نظر می‌گیرد، پیش بروند نه اینکه بر اساس سهمیه‌بندی‌های سیاسی و حزبی عمل کنند.

311311

کد خبر 1479164

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حزب الله لبنان تشکیل کابینه رئیس جمهور نخست وزیر حزب الله تلاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۵۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌مشکل کمبود معلم در استان فارس حل می‌شود/ تشکیل قرارگاه تکریم مقام معلم

ایسنا/فارس مدیرکل آموزش پرورش و پرورش فارس از حل مشکل کمبود معلم و همچنین تشکیل قرارگاه تکریم مقام معلم در استان فارس خبر داد.

فرشید قاسمی امروز، ۱۱ اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه در شیراز ابتدا به ارائه گزارشی از چگونگی روند انتخاب معلم نمونه اشاره کرد و گفت: این روند از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد. ارزیابی توسط دانش‌آموزان انجام شد و ۵۴٠ داور در قالب تیم‌های سه‌نفره، مدارک معلمان و همچنین ارزیابی دانش آموزان را مورد توجه قرار دادند که ۱۷۷ نفر به عنوان معلمان نمونه منطقه‌ای معرفی شدند.

وی افزود: در نهایت ۹ نفر به عنوان منتخب استان به مرحله کشوری راه یافتند. ضمن اینکه برای اولین بار گروه‌های کیفیت بخشی به مدارس نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند که در این بخش نیز ۴۵۶ نفر در مرحله اول انتخاب شدند که در مرحله دوم این تعداد به ۳۰ نفر رسید و نهایتا ۵ نفر به مرحله کشوری رسیدند.

قاسمی با بیان اینکه در مرحله کشوری فقط ۲٠ نفر برنده شدند، گفت: از استان فارس فاطمه زارع از ناحیه ۲ اموزش پرورش دوره متوسطه دوم به عنوان معلم برگزیده کشور توسط وزارتخانه انتخاب شد که با توجه به اینکه چندین استان هیچ نفر منتخبی نداشتند، انتخاب یک نفر از استان فارس اتفاق مثبتی برای ما بود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس سپس به بیان برنامه‌های هفته معلم پرداخت و گفت: به عنوان اولین اقدام در هفته منتهی به روز معلم، صعود به قله بل اقلید را در دستور کار قرار دادیم که بیش از ۳٠٠ معلم در آن شرکت کردند.

وی افزود: همچنین در هفته معلم شرایطی فراهم کردیم که روسای ادارات، مدیران کل همه نهادها و سازمان‌ها بتوانند در مدارسی که تحصیل می‌کردند، از معلمان و دبیرانی که در آن مدارس مشغول تدریس هستند، تقدیر کنند.

قاسمی همچنین به اختصاص یک روز در ماه برای حل و فصل معلمان در هر دستگاه اجرایی خبر داد.

ایجاد چهار تشکل «معلمان ایران قوی»، «کنکره معلمان انقلاب اسلامی»، «معلمان جوان ایران زمین» و «معلمان، راهیان تحول» دیگر اقدامی بود که به گفته مدیرکل آموزش و پرورش، برای اولین بار در استان پایه‌گذاری شده است.

وی همچنین از ابتکار دیگر در استان فارس برای انتخاب معلم الگو خبر داد و گفت: ۸۰ نفر از معلمانی که کار خلاقانه‌ای را خارج از وظایف عادی خود انجام داده‌اند و به نوعی ایثارگری در کارشان مشاهده شده است، شناسایی و از آنها تقدیر شد.

قاسمی از ایجاد دفتر حمایت قضایی و مشاوره حقوقی معلمان با کمک دادگستری نیز خبر داد و گفت: این دفتر از آخر هفته جاری کار خود را آغاز خواهد کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین از برگزاری دو همایش علمی ویژه معلمان خبر داد و گفت: این اقدام به این منظور انجام می‌شود که معلمان در ساحَت علمی و فناورانه بتوانند اثربخشی بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه از نشست مشترک مدیران آموزش و پرورش با فرماندهان سپاه استان خبر داد که در نتیجه آن مقرر شده است تمام امکانات سپاه برای تکریم معلمان در اختیار آموزش و پرورش استان قرار بگیرد.

تجلیل از معلمان ایثارگر و پیشکسوتان نیز از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش استان است که به گفته مدیرکل، زیر چتر شعار «ایران قوی در سایه مدرسه قوی» انجام می‌شود.

قاسمی همچنین از تشکیل قرارگاه تکریم مقام معلم در استان فارس خبر داد و گفت: برای تکریم مقام معلم، برای اولین بار قرارگاه هویت افزایی مضاعف به مقام معلم که ابتکار استان فارس است تصویب شد. کار این قرارگاه این است که تکریم مقام معلم را به یک روز محدود نمی‌کند، بلکه این امر مقدس در تمام سال پیگیری خواهد شد که مدیران ارشد استانی مثل شهردار، فرمانده سپاه فجر، نماینده ولی فقیه، مسئول بسیج فرهنگیان و ریاست دانشگاه شیراز، اعضای اصلی این قرارگاه هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس در پاسخ به سوالی در خصوص کمبود معلم در سال گذشته اظهار کرد: امسال در یک خرد جمعی به نتایجی رسیدیم که در پی آن مشکلات کمتر خواهد شد. ضمن اینکه برنامه نقل و انتقالات و ساماندهی نیروی انسانی را یک‌ماه جلو انداخته‌ایم که در تیرماه انجام می‌شود و خانواده‌ها از این بابت نگرانی نداشته باشند.

وی همچنین از تغییر ساعت‌های ورود و خروج و در صورت نیاز، تغییر مکان مدارس برای حل معضل ترافیک جلوی مدارس خبر داد.

قاسمی در پایان در خصوص اعتراض‌ها به طرح رتبه بندی معلمان نیز گفت: در هر طرحی ممکن است کسی حس کند حقش تضییع شده است ولی معترضانی که نتوانسته‌ بودند مدارک را کامل بارگزاری کنند، می‌توانند دوباره این کار را انجام دهند تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درگیری لفظی میان لاپید و وزیر شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی بالا گرفت
  • رژیم صهیونیستی: حزب‌الله از مرزها دور نشود جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم
  • حمله موشکی حزب الله به پادگان «برانیت» رژیم صهیونیستی
  • حزب‌الله لبنان نظامیان صهیونیست و یک تانک مرکاوا را هدف قرار داد
  • موج حمله موشکی جدید از لبنان به اراضی اشغالی
  • ‌مشکل کمبود معلم در استان فارس حل می‌شود/ تشکیل قرارگاه تکریم مقام معلم
  • ببینید | مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا
  • حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی
  • حزب‌الله لبنان موضع «السماقه» را هدف قرار داد
  • حزب الله برای نخستین بار از موشک‌های «الماس» استفاده کرد+ فیلم