Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@14:45:44 GMT

دفاع از نابودجه 1400 به نام مردم و عدالت

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۷۷۴۶۵

دفاع از نابودجه 1400 به نام مردم و عدالت

خبرگزاری فارس از اراک؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی طی مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌ها به دفاع از لایحه بودجه 1400 دولت پرداخت و آن را بودجه‌ای مردمی و عادلانه توصیف کرده و گفته است که بودجه 1400 در شرایط تحریمی که به کاهش شدید درآمدها منجر شده و همچنین شرایط کرونائی که به تشدید تقاضاها منجر شده بسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نقد سخنان وی در دفاع از لایحه بودجه نکاتی را یادآور می‌شوم:

1 ـ این چه منطقی است که در شرایط تحریمی که خود وی در متن مصاحبه به آن اذعان کرده، دولت درآمد حدود 200 هزار میلیارد تومانی از محل فروش نفت در داخل و خارج پیش بینی کرده است؟مگر در شرایط تحریمی فروش نفت به حداقل ممکن نرسیده است؟ قرار است چه معجزه‌ای در سال آتی رخ دهد که فروش نفت ما را به سه برابر می‌رساند؟ یا قرار است چه اتفاقی بیفتد که کل پول فروش نفت را به داخل کشور منتقل کنیم؟ از سوی دیگر مگر قرار نبود که وابستگی بودجه به نفت کاهش پیدا کند؟ و....

2 ـ در شرایط تحریمی که درآمدهای دولت کاهش یافته و همچنین شرایط کرونائی که هزینه‌های دولت افزایش یافته حاتم بخشی دولت با جیب خالی چه معنائی در سال آخر دارد؟ افتخار کرده‌اید که دولت 25 درصد حقوق کارکنان خود را افزایش داده است.

این چه منطقی است که ما در شرایط تحریم و شرایط کرونائی اینگونه طرف تقاضا را تحریک کنیم؟افزایش 25 درصد حقوق کارکنان دولت یک بی عدالتی محرز است چرا که سایر اقشار مردم از این رشد 25 درصدی محروم‌اند، ضمن اینکه بار تورمی این رشد 25 درصدی را عموم مردم کشور باید متحمل شوند و نه فقط قشر کارمندان و حقوق بگیران دولت؟

ضمن آنکه اگر دولت توانست 25 درصد حقوق کارکنان خود را افزایش دهد اما 50 درصد از جیب دیگر آنان برداشت نکرد، هنر کرده است که ما این هنر را در دولت نمی‌‌‌بینیم؛ شاید قرار است در سال آخر معجزه‌ای رخ دهد.

3 ـ گفته‌اند که در بحث مالیات‌ها دولت درآمد مالیاتی را به گونه‌ای در نظر گرفته که فشار کمتری به تولید کنندگان وارد شود، حمایت این دولت از تولید بیشتر به یک جوک شبیه است، ضمن آنکه دولت بار درآمد مالیاتی خود را بر دوش تولید کننده قرار داده و به جای افزایش پایه‌های مالیاتی جدید و جلوگیری از فرارهای مالیاتی و همچنین حذف معافیت‌های مالیاتی، صرفا به گرفتن مالیات از تولید کننده افتخار می‌کند و منت هم می‌گذارد که مالیات کم فشار را بر شما وضع کرده‌ایم.

دولت می‌توانست از شناسائی پایه‌های جدید مالیاتی و رشد آن‌ها مثل مالیات بر عایدی سرمایه تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم و از محل معافیت‌های مالیاتی هم چیزی در حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد کنیم، با این ۶۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دیگر دولت مشکل کسری بودجه نداشت و مجبور به رویا بافی در فروش نفت نمی‌شد. اما در لایحه از این منبع درآمدی غفلت شده است.

4ـ گفته‌اند که ارتقای معیشت مردم در بودجه در دستور کار جدی است اما به اذعان بسیاری از کارشناسان بودجه کشور، این لایحه‌ای که دولت به مجلس داده مردم را فقیر تر از گذشته خواهد کرد و تورمی سنگین را بر مردم تحمیل خواهد کرد که پرداخت یارانه‌های ناچیز به آنان کفاف این تورم‌های تحمیلی را نخواهد داد؛ ای کاش دولت به جای یارانه دادن به مردم به فکر کسری بودجه خود بود که برای جبران آن دست در جیب مردم نمی‌کرد، ای کاش دولت دلارهای 4200 تومانی را مدیریت می‌کرد تا کالاهای اساسی به قیمت مناسب به دست مردم می‌رسید و آنگاه سخن از ارتقا معیشت مردم می‌زد.

 5 ـ گفته‌اند که دولت با پرداخت یارانه به دنبال حمایت از مردم و معیشت آنان است.البته همه می‌دانند که دولت با پرداخت یارانه موافق نبود و اگر نبود ورود جدی مجلس به این موضوع، دولت هم حرکتی نمی‌کرد، اما با پذیرش حسن نیت دولت در پرداخت یارانه باز هم باید گفت که پرداخت یارانه به مردم و برداشت چند برابری آن از جیب دیگر آنان هنر نیست، دولت نگاهی به قیمت کالاهای اساسی بیندازد و بعد به دادن یارانه به مردم افتخار کند.

6 سخن از بودجه مردمی کرده‌اید اما بدانید که کشور ما سال‌هاست که از درد مزمن تورم رنج می‌برد و اقتصاد ما را مثل موریانه از درون نابود می‌کند و اجازه رشد و توسعه اقتصادی را به کشور نمی‌دهد. اگر بخواهیم دنبال عامل فاصله‌ی طبقاتی در کشور بگردیم و دلیل افزایش هر ساله آن را بررسی کنیم باید به معضل تورم مراجعه کنیم.

ما در لایحه بودجه‌ای که شما از آن دفاع می‌کنید به وضوح می‌بینیم که کشور در سال آتی با کسری شدید بودجه مواجه خواهد شد، زیرا تراز عملیاتی بودجه به شدت منفی است به طوری که درآمد پایدار بودجه که شامل مالیات‌ها و عوارض و امثالهم می‌شود حدود ۳۱۸ هزار میلیارد تومان است در حالی که هزینه‌های ثابت یا جاری دولت ۶۳۷ هزار میلیارد تومان است و این یعنی ۳۱۹ هزار میلیارد تومان کسری بودجه که قرار است از طریق فروش نفت و و دارائی‌های مالی جبران شود.

7 - متاسفانه علی رغم همه توصیه‌ها به دولت مبنی بر ارائه بودجه متفاوت از سالهای گذشته و اعمال اصلاحات اساسی در بودجه 1400، دولت یک بودجه‌ای بدتر از سال‌های گذشته به مجلس ارائه کرده است که اعتراض بسیاری از کارشناسان را برانگیخته است.

این در حالی است که اخیرا رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رؤسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی روی چهار موضع حل مشکل کسری بودجه، افزایش سرمایه‌گذاری، جهش تولید، حمایت از قشرهای ضعیف تاکید کردند و فرمودند:باید با همت جدی و تلاش پیگیر مسوولان، تأثیر اجرای راهکارهای عملی در زندگی مردم مشخص شود، این 4 موضوع ارتباط مستقیمی با بودجه سالانه دارد و باید دید که آیا دولت این موضوعات را در بودجه 1400 لحاظ کرده که من معتقدم لحاظ نشده است.

8 ـ سخن در خصوص بودجه نابودجه 1400 بسیار است اما استفاده از واژه مردمی و عادلانه که در قاموس ایدئولوژیک این دولت هیچ جایگاهی ندارد بسیار خنده آور است، ایکاش این واژه‌ها را برای دفاع از خود بکار نمی‌بردید و ارزش آنها را در پیشگاه مردم ذلیل نمی‌کردید.

************

یادداشت از عباس خسروانی 

************

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: بودجه دولت معیشت مردم تحریم هزار میلیارد تومان شرایط تحریمی پرداخت یارانه کسری بودجه فروش نفت بودجه 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۷۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی ها بر دوش مردم عادی است

ایمان زنگنه، استاد دانشگاه و عضو انجمن اقتصاددانان کشور در خصوص بدهی گازی پتروشیمی ها به دولت و لزوم تسویه آن تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریمی که در آن به سر می بریم و اینکه دولت به لحاظ منابع مالی در مضیقه است، اهمیت دارد که درآمدهای دولت تأمین شود تا بتواند به تعهداتش برای اداره کشور عمل کند.

وی ادامه داد: دولت همواره تلاش کرده است که خوراک را با قیمت مناسب در اختیار پتروشیمی ها قرار دهد. در حالی که پتروشیمی ها گاز را با قیمت یارانه ای در اختیار می گیرند، انتظار می رود که همراهی لازم را با دولت داشته باشند و تسویه بدهی خود را انجام دهند.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی هلدینگ های بزرگ پتروشیمی نسبت به پرداخت بدهی گازی خود به دولت بی اعتنا هستند. این موضوع دولت را در انجام وظایفش با مشکل مواجه می کند.

زنگنه گفت: انجام تعهدات دولت از جمله پرداخت یارانه نقدی، یارانه نان و توسعه صنعت نفت در گروی تأمین درآمدهای دولت است. اگر دولت نتواند این درآمدها را در اختیار داشته باشد، با کسری بودجه مواجه می شود.

وی ادامه داد: کسری بودجه به معنای روی آوردن دولت به استقراض از بانک مرکزی است. تمامی این روندها در نهایت به ضرر مردم است. زیرا مردم عادی باید تورم را تحمل کنند. در حالی که پتروشیمی های بزرگ که گاز یارانه ای دریافت می کنند و محصولات شان را در بازارهای بین المللی به فروش می رسانند، حاضر نیستند بدهی گازی خود را بپردازند.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: این اصلاً قابل قبول نیست که پتروشیمی ها به قیمت بالا بردن تورم و اعمال فشار بر مردم از دادن بدهی گازی خود به دولت اجتناب کنند.

زنگنه گفت: لازم است موضوع بدهی پتروشیمی ها به دولت به نحوی حل و فصل شود تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری به عمل آید. در غیر این صورت، دولت نمی تواند به تعهداتش عمل کند و با کسری بودجه روبرو می شود.

وی ادامه داد: کسری بودجه دولت، فقط موضوع دولت نیست. اثرات آن بر تمام کشور خواهد بود و مردم از آن متضرر می شوند. دولت نگاه ویژه ای به صنعت پتروشیمی کشور دارد. به دلیل اینکه محصولات این بخش قابلیت تحریم پذیری کمتری دارد و صادراتش آسان است. در این شرایط، لازم است پتروشیمی ها نیز به تعهدات مالی شان به درستی عمل کنند و با دولت همراهی لازم را داشته باشند.

زنگنه تأکید کرد: شاید یکی از دلایلی که پتروشیمی ها دیون گازی خود را به دولت پرداخت نمی کنند، این است که به لحاظ مدیریتی ضعف دارند و نمی توانند آنقدر سودآور باشند که به تعهداتشان عمل کنند. همچنین ممکن است شفاف نبودن مسائل مالی آنها شرایطی به وجود آورده است که هزینه هایشان بالا رفته و نمی توانند تعهداتشان را بپردازند. به هر ترتیب، نیاز است که پتروشیمی ها دیون گازی خود را به دولت پرداخت کنند تا دولت نیز بتواند به وظایفش عمل کند.

روابط مالی دولت با پتروشیمی ها همواره مورد انتقادات بسیاری بوده است. برخی کارشناسان به ارائه گاز با قیمت کمینه به پتروشیمی ها انتقاد دارند. آن ها معتقدند، اگرچه دولت نهایت همکاری را با پتروشیمی ها دارد و به آن ها خدمات می دهد، این صنایع به وظایف خود در مقابل دولت، مردم و کشور عمل نمی کنند.

شاهد ادعای این دسته از کارشناسان، همین بدهی 60 هزار میلیارد تومانی پتروشیمی ها به دولت است. این صنایع با امتناع از تسویه بدهی گازی خود به دولت مشکل ساز شده اند. به نحوی که دولت برای انجام وظایفش با محدودیت مالی روبرو شده است.

به زعم کارشناسان، عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی ها به این معناست که مشکلات ناشی از کم کاری هلدینگ های ثروتمند و بزرگ کشور در پرداخت بدهی هایشان به دولت بر دوش مردم گذاشته است.

به زعم آنان، عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی ها به منزله دامن زدن به کسری بودجه دولت است که استقراض از بانک مرکزی و تورم را به دنبال خواهد داشت. 

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود
  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
  • همتی: دولت ۶۰۰ هزار میلیارد پول چاپ کرده | از زمان هوخشتره تا شهریور ۱۴۰۰ بیشتر!
  • انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز به استان با هم‌صدایی رسانه‌ها محقق شد
  • انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز به استان با هم‌صدایی رسانه‌ها
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی‌ها بر دوش مردم است
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی ها بر دوش مردم عادی است
  • دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین
  • خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند
  • فرار مالیاتی با دفتر ویترینی