Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده‌ای که قصد داشت با خودرو اش از مسیر ویژه تردد اتوبوس‌های بی آر تی عبور کند، در پی ممانعت سرباز وظیفه، با این مامور درگیر شد و مقابل چشمان شاهدان، یک سیلی زیر گوش وی نواخت!
به گزارش «تابناک»، این روایتی است که طی ساعات اخیر مثل بمب در فضای مجازی ترکیده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. رویدادی که چه بسا به کرات برای سربازانی که در پلیس راهور و در معابر پرترافیک کلانشهر‌هایی مانند پایتخت خدمت می‌کنند رخ داده باشد، اما وقتی یک سمت ماجرا نماینده مجلس شورای اسلامی است، هرچند بار که رخ دهد، می‌تواند به شکل گیری موجی از حواشی گره بخورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته این نخستین بار نیست که خبر درگیری یک مقام مسئول یا حتی به شکل مشخص، یک نماینده مجلس با ماموران انتظامی و سرباز‌های وظیفه منتشر می‌شود و توجه‌ها را به خود جلب می‌کند و حتی نخستین بار نیست که این رویداد در قاب دوربین‌ها ثبت و ضبط می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا می‌کند، اما این بار ماجرا به جهاتی متفاوت‌تر از قبل پیش رفته است.
به عنوان مثال می‌توان به فیلمی اشاره کرد که در ساعات اخیر به شدت میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و در آن سرباز وظیفه ضمن معرفی کامل خود، روایتی چکیده از ماجرا ارائه می‌دهد که به شکلی جالب توجه، صادقانه است؛ ویدئویی که مشخص است با دوربین فرد ثالثی ضبط شده و در آن شرح داده می‌شود که:
«... سر دروازده دولت [واقع در خیابان انقلاب اسلامی در قلب پایتخت] شیفتم. این ماشین اومده، راننده ش بدون توجه به مجوز تردد خط ویژه به من گفته ... [لفظ فحش گفته می‌شود] و منم جوابش رو دادم و بهش گفتم "بچه خوشگل" خود نماینده مجلس پیاده شده، یک چک زده زیر گوش من که هم شاهد داریم [به مردمی که جمع شده اند اشاره می‌کند و یکی از آن‌ها تایید می‌کند] و هم آن قسمت روی پل هوایی [که در فیلم نشان داده می‌شود] دوربین هست...»
این روایت ماموری است که مانع از تردد خودروی حامل نماینده مجلس شده، سیلی خورده و وقتی حضور مردم را در حمایت از خود دیده، توانسته زمان بیشتری مقابل قانون شکنی بایستد و احتمالا بعد از گزارش به مافوق خود، ماجرا را رو به دوربین بازگو کند، آن هم در شرایطی که در پس زمینه صدای اعتراض مردمی به گوش می‌رسد که تاکید دارند این قانون شکنی نماینده مجلس موجب شکل گیری گره ترافیکی شده و بسیاری را به زحمت انداخته است.  
البته نام نماینده مجلس در فیلم گفته نمی‌شود، اما پلاک خودروی وی به تصویر در آمده و گزارش‌های مختلفی هم منتشر شده که در آن‌ها از یک نماینده خاص نام برده شده است. گزاره‌ای بهتر است بررسی آن را به مراجع قانونی، از جمله نیروی انتظامی و پلیس راهور واگذار کنیم که به این ماجرا واکنش نشان داده و ضمن اعلام حمایت کامل از مامور سیلی خورده، وعده پیگیری ماجرا را داده اند.
صرف نظر از این بعد ماجرا که احتمالا بعد‌ها در اخبار درباره اش خواهیم شنید، این غائله به شکل گیری یک سوال مهم دیگر هم گره خورده است؛ اینکه آیا خط ویژه عبور اتوبوس‌های شرکت واحد، مسیری برای عبور خودرو‌های نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان است و برای عبور از آن مجوز‌های ویژه صادر می‌شود؟ قانون راهنمایی و رانندگی در این باره چه می‌گوید؟
تامل در این خصوص به بند ۴۹ ماده یک آیین نامه راهنمایی و رانندگی می‌رسد که به تعریف اصطلاحاتی که در این قانون استفاده شده اختصاص دارد و «خط ویژه» را این گونه تعریف می‌کند: «مسیری است که به و‌سیله خط‌کشی با رنگ متفاو‌ت از خطوط دیگر و یا علایم و یا موانعی از بقیه مسیر‌ها مشخص گردیده و برای عبور و مرو‌ر یک یا چند نوع و‌سیله نقلیه اختصاص دارد.»
اما چه نوع وسایل نقلیه‌ای مجاز به عبور از این خطوط ویژه هستند؟ آن گونه که آیین نامه مشخص کرده، تنها خودرو‌هایی مجاز به تردد در مسیر‌ها هستند که روی تابلو‌های ویژه نصب شده در ابتدای مسیر مشخص شده اند. تابلو‌هایی که در تهران اغلب اتوبوس‌ها را مجاز به تردد از این مسیر‌های ویژه ذکر کرده اند و هیچ مجوزی به عبور خودرو‌های دیگر نمی‌دهند، الا خودرو‌های امدادی که استثنا هستند.
ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم خودرو‌های امدادی مانند خودرو‌های آتش نشانی و آمبولانس‌ها تنها زمانی مجوز تردد در این مسیر‌های ویژه را دارند که در حال انجام ماموریت باشند و در غیر اینصورت حتی ایشان هم اجازه ندارند به خط ویژه وارد شوند. قانونی که حتی برای خودرو‌های پلیس نیز صادق است و یا حتی خودرو‌های خدماتی (مثل خودرو‌هایی که برای تعمیر گارد ریل یا رفع انسداد مسیر اعزام می‌شوند.)
بر این اساس، عبور خودرو‌هایی مانند خودرو حامل نماینده مجلس، تخلف از قانون است و محلی از اعراب ندارد. تخلفی که ظاهرا به شکلی عجیب زمینه برای ارتکاب آن فراهم آمده است و این موضوع در ماجرای اخیر هم یادآوری شده است؛ اینکه برای برخی خودرو‌های خاص مجوز عبور از خط ویژه صادر می‌شود و این خودرو‌ها با چراغ گردان و اتکا به آن مجوز می‌توانند وارد خط ویژه شوند!
این در حالی است که می‌دانیم بر اساس قوانین، تصمیم ماموران پلیس در این موارد بر قانون ارجحیت دارد و بر همین اساس است که می‌بینیم در مواقعی که ترافیک به شدت سنگین می‌شود و گره می‌خورد، ماموران پلیس راهور اقدام به هدایت خودرو‌های عبوری به خطوط ویژه می‌کنند تا از بار ترافیکی بکاهند. اکنون اگر بدانیم که در ابتدای بسیاری از خطوط ویژه در تهران، ماموران وظیفه مستقر شده اند، عبور خودرو‌هایی مانند خودروی نمایندگان می‌تواند امری قانونی یا شبه قانونی باشد!
نکته‌ای که با اتکا به آن، مشخص می‌شود که تلاش برای عبور از خط ویژه بدون اجازه مامور پلیس که در محل حضور دارد، حتی در صورتی که مجوزی هم وجود داشته باشد، تخلف غیرقابل چشم پوشی اس؛ تخلفی که باید دید چه مجازاتی برای نماینده خاطی مجلس به دنبال دارد. برای نماینده‌ای که در جایگاه قانونگذاری قرار دارد و تخطی وی از قانون آنقدر عجیب هست که انتظار برخورد‌هایی جداگانه در مجلس برای هم برود.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهرداد میناوند علی انصاریان احمد جهان بزرگی نمایشگاه مجازی کتاب محمد بزرگی خط ویژه نماینده مجلس پلیس راهور مسیر ویژه قانون آیین نامه راهنمایی و رانندگی مهرداد میناوند علی انصاریان احمد جهان بزرگی نمایشگاه مجازی کتاب محمد بزرگی عبور خودرو نماینده مجلس خودرو هایی پلیس راهور برای عبور مسیر ها خط ویژه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۶۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی پلیس راهور دست به بیل می شود! + ویدئو

دریافت 2 MB

به گزارش همشهری آنلاین، ویدئویی از اقدام زیبای پرسنل پلیس راه برازجان _ کازرون در پاک سازی ریزش کوه در محور دالکی به شیراز ببینید.

کد خبر 849253 منبع: ایرنا برچسب‌ها استان بوشهر پلیس راهور - شهر خبر مهم پلیس راهور - جاده‌ها شهر شيراز پليس راهور

دیگر خبرها

  • عبور موفق از پیک تابستان نیازمند همراهی مردم/ جایزه ۶۰۰ دستگاه خودرو ویژه مشترکین کم مصرف
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • جریمه ۵۴۰۰۰۰ خودرویی که بر روی خط عابر پیاده توقف داشتند
  • برخورد قانونی با سوء استفاده کنندگان از قانون معافیت سربازی
  • فیلم| وقتی پلیس راهور راه خودروها را باز می‌کند!
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • وقتی پلیس راهور دست به بیل می شود! + ویدئو
  • بانکی‌پور، نماینده مجلس: در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند / کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، ۳ میلیون تومان که بعد از سه هفته باید ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت کند / ب
  • شهادت «جلال اعتماد» نشانه کینه‌توزی عناصر وابسته به صهیونیستی است
  • شهادت«جلال اعتماد»نشانه کینه‌توزی عناصروابسته به صهیونیستی است