Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، محمدیاسر طیب نیا در ادامه با اشاره به جدی بودن بحران تأمین مواد اولیه خاطرنشان کرد: بخش خصوصی توان انجام اکتشاف را دارد، اما باید انگیزه برای آن‌ ایجاد شود. همچنین مساوات در ارائۀ فرصت‌های معدنی با عدالت در این زمینه جایگزین نشود.

به گفتۀ وی، شرکت‌های معدنی بزرگ باید برای سرمایه‌گذاری در اکتشاف معادن ترغیب و حتی مکلف شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور معادن شرکت فولاد مبارکه عمدۀ ذخایر معدنی را در محدودۀ عمق ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متری ارزیابی کرد و این موضوع را نشان از اهمیت اکتشافات عمقی دانست.

طیب‌نیا با اشاره به سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری کشور استرالیا در سال ۲۰۱۲ برای بیش از ۱۰ میلیون متر حفاری گفت: در سال ۲۰۱۶ نیز در این کشور ۸ میلیون متر حفاری باکیفیت انجام شده است. در سال ۲۰۱۷ در کشور چین نیز ۵ میلیون متر حفاری انجام شده، اما متأسفانه اعداد مربوط به حفاری در ایران با این اعداد قابل‌مقایسه نیست. برای مثال در سال ۹۶ حدود ۱۶۲ هزار متر حفاری انجام شده که فاصلۀ زیادی با میزان حفاری در کشورهای پیشرو دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حوزۀ سنگ‌آهن افق چشم‌انداز برنامۀ ۵۵ میلیون تن است، هرچند پروانه‌های صادرشده و پروژه‌های کلنگ زده‌شده بیشتر است. برای این ۵۵ میلیون تن به ۱۶۲ میلیون تن و در صورت افت عیار، به ۱۸۰ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز است؛ بنابراین با کسری نزدیک به ۳۰ میلیون تن سنگ‌آهن مواجه خواهیم بود.

معاون امور معادن شرکت فولاد مبارکه همچنین خاطرنشان کرد: برای توسعۀ پایدار باید ۱۸۰ میلیون تن ذخیره قطعی در کشور شناسایی شود.

وی با اشاره به وجود برخی فرضیه‌های اشتباه در زمینۀ اکتشاف گفت: منابع مالی و توان سرمایه‌گذاری جهت اکتشاف در بخش خصوصی وجود ندارد یا دارای توجیه اقتصادی نیست، اما بر اساس آمار سازمان زمین‌شناسی، کل بودجۀ تخصیص‌یافته به این سازمان ۲۸ میلیون دلار بوده، درحالی‌که ارزش گواهی کشف ذخایر معدنی کشف‌شده توسط این سازمان ۱۰۳ میلیارد دلار است.

طیب‌نیا افزود: یکی دیگر از معایب این است که تکنولوژی و دانش اکتشاف در کشور وجود ندارد یا در دسترس نیست و فقط شرکت‌های وابسته به دولت و شرکت‌های معدنی بزرگ در اکتشاف موفق بوده‌اند.

وی گفت: اگر شرکت‌های معدنی در حوزۀ اکتشاف سرمایه‌گذاری می‌کردند، شرایط بهتری نسبت‌به وضعیت موجود حاکم بود. کمبود مواد معدنی نشان از اشتباه بودن سیاست‌های شرکت‌های معدنی در گذشته دارد.

معاون امور معادن شرکت فولاد مبارکه گفت: سرمایه‌گذاری در سنگ‌آهن بیش از ۱۰۰ درصد سودآور است و بهتر و به‌صرفه‌تر است که معدنی‌ها به‌جای هزینه کردن در حوزۀ فولاد به توسعۀ اکتشافات روی آورند؛ چراکه تنها با ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری در بخش اکتشافات از ۱۰۰۰ درصد سودآوری برخوردار می‌شوند.

پربیننده ترین تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار لوازم خانگی استفاده از ماده ۲۳۴برای پاسخگویی وزیر اقتصاد در خصوص مشکلات بورس/ نرخ‌گذاری دستوری فولاد به بازار سرمایه آسیب زد ‌محدودیت‌های صادرات سنگ آهن لغو شد چرا موبایل همپای دلار ارزان نشد؟/ زمان خرید گوشی فرارسید چرا دولت بازار سیمان را بهم ریخت؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: فولاد مباركه اصفهان سرمایه گذاری شرکت های معدنی میلیون تن متر حفاری سنگ آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۵۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به انعقاد قرارداد مکانیزه‌سازی پایانه مواد معدنی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی به ارزش سرمایه‌گذاری حدود ۲۴ هزار میلیارد ریال میان اداره کل بنادر و دریانوردی استان و شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲، گفت: فرآیند تحویل و تحول پایانه مواد معدنی در نشست مشترک  مدیران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی و  اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان  مورد بررسی و چارچوب آن تعیین شد.


ابوطالب گرایلو در ادامه روند صادرات مواد معدنی، مصالح ساختمانی و کود شیمیایی در چند سال اخیر را رو به رشد کرد و بر ضرورت ساماندهی آن در قالب یک پایانه مجهز به منظور افرایش بهره وری عملیات تخلیه و بارگیری تأکید کرد و افزود: رشد ترافیک و جذب مشتریان جدید از اهم اهداف برای سرمایه‌گذاری در این پایانه است.


وی ادامه داد: در این قرارداد، ضمن بهسازی و نوسازی تأسیسات، محوطه‌ها و انبارها، خرید و تأمین تجهیزات پیشرفته به منظور تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال، افزایش سهم منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) از صادرات و واردات مواد معدنی، مصالح ساختمانی و کود شیمیایی مد نظر است.


گرایلو می‌گوید: در جریان این نشست مقرر شد شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی با اهتمام ویژه به برنامه‌ریزی دقیق به منظور انجام عملیات تخلیه و بارگیری، همزمان در خصوص شروع عملیات اجرایی توسعه سرمایه‌گذاری اقدام کند.


با انعقاد این قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۴۰ میلیارد ریال در مساحتی بالغ بر ۴۰ هکتار ضمن ایجاد ۲۰۰ نفر فرصت اشتغال، شاهد افزایش صادرات مواد معدنی، مصالح ساختمانی، کود شیمیایی و افزایش سهم استان خوزستان در صادرات غیرنفتی کشور و ایجاد فرآیند‌های استاندارد عملیات تخلیه و بارگیری در کنار ایجاد اشتغال پایدار خواهیم بود.

دیگر خبرها

  • سالم غذا بخورید تا مدیون نباشید !/مسافرین «ماه» روی زمین کاشته می‌شوند
  • حفر و تکمیل ۸ حلقه چاه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب
  • مراسم تقدیر و معارفه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی برگزار شد
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • به نتیجه رسیدن حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • سرمایه‌گذاری صنعتی ۱۰ هزار میلیارد تومانی در کرمانشاه با تسهیلات سفر رئیس جمهور
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • توقیف ۵۲ دستگاه حفاری غیرمجاز در لرستان