Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان کرمان بیشترین سطح غبار خیزی را دارد که علت اصلی آن خشکسالی‌ها و برداشت بی رویه از منابع آبی است اما حالا باید با برگ‌های سبز درختان و درختچه ها به جنگ ریزگردهای سیاه رفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، از روز گذشته و با شروع وزش باد، مناطق مختلف کرمان شاهد گسترش پدیده گرد و غبار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستاد بحران در شهرستان‌های مختلف به حالت آماده باش درآمد و پلیس و هواشناسی نسبت به رعایت نکات ایمنی به مردم هشدار داد. در زهکلوت طوفان شن به محصولات کشاورزی آسیب زد و در راور برق قطع شد. اما این میهمانان ناخوانده زندگی مردم  از کجا می‌آیند؟

 

برداشت بی رویه آب سبب ایجاد ریزگردها شده است

مرجان شاکری مدیرکل محیط زیست استان کرمان یکی از مهمترین دغدغه‌های محیط زیست کرمان را گرد و غبار و بحران آب برشمرد و گفت: براساس رصد سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان که اخیرا انجام شده است استان کرمان بیشترین سطح غبارخیزی را در سطح کشور دارد.

این مقام مسئول اظهار کرد: برداشت‌های بی رویه از منابع آبی، کیفیت آب را در استان کرمان تنزل داده  و با تغییر کیفیت منابع آبی شاهد خشک شدن باغ‌های پسته شمال استان و در نتیجه تبدیل شدن آن‌ها به کانون ریزگردها هستیم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان خاطر نشان کرد: اگر از منابع آبی اصولی‌تر برداشت شده بود و در راستای آن برنامه ریزی داشتیم شاید امروز شاهد معضلات زیست محیطی همچون ریزگردها، کاهش کیفیت منابع آب و مهاجرت مردم که زمینه ساز مشکلات بعدی است، نبودیم.

شاکری با بیان اینکه هر چند گرد و غبار خیزی استان کرمان فقط مختص تالاب جازموریان نیست گفت: کانون‌های گرد و غبار دیگری هم در استان کرمان وجود دارد اما آبگیری این تالاب و تقویت پوشش گیاهی منطقه قطعا کمک خواهد کرد تا ریزگردها و غبارخیزی کمتری از بخش جازموریان داشته باشیم.

 

اجرای 5 طرح مهار طوفان با اعتباری بالغ بر 80 میلیارد ریال

مجید سعیدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان درباره اقدامات صورت گرفته در راستای کنترل گرد و غبار و بیابان‌زدایی در استان  اظهار کرد: مطالعه ۲۵ هزار هکتار عرصه بیابانی انجام شده و همچنین ۱۳۰۰ هکتار نهال‌کاری، ۲۵۰ هکتار جنگل‌کاری، ۳۰۰ هزار متر احداث بادشکن بیولوژیک، احداث ۴۵۰ هزار متر بادشکن غیرزنده، ۵۳۷۷ هکتار احداث گوراب و هلالی آبگیر، ۴۵۰ هکتار مالچ پاشی و ۵۴۴ هکتار بذرکاری و بذرپاشی انجام شده است.

مجید امیر زاده رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ریگان با اشاره به اینکه ۵ طرح بیابان زدایی در این شهرستان  در حال اجرا است، عنوان کرد: طرح تله رسوب گیر در ۳۲۰کیلومتر از عرصه‌های کانون بحران فرسایش بادی ریگان آغاز شد.

وی بیان کرد: طرح نهالکاری در ۶۴۰هکتار از عرصه بیابانی شهرستان ریگان آغاز شده است که در این طرح بیش از ۲۰نفر مشغول به نهالکاری و آبیاری هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ریگان افزود: آبیاری ومراقبت نهالکاری سنواتی در ۱۲۰۰هکتار از عرصه‌های بیابانی ریگان از دیگر طرح های صندوق توسعه ملی است.

امیرزاده با اشاره به این که احداث گوراب در مسیر روان آب‌ها ودشت‌های سیلابی درسطح ۱۲۰۰هکتار در حال اجرا است ابراز کرد: مالچ پاشی در ۳۰۰هکتار از عرصه‌های کانون بحران فرسایش بادی درحال اجرا است.

وی گفت: این ۵ طرح با اعتباری بالغ بر ۸۰میلیارد ریال با دستور دفتر مقام معظم رهبری از طریق صندوق توسعه ملی پرداخت می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری ریگان در خاتمه خاطرنشان کرد: این ۵طرح برای مهار طوفان‌های شدید شن در شهرستان تاثیر خوبی خواهند داشت و با اجرای هرکدام از این طرح‌ها ۲۰روستا از هجوم شن‌های روان در امان خواهند بود.

 

کشاورزی حفاظتی برای مقابله با ریزگردها

فریدون آهنگری، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: با توجه به محدودیت منابع آب و خاک و همچنین پایین بودن ماده آلی خاک؛ تنها راه نجات بخش کشاورزی استفاده از کشاورزی حفاظتی است.

وی بیان داشت: کشاورزی حفاظتی راهکاری مناسب برای حفظ و اصلاح منابع کشاورزی با هدف افزایش تولید و پایداری محصول همراه با حفظ محیط زیست است و در این روش به جای استفاده از روش‌های خاک ورزی رایج، از خاک ورزی حفاظتی، انواع خاک ورزی حداقلی استفاده می‌شود، به این معنا که زیر و رو شدن خاک در این روش مثل سیستم رایج خاک ورزی نبوده و دست کم ۳۰ درصد بقایای محصول قبل در سطح خاک حفظ می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: حفظ ماده آلی خاک و کاهش هزینه تولید از نکات برجسته طرح کشاورزی حفاظتی است و در این طرح، حداقل تخریب مکانیکی خاک به منظور برداشت بذر وجود دارد؛ همچنین پوشش دائمی سطح خاک حفظ می‌شود و باید تناوب زراعی مختلف شامل گیاهان پوششی را در این طرح درنظر گرفت و از تک محصولی شدن زمین‌های کشاورزی پرهیز کرد.

آهنگری افزود: در کشاورزی حفاظتی سطح پوششی زمین نباید سوزانده شود؛ این گیاهان برای حفظ ذخیره رطوبت خاک و جلوگیری از فرسایش و افزایش ماده آلی خاک تاثیرگذار هستند.

آهنگری تصریح کرد: همچنین کنترل بهتر علف‌های هرز در کشاورزی حفاظتی و بقایا در سطح مزرعه مانع از رسیدن نور به علف‌های هرز می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کشاورزی حفاظتی محیط زیست استان کرمان ورزی حفاظتی گرد و غبار منابع آبی خاک ورزی منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۵۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که باغ‌های گیاه‌شناسی نقش بسیار چشمگیری در کاهش دمای شهرها دارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در روزهای گرم تابستان، هیچ فعالیتی به اندازه قدم زدن در یک باغ گیاه‌شناسی زیبا آرام‌بخش نیست اما این فضای شهری تنها نقش تفریحی ندارد بلکه می‌تواند به کاهش گرمای ناشی از تغییرات اقلیمی در محیط شهری اطراف خود کمک کند.

بررسی جامع تحقیقات انجام شده توسط مرکز جهانی تحقیق هوای پاک در خصوص تأثیر فضای سبز در کاهش گرما نشان داده باغ‌های گیاه‌شناسی بیشترین اثر را در کاهش گرمای شدید دارد. این تحقیق نشان داده فضاهای سبز مانند باغ پزشکی چلسی، باغ گیاه‌شناسی کیوی لندن یا باغ‌های خلیج سنگاپور، به‌طور متوسط ۵ درجه سانتی‌گراد دمای هوا در فضای شهری اطراف را کاهش داده‌اند.

پارک‌ها و حوضچه‌های شهری نیز تأثیر مشابهی داشتند و حتی دیوارهای سبز، درختان در خیابان‌ها و زمین‌های بازی هم دمای هوا را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. پروشانت کومار، مدیر مرکز جهانی تحقیق هوای پاک و محقق اصلی این مطالعه، در این رابطه گفت هدف اصلی تحقیق این بود که در واقع به طور علمی نشان دهد در شهرها چه فضاهای سبز و آبی وجود دارد، اطلاعات در دسترس چیست و در چه مناطقی تحقیقات کافی انجام نشده است. همچنین این پژوهش نشان می‌دهد در صورت برنامه‌ریزی شهری، از چه شواهدی می‌توان برای طراحی بهتر فضاهای سبز استفاده کرد.

عوامل محلی در این رابطه نقش مهمی ایفا کردند اما به طور کلی ثابت شده پارک‌های بزرگ‌تر اثر خنک‌کننده بیشتری دارند. علاوه بر این، مشخص شد که با اتصال فضاهای سبز و ایجاد دالان سبز تأثیر مثبت بیشتری در شهر به دست می‌آید.

طبقه گفته کومار، این یافته‌ها به طراحان شهری در سراسر دنیا کمک می‌کند تا با چالش گرمای جهانی مقابله کنند. محققان بر این باور هستند که با عملی کردن تنها بخشی از یافته‌های تحقیقات مرتبط با تأثیر فضای سبز بر زیست‌پذیری، شهرها محیط بهتری برای سکونت می‌شوند و شهروندان نیز شاهد فضای شاد و سالم‌تری خواهند بود.

این مطالعه به طور دقیق نشان داده است که راه‌حل جامعی برای تمام محیط‌های شهری وجود ندارد، بلکه باید به دنبال بهترین روش متناسب با محیط بود.

کد خبر 748648

دیگر خبرها

  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی
  • درخشش تکواندوکاران کرمانی در المپیاد استعداد‌های برتر منطقه ۶ کشور
  • درخشش تکواندوکاران کرمانی در المپیاد استعداد‌های برتر منطقه ۶ کشو
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • اعزام زائران کرمانی به سرزمین وحی پس از ۹سال + تصاویر
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • رقابت ۴۵ هزار نفر داوطلب کرمانی در مرحله نخست کنکورسراسری
  • رقابت ۴۵۰۳۰ داوطلب کرمانی در کنکور سراسری